تحلیل شاخصﻫﺎی سرمایه انسانی در تجارﻱسازی پژوهشﻫﺎی دانشگاهی
محورهای موضوعی : عمومىامیر رضا نریمانی 1 * , رضا واعظی 2
1 - رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی
2 - دانشگاه علامه طباطبایی،دانشكده مدیریت و حسابداری، استادگروه مدیریت دولتی
کلید واژه: تجاریسازی, پژوهش دانشگاهی, سرمایه انسانی, تحلیل تم,
چکیده مقاله :
با تغییر و تحولات جوامع و پیشرفتهای اقتصادی، نقش و وظایف دانشگاهها گسترشیافته، بهنحویکه پژوهش جایگاه ویژهای در وظایف و کارکرد دانشگاه پیدا کرد. یافتههای پژوهشی در ارتقای کیفیت زندگی بشر و توسعه سطح رفاه جامعه و تحولات اقتصادی و اجتماعی بینالمللی نقش به سزایی ایفا میکنند؛ اما این یافتهها تا زمانی که جنبه کاربردی پیدا نکنند و به بازار عرضه نشوند، موردتوجه کافی قرار نمیگیرند. در این راستا عوامل فراوانی ازجمله عوامل محیطی، فردی، سازمانی و بسیاری از عوامل نقش دارند. در این مطالعه تلاش شد، عوامل فردی مؤثر در تجاریسازی پژوهش دانشگاهی شناسایی شوند. رویکرد این پژوهش ترکیبی و روش آن کیفی و کمی است در بخش کیفی با تحلیل تماتیک، تمهای اصلی با مصاحبه نیمه ساختاریافته با صاحبنظران حوزه تجاریسازی و اعضای هیئتعلمی و با روش نمونهگیری گلوله برفی استخراجشده است. در بخش کمی، با روش پیمایشی توصیفی و تحلیل عاملی و تحلیل مسیر با ابزار پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری تحقیق، اساتید دانشکده محیطزیست دانشگاه تهران بود و روایی آن از طریق پانل متخصصین و پایایی آن با مدلسازی معادلات ساختاری به دست آمد که ضریب پایایی آنها با آلفای کرونباخ 838/0 میباشد. نتایج بررسی نشان میدهد، 9 مقوﻟﺔ تجربه و دانش، مهارت اولیه، خلاقیت، اخلاقمداری، انگیزشی، توسعه منابع انسانی، جذب منابع انسانی، شبکه ارتباطی و مشارکتپذیری شناسایی گردید و در سه شاخص اصلی حرفهای، مدیریت منابع انسانی و تعاملی دستهبندی شدند، سپس با روش کمی مورد آزمون و تائید قرار گرفت که نشاندهنده نقش و جایگاه مهم منابع انسانی متخصص و متعهد در تجاریسازی پژوهش دانشگاهی ﻣﻰباشد.
The transformation of societies and economic development, the role and the academic tasks, so that research found a special place in the tasks and functions of the university. Findings in improving the quality of human life and the development of social welfare and economic development level and the international community play an important role. In this regard, many factors, including environmental, individual, organizational and many factors, are involved. In this study, we tried to identify the individual factors influencing in the commercialization of university of research. This research approach, a combination of qualitative and quantitative methods. In the qualitative section with thematic analysis, the main themes have been extracted by a semi-structured interview with experts in the field of commercialization and faculty members by using snowball sampling. In the quantitative part, a descriptive survey and factor analysis and path analysis by using a questionnaire were used. The statistical population of the study was professors of the Faculty of Environment at the University of Tehran and its validity was obtained through a panel of experts and its reliability was obtained by modeling structural equations. Their reliability coefficient is 0.838 with Cronbach's alpha. The results indicated that 9 issues of experience and knowledge, basic skills, creativity, ethics, motivational, human resource development, human resources, accountability, participation and communication network was identified and then the three main indices, professional, human resource management and interactive classification respectively. Then it was tested and verified with a quantitative method which indicates the important role of human resources professionals and committed to the commercialization of the research university.
1- باقری فرد، سید مرتضی. زالی، محمدرضا و یداللهی فارسی، جهانگیر. (1390). شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی دانشگاهی، مطالعه موردی دانشگاه جامع علمی کاربردی. فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم و فناوری، 17-32.
2- بغدادی، مصطفی و شاوردی، مرضیه. (1391). تجاریسازی موفق فناوری با رویکرد تیمی. فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، (33)(9), 37-45.
3- پورعزت، علیاصغر. قلی پور، آرین و ندیرخانلو، سمیرا. (1389). تبیین موانع کارآفرینی دانشگاهی و تجاریسازی دانش در دانشگاه تهران. فصلنامه سیاست علم و فناوری، 4, 65-76.
4- جاهد، حسینعلی و آراسته، حمیدرضا. (1392). عوامل سازماني مؤثّر در تجاريسازي نتايج پژوهشي. فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال 2، شماره 4، 5-22.
5- جزنی، نسرین. (1394). مدیریت منابع انسانی. چاپ 11، تهران: نشر نی.
6- داوری، علی؛ و رضازاده، آرش. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار pls. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
7- زارع، حبیب؛ و میرجلیلی، مهدی. (1392). آسیبشناسی فرایند تجاریسازی اختراعات؛ تحلیلی در سه قلمرو مخترع، محیط و اختراع. توسعه کارآفرینی، دوره 6 شماره 4, 37-55.
8- فکور، بهمن. (1385). مروری بر مفاهیم نظری تجاریسازی نتایج تحقیقات. مجله رهیافت، شماره 37, 24-32.
9- محمودپور، بختیار. رحیمیان، حمید. عباس پور، عباس و دلاور، علی. (1391). بازشناسی چالشهای فراروی تجاریسازی پژوهشهای مدیریت آموزشی با ارائه نظریه زمینهای. فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3, 1-26.
10- میگون پوری، محمدرضا و احمدی، بهشاد. (1391). شناسایی عوامل اثرگذار بر انتخاب راهبردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در حوزه صنعت پتروشیمی. توسعه کارآفرینی، شماره 16, 27-46.
11- هاشم نیا، شهرام. عمادزاده، مصطفی. صمدی، سعید و ساکتی، پرویز. (1388). روشهای تجاریسازی در آموزش عالی و چالشهای آن. مجله آموزش عالی، 6, 35-57.
12- Bakker, A. Demerouti, E & Verbeke, W. (2004). Using the job demands‐resources model to predict burnout and performance, Human Resource Management, 43(1), 83-104.
13- Braun, V & Clarke, V. (2006), Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 2(3), 77-101.
14- Brennan, A & Dooley, L. (2005), Network creativity: a structured management framework for stimulating innovation, Technovation, 25, 1388-1399.
15- Costa, P. Passos, A & Bakker, A. B. (2014), Team work engagement: A model of emergence, Journal of Occupational and Organizational Psychology, 87(2), 414-436.
16- Depoy, E & Gitlin, L. (2012), Introduction to Research: Understanding and Applying Multiple Strategies, Fourth Edition, Elsevier Mosby Press.
17- Feldman, K. S. (2007). The commercialization of public higher education: Balancing academic, fiscal and market values". (Doctoral dissertation). The University of New Mexico, Albuquerque, New Mexico.
18- Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equations models with observable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50.
19- Godbold, R. L. (2013), Ethics education on for health professionals: A values based approach, Academy of Management Executive, 8, 44-61. 20- Griffin, M. A. Neal, A & Parker, S. K. (2007), A new model of work role performance: Positive behavior in uncertain and interdependent contexts, Academy of Management Journal, 50(2), 327-347.
21- Hsu, D. W. (2015). Toward successful commercialization of university technology: Performance drivers of university technology transfer in Taiwan. Technological Forecasting & Social Change, 22, 25-39
22- Jolly, V. K. (2009), Commercializing New Technologies: Getting from Mind to Market. Harvard Business School Press.
23- Joseph, J. D. (2006), Factors impacting ethical behavior in hospitals. Journal of Business Ethic, 9, 207-216.
24- Kristofer, H. (1996), Extrinsic & Intrinsic Job Satisfaction. Journal of Business Management, 5, 34-51.
25- Kumar, V. & Jain, P. (2003). Commercialization of new technologies in India: An empirical study of perceptions of technology institutions. Technovation, 23, 113-120
26- Kvale, S. (2007), Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. London, Sage publication ltd.
27- Martins, E & Terblanche, F. (2003). Building organisational culture that stimulates creativity and innovation. European Journal of Innovation Management, 6(1), 64-74
28- Porter, K. (2012), Leadership and Management for HR Professionals. Oxford, Butterworth Heinemann.
29- Research Triangle Institute International. (2002). “Key Factors in the Successful Evolution of Technology Transfer At Wake Forest University“, Technology Assessment and Commercialization.
30- Siegel, D & Phan, P. (2004),.Analyzing the Effectiveness of University Technology Transfer: Implications for Entrepreneurship Education, www.economics.rpi.edu/pl/search-econ
31- Sotiraco, T. (2004). Coping with conflict within entrepreneurial university: Threat or challenge for head departments in the UK higher education context. International Review of Administrative Sciences, 70, 345-372.
32- Tahvanainen, A. J & Nikulainen, T. (2011), Commercialization at Finnish Universities Researchers Perspectives on the Motives and Challenges of Turning Science into Business, http://www.etla.fi/files/2565_Dp1234.pdf
33- Umam, K. (2008). Higher education institutation and technology transfer. School of business management, ITB.
34- VanVactor, D. (2012), Collaborative leadership model in the management of health care, Journal of Business Research, 65, 555-561.
35- Zehir, T. a. (2012), The Moderating Effect of Ethical Climate on the Relationship between Job Satisfaction and Organizational Commitment: Evidence from Large Companies in Turkey” Procedia - Social and Behavioral Sciences Ethics, 29(4), 309.