TI - تحلیل شاخصﻫﺎی سرمایه انسانی در تجارﻱسازی پژوهشﻫﺎی دانشگاهی JO - فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی JA - جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه LA - fa SN - 2717-0454 AU - امیر رضا نریمانی AU - رضا واعظی AD - رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی AD - دانشگاه علامه طباطبایی،دانشكده مدیریت و حسابداری، استادگروه مدیریت دولتی Y1 - 1398 PY - 1398 VL - 14 IS - 1 SP - 21 EP - 34 KW - تجاری‌سازی KW - پژوهش دانشگاهی KW - سرمایه انسانی KW - تحلیل تم DO - N2 - با تغییر و تحولات جوامع و پیشرفت‌های اقتصادی، نقش و وظایف دانشگاه‌ها گسترش‌یافته، به‌نحوی‌که پژوهش جایگاه ویژه‌ای در وظایف و کارکرد دانشگاه پیدا کرد. یافته‌های پژوهشی در ارتقای کیفیت زندگی بشر و توسعه سطح رفاه جامعه و تحولات اقتصادی و اجتماعی بین‌المللی نقش به سزایی ایفا می‌کنند؛ اما این یافته‌ها تا زمانی که جنبه  کاربردی پیدا نکنند و به بازار عرضه نشوند، موردتوجه کافی قرار نمی‌گیرند. در این راستا عوامل فراوانی ازجمله عوامل محیطی، فردی، سازمانی و بسیاری از عوامل نقش دارند. در این مطالعه تلاش شد، عوامل فردی مؤثر در تجاری‌سازی پژوهش دانشگاهی شناسایی شوند. رویکرد این پژوهش ترکیبی و روش آن کیفی و کمی است در بخش کیفی با تحلیل تماتیک، تم‌های اصلی با مصاحبه نیمه ساختاریافته با صاحب‌نظران حوزه تجاری‌سازی و اعضای هیئت‌علمی و با روش نمونه‌گیری گلوله برفی استخراج‌شده است. در بخش کمی، با روش پیمایشی توصیفی و تحلیل عاملی و تحلیل مسیر با ابزار پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری تحقیق، اساتید دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران بود و روایی آن از طریق پانل متخصصین و پایایی آن با مدل‌سازی معادلات ساختاری به دست آمد که ضریب پایایی آن‌ها با آلفای کرونباخ  838/0 می‌باشد. نتایج بررسی نشان می‌دهد، 9 مقوﻟﺔ تجربه و دانش، مهارت اولیه، خلاقیت، اخلاق‌مداری، انگیزشی، توسعه منابع انسانی، جذب منابع انسانی، شبکه ارتباطی و مشارکت‌پذیری شناسایی گردید و در سه شاخص اصلی حرفه‌ای، مدیریت منابع انسانی و تعاملی دسته‌بندی شدند، سپس با روش کمی مورد آزمون و تائید قرار گرفت که نشان‌دهنده نقش و جایگاه مهم منابع انسانی متخصص و متعهد در تجاری‌سازی پژوهش دانشگاهی ﻣﻰباشد. UR - http://rimag.ir/fa/Article/591 L1 - http://rimag.ir/fa/Article/Download/591 TY _ JOURId - 591