تدوین الگوی بازاریابی نوآورانه محصولات ارگانیک با رویکرد آینده پژوهی
محورهای موضوعی : یافته های جدید علمی در حوزه های نوآوری و کارآفرینیشراره هزارخوانی 1 , اصغر مشبکی اصفهانی 2 * , فتانه علیزاده مشکانی 3 , عبدالله نعامی 4
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی- بازاریابی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تھران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: بازاریابی, نوآورانه, محصولات ارگانیک,
چکیده مقاله :
کشاورزی ارگانيک بهعنوان يک بينش و سامانه توليد محصولات کشاورزی که تأکید آن بر توليد محصولات سالم است، شناخته میشود. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی بازاریابی نوآورانه محصولات ارگانیک با رویکرد آینده پژوهی انجام شده است. این مطالعه از منظر هدف، پژوهشی بنیادی است که با روش پژوهش کیفی و مبتنی بر استدلالی قیاسی-استقرایی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، خبرگان نظری (اساتید مدیریت بازاریابی) و خبرگان تجربی (مدیران شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی) بودند. نمونه گیری به روش غیراحتمالی و به صورت هدفمند انجام شد. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه بود. برای تحلیل مصاحبه های تخصصی، روش آینده پژوهی به کار گرفته شد و شاخص های مربوطه شناسایی شدند و در نهایت مدل نهایی پژوهش ارائه شد. تحلیل داده های پژوهش با نرم افزار اطلس تی آی انجام شد. براساس نتایج پژوهش، پیشران های اقتصادی، قوانین، سیاسی، یارانه ها، ساخت و اجاره، محیطی و بهداشتی به عنوان متغیرهای تأثیرگذار، پیشران های مکان، اجتماعی، پرسنل، تولیدات نوآورانه به عنوان متغیرهای خودمختار، پیشران های فرهنگی، خدمات ویژه، رقبا، نرخ ارز و تورم و خدمات برنامه ریزی به عنوان متغیرهای پیوندی و پیشران های تأثیرپذیر صادرات، استراتژی، خدمات فیزیکی، تبلیغات مستقیم، آموزش مهارت، رضایت شغلی و مشتریان جوان به عنوان متغیرهای تأثیرپذیر بودند
Organic agriculture is known as an insight and system of production of agricultural products that emphasizes the production of healthy products. In this regard, the current research has been conducted with the aim of presenting an innovative marketing model of organic products with a future research approach. From the point of view of the goal, this study is a fundamental research that was conducted with the qualitative research method and based on deductive-inductive reasoning. The statistical population of this research was theoretical experts (professors of marketing management) and experimental experts (managers of knowledge-based companies in the agricultural sector). Sampling was done in a non-probability and purposeful way. The data collection tool was interview. To analyze the expert interviews, the prospective research method was used and the relevant indicators were identified and finally the final model of the research was presented. Research data analysis was done with TI Atlas software. Based on the results of the research, economic drivers, laws, politics, subsidies, construction and rental, environmental and health as influential variables, location drivers, social, personnel, innovative productions as independent variables, cultural drivers, special services, competitors , exchange rate and inflation and planning services as linked variables and influential drivers of export, strategy, physical services, direct advertising, skill training, job satisfaction and young customers as influential variables
1. انصافی، س. (1398). تأثیر اعتماد مصرفکننده بر ظهور بازار برای محصولات سبز: مطالعه موردی غذای ارگانیک در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بینالمللی. دانشکده اقتصاد و مدیریت. دانشگاه تبریز.
2. آندرواژ، ل., جليلى، س., & زنجانى، س. (1399). بررسی عوامل مؤثر بر نگرش و قصد خرید مصرفکنندگان مواد غذایی ارگانیک: مدل معادلات ساختاری. فصلنامه علمی پژوهشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. سال هشتم. شماره 1, 44-35.
3. بازرگان هرندی، ع. (1398). مقدمهای بر روشهای تحقيق کيفی و آميخته؛ رويکردهای متداول در علوم رفتاری. نشر ديدار. چاپ دهم. تهران. صفحه 218.
4. بهرامی، م. (1397). بررسی تأثیر انگیزههای مصرفکننده بر خرید محصولات ارگانیک با توجه به نقش تعدیل گر توزیع آمیخته بازاریابی (موردمطالعه: فروشگاههای شهر ایلام). پایاننامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی. گرایش بازرگانی بینالملل. دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
5. توصیفیان، م., & رمضاني، ع. (1397). بررسي تأثیر تلاش بازاريابي برندهاي لوکس بر ارزش ويژه نام تجاري و رفتارمصرف کننده (مطالعه موردي: مصرفکنندگان ايراني برندهاي لوکس در رسانههای اجتماعي). نشريه رشد فناوري. سال چهاردهم. شماره 54, 55-62.
6. صندوقی، ع. (1397). الگوسازی توسعه بازار محصولات باغی ارگانیک در ایران. رساله دکتري در رشتهی ترویج و توسعه روستایی. گرایش توسعه کشاورزي. گروه ترویج و توسعه روستایی. دانشكده کشاورزی. دانشگاه تبریز.
7. طالاری محمد, فلاح محمدرضا, & اسماعیلی پریسا. (2020). ارائه مدلی برای ورود موفق به بازار محصولات مواد غذایی کشورهای منطقه (مطالعه موردی کشور عراق).
8. کردمحله، ل., حاتمی، ج., شبیري، س., & نوروزي، ا. (1397). مدل سیاست پژوهی آموزش محیطزیست براي دستیابی به ایمنی غذایی در مزرعه. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزي ایران. جلد 1. شماره 2, 19-1.
9. کشاورز، س., & موسوي، س. (1397). بررسي موانع و مشکلات و عوامل مؤثر بر توسعه کشاورزي ارگانيک مطالعه موردي: جاليزکاران. نشریه تحقيقات اقتصاد كشاورزي. سال دهم. شماره 3, 151-172.
10. لوایی آدریانی، ر., شعبانعلی فمی، ح., شریفیان، ف., فتح الهی گلام بحري، س., & امیري، ع. (1395). الگویی از عوامل محدودکننده مصرف محصولات ارگانیک از دیدگاه متخصصان کشاورزي در شهرستان کرج: یک نظریه داده بنیان. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزي ایران. دوره 2- 47. شماره 3, 647-656.
11. مخلص آبادی، ح. (1398). ارائه مدل هوش رقابتی با رویکرد توسعه پایدار کسبوکار در صنعت تلویزیون ایران. رساله دکترا مدیریت بازرگانی و بازاریابی. مرکز تحصیلات تکمیلی تهران.
12. یزدان پناه، م., & تقی بیگی، م. (1397). تحلیل تقاضا براي میوههای ارگانیک در شهرستان بروجرد، با استفاده از الگوي اعتقادات سلامت. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزي ایران. دوره 49, شماره 2, 250-239.
13. یوسفی علی, همایونفر مهدی, پقه عبدالعزیز, & اخوان فرامین. (2021). ارائه مدل زنجیره تامین سبز محصولات لبنی با تاکید بر رضایت مشتریان: ترکیب رویکردهای مدلسازی ساختاری تفسیری و فرآیند تحلیل شبکه.
14. S., & Sayuti, N. (2011). Applying the Theory of Planned Behavior (TPB) in halal food purchasing. International Journal of Commerce. 21, 8-20.
15. Choi, D., & Johnson, K. (2019). Influences of environmental and hedonic motivations on intention to purchase green products: An extension of the theory of planned behavior. Sustainable Production and Consumption. Volume 18, 145-155.
16. Corbin, J., & Strauss, A. (2010). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Canadian Journal of University Continuing Education. Vol. 36, No. 2. http://ejournals.library.ualberta.ca/index.php/cjuce-rcepu, 1-3.
17. Ghali, Z., & Hamdi, R. (2015). The purchase and consumption motivations of an organic product by the Tunisian consumer: An application on the prickly pear seed oil (PPS). Journal of North African Research in Business http://www.ibimapublishing.com/journals/JNAR /jnarb.html , 1-15.
18. Lashgarara, F., Ehtesham, S., & Omid, M. (2015). The Requirements of Organic Pomegranate Marketing from Paveh Growers’ Perspective. International Journal of Agricultural Management and Development (IJAMAD). 5(2), 65-71.
19. Lee, H., & Yun, Z. (2015). Consumers‟ perceptions of organic food attributes and cognitive and affective attitudes as determinants of their purchase intentions toward organic food. Food Quality and Preference. 39, 259-267.
20. 28- L, Ana., S, L(2017) Green and marketing Green Sustainable on Confronference International Brand intelligent manufacturing, 3, 183.
21. Molinillo, S., Vidal-Branco, M., & Japutra, A. (2020). Understanding the drivers of organic foods purchasing of millennials: Evidence from Brazil and Spain. Journal of Retailing and Consumer Services 52 (2020) 101926, 1-9.
22. Polonsky, M. (2011). Transformative green marketing: Impediments and opportunities. Journal of Business Research, 1-9.
23. Zinoubia, Z., & Toukabri, M. (2019). The antecedents of the consumer purchase intention: Sensitivity to price and involvement in organic product: Moderating role of product regional identity. Trends in Food Science & Technology. Volume 90, 175-179.