Predicting Critical Thinking Based on Emotional Intelligence and Self-Efficacy Beliefs: A Case Study of Nursing Students at Lorestan University of Medical Sciences
Subject Areas : General
1 - Assistant Professor, Department of Business Managemnt, Islamic Azad University, Khorramabad Branch, Khorramabad, Iran
Keywords: Critical Thinking, Emotional Intelligence, Self-Efficacy Beliefs, Nursing, Multiple Regression.,
Abstract :
This research focuses on predicting critical thinking based on the emotional intelligence and self-efficacy beliefs of nursing students, with the aim of examining the impact relationship of emotional intelligence and self-efficacy beliefs on the critical thinking of nursing students. The main question addressed in this article is: What is the relationship between critical thinking, emotional intelligence, and self-efficacy beliefs? The research method used was correlational, and data was collected using a questionnaire with suitable validity and reliability (Cronbach's alpha for the critical thinking questionnaire was 0.76, the emotional intelligence questionnaire was 0.83, and the self-efficacy beliefs variable was 0.83). A sample of 148 students was selected randomly from the statistical population. The data was analyzed using SPSS software. The results showed that self-efficacy beliefs and emotional intelligence can predict the critical thinking of the students
Akbarzadeh, N. (2008). Emotional intelligence from the perspective of Salvi and others, Tehran, Farabi Publications, first edition.
Boyatzis, R. E., Goleman, D., and Rhee, K. (2000). Clustering competence in emotional intelligence: Insights from the Emotional Competence Inventory (ECI)s. In R. Bar-On and J.D.A. Parker (eds.), Handbook of emotional intelligence. San Francisco: Jossey-Bass, pp. 343-362.
Dastyari, A., Zarei matin, H., Danaeefard, H., Yazdani, H., & Babashahi, J. (2021). Exploring the Students’ Critical Thinking Disposition (Case study: Farabi Campus Students, University of Tehran). Public Management Researches, 14(51), 65-93. doi: 10.22111/jmr.2021.32722.4926
Goleman, Daniel. (2020). EQ. Translated by Nasreen Parsa 2019. 3rd edition, Tehran: Rushd Publications.
Khojasteh, S., Architect, S., Kianpour, M. (2014).The Situation of Tendency towards Critical Thinking in Students of the University of Isfahan and Some Factors Related to It, Journal of Applied Sociology, 2 (54), 117-138. (Persian)
Mayer,J.D.Salovey, p,.& Caruso, D.R. (2019). Emotional intelligence meets traditional standards for?an intelligence .Journal of Intelligence .27.pp:267-269.
Ricketts, J. C. (2003). The efficacy of leadership development, critical thinking dispositions, and student academic performance on the critical thinking skills of selected youth leaders. Unpublished doctoral dissertation, University of Florida, Gainesville. available at :http://etd.fcla.edu/UF/UFE0000777/ricketts_j.pdf.
Ranjdoost, Sh,. Eivazi, P,. (2013). The Relationship Between Emotional Intelligence of Teachers and High School Students Creative Thinking. Curriculum Planing Knowledge & Research in Educational Sciences, 10((36)), 113-125. SID. https://sid.ir/paper/127524/en
Sarvari M, Musavi Chilak A, Ziaee S. The Effect of Emotional Intelligence on the Critical Thinking of Librarians in the National Library of Iran. Human Information Interaction 2018; 4 (4)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2707-fa.html
Orujlu S, Hemmati Maslakpak M. Assessing the Relationship between Critical Thinking and Self-Efficacy of Nursing Student. 3 JNE 2017; 5 (6) :11-17
URL: http://jne.ir/article-1-761-fa.html
Vahedi S, Marandi Heydarlou M, Imanzadeh A. The relationship between emotional intelligence and critical thinking in nursing students of Tabriz University of Medical Sciences. DSME 2015; 2 (1) :47-57
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-83-fa.html
پیشبینی تفکر نقادانه بر اساس هوشهیجانی و باورهای خودکارآمدی
مطالعه موردی: دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان
*اکرم دستیاری
* استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، خرم آباد، ایران.
تاریخ دریافت: 28/02/1403 تاریخ پذیرش: 05/09/1403
چکيده
پژوهش حاضر به پیش بینی تفکر نقادانه براساس هوش هیجانی و باورهای خودکارآمدی دانشجویان رشته پرستاری پرداخته و هدف از آن بررسی رابطه تأثیر هوش هیجانی و باورهای خودکارآمدی بر تفکر نقادانه دانشجویان رشته پرستاری است. اصلی ترین سؤالی که برای نگارش مقاله وجود دارد این است که رابطه تفکر نقادانه با هوش هیجانی و باورهای خودکارآمدی چیست؟ روش تحقیق استفاده شده روش همبستگی بوده و برای جمع آموری دادههای تحقیق از پرسشنامه استفاده گردید که دارای روایی و پایایی مناسبی بود (آلفای کرونباخ پرسشنامه تفکر انتقادی 0.76 ، پرسشنامه هوش هیجانی 0.83 ، و برای متغیر باورهای خودکارآمدی 0.83) و نمونه ای به حجم 148 نفر به روش طبقه بندی تصادفی از جامعه آماری انتخاب گردید.
برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج نشان داد که باورهای خودکارآمدی و هوش هیجانی قادر به پیشبینی تفکر نقادانه دانشجویان هستند.
واژههای کلیدی: تفکر نقادانه، هوش هیجانی، باورهای خودکارآمدی، رشته پرستاری، رگرسیون چند متغیره.
نوع مقاله: پژوهشی
1- مقدمه
در دنیای پیچیده کنونی که شاهد رقابت بسیار فشرده جوامع گوناگون برای دستیابی به جدیدترین ایدهها هستیم، افراد خلاق و صاحبان اندیشه که ذهن وسیع، عمیق و انعطافپذیر دارند، به عنوان گرانبهاترین سرمایه، از جایگاه ارزشمندی برخوردار هستند، که با کمک فکر خود در شرایط پیشبینی ناپذیر و در مواجهه با اوضاع و احوال و رویدادهای متنوع میتوانند بر مشکلات فائق آمده و راههای جدیدی را در برابر جامعه قرار دهند. در چنین شرایطی، بدیهی است دانشگاهها که کانون اشاعه علوم مختلف جدید هستند، در ایجاد تحولات نگرشی و شناختی در بین دانشجویان تأثیر قابل ملاحظهای دارند. از آنرو که بالا رفتن ظرفیت شناختی و مهارتهای اندیشیدن و استدلال کردن
در مجامع دانشگاهی، امری محتمل است و تفکر نقادانه از اصلیترین این ظرفیتهاست که این احتمال میرود در طول دوران تحصیل به رشد و شکوفایی برسد .(Dastyari and et.al, 2021)
نویسندة عهدهدار مکاتبات: اکرم دستیاری Akramdastyari@gmail.com |
سازه مؤثر دیگر بر پیشرقت تحصیلی هوش هیجانی1 است. گلمن2 هوش هيجاني را توانايي براي انگيختگي خود، پايداري در مواقع شکست، توانايي کنترل انگيزههاي ناگهاني ( تکانهها) و تمايلات، به تأخير انداختن و ارضاء تمايلات، توانايي نظم بخشيدن به حالتهاي روحي و توانايي اصرار ورزيدن و اميدواري ميداند. اين نظريه اعتقاد دارد آنچه که ميتواند پيشبينيکننده موفقيت و سلامت رواني فرد در آينده باشد توانايي هوش هيجاني است (Golman, 2020).
دانشجویانی که هوش هیجانی بالا دارند، یعنی احساسات و هیجانهای خود را شناخته و مدیریت میکنند، شادتر هستند و همچنین تشخیص هیجانات خود و دیگران و داشتن روابط اجتماعی بیشتر، موجب شادی بیشتر آنها شده است و همین ویژگی موجب شده که در رویارویی با زندگی، معنای بیشتری را درک کرده و اهدافی برای خود داشته باشند.
با توجه به اهمیت این موضوعات و از آنجا که انتظار میرود دانشجویان پرستاری و فارغ التحصیلان رشته پرستاری در عرصه های بالینی واجد این نوع تفکر باشند، پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تفکر نقادانه بر اساس هوش هیجانی و باورهای خودکارآمدی در دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام گرفت.
2- مبانی نظری و پیشینه پژوهش
از اواسط قرن بیستم، تفکر نقادانه به عنوان یک ضرورت آموزشی در نظر گرفته شد و به دنبال آن اقدامات لازم برای قرار دادن این مفهوم در برنامههای درسی و پرورش تفکر نقادانه در تمامی فراگیران شروع شد. بررسی ادبیات پژوهشی در زمینه تفکر نقادانه نشان میدهد که در تعریف تفکر نقادانه وحدت نظری وجود ندارد و تاکنون هیچ کس یک تعریف مورد پذیرش عام را ارائه نکرده است. اما تقریبا تمامی صاحب نظران این حوزه معتقدند که: تفکر نقادانه یک موضوع خاص است و این نوع تفکر قابل آموزش است. در همین راستا، فاسیون با گرد هم آوردن گروهی 46 نفره از همکاران خود که در حوزه تفکر نقادانه تخصص و تجربه داشتند و با استفاده از پژوهشی، به روش دلفی، در جهت این پالایش و به دنبال آن توسعه چارچوب نظری تفکر نقادانه، حرکت کرد. پژوهش فاسیون از فوریه سال 1988 تا نوامبر 1989 به طول انجامید و شش دوره از سوالات و پاسخها را شامل میشد.
پیشبینی تفکر نقادانه بر اساس هوشهیجانی و باورهای خودکارآمدی مطالعه:.../ اکرم دستیاری 92 |
"ما معتقدیم تفکر نقادانه، قضاوت هدفمند و خود نظمدهندهای است که مبتنی بر تعبیر، تحلیل، ارزیابی، استنباط و همچنین، تبیین ملاحظات موقعیتی، روش شناختی، ملاکی و مفهومی است" (Dastyari and et.al, 2021).
پال3 یکی دیگر از متفکران شناخته شده در این حوزه، تفکر نقادانه را در دو معنای وسیع و محدود بررسی میکند. از نظر پال (1993)، تفکر نقادانه در معنای محدود، مجموعهای از مهارتهای فنی است که صرفاً برای انتقاد از دیدگاههای مخالف استفاده میشود، اما تفکر نقادانه در معنای وسیع، بررسی گرایشها و تمایلات جامعهگرایانه و خودمحورانه است که در قالب عقاید و بهصورت پنهان قرار دارند و شامل گرایشها و ویژگیهای منشی است (Khojasteh and et al., 2014).
آنچه که در پژوهش حاضر بکار برده شده، ابعاد گرایش به تفکر نقادانه مطرح شده توسط ریکتس4 (2003) است، ریکتس پژوهش فاسیون را مبنای کار خویش قرار داد، اما سعی کرد که با استفاده از روش دلفی و بر مبنای همان نظریات به دست آمده از گزارشهای فاسیون، به دستهبندی جدیدی دست یابد. وی اذعان میدارد گرایش به تفکر نقادانه براساس یک انگیزه درونی شکل میگیرد و ابعاد آن شامل سه مورد است:
1.
پیشبینی تفکر نقادانه بر اساس هوشهیجانی و باورهای خودکارآمدی مطالعه:.../ اکرم دستیاری 93 |
2. نوآوری6: گرایش به نوآوری، استعداد دانشجویان را از نظر اینکه از لحاظ فکری کنجکاو و تمایل به دانستن حقیقت دارند، اندازهگیری میکند.
3. رشد یافتگی شناختی7: بعد رشد یافتگی شناختی سه مسأله را مورد سنجش قرار میدهد: استعداد دانشجویان برای آگاهی از پیچیدگی مشکلات واقعی؛ باز بودن نسبت به دیدگاههای دیگران؛ آگاه بودن نسبت به پیشزمینهها و تعصبات خود و دیگران(Ricketts, 2003, p 20-21).
خودكارآمدي8 از نظريه شناخت اجتماعي9 آلبرت باندورا (1997) روانشناس مشهور، مشتق شده است كه به باورها يا قضاوتهاي فرد به توانائيهاي خود در انجام وظايف و مسئوليتها اشاره دارد. نظريه شناخت اجتماعي مبتني بر الگوي علّي سه جانبه رفتار، محيط و فرد است. اين الگو به ارتباط متقابل بين رفتار، اثرات محيطي و عوامل فردي (عوامل شناختي، عاطفي و بيولوژيك) كه به ادراك فرد براي توصيف كاركردهاي روان شناختي اشاره دارد، تأكيد ميكند. بر اساس اين نظريه، افراد در يك نظام علّيت سه جانبه بر انگيزش و رفتار خود اثر مي گذارند. باندورا(1997) اثرات يك بعدي محيط بر رفتار فرد كه يكي از فرضيه هاي مهم روان شناسان رفتارگرا بوده است، را رد كرد. انسانها داراي نوعي نظام خود كنترلي و نيروي خود تنظيمي هستند و توسط آن نظام برافكار، احساسات و رفتار هاي خود كنترل دارند و بر سرنوشت خود نقش تعيين كنندهاي ايفا مي كنند.
بدين ترتيب رفتار انسان تنها در كنترل محيط نيست بلكه فرايندهاي شناختي نقش مهمي در رفتار آدمي دارند. عملكرد و يادگيري انسان متاثر از گرايشهاي شناختي، عاطفي و احساسات، انتظارات، باورها و ارزشهاست. انسان موجودي فعال است و بر رويدادهاي زندگي خود اثر
ميگذارد. انسان تحت تاثير عوامل روان شناختي است و بهطور فعال در انگيزهها و رفتار خود اثر دارد. براساس نظر «باندورا»، افراد نه توسط نيروهاي دروني رانده ميشوند، نه محركهاي محيطي آنها را به عمل سوق ميدهند، بلكه كاركردهاي روان شناختي، عملكرد، رفتار، محيط و محركات آن را تعيين ميكند (Bandora, 2017). خودکارآمدی در محیطهای آموزشی از اهمیت ویژهای برخوردار است. زیرا طبق نظر باندورا، اینگونه محیطها برای رشد و شکلگیری خودکارآمدی مناسب هستند(باندورا و همکاران، 1994). خوکارآمدی، توان سازندهای است که بدان وسیله
مهارتهای شناختی، اجتماعی، عاطفی و رفتاری انسان برای تحقق اهداف مختلف به گونهای اثربخش ساماندهی
میشود، و میتوان گفت که به عنوان یک سازه انگیزشی، تأثیر عمدهای در توسعه تفکر نقادانه دارد(اروجلو و همتی، 1395).
یکی دیگر از عوامل موثر بر تفکر نقادانه، هوش هیجانی است. در سالهاي اخير، مفهومسازيهاي مختلفي از هوش هيجاني1 ارائه شــده اســت كه برخي از آنها نســبتاً محدود و برخي نسبتاً گسترده هستند درالگوي ماير و سالوي2 هوش هيجاني توانايي پردازش اطلاعات درباره هيجانات خود و هيجانات ديگران است. در اين الگو چهار شاخه در نظرگرفته شــده است: شناسايي هيجانها، تسهيل هيجاني تفكر، فهم هيجانها، مديريت هيجانها. الگــوي گلمن شــامل جاي دادن بيســت و پنج عامل در پنج خوشــه اســت كه شــامل: خودآگاهي، خودتنظيمي، انگيزش، همدلى و مهارتهاي اجتماعي ميباشد (Ranjdoost and Eyvazi, 2015).
گلمن (2020) ادعا کرد که هوش هیجانی بر روی تجارب محیط کاری تأثیر دارد. افرادی که هوش هیجانی رشد یافتهای داشته باشند قادر خواهند بود که بهتر ارتباط برقرار کنند و در کارهای گروهی هم همراهان خوبی خواهند بود. از طرفی به نظر میرسد که توانایی هماهنگ کردن خود با هیجانات سایر کارکنان و تأثیر بر روی آنها یک مهارت جالب توجه برای مدیران باشد. گلمن (1995) هوش هیجانی را از IQ جدا کرده است و به نظر او هوش هیجانی شیوه استفاده بهتر از IQ را از طریق خودکنترلی، اشتیاق، پشتکار و خودانگیزی شکل میدهد. از نظر گلمن هوش هیجانی نوع دیگر از هوشمندی است که به عنوان مثال به ما نمیگوید، در طول دوران تحصیل چه نمرهای گرفتهاید بلکه بیشتر به این نکته می پردازد که ما تا چه اندازهای میتوانیم احساسات و ارتباطات خود را کنترل کنیم. کفایت های هیجانی بعد از سال ها تحقیق توسط نظریه پردازان هوش هیجانی به منظور ارتقاء سلامت بیشتر در محیط کار مطرح شده است. پیشنهادات این تحقیقات مبنی بر این بوده است که مدیران باید توانایی لازم جهت به کار گیری شیوههای متفاوت مدیریت را داشته باشند، زیرا آنها در طول روز با چالشهای جدید مواجهه شوند و به نظر گلمن این افراد برای فائق شدن بر این چالشها باید مؤلفههای هوش هیجانی را در خود پرورش دهند (Golman, 2020).
در ادامه به پژوهشهایی که در این حوزه انجام شده است، اشاره میشود:
3- پیشینه داخلی
صادقی و همکاران (1395) به پیش بینی تفکر نقادانه بر اساس باورهای خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان پرداخته اند.
هدف پژوهش حاضر پیشبینی تفکر نقادانه بر اساس باورهای خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود. پژوهش حاضر رابطه ای، از نوع همبستگی است، جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود که توانستیم به 220 نفر از آنها دسترسی پیدا کنیم و به پرسشنامه های باورهای خودکارآمدی شرر (G.S.E.S )، تاب آوری کانر و دیویدسون( 2003) و تفکر نقادانه ریکتس( 2003 ) پاسخ دهند. برای تجزیه تحلیل داده های جمع آوری شده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده گردید. نتایج نشان داد باورهای خودکارآمدی با تفکر نقادانه همبستگی مثبت و معناداری دارند. همجنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه ی گام به گام نشان داد که متغیرهای باورهای خودکارآمدی پیشبینهای معناداری برای تفکر نقادانه دانشجویان بودند. با توجه به اهمیت نقش باورهای خودکارآمدی در پیشبینی تفکر نقادانه دانشجویان، بنابراین برنامههای دانشگاهها باید به گونهای سازماندهی شوند که به جای ذخیرهسازی اطلاعات و حقایق علمی، دانشجویان را درگیر مسئله و حل مسئله نماید، و از طریق باورهای خودکارآمدی، تفکرانتقادی را به آنها منتقل نمایند و زمینه پرورش تفکر نقادانه را در دانشجویان فراهم آورند.
پیشبینی تفکر نقادانه بر اساس هوشهیجانی و باورهای خودکارآمدی مطالعه:.../ اکرم دستیاری 94 |
پژوهش همبستگی حاضر با نمونهای متشکل از تمامی دانشجوی پرستاری سال آخر به تعداد 50 نفر در سال 1392 انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های مشخصات جمعیت شناختی، استاندارد سنجش مهارت های تفکر نقادانه کالیفرنیا فرم ب و خودکارآمدی عمومی شرر بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها نشان داد که بین مهارت های تفکر نقادانه با خودکارآمدی دانشجویان پرستاری دانشگاه لرستان همبستگی مثبت و معنادار آماری وجود داشت.با توجه به وجود رابطه مثبت میان مهارت های تفکر نقادانه و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری دانشگاه لرستان، پرورش مهارت های تفکر سطح بالا به عنوان یکی از رسالتهای مهم آموزش عالی، بکارگیری رویکردهای مناسب را که به توسعه این تفکرات می انجامد ضروری می سازد.
سروری و همکاران(1396) به بررسی تأثیر هوش هیجانی بر تفکر نقادانه کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پرداخته اند.
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی بر تفکر نقادانه کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بوده است. روش پژوهش: این راستا 229 نفر از کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامه های استاندارد مهارت های تفکرانتقادی کالیفرنیا (1990) و هوش هیجانی نوکا و ایازو (2009) پاسخ گفتند. یافتهها: نتایج بدست آمده از پرسشنامههای تحقیق به کمک آزمون های رگرسیون خطی دو متغیره و فریدمن مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج نشان داد که هوش هیجانی و ابعاد آن بر روی تفکر نقادانه کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تأثیر معنی داری (p < 0.01) دارد. نتایج همچنین نشان داد که از بین ابعاد تأثیرگذار هوش هیجانی، مدیریت روابط (با میانگین رتبه ای: 3.05) در رتبه اول، خودآگاهی (با میانگین رتبهای: 2.79)، خودمدیریتی (با میانگین رتبه ای: 2.12) در رتبه سوم و آگاهی اجتماعی (با میانگین رتبه ای: 2.04) در رتبه چهارم قرار دارند. نتیجه گیری: برای افزایش سطح تفکر نقادانه کتابداران کتابخانه ملی باید آگاهی اجتماعی و سایر مولفه های هوش آنان ارتقاء پیدا کند.
واحدی و همکاران(1396) به بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و تفکر نقادانه در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز پرداختند.
این مطالعه به بررسی میزان هوش هیجانی و تفکر نقادانه در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز میپردازد. این پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی هست. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای هوش هیجانی بار - آن و پرسشنامه تفکر نقادانه کالیفرنیا استفاده شد. جامعه ی آماری این پژوهش کلیهی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز میباشند. نمونه 200 نفری از دانشجویان پرستاری دانشگاه لرستان از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها در قسمت آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون، روش تحلیل رگرسیون چند متغیری، تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون t استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین هوش هیجانی و تفکر نقادانه در دانشجویان دختر و پسر رابطه معنیداری وجود دارد و دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر از هوش هیجانی و تفکر نقادانه بالاتری برخوردارند. پرورش تفکر نقادانه و هوش هیجانی در دانشجویان پرستاری علاوه بر کمک در بهبود روابط اجتماعی دانش جویان و توانایی آنها در حل تعارضات، در بهبود کارآیی مهارتهای حل مسئله، توانایی قضاوت در حرفه پرستاری دانشگاه لرستان، کیفیت و توانایی ارائه خدمات بالینی نقش اساسی ایفا میکند.
پیشبینی تفکر نقادانه بر اساس هوشهیجانی و باورهای خودکارآمدی مطالعه:.../ اکرم دستیاری 95 |
وانگ و لاو10 (2019)، تاثيرات باورهای خودکارآمدی را در تفکر نقادانه کارکنان بررسي کردند. آنان دريافتند که باورهای خود کارآمدی با تفکر نقادانه رابطه دارد.
سارنی11 (2019)، در بررسی 400 نفر از کارکنان یک سازمان، دریافت افرادی که باورهای خود کارآمدی بالایی دارند، از شادابی، نشاط، سرزندگی و استقلال بیشتری در کار برخوردارند و تفکر نقادانه بهتری دارند.
مایر و کوب12 (2020)، نیز طی تحقیقی گزارش کردهاند که افرادی که از نظر باورهای خود کارآمدی بالاترند، با موقعیت ها به چالش می پردازند ، هدفمند عمل میکنند و از تفکر نقادانه بهتری برخوردارند.
نوکا و اهایوزو 13(2020)، تأثیر هوش عاطفی بر روی تفکر نقادانه کارکنان را مورد ارزیابی قرار دادند. درواقع هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین ابعاد هوش عاطفی و تفکر نقادانه کارکنان سازمانهای کشور نیجریه بود. ابعاد هوش عاطفی مورد بررسی در این تحقیق عبارت بودند از: خودآگاهی، آگاهی اجتماعی، مدیریت روابط و خود مدیریتی. یافتههای پژوهش یک رابطهی قوی بین هوش عاطفی و تفکر نقادانه کارکنان را نشان میدهد. همچنین بیان میکند که وابستگی مثبت بین همة ابعاد هوش عاطفی و تفکر نقادانه کارکنان وجود دارد.
5- روششناسی پژوهش
تحقيق حاضر، براساس ماهيت و روش، يک تحقيق توصيفي– همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماري دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان هستند که جمعاً 250 نفر(زن و مرد) ميباشند. براي تعيين حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شده است. بر اساس اين جدول تعداد 148 نفر دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند و برای نمونه گیری از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شده است.
جدول شماره 1. جامعه و نمونه دانشجویان
| جامعه | نمونه |
زن | 140 | 83 |
مرد | 110 | 65 |
کل | 250 | 148 |
در ادامه برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد زیر استفاده شده است:
1-پرسشنامه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام (2006)، که شامل 4 بعدخوشبینی، خود آگاهی، مدیریت بر عواطف و مهارت اجتماعی و دارای 30 سوال است.
2- پرسشنامه تفکر نقادانه ریکتس ( 2003 )، که دارای 33 سؤال و شامل سه زیر مقیاس است. قسمت اول شامل 11 سؤال برای سنجش مقیاس خلاقیت، قسمت دوم شامل 9 سؤال در خصوص مقیاس بالندگی و قسمت سوم شامل 13 سؤال برای مقیاس تعهد است. حداکثر و حداقل نمره کسب شده در این آزمون به ترتیب 165 و 33 امتیاز بوده، این ابزار با مقیاس پنج درجهای لیکرت از کاملاً موافقم تا کاملاً مخالفم، نمرهگذاری میشود.
3- پرسشنامه خود كارآمدي که توسط شرر و همکاران (1982)، بر مبنای طیف پنج گزینهای لیکرت در 17 گویه تنظیم شده است.
براي تعيين روايي پرسشنامهها آنها را مورد قضاوت و داوري چند نفر از خبرگان و اساتید رشته مدیریت قرار داده و روايي صوري و محتوايي آن سنجيده شد. براي تعيين پايايي پرسشنامهها، ابتدا در يك مطالعه مقدماتي هر كدام از پرسشنامهها بر روي نمونههاي 20 نفري اجرا گرديد و ضریب آلفای کرونباخ برای سؤالات آنها محاسبه گردید، و ضرائب آلفاي كرونباخ براي پرسشنامه و ابعاد آنها به شرح جداول 2 الی 4 محاسبه شده است.
پیشبینی تفکر نقادانه بر اساس هوشهیجانی و باورهای خودکارآمدی مطالعه:.../ اکرم دستیاری 96 |
تعداد | آلفای کرونباخ |
|
20 | 184/0 | خوشبینی |
20 | 824/0 | خود آگاهی |
20 | 851/0 | مدیریت بر عواطف |
20 | 835/0 | مهارت اجتماعی |
جدول شماره 3. پایایی پرسشنامه تفکر نقادانه
تعداد | الفبای کرونباخ |
20 | 760. |
جدول شماره 4. پایایی پرسشنامه خود کارآمدی
تعداد | الفبای کرونباخ |
20 | 838. |
برای تجزیه و تحلیل دادهها، از نرم افزار SPSS24 استفاده شده است و از آزمونهای کلموگوروف – اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شده است. لازم به ذکر است که پیشفرض آزمونهای پارامتریک، نرمال بودن توزیع دادهها بود که این امر با انجام آزمون کلموگروف-اسمیرنوف بررسی گردید. باتوجه به اینکه سطح معنیداری این آزمون برای همه متغیرها و مولفههای آنها بیشتر از عدد 05/0 بود، از این رو، نرمال بودن توزیع دادهها تأیید گردید و در نتیجه از آزمونهای پارامتریک استفاده شد.
6- یافتههای پژوهش
برای استفاده از روش حداکثر درستنمایی، باید مطمئن شد دادهها دارای توزیع نرمال هستند، براي آزمون نرمالبودن چندمتغيره آزمون کلموگروف اسمیرنوف انجام گرفت که نتایج نشان داد دادهها از توزیع نرمال پیروی میکنند. در اين آزمون هر گاه سطح معناداري كمتر از 05/0 باشد، فرض صفر در سطح 95% اطمينان رد ميشود.
[1] . Emotional Intelligence
[2] .Golman
[3] . Paul
[4] .Ricketts
[5] . Engagement
[6] . Innovativeness
[7] . Cognitive maturity
[8] -Self-efficacy
[9] -Social cognition Theory
[10] .Wang & Law
[11] . Surney
[12] . Mayer & Cobe
[13] .Noka & Ohaiozow
پیشبینی تفکر نقادانه بر اساس هوشهیجانی و باورهای خودکارآمدی مطالعه:.../ اکرم دستیاری 97 |
متغير | تعداد | ميانگين | انحراف معيار | کلموگروف اسميرنوف | سطح معنی داری |
خوش بینی | 148 | 334/56 | 93/8 | 680/0 | 081/0 |
خود آگاهی | 148 | 034/46 | 31/8 | 056/0 | 075/0 |
مدیریت بر عواطف | 148 | 807/17 | 09/3 | 561/1 | 060/0 |
مهارت اجتماعی | 148 | 135/43 | 86/8 | 468/1 | 068/0 |
هوش هیجانی | 148 | 349/56 | 34/12 | 421/1 | 054/0 |
تفکر نقادانه | 148 | 087/73 | 74/6 | 147/1 | 066/0 |
خود كارآمدي | 148 | 304/53 | 32/8 | 645/0 | 065/0 |
طبق جدول فوق براي همه متغیرها ارائه شده سطح
معنیداری بیشتراز 05/0 است. بنابراين نرمال بودن متغير ها تأیید میشود و توزیع نرمال در جامعه آماری وجود دارد.
با توجه به نتایج آزمون کلموگروف-اسمیرنف که گویای نرمال بودن توزیع دادههاست، برای بررسی اینکه آیا باورهای خودکارآمدی و هوش هیجانی قادر به پیشبینی تفکر نقادانه هستند یا خیر، آزمون همبستگی پیرسون انجام شد.
جدول شماره 6. ضریب همبستگی پیرسون بین باورهای خودکارآمدی و هوش هیجانی با تفکر انتقادی
متغیر X | متغیر Y | ضریب همبستگی پیرسون (r) | تعداد (n) | سطح معنیداری (P) |
باورهای خودکارآمدی | تفکر انتقادی | 025/0 | 361 | 000/0 |
هوش هیجانی | تفکر انتقادی | 072/0 | 361 | 000/0 |
همانطوری که نتایج جدول فوق نشان میدهد، ضرایب همبستگی پیرسون محاسبه شده بین باورهای خودکارآمدی و تفکر انتقادی (01/0>P ،025/0=r) و بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی (01/0>P ، 072/0=r) در سطح خطای 01/0=α رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. این بدان معنی است که با افزایش خودکارآمدی و هوش هیجانی دانشجویان تفکر انتقادی آنها نیز بهبود مییابد و این نتیجه قابل تعمیم به کل جامعه آماری است. بنابراین در این مورد فرضیه تحقیق تأیید میگردد.
فرضیه نخست: باورهای خودکارآمدی قادر به پیشبینی تفکر نقادانه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان هستند.
به منظور پيشبيني تفکر نقادانه از طريق باورهای خودکارآمدی و به منظور بررسی رابطه بین آنها از رگرسیون خطی دو متغیره استفاده شده است که نتایج آن به شرح ذیل میباشد:
پیشبینی تفکر نقادانه بر اساس هوشهیجانی و باورهای خودکارآمدی مطالعه:.../ اکرم دستیاری 98 |
شاخص آماري مدل رگرسيون | ضريب همبستگي |
| تعديل شده | F | سطح معناداري |
1 | 230/0 | 0530/0 | 0529/0 | 569/80 | 000/0 |
جدول شماره 6، ضریب همبستگی بین باورهای خودکارآمدی و تفکر نقادانه را نشان میدهد. ضریب همبستگی بین این دو متغیر، 052/0 و دارای سطح
معنیداری (000/0P=) میباشد. با توجه به مقدار ضریب تعیین تعدیل شده (0529/0)، باورهای خودکارآمدی تأثیر معنیداری (P<0/05) بر تفکر نقادانه دارد.
جدول شماره 7. ضریب رگرسیونیِ باورهای خودکارآمدی و تفکر نقادانه
شاخص آماري مدل | ضرايب رگرسيون | خطاي استاندارد | بتاي استاندارد | T | سطح معني داري |
ضريب ثابت | 456/1 | 109/0 |
| 103/9 | 000/0 |
باورهای خودکارآمدی | 046/0 | 032/0 | 602/0 | 431/9 | 000/0 |
نمودار شماره 1. تأثير رگرسيوني متغير باورهای خودکارآمدی بر تفکر نقادانه
فرضیه دوم: هوش هیجانی قادر به پیش بینی تفکر نقادانه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان است.
به منظور پيش بيني تفکر نقادانه از طريق هوش هیجانی و به منظور بررسی رابطه بین آنها از رگرسیون خطی دو متغیره استفاده شده است که نتایج آن به شرح ذیل میباشد:
جدول شماره 8. مشخصكنندههاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير هوش هیجانی بر تفکر نقادانه
شاخص آماري مدل رگرسيون | ضريب همبستگي |
| تعديل شده | F | سطح معناداري |
1 | 147/0 | 021/0 | 021/0 | 502/76 | 000/0 |
جدول شماره 8، ضریب همبستگی بین هوش هیجانی و مسئولیت پذیری را نشان میدهد. ضریب همبستگی بین این دو متغیر 147/0 و دارای سطح معنی داری (000/0P=) میباشد. با توجه به مقدار ضریب تعیین تعدیل شده (020/0)، هوش هیجانی تأثیرمثبت و معنی داری(P<0/05) بر تفکر نقادانه دارد.
پیشبینی تفکر نقادانه بر اساس هوشهیجانی و باورهای خودکارآمدی مطالعه:.../ اکرم دستیاری 99 |
جدول شماره 9. ضریب رگرسیونیِ هوش هیجانی و تفکر نقادانه
شاخص آماري مدل | ضرايب رگرسيون | خطاي استاندارد | بتاي استاندارد | T | سطح معني داري |
ضريب ثابت | 620/1 | 183/0 |
| 012/8 | 000/0 |
هوش هیجانی | 027/0 | 063/0 | 834/0 | 092/7 | 000/0 |
نمودار شماره 2. تأثير رگرسيوني متغير هوش هیجانی بر تفکر نقادانه
فرضیه سوم: خوش بینی قادر به پیش بینی تفکر نقادانه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان است.
به منظور پيش بيني تفکر نقادانه از طريق خوش بینی و به منظور بررسی رابطه بین آنها از رگرسیون خطی دو متغیره استفاده شده است که نتایج آن به شرح ذیل میباشد:
جدول شماره 10. مشخصكنندههاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير خوش بینی بر تفکر نقادانه
شاخص آماري مدل رگرسيون | ضريب همبستگي |
| تعديل شده | F | سطح معناداري |
1 | 402/0 | 162/0 | 162/0 | 583/72 | 000/0 |
جدول شماره 10، ضریب همبستگی بین خوشبینی و تفکر نقادانه را نشان میدهد. ضریب همبستگی بین این دو متغیر، 402/0 و دارای سطح معنی داری (000/0P=) میباشد. با توجه به مقدار ضریب تعیین تعدیل شده (162/0)، خوشبینی تأثیرمثبت و معنیداری (P<0/05) بر تفکر نقادانه دارد.
پیشبینی تفکر نقادانه بر اساس هوشهیجانی و باورهای خودکارآمدی مطالعه:.../ اکرم دستیاری 100 |
شاخص آماري مدل | ضرايب رگرسيون | خطاي استاندارد | بتاي استاندارد | T | سطح معني داري |
ضريب ثابت | 032/1 | 191/0 |
| 402/8 | 000/0 |
خوش بینی | 152/0 | 091/0 | 937/0 | 201/7 | 000/0 |
نمودار شماره 3. تأثير رگرسيوني متغير خوش بینی بر تفکر نقادانه
فرضیه چهارم: خود آگاهی قادر به پیش بینی تفکر نقادانه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان است.
به منظور پيش بيني تفکر نقادانه از طريق خودآگاهی و به منظور بررسی رابطه بین آنها از رگرسیون خطی دو متغیره استفاده شده است که نتایج آن به شرح ذیل میباشد:
جدول شماره 12. مشخصكنندههاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير خودآگاهی بر تفکر نقادانه
شاخص آماري مدل رگرسيون | ضريب همبستگي |
| تعديل شده | F | سطح معناداري |
1 | 656/0 | 431/0 | 430/0 | 486/88 | 000/0 |
جدول شماره 12، ضریب همبستگی بین خودآگاهی و تفکر نقادانه را نشان میدهد. ضریب همبستگی بین این دو متغیر، 656/0 و دارای سطـح معنـیداری (000/0=P ) مـیباشـد.
با توجه به مقدار ضریب تعیین تعدیل شده (430/0)، خودآگاهی تأثیرمثبت و معنیداری (P<0/05) بر تفکر نقادانه دارد.
جدول شماره 13. ضریب رگرسیونی خودآگاهی و تفکر نقادانه
شاخص آماري مدل | ضرايب رگرسيون | خطاي استاندارد | بتاي استاندارد | T
| سطح معني داري |
ضريب ثابت | 706/1 | 171/0 |
| 984/9 | 000/0 |
خودآگاهی | 427/0 | 045/0 | 656/0 | 407/9 | 000/0 |
پیشبینی تفکر نقادانه بر اساس هوشهیجانی و باورهای خودکارآمدی مطالعه:.../ اکرم دستیاری 101 |
نمودار شماره 4. تأثير رگرسيوني متغير خودآگاهی بر تفکر نقادانه
فرضیه پنجم: مدیریت عواطف قادر به پیش بینی تفکر نقادانه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان است.
به منظور پيش بيني تفکر نقادانه از طريق مدیریت عواطف و به منظور بررسی رابطه بین آنها از رگرسیون خطی دو متغیره استفاده شده است که نتایج آن به شرح ذیل میباشد
جدول شماره 14. مشخصكنندههاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير مدیریت عواطف بر تفکر نقادانه
شاخص آماري مدل رگرسيون | ضريب همبستگي |
| تعديل شده | F | سطح معناداري |
1 | 389/0 | 151/0 | 150/0 | 610/79 | 000/0 |
جدول شماره 14، ضریب همبستگی بین مدیریت عواطف با تفکر نقادانه را نشان میدهد. ضریب همبستگی بین این دو متغیر، 38/0 - و دارای سطح معنی داری (000/0P=) میباشد. با توجه به مقدار ضریب تعیین تعدیل شده (150/0)، مدیریت عواطف تأثیرمثبت و معنی داری (P<0/05) بر تفکر نقادانه دارد.
جدول شماره 15. ضریب رگرسیونیِ مدیریت عواطف و تفکر نقادانه
شاخص آماري مدل | ضرايب رگرسيون | خطاي استاندارد | بتاي استاندارد | T | سطح معني داري |
ضريب ثابت | 791/1 | 430/0 |
| 329/8 | 000/0 |
مدیریت عواطف | 174/0 | 052/0 | 952/0 | 521/7 | 000/0 |
نمودار شماره 5. تأثير رگرسيوني متغير مدیریت عواطف بر تفکر نقادانه
فرضیه ششم: مهارتهای اجتماعی قادر به پیش بینی تفکر نقادانه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان است.
پیشبینی تفکر نقادانه بر اساس هوشهیجانی و باورهای خودکارآمدی مطالعه:.../ اکرم دستیاری 102 |
جدول شماره 16. مشخصكنندههاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير مهارتهای اجتماعی بر تفکر نقادانه
شاخص آماري مدل رگرسيون | ضريب همبستگي |
| تعديل شده | F | سطح معناداري |
1 | 512/0 | 262/0 | 261/0 | 524/72 | 000/0 |
جدول شماره 16، ضریب همبستگی بین مهارتهای اجتماعی با تفکر نقادانه را نشان میدهد. ضریب همبستگی بین این دو متغیر، 262/0 و دارای سطح معنی داری (000/0P=) میباشد. با توجه به مقدار ضریب تعیین تعدیل شده (261/0)، مهارتهای اجتماعی مثبتی تأثیر معنی داری (P<0/05) بر تفکر نقادانه دارد.
جدول شماره 17. ضریب رگرسیونیِ مهارتهای اجتماعی و تفکر نقادانه
شاخص آماري مدل | ضرايب رگرسيون | خطاي استاندارد | بتاي استاندارد | T | سطح معني داري |
ضريب ثابت | 682/1 | 201/0 |
| 578/8 | 000/0 |
مهارتهای اجتماعی | 380/0 | 069/0 | 981/0 | 482/8 | 000/0 |
نمودار شماره 6. تأثير رگرسيوني متغير مهارتهای اجتماعی بر تفکر نقادانه
7- بحث و نتیجهگیری
درخصوص رابطه بین خودکارآمدی و تفکر نقادانه، نتایج پژوهش نشان میدهد ضریب همبستگی بین این دو متغیر، 052/0 و دارای سطح معنیداری (000/0P=) میباشد. با توجه به مقدار ضریب تعیین تعدیل شده (0520/0)، باورهای خودکارآمدی تأثیر مثبت و معنیداری (P<0/05) بر تفکر نقـادانـه دارد. در تبیین پیـشبینیکننـدگی مثبـت باورهـای
خودکارآمدی به تفکر نقادانه میتوان گفت باورهای خودکارآمدی، عملکردهای انسانی را از طریق شناخت، انگیزش، فرآیندهای فکری و تصمیمگیری تنظیم میکند. خودکارآمدی گونهای از خود ارزشیابی است که بر تصمیمات فردی در این خصوص که برای یادگیری در قلمروی معین چه فعالیت هایی باید انجام شود، تأثیر میگذارد. همچنین خود کارآمدی، نوعی قضاوت شخصی است .بنابراین، میتوان گفت این ویژگیها زمینهی جستجوی حقیقت و کنجکاوی را برای فرد فراهم میکنند و به فرد قدرت تفکر و تأمل که ویژگیهای تفکر نقادانه هستند را میبخشند. یافتههای این تحقیق با تحقیقات مایر و کوب (2020)، مبنی بر اینکه افرادی که از نظر باورهای خود کارآمدی بالاترند، با موقعیت ها به چالش میپردازند، هدفمند عمل میکنند و از تفکر نقادانه بهتری برخوردارند و همچنین با تحقیق صادقی و همکاران (1395) همخوانی دارد.
باتوجه به یافتهها همبستگی مثبت و معنیداری بین هوش هیجانی و تفکر نقادانه وجود دارد. در تبیین پیشبینی کنندگی مثبت هوش هیجانی به تفکر نقادانه میتوان گفت پژوهشها نشان داده است دانشجوبانی که از هيجانات خود آگاهی بیش تردارند، در تعامل با ارتباط با اطرافیان رفتاري مناسب ومحترمانه ترنشان ميدهند و با تشخیص عواطف و احساسات آن ها، بهترمي توانند عملکرد خود را مدیریت کنند. و توانایی شناخت اطلاعات و پردازش اطلاعات خود را دارند که این همان تفکر نقادانه است. تحقیقی که توسط واحدی و همکاران (1396)، انجام شد این فرضیه را تأیید می کند. آنان در طی تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که بین هوش هیجانی و تفکر نقادانه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر از هوش هیجانی و تفکر نقادانه بالاتری برخوردارند.
یافتههای نشان داد که بین خوشبینی و تفکر نقادانه رابطه مثبت ومعنیداری وجود دارد. به این معنا که هرچه خوشبینی بالاتر میرود، تفکر نقادانه دانشجویان بالاتر میرود. به این معنی که افراد خوش بین از سلامت جسمی و روانی بالاتر برخوردارند، در تحصیلات دانشگاهی پیشرفت بهتری دارند، با فقدانها بهتر کنار میآیند و توانايي تشخيص مسائل، ارزشيابي و حل مسئله را دارند در نتیجه از تفکر نقادانه بهتری برخوردارند.
خودآگاهی قادر به پیشبینی تفکر نقادانه دانشجویان
میباشد. یافتههای پژوهش نشان میدهد ضریب همبستگی بین خودآگاهی و تفکر نقادانه 656/0 و دارای سطح معنی داری (000/0=P ) میباشد. با توجه به مقدار ضریب تعیین تعدیل شده (426/0)، خودآگاهی تأثیر مثبت و معنیداری (P<0/05) بر تفکر نقادانه دارد. این یافته با نتایج مطالعات نوکا و اهایوزو (2020) و سروری و همکاران (1396) همخوانی دارد.
پیشبینی تفکر نقادانه بر اساس هوشهیجانی و باورهای خودکارآمدی مطالعه:.../ اکرم دستیاری 103 |
یافتههای پژوهش درخصوص رابطه بین مهارتهای اجتماعی و تفکر نقادانه حاکی از این بود که ضریب همبستگی بین مهارتهای اجتماعی با تفکر نقادانه 262/0 و دارای سطح معنیداری (000/0P=) میباشد. با توجه به مقدار ضریب تعیین تعدیل شده (260/0)، مهارتهای اجتماعی مثبتی تأثیر معنیداری (P<0/05) بر تفکر نقادانه دارد. این نتایج با یافتههای پژوهش سروری و همکاران (1396) مبنی بر اینکه مهارتهای اجتماعی بر روی تفکر نقادانه کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تأثیر معنی داری دارد، مطابقت دارد. توانایی تعامل با دیگران یکی دیگر از جنبههای مهم هوش هیجانی است. درک صحیح احساسات دیگران گاهی از شناخت احساسات خود فرد با اهمیتتر است چراکه با شناخت درست احساسات دیگران میتوان به بهبود روابط و ارتباطات با اطرافیان کمک کرد. مهارتهای آگاهی اجتماعی به ما کمک میکند تا با روابط اجتماعی با دیگران مسائل را به صورت منطقی حل کنیم و در تصمیم گیریها بهتر عمل میکنیم و به فرد قدرت تفکر و تأمل که ویژگیهای تفکر نقادانه هستند را میبخشد.
منابع
1. Akbarzadeh, N. (2008). Emotional intelligence from the perspective of Salvi and others, Tehran, Farabi Publications, first edition [In Persian]
2. Boyatzis, R. E., Goleman, D., and Rhee, K. (2000). Clustering competence in emotional intelligence: Insights from the Emotional Competence Inventory (ECI)s. In R. Bar-On and J.D.A. Parker (eds.), Handbook of emotional intelligence. San Francisco: Jossey-Bass, pp. 343-362.
3. Dastyari, A., Zarei matin, H., Danaeefard, H., Yazdani, H., & Babashahi, J. (2021). Exploring the Students’ Critical Thinking Disposition (Case study: Farabi Campus Students, University of Tehran). Public Management Researches, 14(51), 65-93. doi: 10.22111/jmr.2021.32722.4926 [In Persian].
4. Goleman, Daniel. (2020). EQ. Translated by Nasreen Parsa 2019. 3rd edition, Tehran: Roshd Publications.
5. Khojasteh, S., Architect, S., Kianpour, M. (2014).The Situation of Tendency towards Critical Thinking in Students of the University of Isfahan and Some Factors Related to It, Journal of Applied Sociology, 2 (54), 117-138 [In Persian]
6. Mayer,J.D.Salovey, p,.& Caruso, D.R. (2019). Emotional intelligence meets traditional standards for?an intelligence .Journal of Intelligence .27.pp:267-269.
7. Orujlu S, Hemmati Maslakpak M. Assessing the Relationship between Critical Thinking and Self-Efficacy of Nursing Student. 3 JNE 2017; 5 (6) :11-17.
پیشبینی تفکر نقادانه بر اساس هوشهیجانی و باورهای خودکارآمدی مطالعه:.../ اکرم دستیاری 104 |
9. Ranjdoost, Sh,. Eivazi, P,. (2013). The Relationship Between Emotional Intelligence of Teachers and High School Students Creative Thinking. Curriculum Planing Knowledge & Research in Educational Sciences, 10((36)), 113-125. SID. https://sid.ir/paper/127524/en [In Persian].
10. Sarvari M, Musavi Chilak A, Ziaee S. The Effect of Emotional Intelligence on the Critical Thinking of Librarians in the National Library of Iran. Human Information Interaction 2018; 4 (4)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2707-fa.html [In Persian].
11. Orujlu S, Hemmati Maslakpak M. Assessing the Relationship between Critical Thinking and Self-Efficacy of Nursing Student. 3 JNE 2017; 5 (6) :11-17, URL: http://jne.ir/article-1-761-fa.html [In Persian].
12. Vahedi S, Marandi Heydarlou M, Imanzadeh A. The relationship between emotional intelligence and critical thinking in nursing students of Tabriz University of Medical Sciences. DSME 2015; 2 (1) :47-57
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-83-fa.html [In Persian].