[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 12 - ( 2-1397 ) ::
جلد 6 شماره 12 صفحات 41-56 برگشت به فهرست نسخه ها
• تأملی بر دوره های موک در نظام آموزش عالی ایران؛ چالش‌ها و راهکارها
حسن رضا زین آبادی، سیده طیبه موسوی امیری
دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (638 مشاهده)
یکی از پیشرفت‌های نوظهوری که در حیطه آموزش الکترونیکی اهمیت چشمگیری یافته، دوره‌های آموزش آنلاین فراگیر (موک) است. از این‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت آموزش مبتنی بر موک در سیستم آموزش عالی ایران، شناسایی چالش‌ها و ارایه راهکارها انجام گرفت. این پژوهش از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) است و به صوت متوالی انجام گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی اعضای هیآت علمی دانشگاه­های دولتی شهر تهران بودند که تعداد 11 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی کاربران دوره موک در سال تحصیلی 94-95 با حجم 400 نفر بودند که با توجه به جدول کرجسی – مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی ساده 196 از آنان انتخاب شدند. ابتدا با استفاده از مصاحبه، اطلاعاتی در خصوص چالش‌ها و راهکارهای پیش­رو از شرکت کنندگان گروه اول (اعضای هیات علمی) گردآوری شد و سپس با روش کدگذاری سه مرحله­ای، گویه­ها استخراج گردید. در مرحله دوم با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته (با پایایی 89/0 = α) وضعیت دوره‌های موک از نظر 196 کاربر این دوره‌ها و با استفاده از آزمون فریدمن بررسی گردید. نتایج نشان داد چالش‌ها در حیطه‌های مسائل آموزشگاهی و سازمانی، مسائل مدیریتی، مسائل فناورانه، مسائل روش تدریس و آموزش، مسائل طراحی واسط کاربری، مسائل پشتیبانی منابع و مسائل ارائه منابع و ارزیابی قرار دارند. همچنین برای تحقق آموزش مبتنی بر موک راهکارها در حیطه‌های علمی – حرفه­ای، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریتی و پشتیبانی منابع و طراحی، اجرا و ارزشیابی شناسایی شدند. در نهایت بررسی وضعیت آموزش مبتنی بر موک در آموزش عالی کشور نشان داد که ضعف و مشکلات مشهودی در این زمینه وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی ایران، آموزش نوین، آموزش آنلاین فراگیر، چالش و راهکار
متن کامل [PDF 1098 kb]   (685 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigate the Status of Education Based on Mooc in Iran's Higher Education; Challenges and Solutions. 3. 2018; 6 (12) :41-56
URL: http://journalie.ir/article-1-553-fa.html

زین آبادی حسن رضا، موسوی امیری سیده طیبه. • تأملی بر دوره های موک در نظام آموزش عالی ایران؛ چالش‌ها و راهکارها. 1. 1397; 6 (12) :41-56

URL: http://journalie.ir/article-1-553-fa.html



دوره 6، شماره 12 - ( 2-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی- پژوهشی نوآوری و ارزش‌آفرینی Quarterly Journal of Innovation and Enterpreneurship
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781