بررسی ساختار مناسب برای استفاده و گسترش دانش درون سازمانی در بانکها (مورد مطالعه: بانک اقتصاد نوین)
عبدالله سجادی جاغرق
1
(
استادیار گروه مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.، تهران، ایران
)
رضا مهدیان
2
(
رییس مرکز نظارت و ارتباط با مشتریان بانک شهر، تهران، ایران
)
یعسوب الدین عجمی
3
(
دانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، اصفهان، ایران
)
کلید واژه: ساختار سازمانی, دانش درون سازمانی, قابلیت انطباق, انعطافپذیری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار مناسب برای استفاده و گسترش دانش درون سازمانی در بانکها (مورد مطالعه: بانک اقتصاد نوین) انجام شده است. این پژوهش بر حسب نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی – همبستگی، و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان بانک اقتصاد نوین ایران به تعداد 1376 نفر است که با استفاده از جدول مورگان نمونه 285 نفری از این جامعه انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است، که روایی این پرسشنامه به روش صوری طبق نظرات اساتید و متخصصان این حوزه و سپس با روش تحلیل عاملی تائید و برای سنجش پایایی آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که ساختاری سازمانی و ویژگیهای آن تأثیر مستقیمی بر استفاده و گسترش دانش درون سازمانی در بانکها دارند. همچنین نتایج نشان می دهد که مؤلفههایی مانند رسمیت و تمرکز، تیم محوری پاداش به تیم، قابلیت انطباق، پستهای رسمی و دانشی، انجمنها و شبکههای علمی و انعطافپذیری و مرز زدودگی بر استفاده و گسترش دانش درون سازمانی در بانکها تأثیرگذار هستند.
چکیده انگلیسی :
The present study was conducted with the aim of investigating the appropriate structure for the use and expansion of intra-organizational knowledge in banks (case study: Eqtesad Novin Bank). This study is considered a descriptive-correlational research in terms of data collection and is applied in terms of purpose. The statistical population of this study includes 1376 employees of Eqtesad Novin Bank of Iran, from which a sample of 285 people was selected using the Morgan table. The data collection tool and questionnaire were researcher-made, which was used to compile the questionnaire by reviewing and studying several questionnaires and similar research that had been conducted previously. The validity of this questionnaire was confirmed by the face method according to the opinions of professors and experts in this field and then by the factor analysis method, and was used to measure the reliability of Cronbach's alpha. Smart PLS software was used to analyze and interpret the data. The results of the study show that the organizational structure and its characteristics have a direct impact on the use and expansion of intra-organizational knowledge in banks. The results also showed that components such as formality and focus, team-orientedness, team rewards, adaptability, formal and knowledge positions, scientific associations and networks, and flexibility and boundary-breaking are effective in the use and expansion of intra-organizational knowledge in banks
احمدی راضیه، صحرایی شقایق، صاحب طاهره. (1401)، «رتبهبندی ابعاد موثر مدیریت دانش بر پذیرش بانکداری دیجیتال در صنعت بانکداری (مطالعه موردی: بانک پارسیان)»، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، جلد ۱۲ شماره ۴ صفحات ۲۷-۱۱.
احمدی، فرید. تارزاده، حجت. احمدی، سهیلا (1398)، «ارائه مدل برای مدیریت دانش مشتری در پست بانک ایران»، بررسیهای بازرگانی، شماره 96 ، مرداد و شهریور 1398.
خیراندیش، مهدی. (1393)، «بررسی چالش ها و موانع پیاده سازی مدیریت دانأش در دانشگاه هوایی شهید ستاری، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران.
شريعت نيا، اکبر. داودنیا، داود. گویلی کیلانه، الهام (1397)، «بررسي تاثير ابعاد ساختار سازماني بر اثربخشي: نقش مديريت دانش»، چشمانداز مدیریت دولتی، دوره 12، شماره 64.
صفا، روح الله؛ رضوی زاده، علی (1396)، «بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر خلق دانش در دانشگاه های افسری ارتش ج.ا.ا»، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، سال ششم، شماره بیست و پنج، پاییز 96، صص 1-30.
طباطباییفر، سیدمحمد. احمدی، حبیب و قیصری، علیرضا (1396)، «بررسی تأثیر مجازی سازی ساختار سازمانی بر مدیریت دانش کارکنان بانک توسعه صادرات ایران»، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت،حسابداری و اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر اقتصاد مقاومتی، تهران، https://civilica.com/doc/693556
فاطمینسب، سیدعزتاله؛ لطیفی، میثم (1398). «بررسی رابطه ساختار سازمانی با تسهیم دانش در خبرگزاری ج.ا.ا(ایرنا)»، مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، دوره 3، شماره 10، شهریور 1398، صص 34-7.
محمداسماعیل، صدیقه؛ حمیدی، فاطمه (1400). مدل جریان دانش در صنعت بانکداری. مدیریت دانش سازمانی، 4(12 )، 123-153.
محمدی فاتح، اصغر؛ مهدی، محمد؛ و سالار نژاد، علی اصغر (1401)، «مدیریت دانش در صنعت بانکداری و مالی: سهم فناوریهای انقلاب صنعتی چهارم»، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، دوره 14، شماره 27] صص 546-517.
محمدي پور ، رحمت اله؛ حسين بيگي، سبحان (1395)، «شناسايي عوامل مؤثر بر پيادهسازي مديريت دانش در سازمان( مطالعه موردي در بانك مسكن)»، کنفرانس بین المللی تحبگان مدیریت، 12 خرداد ماه 1395.
Giudici, A., Reinmoeller, P., & Ravasi, D. (2018). Open-system orchestration as a relational source of sensing capabilities: Evidence from a venture association. Academy of Management Journal, 61(4), 1369–1402. https://doi.org/10.5465/ amj.2015.0573
Helmold, M. (2021). New Work, transformational and virtual leadership. Springer. doi: 10.1007/978-3-030-63315-8.
Hussain, N., Rigoni, U., & Cavezzali, E. (2018). Does it pay to be sustainable? Looking inside the black box of the relationship between sustainability performance and financial performance. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 25(6), 1198–1211. https://doi.org/10.1002/csr.1631
Rese, A., Kopplin, C. S., & Nielebock, C. (2020). Factors influencing members’ knowledge sharing and creative performance in coworking spaces. Journal of Knowledge Management, 24(9), 2327–2354. https://doi.org/10.1108/JKM-04-2020-0243
Ritala, P., Husted, K., Olander, H., & Michailova, S. (2018). External knowledge sharing and radical innovation: The downsides of uncontrolled openness. Journal of Knowledge Management, 22(5), 1104–1123. https://doi.org/10.1108/JKM-05-2017- 0172
Khosravi, A. and Hussin, A., (2018), “Customer knowledge management antecedent factors: A systematic literature review”, Knowledge and Process Management, Vol.25, Issue1.
Mayiya González-Illescas, Patrocinio Zaragoza-Sáez, 2024, Influence of knowledge management infrastructure on knowledge creation processes. A study in the primary sector, Volume 9, Issue 9, September 2023, e19536. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e19536.
Ricarda B. Bouncken, Muhammad Mahmood Aslam, Till Marius Gantert, Andreas Kallmuenzer, 2023, New work design for knowledge creation and sustainability: An empirical study of coworking-spaces, Journal of Business Research 154 (2023) 113337.
Samhuri Ikbal Pradana, Amelia Kurniawati, Nia Ambarsari, 2015, Knowledge management system implementation readiness measurement in PDII LIPI based on people and organizational structure factors, Industrial Engineering and Service Science 2015, IESS 2015, Procedia Manufacturing 4 ( 2015 ) 216 – 223.
Stevens, R., Moray, N., Bruneel, J., & Clarysse, B. (2015). Attention allocation to multiple goals: The case of for-profit social enterprises. Strategic Management Journal, 36(7), 1006–1016. https://doi.org/10.1002/smj.2265
Sumrin, S., Gupta, S., Asaad, Y., Wang, Y., Bhattacharya, S., & Foroudi, P. (2021). Eco-innovation for environment and waste prevention. Journal of Business Research, 122, 627–639. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.08.001
T¨auscher, K., Bouncken, R., & Pesch, R. (2021). Gaining legitimacy by being different: Optimal distinctiveness in crowdfunding platforms. Academy of Management Journal, 64(1), 149–179. https://doi.org/10.5465/amj.2018.0620
Turcu, C. (2013). Re-thinking sustainability indicators: Local perspectives of urban sustainability. Journal of Environmental Planning and Management, 56(5), 695–719. https://doi.org/10.1080/09640568.2012.698984
Valenduc, G. (2019). New forms of work and employment in the digital economy. In: The deconstruction of employment as a political question (pp. 63–80). Springer.
Valacherry, A.K. and Pakkeerappa, P., (2018), “Customer Knowledge Management via Social Media: A Case Study of an Indian Retailer”, Journal of Human Values, Vol. 24, Issue 1.
Wei Zheng, Baiyin Yang, Gary N. McLean, 2014, Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational effectiveness: Mediating role of knowledge management, Journal of Business Research, Volume 63, Issue 7, July 2010, Pages 763-771.
Zaidi, A.N., (2017), “Customer Knowledge Management (CKM) as a Predictor of Innovation Capability with the Moderating Role of Organizational Structure: A Study of the Banking Sector of Pakistan”, Arabian J Bus Manag Review, Vol.7.