شناسایی موانع موفقیت استارتآپها در غرب کشور بر اساس رویکرد دادهبنیاد
حمیدرضا جلیلیان
1
(
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد، حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
)
فاطمه معارفی
2
(
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد، حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
)
علیرضا فتحی زاده
3
(
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد، حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
)
ندا الفتی
4
(
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، کرمانشاه، ایران
)
کلید واژه: استارتآپ, موانع موفقیت, نظریه دادهبنیاد, غرب کشور. ,
چکیده مقاله :
سهم استارتآپها در توسعه اقتصادی هر کشور را نمیتوان انکار کرد، بااینحال راهاندازی و ادامه حیات آنها با چالشهایی مواجه است. این پژوهش با هدف شناسایی موانع موفقیت استارتآپها و ارائه الگوی مفهومی در غرب کشور با استفاده از نظریه دادهبنیاد و روش نظاممند انجامشده است. جامعه آماری پژوهش 14 نفر از خبرگان علمی و اجرایی در حوزه استارتآپها در استانهای کرمانشاه، کردستان، همدان و ایلام است که با شیوه هدفمند و از طریق روش نمونهگیری گلولهبرفی جهت مصاحبه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختارمند تا رسیدن به اشباع نظری استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد که حاصل آن شناسایی موانع مفاهیم، مقولهها و عوامل و درنهایت تدوین الگوی مفهومی پژوهش بود. یافتههای پژوهش نشان داد عدم موفقیت استارتآپها حاصل عوامل مختلف شامل موانع علّی (ضعف زیرساخت انسانی و ضعف زیرساختهای تکنولوژیکی)، زمینهای (عوامل ضدانگیزشی درونی، خلأ و شکاف سرمایهگذاری، بستر ضعیف فرهنگی و ضعف در چشمانداز)، مداخلهگر (بیاخلاقی رقبا، عدم همکاری نهادهای ذیربط، مقررات دولتی بازدارنده، عوامل محیطی بازدارنده، عدم اعتماد مشتریان و الگوی ضعیف مدیریتی) و موانع راهبردی (ضعف در ارائه محصول، عدم خلاقیت و نوآوری، عدم توجه به بازار هدف اولیه و طراحی نامناسب مدل کسبوکار) است. گسست منابع انسانی، گسست توازن سیکل سرمایه – هزینه – درآمد، کاهش سهم بازار و اتلاف منابع بهعنوان پیامدهای حاصل از عدم موفقیت استارتآپها شناسایی گردید.
چکیده انگلیسی :
The contribution of start-ups in the economic development cannot be denied, however, their launch and survival will have challenges.the aim of this research identifying the barrier to the success of startups and presenting a conceptual model in the west of the country with a qualitative approach and using the strategy of grounded theory and systematic method. The statistical population of the research is 14 scientific and executive experts in the field of, who were selected for interviews in a targeted manner and through the snowball sampling method. Semi-structured interviews were used to collect data until theoretical saturation was reached. Data analysis was done in three stages of open, central and selective coding, the result of which was the identification of barriers, concepts, categories and factors, and finally, the formulation and conceptual model of the research. The findings of the research showed that the failure of startups is the result of various factors, including causal barrier (weakness of human and technological infrastructure), contextual barrier (internal anti-motivational, investment gap, weak cultural and perspective weakness), intervening barrier (competitors' immorality, Non-cooperation of relevant institutions, inhibiting government laws and regulations, inhibiting environmental factors, lack of customer trust and weak management model) and strategic barrier (weakness in product presentation, lack of creativity and innovation, lack of attention to the primary target market and inappropriate design of the business model).disruption of human resources and balance of capital-cost-income cycle, reduction of market share and waste of resources were identified as consequences of failure of start-ups
1. تاری، غفار. پرحلم، حمیدرضا. (1399). مدل ساختاری عوامل مؤثر بر بقاء و رشد استارتآپها در ایران. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 12(23)، 315-341.
2. جلیلیان, حمیدرضا. (1400). تدوین مدل مفهومی مدیریت خوب در شرکتهای تولیدی بازرگانی. پژوهشهای مدیریت در ایران، 25 (4)، 135-157.
3. خلیقی سیگارودی، عطا. (1398)، تحلیل فضایی استارت آپی ایران، الکام استارز، ایران، تهران.
4. داناییفرد، حسن. (1389). استراتژیهای نظریهپردازی (ویرایش اول). تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت).
5. داناییفرد, حسن. امامی, سید مجتبی. (1386). استراتژیهای پژوهش کیفی: تأملی بر نظریهپردازی دادهبنیاد، اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 1(2)، 69-97.
6. رنجبر، هادی. حقدوست، علیاکبر. صلصالی، مهوش. علیرضا. سلیمانی، محمدعلی. بهرامی، نسیم. (1391). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی: راهنمایی برای شروع، مجله دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 3 (10)، 238-250.
7. زارع، رضا. فتحیزاده, علیرضا. بهمنی, اکبر. (1397). خویشاوندسالاری سازمانی در نهادهای دولتی؛ مفهومپردازی، عوامل مؤثر و پیشامدها. مطالعات رفتار سازمانی، 7(1)، 31-56.
8. سهیلی، کیومرث. نفیسی مقدم، مریم (1402). بررسی عوامل مؤثر بر نرخ موفقیت استارتاپ های پذیرفته شده در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری: مطالعه موردی استان کرمانشاه، نشریه پیشرفت و توسعه استان کرمانشاه،2(7)،28-51.
9. نادری، نادر. یوسفی، زهرا. رضایی، بیژن. (1395)، پدیدارشناسی موانع ایجاد و راهاندازی استارتآپ های کشاورزی، راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 3(5)، 35-46.
10. ندافی، راضیه. احمدوند، مصطفی. (1396، شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای توسعهی کسب و کارهای نوپا (استارتآپها) با استفاده از روششناسی کیو. توسعه کارآفرینی، 10(3)، 517-534.
11. Abbas, S. M. & Liu, Z. (2021). Orchestrating frugal eco-innovation: the plethora of challenges and diagnostics in lean startups of emerging economies, Innovation & Management Review, Emerald Publishing Limited 2515-8961.
12. Al Sahaf, M. & Al Tahoo, L. (2021). Examining the key success factors for startups in the Kingdom of Bahrain, International Journal of Business Ethics and Governance, 4(2): 9-49.
13. Albourini, F. Ahmad, A. Abuhashesh, M. & Nusairat, N. (2020). The effect of networking behaviors on the success of entrepreneurial startups. Management Science Letters, 10(11), 2521-2532.
14. Aldianto, L. Anggadwita, G. Permatasari, A. Mirzanti, I. R. & Williamson, I. O. (2021). Toward a Business Resilience Framework for Startups. Sustainability, 13(6), 3132.
15. Aminova, M. & Marchi, E. (2021). The role of innovation on start-up failure vs. its success. International Journal of Business Ethics and Governance, 4(1) 41-72.
16. Ang YQ, Chia A, Saghafian S. 2022. Using Machine Learning to Demystify Startups’ Funding, Post-Money Valuation, and Success. In Innovative Technology at the Interface of Finance and Operations 11: 271-296. Available at: https://ssrn.com/abstract=3681682.
17. Barbulescu, O. Tecau, A. S. Munteanu, D. & Constantin, C. P. (2021). Innovation of Startups, the Key to Unlocking Post-Crisis Sustainable Growth in Romanian Entrepreneurial Ecosystem. Sustainability, 13(2), 671.
18. Bednar, R. & Tariskova, N (2017), Indicator of Startup Failure, Year (II), Issue 5, 238-240.
19. Centobelli, P. Cerchione, R. & Esposito, E. (2017). Knowledge management in startups: Systematic literature review and future research agenda. Sustainability, 9(3), 361.
20. Commission. (2016). New Definition of small and medium-sized enterprises: User Manual and Model Statement. Online: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/756d9260-ee54-11ea-991b-01aa75ed71a1/language-en.
21. Cubukcu, C. Gulsecen, S. & Tayali, S. (2017). Risk Management in Startups: How Using Lean Principles Helps Startups Manage Their Risks More Efficiently, Proceedings of ICENTE, 146-150.
22. Diaz-Santamaria, C. & Bulchand-Gidumal, J. (2021). Econometric Estimation of the Factors that Influence Startup Success. Sustainability, 13(4), 2242.
23. Frare, A. B. and Beuren, I. M. (2021), Job autonomy, unscripted agility and ambidextrous innovation: analysis of Brazilian startups in times of the Covid-19 pandemic, Revista de Gestao, 28 (3), 263-278.
24. Garg, M. & Gupta, S. (2021). Startups and the Growing Entrepreneurial Ecosystem, Journal of Intellectual Property Rights, 26, 31-38.
25. Gerhardt, V. Santos, J. D. Rubin, E. Neuenfeldt, A. & Mairesse Siluk, J. C. (2021). Stakeholders´ Perception to Characterize the Start-ups Success, Journal of technology management & innovation, 16(1), 38-50.
26. Gidron, B. Israel-Cohen, Y. Bar, K. Silberstein, D. Lustig, M. & Kandel, D. (2021). Impact Tech Startups: A Conceptual Framework, Machine-Learning-Based Methodology and Future Research Directions, Sustainability, 13(18), 10048.
27. Gupta, V. & Rubalcaba, L. (2021). Competency-Industry Relatedness (C-IR) Framework for Sustained Business Growth in Startups during and Beyond Pandemic: Myths and Lessons from Publicly Funded Innovative Startups. Sustainability, 13(9), 4632.
28. Harlin, U. & Berglund, M. (2021). Designing for sustainable work during industrial startups the case of a high-growth entrepreneurial firm, Small Business Economics, 57(2), 807-819.
29. Junior, J. R. S. do Amaral Adorno, O. de Lourdes Marinho, B. & Savoia, J. R. F. (2020). Successful startups: do their entrepreneurs share a common characteristic? Revista da Micro e Pequena Empresa, 14(3): 3-18.
30. Kim, B. Kim, H. & Jeon, Y. (2018),Critical success factors of a design startup business. Sustainability, 10(9), 2981.
31. Kim, H. Jo, Y. & Lee, D. (2021). R&D, Marketing, Strategic Planning, or Human Resources? Which CEO Career Is Most Helpful for the Economic Sustainability of ICT Startups in South Korea? Sustainability, 13(5), 2729.
32. Krishnamoorthy, V. Vetrivel, S. C. & Rajini, J. (2021, November), Entrepreneurial motivation in the establishment of food processing startups in Erode district, Tamil Nadu. In AIP Conference Proceedings, 2387(1),140020.
33. Mikle, L. (2020), Startups and reasons for their failure, Current Problems of the Corporate Sector, SHS Web of Conferences 83, 01046. Available at: https://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/pdf/2020/11/shsconf_appsconf2020_01046.pdf.
34. Ojaghi, H. Mohammadi, M. & Yazdani, H. R. (2019), A synthesized framework for the formation of startups’ innovation ecosystem: A systematic literature review, Journal of Science and Technology Policy Management, 10 (5), 1063-1097.
35. Palmie, M. Boehm, J. Friedrich, J. Parida, V. Wincent, J. Kahlert, J. Sjodin, D. (2021), Startups versus incumbents in ‘green industry transformations: A comparative study of business model archetypes in the electrical power sector, Industrial Marketing Management, 96, 35-49.
36. Petru, N. Pavlak, M. & Polak, J. (2019). Factors impacting startup sustainability in the Czech Republic, Innovative Marketing, 15(3), 1-15
37. Pope, E. K. (2020), Startup vs Small Business: What’s the Real Difference? Available at: https://www.fundera.com/blog/startup-vs-small-business.
38. Sadma, O. (2021). The Role of Environmental-Based “Green Startup” in Reducing Waste Problem and its Implication to Environmental Resilience, Research Horizon, 1(3), 106-114.
39. Santisteban, J. Mauricio, D. & Cachay, O. (2021), Critical success factors for technology-based startups, International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 42(4), 397-421.
40. Skawinska, E. & Zalewski, R. I. (2020), Success factors of startups in the EU-A comparative study, Sustainability, 12(19), 8200.
41. Spender, J. C. Corvello, V. Grimaldi, M. & Rippa, P. (2017), “Startups and Open Innovation: A Review of the Literature, European Journal of Innovation Management,20, 4–30.
42. Thomas, P. & Prasetyo, P. E. (2022), Technology Absorption Capability Key Determinants of Sustainable Global Entrepreneurship Start-ups. International Journal of Entrepreneurship, 26(1).