Analysis of the Impact of Innovation and the Mediating Role of Organizational Culture on the Organization's strategy (Case Study: Ports and Maritime Organization of the Islamic Republic of Iran)
mohammad javad Golzadeh
1
(PhD student in Technology Management - Innovation Management, Department of Management, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University, Roudhan Branch, Tehran, Iran)
Saber Khandan Alamdari
2
(Faculty of management & accountant, Azad University,Roudehen Unit)
Neda Farahbakhsh
3
( Department of Economics, Faculty of Management, Islamic Azad University, Roudhan Branch, Tehran, Iran)
Keywords: Successfulness of an Organization’s Strategies, Organizational Culture, Organizational Innovation . ,
Abstract :
The purpose of this research is to analyze the impact of innovation and the mediating role of organizational culture on the organization's strategy, as well as to determine the relationships between these factors, which is descriptive in terms of its practical purpose and method, and of the causal correlation type. The statistical sample of this research was 266 employees and employees of the headquarters department of the Ports and Maritime Organization of the Islamic Republic of Iran, who were selected using a simple random sampling method. The reliability of the questionnaire was determined by Cronbach's alpha (0.95). Data analysis was done through descriptive statistics and inferential statistics. The Structural Equation Model (SEM) was used to examine the relationships between the constructs of this research using Emus software. The ideal goal of this research is to provide suitable solutions to guide managers and planners and designers of organizations, in order to choose the appropriate organizational culture that will provide a suitable environment for the development of talents and creativity of people in the organization. and finally lead to formulating appropriate strategies to achieve the goals of the organization. The findings of the research state: 1 . Organizational culture has a direct effect on organizational innovation. 2. Organizational innovation and organizational culture have a direct impact on the success of the organization's strategy. 3 . Organizational culture affects the success of the organization's strategy. 4 . Hardware and software capacities have an effect on knowledge capital, expertise capital and skill capital. 5 . The aforementioned funds also affect surveillance and lead to service innovation and process innovation. 6. The mentioned components lead to organizational innovation and organizational innovation also affects task performance, human performance, innovative performance and quality performance. 7. Finally, the mentioned components lead to the improvement of organizational performance
1. اجلی، م؛ مظفری، م؛ طلوعی، ه، (1401) . تاثیر مدیریت راهبردی منابع انسانی بر عملکرد نوآوری با نقش میانجی قابلیت نوآوری ، مطالعات مدیریت راهبردی ، شماره ۵۱ .
2. اوحدی، ف؛ ناصری، م ، (1397). بررسی مدل های کسب و کار پیاده¬سازی فین تک ها و استارتاپ های حوزه مالی و بانکی، همایش ملی مدیریت و کسب و کار الکترونیکی با رویکرد اقتصاد مقاومتی.
3. بودلائی، ح؛ رزاقی کاشانی، م؛ اسماعیل زاده بهابادی، ح، (1397). تاثیر عملکرد مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی نوآوری سازمانی در اداره کل بیمه سلامت استان یزد، کنفرانس ملی دانشگاه بین المللی شیراز.
4. دهقانی ترزجانی؛ و، معین الدین، م؛ شهرستانی، س، (1401). بررسی نقش میانجی مدیریت منابع انسانی و فرآیندهای داخلی بر رابطه بین استراتژی نوآوری و عملکرد مالی، مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی، دوره ۳، شماره ۴
5. لقمان استرکی، س؛ یزدانی، ح؛ حکیم، ا، (1400). طراحی چارچوب اجرای استراتژی بر مبنای قابلیتهای فناوری اطلاعات (مطالعه موردی: یک بانک ایرانی) . پژوهش های مدیریت در ایران، 23(3).
6. سیف الهی، ن، (1398). بررسی تاثیر بازارگرایی و ثبات مدیریتی بر عملکرد مالی شرکت ها . فصلنامه اقتصاد مالی، سال سیزدهم، شماره ۴۸.
7. سلطانی، م؛ طهماسبی آقبلاغی، د، (1399). تبیین نقش شراکت راهبردی بانک تجارت با فینتکها در کارایی با میانجیگری تحولات فناورانه و بانکداری دیجیتال. مدیریت بازرگانی، 12(3).
8. عظیمی، ح؛ بیات، ر، (1402). بررسی تاثیر فعالیت¬های مدیریت دانش و مدیریت منابع انسانی بر نوآوری در مراکز رشد و فناوری. مدیریت بهره¬وری، دوره ۱۷، شماره ۱.
9. عبدالملکی، ح؛ خدایاری، ع؛ شریعتی، ج، (1400). مدلسازی نقش تبلیغات دهان به دهلن الکترونیکی بر عملکرد کسب و کارهای ورزش¬های الکترونیکی با میانجیگری رفتار خرید. مدیریت ورزشی، دوره 13، شماره4.
10. قادری، فرهاد؛ رحیم نیا، فریبرز، (1400). تناسب استراتژیک بین استراتژی های نوآوری و عملکرد کسب و کارهای دانش بنیان. فصلنامه رشد فناوری، 17 (66) ، 21 - 31.
11. خاکي، غ. 1389. روش تحقيق با رويکردي به پايان¬نامه نويسي. نشر بازتاب، تهران.
12. کابلی، ژ؛ شاه¬حسینی، م، (1401). مطالعه اثر مدیریت منابع انسانی در نوآوری سازمانی با تکیه بر مدیریت دانش (مورد مطالعه کارکنان بهزیستی تهران). فصلنامه علمی بازاریابی دانش و نظام¬های معنایی، دوره ۹، شماره ۳۲.
13. کلاه کج، ک؛ پوریان¬فر، ف، (1401) . تاثیر مدیریت مشتری و نوآوری بر عملکرد مالی ، مجله علمی مدیریت نوآفرینی . دانشگاه آزاد واحد شهر قدس ، سال دوم ، شماره اول.
14. منطقی ، م ؛ حسن آبادی ، پ، (1395). الزامات گذر از نوآوری بسته به نوآوری باز، فصلنامه رشد فناوری.
15. نظری¬پور، م؛ رنحبر، ا، (1401). تجزیه و تحلیل اثرات استراتژی نوآوری بر عملکرد مالی با میانجگری متغیرهای اقتضائی، مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی. دوره ۳، شماره ۳.
16. Anwar, G., & Abdullah, N. N.. (2021) The impact of Human resource management practice on Organizational performance. International journal of Engineering, Business and Management (IJEBM), 5 .
17. Almodarresi, M., Hooshmand Bagheri Gara Bolagh, M., & Gholami, F. (2021) . The effect of customer orientation and customer relationship management (CRM) infrastructure capabilities on innovative behavior, 18(9), Season Autumn – Winter.
18. Al-Zahrani, A. A., & Almazari, A. A. (2014).The impact of affective human resources management practices on the financial performance of the Saudi Banks. Review of Integrative Business and Economics Research, 3(1), 327 .
19. Cohen, W. M., & Levinthal, D. A. (1990) . Absorptive capacity: A new perspective on learning and innovation. Administrative science quarterly, 128-152 .
20. Donkor, J., Donkor, G. N. A., Kankam-Kwarteng, C., & Aidoo, E (2018). Innovative capability, strategic goals and financial performance of SMEs in Ghana. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship .
21. Gault, F. (2018) . Defining and Measuring Innovation in all Sectors of the Economy. Research Policy, (47)3, 617–622. 18. Greenaway, D., & Kneller, R. (2007) . Firm Heterogeneity, Exporting and Foreign Direct Investment. The Economic Journal, (117)517, 134-161.
22. Ho, L., (2008) . What affects organizational performance?" Industrial Management & Data System, 108-118 .
23. Hitt, M., & Duane Ireland, R. (2017) . The intersection of entrepreneurship and strategic management research. The Blackwell handbook of entrepreneurship, 45-63.
24. Hung, R. Y. Y., Lien, B. Y.-H., Yang, B., Wu, C.-M., & Kuo, Y.-M. (2011) . Impact of TQM and organizational learning on innovation performance in the high-tech industry. International business review, 20(2), 213-225 .
25. Piercy, N. (2014) . Online service quality: Content and process of analysis. Journal of Marketing Management, 30(7-8), 747-785 .
26. Keiningham, T., Aksoy, L., Bruce, H. L., Cadet, F., Clennell, N., Hodgkinson, I. R., & Kearney, T. (2020). Customer experience driven business model innovation. Journal of Business Research, 116, 431-440.
27. Lam, L., Nguyen, P., Le, N., & Tran, K. (2021). The relation among organizational culture, knowledge management, and innovation capability: Its implication for open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(1), 66.
28. Lu, P., Yuan, S., & Wu, J. (2017) . The interaction effect between intraorganizational and inter-organizational control on the project performance of new product development in open innovation. International Journal of Project Management, 35(8), 1627-1638.
29. Mathushan, P., & Kengatharan, N. . (2022) Human resource management practices and firm innovation: mediating role of human capital. Management Research and Practice, 14(2), 25-36 .
30. Millar, P; Stevens, J. (2012) . Managemtn training and national sport organization managers: Examining the impact of training on individual and organizational performances, sport management, vol. 15 (3), pp. 288-303.
31. Johansson, A. E., Raddats, C., & Witell, L. (2019) . The role of customer knowledge development for incremental and radical service innovation in servitized manufacturers. Journal of Business Research, 98, 328-338.
32. Umeoka, C. (2022) . The Effects of the Innovative Decisions on Firms’ Innovative Performance of Nigerian Industry. Journal of Economics, Finance and Accounting Studies, 4(3), 42-51.
Wongsansukcharoen, J., & 33.Thaweepaiboonwong, J. (2023). Effect of innovations in human resource practices, innovation capabilities, and competitive advantage on small and medium enterprises’ performance in Thailand. European Research on Management and Business Economics, 29(1), 100210.