مطالعه کیفی جذب سرمایه گذار و توسعه بخش خصوصی به روش گراندد تئوری با تأکید بر نقش رسانه (مطالعه موردی شهرک صنعتی شمس آباد)
حسینعلی قجری
1
(
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور تهران ایران
)
صادق دوپيكر
2
(
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشكده هنر و رسانه، دانشگاه پيام نور مركز تهران غرب، تهران، ایران
)
کلید واژه: بخش خصوصی, توسعه, جذب سرمایه گذار, رسانه, گرانددتئوری,
چکیده مقاله :
امروزه اکثر کشورهای جهان اهداف توسعهای را مبتنی بر توسعه بخش خصوصی و جذب سرمایهگذار در این بخش تعیین میکنند. در عصر ارتباطات، رسانهها با داشتن گستردهترین حجم مخاطبان، از اصلیترین ابزارهای دستیابی به اهداف توسعه محسوب میشوند. این پژوهش با هدف ارائه تحلیلی کیفی از جذب سرمایهگذار و توسعه بخش خصوصی با تأکید بر نقش رسانهها در شهرک صنعتی شمسآباد انجام شدهاست. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه زمینهای (گراندد تئوری) است که دادهها از طریق مصاحبههای عمیق با 16 نفر از مدیران، مسئولین و کارشناسان خبره فعال در بخش خصوصی به روش نمونهگیری هدفمند گردآوری شد. یافتههای تحلیل شامل 704 کد باز، 67 کد محوری و 17 کد انتخابی است. شرایط علی جذب سرمایهگذار شامل انتقال اطلاعات شفاف اقتصادی توسط رسانهها، نقش اقناعی رسانهها، ایجاد جذابیتهای سرمایهگذاری و تأمین امنیت اقتصادی-اجتماعی است. شرایط زمینهای شامل تسهیل قوانین، نقش آموزشی رسانهها، حمایت از رسانههای آزاد و فراهمسازی زیرساختها است. شرایط مداخلهگر نیز شامل بازنگری دیپلماسی، ایجاد ثبات اقتصادی و ترویج فرهنگ مشارکت اجتماعی است. نتایج نشان میدهد که «توسعه اقتصادی پایدار و نقش اقناعی رسانه» مقوله محوری پژوهش است و دستیابی به توسعه بخش خصوصی مستلزم ایجاد ثبات، امنیت اقتصادی، بازنگری سیاستها و بهرهگیری از قدرت اقناعی رسانهها است
چکیده انگلیسی :
Today, private sector development and attracting investors are key development goals for many countries. The media, with its broad reach, is a crucial tool for achieving these goals. This study analyzes the role of the media in investor attraction and private sector development specifically in Shamsabad Industrial Park. Using a qualitative research design based on Grounded Theory, data were collected through in-depth interviews with 16 managers, officials, and private sector experts, selected through purposeful sampling. The analysis produced 704 open codes, 67 axial codes, and 17 selective codes. The findings identified several causal conditions including the media’s transmission of transparent economic information, its persuasive role, promotion of investment opportunities, and assurance of socio-economic security. Contextual conditions highlighted the importance of facilitating laws, the educational role of media, support for free media, and provision of infrastructure. Intervening conditions included diplomatic relations, economic stability, and fostering a culture of social participation. The study reveals that the core phenomenon is “sustainable economic development and the persuasive role of the media.” Achieving private sector development requires creating stability, economic security, policy reform, and strategically leveraging the media’s persuasive power to build investor confidence. These findings provide important insights for policymakers, media professionals, and industrial managers to enhance investment through effective media engagement
− اعتمادی نسب، الهام و مظفری، افسانه و فرهنگی، علی اکبر(1400)، مطالعه تاثیر رسانه¬های نوین ارتباطی در مهارت¬های کارآفرینی و توسعه ملی با تاکید بر نقش استارت آپ¬ها، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال چهاردهم، شماره اول، زمستان 1400، ص 83-98.
− ازکیا، مصطفی و غفاري، غلامرضا(1384)، جامعه شناسی توسعه، تهران: انتشارات کیهان.
− تاجریان، علیرضا(1394)، نقش رسانه¬ها در توسعه اقتصادی،کنفرانس بین المللی مدیریت، فرهنگ و توسعه اقتصادی، سال 1394.
− تودارو، مایکل(1366)، توسعه اقتصادي در جهان سوم، ترجمه غلامعلی فرجادي، تهران: انتشارات سازمان برنامه و بودجه.
− خنیفر، حسین و مسلمی، ناهید(1398)،اصول و مبانی روش های پژوهشی، چاپ چهارم، تهران: نگاه دانش.
− شریفی، سیدمهدی؛ امیدی، افشین(1401)، نظریه¬های رسانه (همراه با رویکردهای نوین)، تهران، نشر ادیبان روز.
− دمیرچی، رضا(1394)، نقش شبکه¬های استانی رسانه ملی در توسعه اقتصادی استان، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین درمدیریت و مهندسی صنایع اسفند 1394، ص 2-13 .
− ذکایی، محمد سعید(1399)، هنر انجام پژوهش کیفی؛ از مسئله یابی تا نگارش، تهران: انتشارات آگاه.
− عقیلی، سید وحید؛ روشندل اربطانی، طاهر؛ فرجیان، محمد مهدی(1397)، نقش رسانه¬های اجتماعی در انتخابات در ایران و تأثیر آن¬ها بر نقش رسانه¬های سنتی، فصلنامه مطالعات رسانه¬های نوین، 4 (13)، ص 213-181.
− فراستخواه ، مقصود (1395)،روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی باتأکید بر « نظریه برپایه» ( گراندد تئوریGTM)، تهران : نشر آگاه.
− فرقانی، محمدمهدی؛ احمدی، علی(1390)، «تصویرسازی فعالیت¬های هسته¬ای جمهوری اسلامی ایران در شبکه¬های تلویزیونی بین¬المللی»، پژوهش¬های ارتباطی، سال هجدهم، شماره 3، ص 91-63.
− لافی، دن(1394)، درآمدی بر نظریه رسانه¬ها، ترجمه رضا جلیلی سه بردان، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی
− مک کوایل، دنیس(1388)، درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه¬ها.
− مهدی زاده، سید محمد(1389)، نظریه های رسانه ها؛ اندیشه¬های رایج و دیدگاه¬های انتقادی، تهران: انتشارات همشهری.
− میلز، آندرو و براویت، جف(1385)، در آمدي بر نظریه فرهنگی معاصر، ترجمه جمال محمدي، تهران: ققنوس.
− میرمحمد تبار، احمد و افشار، زین العابدین(1401)، فراتحلیل تاثیر امنیت بر سرمایه¬گذاری اقتصادی در ایران، دو فصلنامه جامعه¬شناسي اقتصادي و توسعه، سال یازدهم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1401، ص 57-77.
− Bali, T. G., Hirshleifer, D., Peng, L., Tang, Y., & Wang, Q. (2025). Social interactions and lottery stock mania. NBER Working Paper 29543. https://doi.org/10.3386/w29543
− Baran, S, Davis, D (2012), Mass com
munication theory: Foundations, ferment, and future. Nelson Education.
− Creswell, J. W. (2005), Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (2nd edition). − De Vreese, C. H (2005), News framing: Theory and typology, information Design Journal+Document Design, 13(1), 51-62.
− Goryainova, L., Maksimova, T., Zhdanova, O., & Ermilova, M. (2020). Possible ways to attract private investment in a knowledge-based economy. E3S Web of Conferences, 159, 06013.
− Khajeheian D. (2013) New Venture Creation in Social Media Platform; Towards a Framework for Media Entrepreneurship. In: Friedrichsen M., Mühl-Benninghaus W. (eds) Handbook of Social Media Management. Media Business and Innovation. Springer, Berlin, Heidelberg.
− Moskalenko, B., Lyulyov, O., Pimonenko, T., Kwilinski, A., & Dzwigol, H. (2022). Investment attractiveness of the country: Social, ecological, economic dimension. International Journal of Environmental Policy, 125192. https://doi.org/10.1504/IJEP.2021.125192
− Temitope Olanrewaju, A.S., AlamgirHossain, M., Whiteside, N., Mercieca, P. (2020). Social media and entrepreneurship research: A literature review, International Journal of Information Management, Volume 50, Pages 90-110.
− Thuy, L. T., & Tam, P. T. (2023). Determinants of foreign investment attraction contributed to social economic development: A case study in Vietnam. Sustainable Development Goals Series, 11(1). https://doi.org/10.37497/sdgs.v11i1.405
. − Turow, J (2014), Media today: Mass communication in a converging world. Routledge.
− Vdovenko, L., Ruda, O., Koval, O., Horlachuk, M., & Herasymchuk, V. (2023). Strategy of investment attraction for the development of rural areas for the economic restoration of the agricultural sector. Scientific Horizons, 26(5), 137-150.