طراحی الگوی خطمشیگذاری شبکهای مبتنی بر پاسخگویی عمومی خزانه داری وزارت امور اقتصادی و دارایی با استفاده از رویکرد داده بنیاد
محورهای موضوعی : تخصصیمریم ملکی 1 , فروغ رودگرنژاد 2 * , صمد جباری اصل 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی (گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری)، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران
3 - استادیارگر، مدیریت، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران
کلید واژه: خط مشی گذاری شبکه ای, خط مشی, پاسخگویی عمومی, نظریه داده بنیاد,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش، طراحی الگوی خطمشیگذاری شبکهای مبتنی بر پاسخگویی عمومی خزانه داری وزارت امور اقتصادی و دارایی با استفاده از رویکرد داده بنیاد است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، از روش پژوهش کیفی گراندد تئوری و مدل پارادایمی برای توسعه مدل تحقیق مذکور بهره گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش پانزده نفر از مدیران خزانه داری وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده اند، روش نمونه گیری هدفمند و روش جمع آوری اطلاعات مصاحبه های نیمه ساختاریافته بوده است که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. پژوهشگر با الگوبرداری از نظریه گراندد تئوری، در گام اول(کدگذاری باز)، مولفه ها بر پایه داده های به دست آمده از مصاحبه های عمیق و پردازش و مقوله بندی آن ها به دست آورده است، نتایج پژوهش حاضر منجر به شناسایی 31 مقوله فرعی و 7 مقوله فرعی اصلی شد که در قالب مدل پارادایمی شامل رفع شکاف عملیاتی به عنوان شرایط علی، جهت گیر ی هدفمند سازمانی به عنوان شرایط زمینه ای، مشارکت در تصمیم گیری و سلامت اداری به عنوان شرایط مداخله گر، شکل گیری هویت سازمانی به عنوان راهبردها، توسعه پایدار سازمانی به عنوان پیامدها و مقوله محوری شامل پاسخگویی عمومی است و در نهایت برای بسط و گسترش نظریه خط مشی گذاری شبکه ای مبتنی بر پاسخ گویی عمومی مدل کلی ارایه گردید که نوآوری این پژوهش به حساب می آید
The main goal of the research is to design a network policy model based on the general accountability of the treasury of the Ministry of Economic Affairs and Finance using the foundation data approach. In order to achieve the goal of the research, the qualitative research method of grounded theory and paradigm model has been used to develop the aforementioned research model. The statistical population of this research was fifteen treasury managers of the Ministry of Economic Affairs and Finance, the purposeful sampling method and the data collection method was semi-structured interviews, which continued until theoretical saturation was reached. By following the model of grounded theory, in the first step (open coding), the researcher has obtained the components based on the data obtained from in-depth interviews and their processing and categorization, the results of the current research lead to 31 sub-categories and 7 main sub-categories were identified, which in the form of a paradigm model include the elimination of operational gaps as causal conditions, targeted organizational orientation as background conditions, participation in decision-making and administrative health as intervening conditions. , the formation of organizational identity as strategies, sustainable organizational development as outcomes, and the central category includes public accountability, and finally, for the development and expansion of the theory of network policy based on public accountability, a general model was presented that The innovation of this research is considered.
1. اسکندری نیا، نیما.؛ دانش فرد، کرم اله.؛ فقیهی، ابوالحسن. (1398)."کاربرد پذیری و گونه شناسی الگوهای نوین خط مشی¬گذاری: الگوهای انطباقی، شبکه¬ای و نوآوری". پژوهش های مدیریت راهبردی، 25(73): 33-13.
2. اکبری، مرتضی.؛ ایمانی، صاحب.؛ محمودی، رویا.؛ عابدی، هدی.؛ طلوع اصل، هادی. (1396). اثرات ساختار شبکه، ذخیره دانش و ظرفیت جب بر عملکرد نوآورانه شرکت¬های دانش بنیان، نوآوری و ارزش آفرینی، 12(6): 20-1.
3. بذرافشان، مرتضی. (1391). عوامل موثر بر اجرای اثربخش خطمشیهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
4. جهاندیده، سامان.؛ رحمتی، محمد حسین.؛ زارعی متین، حسن. (1396). طراحی مدلی برای خطمشیگذاری شبکهای در حوزه گردشگری کشور، مدیریت فرهنگ سازمانی، 15(3): 502-483.
5. رزقی رستمی، علیرضا. (1388). آسیب شناسی اجرای خطمشیهای صنعتی کشور و ارایه یک الگوی پیشنهادی، رساله ی دکتری رشته مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات.
6. سامانی، سلمان.؛ صیاد، حسن.؛ رحمانی، هادی. (1395). "مدیریت مبتنی بر پاسخگویی: درآمدی بر مدیریت مالی مبتنی بر عملکرد دولت کانادا"، مدیریت شهری، 42(2): 3-14.
7. شریف زاده، فتاح.؛ الوانی، سید مهدی.؛ صالحی صدقیانی، جمشید.؛ کاملی، محمد جواد.(1387) . "الگویی برای خطمشیگذاری شبکهای در ناجا". دانش انتظامی، 10(4-3): 80-63.
8. شریف زاده، فتاح.؛ حقی، عطیه سادات.؛ حسین پور، داوود.؛ میرمحمدی، محمد. (1397). ارایه مدلی با رویکرد شبکهای به خطمشی گذاران کارآفرینی، پژوهش های مدیریت عمومی، 11(40):26-5.
9. صفری دشتکی، محمد.؛ زارع، رضا.؛ نیک بخش، محمد علی. (1397). "تبیین عوامل ساختاری موثر بر شکل گیری شبکههای خطمشی". مدیریت دولتی، 33(4): 76-53.
10. ضرغام، حمید و بذرافشان، مرتضی (1393) . "بررسی عوامل موثر بر اجرای خطمشیهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران"، برنامه¬ریزی توسعه گردشگری، 3(9):51-31.
11. عالیخانی رضا، علی احمدی علیرضا، رسولی محمد رضا. (1398). عوامل رفتاری تأثیرگذار بر طراحی مدل حکمرانی شبکه در حوزه مراقبتهای سلامت: یک مرور نظاممند کیفی. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. ۴ (۱) :۸۴-۶۷.
12. قاسمی، حمید رضا. (1394). خطمشیگذاری عمومی و فرآیند آن، تهران: انتشارات علمی.
13. قیطاسی وند، فاطمه.؛ شریف زاده، فتاح.؛ کاظمیان، غلامرضا.؛ حسین پور، داوود. (1399). طراحی الگوی تدوین خط مشی عمومی با رویکرد حکمرانی شبکه ای، سیاست-گذاری عمومی، 6(1): 110-87.
14. کاظمیان، غلامرضا.؛ الوانی، مهدی.؛ قربانی زاده، وجه ا....؛ جلیلی، مصطفی. (1400). طراحی چارچوب مطالعه فساد شبکه ای در فرایند سیاست گذاری مدیریت کلان شهری، نامه معماری و شهرسازی، 13(30): 115-99.
15. کاملی، محمد جواد.؛ الوانی، مهدی.؛ صالحی، جمشید. (1388). تاثیر ساختار ارتباطات سلسله مراتبی و شبکهای بر عملکرد خطمشیگذاری سازمانها، مطالعات مدیریت انتظامی، 4(2): 34-58.
16. کریم میان، زهره.؛ محمدی، مهدی.؛ قاضی نوری، سپهر.؛ ذوالفقارزاده، محمد مهدی.(1398) ."طبقهبندی ویژگی های حکمرانی از طریق شبکههای خطمشی با استفاده از روش فراترکیب". مدیریت دولتی، 11(3): 402-377.
17. کریمی طرازانی، محبوبه.؛ شریف¬زاده، فتاح.؛ سیدنقوی، میرعلی.؛ حسین¬پور، داود. (1397). الگوی خط¬مشی¬گذاری پارک¬های علم و فناوری و شرکت¬های دانش بنیان در نظام نوآوری، نوآوری و ارزش آفرینی، 13(7): 54-40.
18. معدنی، جواد.؛ زرندی، سعید.؛ عبداللهی، محمد رضا. (1397). تحلیل تاثیر پاسخگویی عمومی بر خطمشی ارتقای سلامت اداری و شفافیت سازمانی در بخش دولتی، خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، 9(30): 67-78.
19. مقدسپور، سعید.؛ دانایی فرد، حسن.؛ کردنائیج، اسدالله. (1392). "واکاوی عوامل کلیدی در عدم موفقیت برخی خطمشیهای عمومی در ج.ا. ایران: مطالعه خطمشیهای مالیاتی کشور"، مدیریت فرهنگ سازمانی، 11(1): 68-33.
1. Alshahrani, A., Dennehy, D., & Mäntymäki, M. (2021). An attention-based view of AI assimilation in public sector organizations: The case of Saudi Arabia. Government Information Quarterly, 101617.
2. Arnold, N. (2020). Accountability in transnational governance: The partial organization of voluntary sustainability standards in long‐term account‐giving. Regulation & Governance.
3. Barbana, S., Dumay, X., & Dupriez, V. (2020). Accountability policy forms in European education systems: An introduction. European Educational Research Journal, 19(2), 87-93.
4. Brannan, T., John, P., & Stoker, G. (2006). Citizenship, R. E. Strategies for civil renewal. Hampshire, Palgrave Macmillan.
5. Chen, X., Chen, L., & Wu, D. (2018). Factors that influence employees’ security policy compliance: an awareness-motivation-capability perspective. Journal of Computer Information Systems, 58(4), 312-324.
6. De Boer, T. (2021). Updating public accountability: a conceptual framework of voluntary accountability. Public Management Review, 1-24.
7. Falabella, A. (2020). The ethics of competition: accountability policy enactment in Chilean schools’ everyday life. Journal of Education Policy, 35(1), 23-45.
8. Fischer, M. (2013). Policy network structures, institutional context, and policy change.Post-doctoral researcher, Swiss institute for aquatic science and technology, Department of environmental social sciences.
9. Fisher, M. (2021). HEROIC Democracy in high relief: political legitimacy and monumental imagery in fifth- century Athens. Ramus, 50(1-2), 169-188.
10. Georgalakis, J. (2020). A disconnected policy network: The UK's response to the Sierra Leone Ebola epidemic. Social Science & Medicine, 250, 112851.
11. Hanus, B., Windsor, J. C., & Wu, Y. (2018). Definition and multidimensionality of security awareness: Close encounters of the second order. ACM SIGMIS Database: the DATABASE for Advances in Information Systems, 49(SI), 103-133.
12. Henry, A. D., Lubell, M., & McCoy, M. (2017). Belief systems and social capital as drivers of policy network structure: The case of California regional planning. Journal of public administration research and theory, 21(3), 419-444.
13. Ingold, K., & Leifeld, P. (2016). Structural and institutional determinants of influence reputation: A comparison of collaborative and adversarial policy networks in decision making and implementation. Journal of Public Administration Research and Theory, 26(1), 1-18.
14. Jaeger, L., Eckhardt, A., & Kroenung, J. (2021). The role of deterrability for the effect of multi-level sanctions on information security policy compliance: Results of a multigroup analysis. Information & Management, 58(3), 103318.
15. Kim, D. (2020). A 2020 perspective on “A dynamic model for the evolution of the next generation Internet–Implications for network policies”: Towards a balanced perspective on the Internet’s role in the 5G and Industry 4.0 era. Electronic Commerce Research and Applications, 41, 100966.
16. Kingston, K., & Luke, B. (2021). Becoming Accountability: Theorising a different engagement of beneficiaries in nonprofit organisations. In 13th Interdisciplinary Perspectives on Accounting Conference (IPA).
17. Kozarzewski, P. (2021). State Corporate Control in Polish Transition: Main Outcomes. In State Corporate Control in Transition, Palgrave Macmillan, Cham. 157-202.
18. Kuhlmann, J., & ten Brink, T. (2021). Causal mechanisms in the analysis of transnational social policy dynamics: Evidence from the global south. Social Policy & Administration.
19. Li, Y., Zhang, F., & Yuan, J. (2019). Research on China’s renewable portfolio standards from the perspective of policy networks. Journal of Cleaner Production, 222, 986-997.
20. Merritt, C. C., Malatesta, D., Carboni, J. L., Wright, J. E., & Kennedy, S. S. (2021). What is public? Big questions emerging from the clash of legal and policy paradigms. Perspectives on Public Management and Governance, 4(2), 130-145.
21. Negev, M., Zea-Reyes, L., Caputo, L., Weinmayr, G., Potter, C., & de Nazelle, A. (2022). Barriers and Enablers for Integrating Public Health Cobenefits in Urban Climate Policy. Annual review of public health, 43.
22. Osland, T. F., Hadland, A., & Almestad, M. K. E. (2021). Destination Image: what are foreigners’ perceptions of Nordic countries? a qualitative analysis using Leximancer (Bachelor's thesis, uis).
23. Paufler, N. A., & Sloat, E. F. (2020). Using standards to evaluate accountability policy in context: School administrator and teacher perceptions of a teacher evaluation system. Studies in Educational Evaluation, 64, 100806.
24. Price, R. (2021). Taxation and Public Financial Management of Mining Revenue in the Democratic Republic of Congo.
25. Rahmanda, B., Njatrijani, R., & Aulia, A. F. (2022). The business implementation of mortgage takeover of an Indonesian leading a mortgage a mortgage bank. Academy of Entrepreneurship Journal, 28(1), 1-7.
26. Sian, S., & Smyth, S. (2021). Supreme emergencies and public accountability: the case of procurement in the UK during the Covid-19 pandemic. Accounting, Auditing & Accountability Journal.
27. Smith, R. D. (2020). Strategic planning for public relations. Routledge.
28. Topidi, K. (2021). Accountability in the globalised digital age: Online content moderation and hate speech in the European Union. In Accountability and the Law (pp. 9-27). Routledge.
29. Towry, R. K., & Cheng, A. S. (2020). Tensions between Fiscal Accountability Policy and Collaborative Management Implementation in State Wildlife Agencies. Environmental management, 1-17.
30. Vogenbeck, Danielle M. (2005). Social network analysis forpolicy design: collaborative discourse between nonprofit/ government organizations and the resulting effect on community level social capital, University of Colorado at Denver, Doctor of philosophy public affair.
31. Wang, J., Zhao, L., & Huchzermeier, A. (2021). Operations‐finance interface in risk management: Research evolution and opportunities. Production and Operations Management, 30(2), 355-389.
32. Yan, W., and G. Yin. (2014). A Review of Policy Network Theory. The Journal of Yunnan AdministrationCollege 2, pp:122–126.
33. Zhang, Y., Zhang, J., & Rehmus, K. W. (2021). Reciprocating and Connecting: The Ritual Structure and Social Functions of Yao Huan Jia Yuan in Huangdong, Southwest China. Religions,
12(7), 526. 34. Madichie, N. (2022). Public Sector Restructuring and Public–Private Partnerships in Africa. In New Public Management in Africa (pp. 239-270). Palgrave Macmillan, Cham.
35. Cairney, P. (2019). Understanding public policy. Red Globe Press.
36. Cochran, C. E., Mayer, L. C., Carr, T. R., Cayer, N. J., & McKenzie, M. (2018). American public policy: An introduction. Cengage Learning.
37. Mohammed, A. K. (2020). Does the policy cycle reflect the policymaking approach in Ghana? Journal of Public Affairs, 20(3), e2078.
38. Ujah, J. S., Felicia, U., & Innocent, O. (2020). Analysis of public policy implementation challenges in Nigeria.