ارائه مدل خطمشیگذاری رسانه ملی جهت تولید محتوای چندرسانهای در فضای مجازی مبتنی بر نسل پنجم اینترنت
محورهای موضوعی : تخصصیزهرا ملابابایی 1 , بی بی سادات میراسماعیلی 2 * , حمیدرضا حسینی دانا 3 , علیرضا تلخابی علیشاه 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم انسانی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم انسانی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
3 - استادیار، گروه پژوهشی پدافند رسانهای، دانشکده علوم انسانی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
4 - استادیار، گروه گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
کلید واژه: خطمشیگذاری, محتوای چندرسانهای, فضای مجازی, اینترنت نسل پنج, سیاستگذاری رسانه ملی, مسئولیت اجتماعی رسانه ملی.,
چکیده مقاله :
این مقاله با هدف طراحی الگوی سیاستگذاری رسانه ملی بر محتوای صوتی و تصویری فضای مجازی با تاکید بر اینترنت نسل پنجم انجام گرفت. مقاله حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی-توسعهای است و از منظر روش گردآوری دادهها، یک پژوهشهای پیمایشی-مقطعی است. جامعه مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل مدیران با سابقه شورای عالی فضای مجازی و در بخش کمی نیز شامل فعالان رسانه کشور است . برای تحلیل مصاحبههای تخصصی از روش تحلیل کیفی مضمون و دادههای حاصل از پرسشنامه نیز با روش حداقل مربعات جزئی تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد مضامین فراگیر مدل عبارتند از: عوامل بسترساز، عوامل فنی و عوامل مرتبط با رسانه. عوامل بسترساز خود شامل عوامل مدیریتی، قانونی و فرهنگی؛ عوامل فنی شامل عوامل فناوری و اینترنت نسل پنجم و در نهایت عوامل مرتبط با رسانه نیز عبارتند از: تعامل با رسانههای جدید، سیاستگذاری رسانه ملی، مسئولیت اجتماعی رسانه ملی و محتوای چندرسانهای فضای مجازی. همچنین یافتههای پژوهشی نشان داد، براساس مدل پژوهش، عوامل مدیریتی، قانونی، دانشی و فرهنگی بر سیاستگذاری رسانه ملی تاثیر دارند. از سوی دیگر اینترنت نسل پنج شرایط زمینهای را فراهم میسازد و مسئولیت اجتماعی رسانه ملی نیز یک عامل مداخلهگر است که بر تعامل با رسانههای جدید اثرگذارند. در نهایت با تعامل با رسانههای جدید میتوان به توسعه محتوای چندرسانهای فضای مجازی دست یافت
This article was done with the aim of designing a national media policy model on the audio and video content of virtual space with an emphasis on the fifth generation internet. The current article is an applied-developmental research in terms of its purpose, and it is a survey-cross-sectional research from the point of view of the data collection method. The community of participants in the qualitative section includes managers with experience of the Supreme Council of Virtual Space and in the quantitative section it also includes media activists of the country. To analyze the expert interviews, the qualitative analysis of the theme and the data from the questionnaire were also analyzed with the partial least squares method. The results showed that the overarching themes of the model are: foundational factors, technical factors, and media-related factors. The foundational factors include managerial, legal and cultural factors; Technical factors include technology factors and fifth generation internet and finally media-related factors include: interaction with new media, national media policy, social responsibility of national media and multimedia content of virtual space. Also, the research findings showed that, based on the research model, managerial, legal, scientific and cultural factors have an impact on national media policy making. On the other hand, the 5th generation internet provides basic conditions and the social responsibility of the national media is also an intervening factor that affects the interaction with new media. Finally, by interacting with new media, it is possible to develop the multimedia content of virtual space
1. احراری، ابراهیم؛ خرازی محمدوندیآذر، زهرا؛ و مجیدی قهرودی، نسیم. (1402). شناسایی مولفههای تأثیرپذیری سیاست گذاری رسانهای از دادههای پارادایمیک فضای مجازی. مطالعات رسانههای نوین، 9(33)، 361-323.
2. اکبری، مرتضی؛ و پولادیان، هانیه. (1400). عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری نسل پنجم در بین دانشجویان ایران. آموزش مهندسی ایران، 23(90)، 151-131.
3. اَلوانی، مهدی. (1400). تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی. تهران: سمت.
4. آذر، عادل؛ و غلامزاده، رسول. (1398). کمترین مربعات جزئی. تهران: نگاه دانش.
5. آیینهافروز، حمیدرضا. (1401). بررسی و شناسایی مولفههای سیاستگذاری رسانهای. آفاق علوم انسانی، 14 (68)، 49-62.
6. ترابزاده جهرمی، محمدصادق؛ حسینی، سیدکاظم؛ و نوروزی، محمد. (1396). تبیین تغییر خطمشی با استفاده از الگوی چارچوب ائتلاف مدافع. بهبود مدیریت، 35(11)، 1-34.
7. توحیـد فام، محـمد؛ و توسرکانی، علی. (1400)، بررسی مؤلفههای الگوی سیاستگذاری در حوزۀ رسانه (گذر از نهادگرایی کلاسیک به نهادگرایی جدید). سیاست 1. 135-153.
8. حبیبی، آرش؛ و جلالنیا، راحله. (1401). حداقل مربعات جزئی. تهران: نارون.
9. خیامی، عبدالکریم؛ حسینی، سیدجمالالدین؛ و عبادارستانی، لیلا. (1400). شناسایی مسائل صداوسیما در سیاستگذاری برای تعامل با رسانههای جدید. دین و ارتباطات، 28 (60)، 459-479.
10. داناییفرد، حسن؛ حسینی، سیدکاظم؛ و کاظمی، سیدحسین. (1402). روش فهم مسئلهمندی در مطالعه سیاست عمومی: مفاهیم و کاربست. روششناسی علوم انسانی، 29 (114)، 35-51.
11. سلیمی، ناهید. (1402). الگوی مفهومی مشارکت بدنه اجتماعی زنان در فرایند خط مشی گذاری حوزه زنان. زن در توسعه و سیاست، 21(2)، 481-516.
12. صادقی، حامد. (1401). بررسی تاثیر فرهنگ بر سیاستگذاری عمومی در ایران. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 6(84)، 102-112.
13. عبدالهینژاد، علیرضا؛ بصیریان جهرمی، حسین؛ و نحوی، مرضیه. (1397). مطالعه سیاستهای رسانه ملی در حوزه ارتباطات سلامت. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 14 (51)، 201-226.
14. عطاردی، محمدرضا؛ زیبنده، حسین. (1401). تبیین تغییر در خطمشیهای فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر چارچوب ائتلاف مدافع. مدیریت دولتی، 14(2)، 235-256.
15. فتحی، ابراهیم؛ شاکرینژاد، محسن؛ و باقری، مجید. (1401). رابطه مصرف رسانه ملی و مؤلفههای فرهنگ سیاسی دانشجویان دانشگاههای تهران. مجلس و راهبرد، 29(109)، 87-121.
16. قلیپور، رحمت. (1398). تصمیمگیری سازمانی و سیاستگذاری عمومی. تهران: انتشارات سمت.
17. قنبری باغستان، عباس؛ و انصاری، نفیسه. (1398). سیاستگذاری رسانهای و تأثیر آن بر توسعه: مطالعه موردی کشور هند. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 15(57)، 141-168.
18. کشوریانآزاد، رقیه؛ اعتباریانخوراسگانی، اکبر؛ هادی پیکان، مهربان؛ و شاهنوشی، مجتبی. (1401). طراحی مدل اجرای سیاستهای قضایی در نهاد قضایی کشور. مدیریت دولتی، 14 (1)، 129-164.
19. محمدی، حمید؛ و نصرالهی، اکبر. (1401). سیاستگذاری رسانههای نوین در سازمان صداوسیمای ایران. رسانههای دیداری و شنیداری، 16 (42)، 81-108.
20. مرتضوی، جواد. (1398). فرصتها و تهدیدات تکنولوژی نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G). علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی، ۱۴ (۳)، 16-26.
21. نسبتی، یاسمین. (1401). ویژگیهای نسل پنجم اینترنت. خبرنگاری ایسنا.
22. نصیریانصاری، محمدرضا؛ قبادیسامانی، عماد؛ و احمدیدستجردی، سعید. (1401). ابزارهای نظارت پارلمانی بر رسانه ملی. پژوهشهای ارتباطی، 29 (111)، 175-191.
23. Alexandru, A. C., Săndulescu, G. M., & Bistran, M. (2020, May). Marketing Automation, 5G and IoT assisted for advanced applications. International Conference on Automation, Quality and Testing, 17 (1), 1-14.
24. Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
25. Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 295-33.
26. Cohen, J. E. (2013). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
27. Coyer, K., & Hintz, A. (2022). Developing the “third sector”: Community media policies in Europe. In Media Freedom and Pluralism. Central European University Press, 17(1), 275-298.
28. Dzuhrina, I. (2023). SOCIAL MEDIA STRATEGY: HOW UNILEVER ENGAGE WITH ITS CONSUMERS. Jurnal Ilmiah Komunikasi Makna, 2(1), 39-40.
29. Foxwell-Norton, K., Lieske, S. N., & Konkes, C. (2019). The Great Barrier Reef: News media, policy and the politics of protection. International Communication Gazette, 81(3), 211-234.
30. Garnham, N. (2020). The media and the public sphere. In The information society reader, Routledge, 14(2), 357-365.
31. Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2021). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage publications.
32. Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities, Reading, MA: Addison-Wesley.
33. Jang, H., Barrett, B., & McGregor, S. C. (2023). Social media policy in two dimensions: understanding the role of anti-establishment beliefs and political ideology in Americans’ attribution of responsibility regarding online content. Information, Communication & Society, 1-26.
34. Kent, M. P., Guimaraes, J. S., Bagnato, M., Remedios, L., Pauzé, E., Pritchard, M., ... & Weippert, M. (2023). Broadcast Television Is Not Dead: Exposure of Children to Unhealthy Food and Beverage Advertising on Television in Two Policy Environments (Ontario and Quebec). An Observational Study. The Journal of Nutrition, 153(1), 268-278.
35. Keršulienė, V., & Turskis, Z. (2011). Integrated fuzzy multiple criteria decision making model for architect selection. Technological and economic development of economy, 17(4), 645-666.
36. Kimura, M., & Yasui, D. (2023). Fertility differential, public policy, and development. Economics Letters, 226, 111-125.
37. Kimura, M., & Yasui, D. (2023). Fertility differential, public policy, and development. Economics Letters, 226, 111-125.
38. Lasswell, H. D. (1972). Communications research and public policy. Public Opinion Quarterly, 36(3), 301-310.
39. Marin, A., Stubrin, L., & van Zwanenberg, P. (2023). Technological lock-in in action: Appraisal and policy commitment in Argentina's banking sector. Research Policy, 52(2), 664-678.
40. Mercure, J. F., Sharpe, S., Vinuales, J. E., Ives, M., Grubb, M., & Nijsse, F. J. (2021). Risk-opportunity analysis for transformative policy design and appraisal. Global Environmental Change, 70(1), 342-359.
41. Napoli, P. M. (2023). What is media policy?. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 707(1), 29-45.
42. Shi, L., Shi, D., Zhang, X., Meunier, B., Zhang, H., & Song, J. (2020). 5G Internet of radio light positioning system for indoor broadcasting service. IEEE Transactions on Broadcasting, 66(2), 534-544.
43. Swinkels, M. (2020). How ideas matter in public policy: a review of concepts, mechanisms, and methods. International Review of Public Policy, 2(2: 3), 281-316.
44. Swinkels, M. (2020). How ideas matter in public policy: a review of concepts, mechanisms, and methods. International Review of Public Policy, 2(2: 3), 281-316.
45. Usher, N., Darr, J. P., Napoli, P. M., & Miller, M. L. (2023). Media policy for an informed citizenry: Revisiting the information needs of communities for democracy in crisis. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 707(1), 8-20.