چالش ها و عوامل اثرگذار بر تجاری سازی فناوری در جهاددانشگاهی
محورهای موضوعی : عمومىعاطفه ذوالفقاری 1 , حسام زند حسامی 2 * , مرتضی اکبری 3 , حمید امین اسماعیلی 4
1 - دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران، پژوهشگر جهاد دانشگاهی
2 - استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - دانشیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 - استادیار جهاددانشگاهی، تهران، ایران
کلید واژه: تجاری سازی, فناوری, چالش, دوسوتوانی, جهاددانشگاهی,
چکیده مقاله :
این مقاله به شناسایی چالش ها و عوامل اثرگذار بر تجاری سازی فناوری در جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی کشور، پرداخته است. در اين پژوهش پس از بررسی گسترده در ادبيات موضوع با روش کیفی و با استفاده از نمونه گيری هدفمند، 27 مصاحبه عمیق با فناوران و خبرگان حوزه فناوری جهاددانشگاهی انجام شده و با تحلیل تم 215 عامل اثرگذار بر تجاری سازی فناوری شناسایی شده است. ویژگی های شخصیتی و جمعیت شناختی کارآفرین و دوسوتوانی به عنوان عوامل موثر فردی، فرهنگ سازمانی، وجود ساختار سازمانی مناسب و حمایت مدیریت به عنوان عوامل سازمانی و حمایت صنعت و دولت، تقاضای بازار، شرایط اقتصادی کشور، و موقعیت جغرافیایی به عنوان عوامل محیطی اثرگذار بر تجاری سازی در این پژوهش دسته بندی شده اند. همچنین مشکلات و چالش های شناسایی شده در این پژوهش شامل معضلات تأمین مالی، عدم وجود فرهنگ خرید تولید داخلی در سازمان ها، تنگناهای حقوقی و قانونی، کمبود نیروی انسانی دوسوتوان، عدم اطمینان سازمان ها، بازار و بدنه تصمیم ساز دولت به محصولات داخلی بوده است. استفاده از روش های جدید تأمین مالی، وضع قوانین جدید استاندارد دهی به فناوری های جدید، ایجاد فرهنگ خودباوری در کشور و تعهد تولیدکنندگان فناوری های داخلی به تولید با کیفیت و خدمات پس از فروش بهتر، پیشنهاداتی جهت رفع مشکلات تجاری سازی فناوری هستند.
This article will identify the chalenlges and factors affecting technology commercialization in ACECR as one of the biggest reserch center in Iran. This study, after extensive study in the literature of the subject with qualitative method and using purposeful sampling, 27 in-depth interviews were conducted with technologists and experts in ACECR. After analyzing the theme, 215 factors affecting technology commercialization were identified. knowledge and skills, motivation, interest in technology, marketing power, diligence, expertise and Ambidexterity are individual factors and organizational culture, technological attitude of organizational management, existence of appropriate organizational structure, management support, team of experts, encouragement and Self-sufficiency are organizational factors and country needs, government support, market demand, sanctions, economic conditions, industry support, and geographic location are environmental factors. Also, the 120 problems and challenges identified in this study included financial, cultural, legal, human and physical resources problems, market entry, support and organization. The use of new financing methods, the enactment of new standards for standardization of new technologies, the creation of a culture of self-confidence in the country and the commitment of technology producers to better quality production and guarantee service, are the suggestions for solving technology commercialization problems
احمدیان دیوکتی، محمد مهدی.، آقاجانی، حسنعلی.، شیرخدایی، میثم.، طهرانچیان، امیرمنصور. (1397). پیچیدگی اقتصادی، رویکردی نوین برای سنجش تجاریسازی تولیدات علمی و فناورانه. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی (4) 21، 161-124.
doi: 10.30481/lis.2019.79477 آزاد، ناصر.، محمدی پور، مجتبی.، نقدی، بهمن. (1397). چالش های تجاری سازی محصولات دانش بنیان با تأکید بر بخش بازاریابی و مالی (مورد مطالعه: پارک فناوری دانشگاه تهران. اقتصاد مالی، (44)12، 208-189.
اکبری، مرتضی، غلامزاده، رضا، شامانیان، مریم. (1394). شناسایی شایستگیهای جوانان روستایی در زمینه کسبوکارهای صنایعدستی شهرستان ورامین. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی (35)7، 139-125، doi:10.22092/jaear.2016.106344
آیباغی اصفهانی، سعید.، ابراهیمی، الهه.، شیخ، رضا. (1399). فرهنگ نوآورانه، زمینه ساز بهبود یادگیری سازمانی با بهره گیری از برند سازمانی داخلی (پژوهشی در صنعت نفت ایران).فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی،17(9)،69-84.
پژوهش، امین. (1396). مدلسازی عوامل مؤثر بر تجاریسازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی: رویکردی آمیخته (مورد مطالعه: دانشکدههای فنی مهندسی دانشگاههای دولتی شهر تهران). مدیریت صنعتی (دانشگاه تهران،), 9(2)،265-286.
پورعابدی، محمدرضا. (1395). طراحی مدل چیرهدستی در سازمانهای علمی و فناورانه بر مبنای نظریهپردازی دادهبنیاد (مطالعۀ موردی: جهاد دانشگاهی). مدیریت دولتی، (1)8، 54-33. . doi: 10.22059/jipa.2016.57501
ظریفی، فواد.، موسی خانی، مرتضی.، آذر، عادل.، الوانی، سید مهدی. (1397). تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر. پژوهشهای سیاستگذاری و برنامه ریزی انرژی, 4(10), 193-219.
عباسی، طیبه.، قلی پور، رحمت اله.، هادی، مهدی. (1397). شناسایی عوامل تسهیلکنندۀ شواهدمحور کردن فرایند خطمشیگذاری در حوزۀ علوم، تحقیقات و فناوری. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی (26)8، 84-65.
گودرزی، مهدی.، بامداد صوفی، جهانیار.، اعرابی، سید. محمد.، امیری، مقصود. (1392). الگوی جامع تجاریسازی فناوری در پژوهشگاههای دولتی ایران. فصلنامۀ مدیریت توسعۀ فناوری، (1) 1، 66-37. doi: 10.22104/jtdm.2013.3
مهدی،رضا.، شفیعی، مسعود. (1399). الگو و چارچوب راهنما برای دانشگاه نوآور و ارزش آفرین. فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی،17(9) ،1-14.
نعمتی، محمدعلی.، زرین جویی، محمد.، رشادت جو، حمیده. (1399). نقش دانشگاه و صنعت در اکوسیستم نوآوری در راستای تحقق نوآوری پایداری در کشور. فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی،17(9) ،199-210.
نوبختوند، جابر.، نیکونام توسی، وحیده. (1393). نقش دانشگاه در کارآفرینی تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی. ریاضیات کاربردی در مهندسی، مدیریت و فناوری، ویژهنامۀ مدیریت و فناوری، 1095-1101.
یداللهی فارسی، جهانگیر.، زالی، محمدرضا.، باقری فرد, سید مرتضی. (1390). شناسایی عوامل ساختاری موثر بر توسعه کارآفرینی دانشگاهی؛ مطالعه موردی دانشگاه جامع علمی-کاربردی. سیاست علم و فناوری، (1) 4، 33-17.
Ahlstrom, D., Young, M. N., Chan, E. S., & Bruton, G. D. (2004). Facing constraints to growth? Overseas Chinese entrepreneurs and traditional business practices in East Asia. Asia Pacific Journal of Management, 21(3), 263-285.
Bakti, N. A. K. (2017). L-Quebrachtol from hevea latex: chalenges to its commercialization. International Proceedings of IRC 2017, 1(1), 679-684.
Barr, S. H., Baker, T. E. D., Markham, S. K., & Kingon, A. I. (2009). Bridging the valley of death: Lessons learned from 14 years of commercialization of technology education. Academy of Management Learning & Education, 8(3), 370-388.
Bercovitz, J. & Feldman, M. (2006). Entpreprenerial universities and technology transfer: A conceptual framework for understanding knowledge-based economic development. The Journal of Technology Transfer, 31(1), 175-188.
Boehlje, M. (2004). Business challenges in commercialization of agricultural technology. International Food and Agribusiness Management Review, 7(1030-2016-82667), 91-104.
Brem, A., Bilgram, V., & Marchuk, A. (2019). How crowdfunding platforms change the nature of user innovation–from problem solving to entrepreneurship. Technological Forecasting and Social Change, 144, 348-360.
Brown, M. A., Goel, R. K., & Berry, L. G. (1991). Guidelines for successfully transferring government-sponsored innovations. Research Policy, 20, 121–143.
Chen, M., & Smith, P. M. (2017). The US cellulosic biofuels industry: expert views on commercialization drivers and barriers. Biomass and Bioenergy, 102, 52-61.
Christensen, D., & Garfias, F. (2018). Can you hear me now? How communication technology affects protest and repression. Quarterly journal of political science, 13(1), 89.
Conceicao, O., Faria, A. P., & Fontes, M. (2014). Entry by research-based spin-offs. In 17th Uddevalla Symposium on “Geography of Growth”.
D’este, P., & Perkmann, M. (2011). Why do academics engage with industry? The entrepreneurial university and individual motivations. The Journal of Technology Transfer, 36(3), 316-339.
Ensley, M. D., & Pearson, A. W. (2005). An exploratory comparison of the behavioral dynamics of top management teams in family and nonfamily new ventures: Cohesion, conflict, potency, and consensus. Entrepreneurship theory and practice, 29(3), 267-284.
Etzkowitz, H., & Zhou, C. (2017). The triple helix: University–industry–government innovation and entrepreneurship. Routledge.
Fini, R., Rasmussen, E., Siegel, D., & Wiklund, J. (2018). Rethinking the commercialization of public science: From entrepreneurial outcomes to societal impacts. Academy of Management Perspectives, 32(1), 4-20.
Goble, L. A. (2013). Evaluating the influence of university organizational characteristics and attributes on technology commercialization. (Doctoral dissertation). University of North Carolina, usa.
Guimon, J. (2017). Policies to promote science-industry links and technology commercialisation in emerging countries: the case of Kazakhstan's Technology Commercialization Project. International Journal of Technological Learning, Innovation and Development, 9(1), 1-16.
Gunn, K. S., Singh, N., Giambrone, J., & Wu, H. (2012). Using transgenic plants as bioreactors to produce edible vaccines. Journal of Biotechnology Research, 4, 92-99.
Hajiketabi, A., Zolfaghari, A., Goodarzi, K., & Akhondi, A. R. (2017). Environmental factors and medical spin-offs: a case study. Payesh (Health Monitor), 16(5), 947-958.
Hayden, K., Jessome, E., Lamarque, M., Noonan, K., Secen, N., & Duinker, P. (2016). Composition and Structure of the Tree Canopy in Selected Halifax Cemeteries.
Hejazi, S. R., Zolfaghari, A., & Farhoudi, A. (2011, September). Identifying Environmental Influencing Factors on the Growth of Research-Based Spin-Offs in Iran. In ECEI2011-6th European Conference on Innovation and Entrepreneurship: ECEI 2011 (p. 446). Academic Conferences Limited.
Helm, R., & Mauroner, O. (2007). Success of research-based spin-offs. State-of-the-art and guidelines for further research. Review of Managerial Science, 1(3), 237-270
Hmieleski, K. M., & Powell, E. E. (2018). The psychological foundations of university science commercialization: A review of the literature and directions for future research. Academy of Management Perspectives, 32(1), 43-77.
Ho, S. C., & Chuah, K. B. (2019). Critical Success Factors for Strategic Management of ITF R&D Projects Commercialization: An Industry Expert Perspective. In Handbook of Research on Contemporary Approaches in Management and Organizational Strategy (pp. 146-172). IGI Global.
Juanola-Feliu, E., Colomer-Farrarons, J., Miribel-Català, P., Samitier, J., & Valls-Pasola, J. (2012). Market challenges facing academic research in commercializing nano-enabled implantable devices for in-vivo biomedical analysis. Technovation, 32(3-4), 193-204.
Jung, M., Lee, Y. B., & Lee, H. (2015). Classifying and prioritizing the success and failure factors of technology commercialization of public R&D in South Korea: using classification tree analysis. The Journal of Technology Transfer, 40(5), 877-898.
Khanna, T. (2014). Entrepreneurship in Emerging Markets: Contextual Intelligence for the Study of Two Thirds of the World’s Population. In Multidisciplinary insights from new AIB fellows (pp. 221-238). Emerald Group Publishing Limited.
Kimura, O. (2010). Public R&D and commercialization of energy-efficient technology: a case study of Japanese projects. Energy Policy, 38, 7358–7369.
Kirchberger, M. A., & Pohl, L. (2016). Technology commercialization: a literature review of success factors and antecedents across different contexts. The Journal of Technology Transfer, 41(5), 1077-1112.
Klofsten, M., & Jones-Evans, D. (2000). Comparing academic entrepreneurship in Europe–the case of Sweden and Ireland. Small Business Economics, 14(4), 299-309.
Kumar, V., & Jain, P. K. (2003). Commercialization of new technologies in India: An empirical study of perceptions of technology institutions. Technovation, 23, 113–120.
Landry, R., Amara, N., & Rherrad, I. (2006). Why are some university researchers more likely to create spin-offs than others? Evidence from Canadian universities. Research Policy, 35(10), 1599-1615.
Lasserre, P. (1982). Training: Key to technological transfer. Long Range Planning, 15, 51–60.
Link, A. N., & Siegel, D. S. (2005). University-based technology initiatives: Quantitative and qualitative evidence. Research Policy, 34(3), 253-257.
Link, A. N., Siegel, D. S., & Siegel, D. (2007). Innovation, entrepreneurship, and technological change. Oxford University Press on Demand.
Lockett, A., Siegel, D., Wright, M., & Ensley, M. D. (2005). The creation of spin-off firms at public research institutions: Managerial and policy implications. Research policy, 34(7), 981-993.
Logsdon, J. M. (2019). Space Commercialization. In Ronald Reagan and the Space Frontier (pp. 171-192). Palgrave Macmillan, Cham.
Mars, M. M., & Garrison, S. (2009). Socially-oriented ventures and traditional entrepreneurship education models: a case review. Journal of Education for business, 84(5), 290-296.
Meygonpuri, M. R. & Ahmadi, B. (2012). Identification of the Factors that Affect in choosing the university Research Commercialization Strategies. International Journal of Research and Reviews in Applied Sciences, 12(1), 140-147.
Nahar, N., Lyytinen, K., Huda, N., & Muravyov, S. V. (2006). Success factors for information technology supported international technology transfer: Finding expert consensus. Information & Management, 43, 663–677.
Nassiri-Koopaei, N., Majdzadeh, R., Kebriaeezadeh, A., Rashidian, A., Yazdi, M. T., Nedjat, S., & Nikfar, S. (2014). Commercialization of biopharmaceutical knowledge in Iran; challenges and solutions. DARU Journal of Pharmaceutical Sciences, 22(1), 29.
O'Brien, J. N., Blau, J., & Rose, M. (2004). Analysis of the Institutional Challenges to Commercialization and Deployment of IGCC Technology in the U. S. Electric Industry: Recommended Policy, Regulatory, Executive and Legislative Initiatives. Final Report. Volume 2: Appendices.
Oh, S. H., Lim, H. Y., & Kim, B. (2016). Strategy to Promote the Effectiveness of Technology Transfer of National R&D Programs in Korea: Seen through the G7 Leading Technology Development Program. Procedia Computer Science, 91, 221-229.
Ong, N. C. (2019). Assessing objective achievement motivation in elite athletes: A comparison according to gender, sport type, and competitive level. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 17(4), 397-409.
Perkmann, M., Tartari, V., McKelvey, M., Autio, E., Broström, A., & Krabel, S. (2013). Academic engagement and commercialisation: A review of the literature on university–industry relations. Research Policy, 42(2), 423-442
Ploykitikoon, P., & Daim, T. U. (2010). Technology transfer strategy: Review of successful research centres in the USA and Taiwan. International Journal of Technology, Policy and Management, 10(3), 227-238.
Reddy, N. M., & Zhao, L. (1990). International technology transfer: A review. Research Policy, 19, 285–307. Seo, D. S. (2018). Strategy of Market Spread-Commercialization in EVs Industry: Visegrad and Nordic Countries. The International Journal of Industrial Distribution & Business, 9(3), 57-68.
Shakeel, S. R., Takala, J., & Zhu, L. D. (2017). Commercialization of renewable energy technologies: A ladder building approach. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 78, 855-867.
Tahvanainen, A. J., & Nikulainen, T. (2011). Commercialization at Finnish universities: Researchers' perspectives on the motives and challenges of turning science into business (No. 1234). ETLA Discussion Papers.
Umam, K.K., Hewanto, W. D & Larso, D. (2008). Higher Education Institution and Technology Transfer. Proceedings of the 5th AGSE International Entrepreneurship Research Exchange. Melbourne, Australia, February, 2008.
Wu, Y., Welch, E. W. & Huang, W. L. (2015). Commercialization of university inventions: Individual and institutional factors affecting licensing of university patents. Technovation, 36, 12-25
Zadeh, N. K., Khalilzadeh, M., Mozafari, M., Vasei, M., & Ojaki, A. A. (2017). Challenges and difficulties of technology commercialization− a mixed-methods study of an industrial development organization. Management Research Review.40(7), 745-767.
Ziyadin, S., Omarova, A., Doszhan, R., Saparova, G., & Zharaskyzy, G. (2018). Diversification of R and D results commercialization. Probl. Perspect. Manag, 16, 331-343