شناسایی موانع موفقیت استارتآپها در غرب کشور بر اساس رویکرد دادهبنیاد
محورهای موضوعی : عمومى
حمیدرضا جلیلیان
1
*
,
فاطمه معارفی
2
,
علیرضا فتحی زاده
3
,
ندا الفتی
4
1 - استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد، حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد، حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد، حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، کرمانشاه، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
سهم استارتآپها در توسعه اقتصادی هر کشور را نمیتوان انکار کرد، بااینحال راهاندازی و ادامه حیات آنها با چالشهایی مواجه است. این پژوهش با هدف شناسایی موانع موفقیت استارتآپها و ارائه الگوی مفهومی در غرب کشور با استفاده از نظریه دادهبنیاد و روش نظاممند انجامشده است. جامعه آماری پژوهش 14 نفر از خبرگان علمی و اجرایی در حوزه استارتآپها در استانهای کرمانشاه، کردستان، همدان و ایلام است که با شیوه هدفمند و از طریق روش نمونهگیری گلولهبرفی جهت مصاحبه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختارمند تا رسیدن به اشباع نظری استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد که حاصل آن شناسایی موانع مفاهیم، مقولهها و عوامل و درنهایت تدوین الگوی مفهومی پژوهش بود. یافتههای پژوهش نشان داد عدم موفقیت استارتآپها حاصل عوامل مختلف شامل موانع علّی (ضعف زیرساخت انسانی و ضعف زیرساختهای تکنولوژیکی)، زمینهای (عوامل ضدانگیزشی درونی، خلأ و شکاف سرمایهگذاری، بستر ضعیف فرهنگی و ضعف در چشمانداز)، مداخلهگر (بیاخلاقی رقبا، عدم همکاری نهادهای ذیربط، مقررات دولتی بازدارنده، عوامل محیطی بازدارنده، عدم اعتماد مشتریان و الگوی ضعیف مدیریتی) و موانع راهبردی (ضعف در ارائه محصول، عدم خلاقیت و نوآوری، عدم توجه به بازار هدف اولیه و طراحی نامناسب مدل کسبوکار) است. گسست منابع انسانی، گسست توازن سیکل سرمایه – هزینه – درآمد، کاهش سهم بازار و اتلاف منابع بهعنوان پیامدهای حاصل از عدم موفقیت استارتآپها شناسایی گردید.
The contribution of start-ups in the economic development cannot be denied, however, their launch and survival will have challenges.the aim of this research identifying the barrier to the success of startups and presenting a conceptual model in the west of the country with a qualitative approach and using the strategy of grounded theory and systematic method. The statistical population of the research is 14 scientific and executive experts in the field of, who were selected for interviews in a targeted manner and through the snowball sampling method. Semi-structured interviews were used to collect data until theoretical saturation was reached. Data analysis was done in three stages of open, central and selective coding, the result of which was the identification of barriers, concepts, categories and factors, and finally, the formulation and conceptual model of the research. The findings of the research showed that the failure of startups is the result of various factors, including causal barrier (weakness of human and technological infrastructure), contextual barrier (internal anti-motivational, investment gap, weak cultural and perspective weakness), intervening barrier (competitors' immorality, Non-cooperation of relevant institutions, inhibiting government laws and regulations, inhibiting environmental factors, lack of customer trust and weak management model) and strategic barrier (weakness in product presentation, lack of creativity and innovation, lack of attention to the primary target market and inappropriate design of the business model).disruption of human resources and balance of capital-cost-income cycle, reduction of market share and waste of resources were identified as consequences of failure of start-ups