ارائه مدلی جهت رشد گردشگری هوشمند پایدار در آژانسهای مسافرتی شهر تهران
رسول ثانوی فرد
1
(
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
)
مرتضی رحمتی کچومثقالی
2
(
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
)
علی اصغر عيوضي حشمت
3
(
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
)
کلید واژه: گردشگری, گردشگری هوشمند, پایداری, گردشگری هوشمند پایدار,
چکیده مقاله :
یکی از مکانیسمهایی که میتواند در بهبود رقابت و توسعه گردشگری مفید باشد گردشگری هوشمند است. هدف این تحقیق ارائه مدلی جهت رشد گردشگری هوشمند پایدار در آژانسهای مسافرتی شهر تهران است. این تحقیق از نوع تحقیقات کمی و کاربردی بوده و به لحاظ روش جمعآوری و تحلیل دادهها جزو تحقیقات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارشناسان ارشد آژانسهای مسافرتی شهر تهران بودهاند. تعداد 50 نفر از مدیران و کارشناسان آژانسهای مسافرتی شهر تهران با روش هدفمند و قضاوتی به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. بهمنظور تجزیهوتحلیل، از روش دلفی فازی، دیمتل فازی و تحلیل شبکهای فازی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد الگوی تحقیق به ترتیب اولویت شامل مؤلفههایی از قبیل عوامل مربوط به رقبا، عوامل محیطی، عوامل زیستمحیطی، عوامل فنی و زیرساختی، عوامل مربوط به گردشگران، عوامل مربوط به تامینکنندگان، عوامل طبیعی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی بوده است که طبق نظر خبرگان تحقیق در رتبههای اول تا نهم به لحاظ اهمیت قرار گرفتهاند. بر اساس نتایج روش دیمتل فازی، در این مدل عوامل اقتصادی، عوامل محیطی، عوامل مربوط به رقبا، عوامل مربوط به گردشگران و عوامل فنی و زیرساختی جزو متغیرهای علی (متغیرهای تأثیرگذار) تعیین شدند و عوامل زیستمحیطی، عوامل مربوط به تامینکنندگان، عوامل اجتماعی و عوامل طبیعی نیز جز متغیرهای معلولی (اثرپذیر) تعیین شدند.
چکیده انگلیسی :
One of the mechanisms that can be useful in improving the competitiveness and development of tourism is smart tourism. The purpose of this research is to provide a model for the growth of sustainable smart tourism in Tehran travel agencies. This research is a quantitative and applied research, and in terms of data collection and analysis method, it is a survey descriptive research. The statistical population of the research was managers and senior experts of travel agencies in Tehran. 50 managers and experts of travel agencies in Tehran have been selected as a sample size using the purposeful method. In order to analyze the research data, fuzzy Delphi method, fuzzy Dematel method and fuzzy Analytical Network Process have been used. The results of the research showed that the research model, in order of priority, included components such as factors related to competitors, environmental factors, environmental factors, technical and infrastructure factors, factors related to tourists, factors related to suppliers, natural factors, social factors, and economic factors which are ranked according to research experts, from 1st to 9th in terms of importance. Based on the results of the Fuzzy Dematel method, in this model, economic factors, environmental factors, factors related to competitors, factors related to tourists and technical and infrastructure factors were determined as causal variables (influential variables). And environmental factors, factors related to suppliers, social factors, and natural factors were determined among the affected variables
شفیعی، ساناز؛ رجب زاده قطری، علی؛ حسن زاده، علیرضا و جهانیان، سعید. (۱۳۹۶). بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر توسعه و پایدار مقاصد گردشگری به منظور توسعه مقاصد گردشگری هوشمند. فصلنامه علمی-پژوهشی. تحقیقات بازاریابی نوین. سال هفتم. شماره چهارم. صص ۱۱۶-۹۵
محمدپور، سارا و باقرزاده، جواد.( ۱۳۹۸). نقش وب سایت ها در توسعه پایدار گردشگری. فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیا. سال نهم. شماره ۳. صص ۵۶۰- ۵۴۷
Agrawal, R., Wankhede, V. A., Kumar, A., Luthra, S., & Huisingh, D. (2022). Big data analytics and sustainable tourism: A comprehensive review and network based analysis for potential future research. International Journal of Information Management Data Insights, 2(2), 100122.
Alžbeta, Kiráľováª. Antonín, Pavlíčeka.(2015). Development of Social Media Strategies in Tourism Destination.Published by Elsevier Ltd.This is an open access article under the CC BY-NC-ND license. Peer-review under responsibility of I-DAS- Institute for the Dissemination of Arts and Science.
Apak, Ö. C., & Gürbüz, A. (2023). The effect of local food consumption of domestic tourists on sustainable tourism. Journal of Retailing and Consumer Services, 71, 103192.
B. Neuhofer, D. Buhalis, A. Ladkin Smart technologies for personalized experiences: a case study in the hospitality domain Electron Mark, 25 (3) (2015), pp. 243-254
Blancas, F. J., Contreras, I., & Lozano-Oyola, M. (2023). Evaluating destinations' efforts to improve sustainability in tourism using the inter-temporal decomposition of a composite indicator. Environmental Impact Assessment Review, 98, 106947.
Boes, K., Buhalis, D., & Inversini, A. (2016). Smart tourism destinations: ecosystems for tourism destination competitiveness. International Journal of Tourism Cities, 2(2), 108–124. DOI: 10.1108/ IJTC-12–2015–0032.
Buhalis D, Foerste M (2015) SoCoMo Marketing for travel and tourism: empowering co-creation of value. J Desti Market Manag 4(3):151–161
Calderón-VargasaD F..Asmat-CamposbP.Chávez-Arroyo .(2021).Sustainable tourism policies in Peru and their link with renewable energy: analysis in the main museums of the Moche route,
Javier Esteban Curiel & María Luisa Delgado Jalón & Beatriz Rodríguez Herráez & Arta Antonovica, 2017. "Smart Tourism Destination in Madrid," Innovation, Technology, and Knowledge Management, in: Marta Peris-Ortiz & Dag R. Bennett & Diana Pérez-Bustamante Yábar (ed.), Sustainable Smart Cities, chapter 0, pages 101-114, Springer.
Novera, C.N., Ahmed, Z., Kushol, R., Wanke, P. and Azad, M.A.K. (2022), "Internet of Things (IoT) in smart tourism: a literature review", Spanish Journal of Marketing - ESIC, Vol. 26 No. 3, pp. 325-344. https://doi.org/10.1108/SJME-03-2022-0035
Obster, F., Brand, J., Ciolacu, M., & Humpe, A. (2023). Improving Boosted Generalized Additive Models with Random Forests: A Zoo Visitor Case Study for Smart Tourism. Procedia Computer Science, 217, 187-197.
Porter, M. E., & Millar, V. E. (1985). How information gives you competitive advantage. Harvard Business Review, July–August, 149–160
Romão João .(2020). Tourism, smart specialisation, growth, and resilience, Annals of Tourism Research Volume 84, September 2020, 102995
Sigalat-Signes Enrique, RicardCalvo-PalomaresbBernatRoig-MerinoaIvánGarcía-Adán. (2020). Transition towards a tourist innovation model: The smart tourism destination: Reality or territorial marketing?☆, Journal of Innovation & Knowledge Volume 5, Issue 2, April–June 2020, Pages 96-104
Tavitiyaman, P., Qu, H., Tsang, W.-s. L., & Lam, C.-w. R. (2021). The influence of smart tourism applications on perceived destination image and behavioral intention: The moderating role of information search behavior. Journal of Hospitality and Tourism Management, 46, 476-487.
Wang, Y., & Gao, Y. (2022). Travel satisfaction and travel well-being: Which is more related to travel choice behaviour in the post COVID-19 pandemic? Evidence from public transport travellers in Xi’an, China. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 166, 218-233.
Yi Zhang 1 and Qi Li .(2022).The Development Status and Trend of Urban Smart Tourism Based on Internet of Things Technology. Volume 2022 | Article ID 4378765 | https://doi.org/10.1155/2022/4378765
Yunpeng Li a, Clark Hu b, Chao Huang c,(2016) *, Liqiong Duan 2016The concept of smart