الگوی تجاری سازی فناوری های نوظهور در شرکت های دانش بنیان
محورهای موضوعی : عمومىحبیب الله طباطبائیان 1 * , اسماعیل قادری فر 2 , مهدی الیاسی 3 , جهانیار بامداد صوفی 4
1 - دانشگاه علامه طباطبايي
2 - مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبایی
3 - مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
4 - مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: الگوی تجاری سازی , فناوری های نوظهور , شرکت های دانش بنیان,
چکیده مقاله :
یافته های پژوهشی در ارتقای کیفیت زندگی بشر و توسعه سطح رفاه جامعه و تحولات اقتصادی و اجتماعی بین المللی نقش به سزایی ایفا می کنند، اما این یافته ها تا زمانی که جنبه کاربردی پیدا نکنند و به بازار عرضه نشوند یا در دسترس متقاضیان قرار نگیرند از اهمیت لازم برخوردار نخواهند بود و هزینه های تحقیق را جبران نخواهند کرد. هدف اصلی این تحقیق طراحی الگوی تجاری سازی فناوری های نوظهور در شرکت های دانش بنیان است در واقع این تحقیق به دنبال بررسی این موضوع است که موانع مستقیم و غیر مستقیم موثر در موفقیت تجاری سازی فناوری های نوظهور در شرکت های دانش بنیان را تحلیل و شناسایی نماید. از این رو سعی شده با الگوگیری از تحقیقات پیشین و مطالعات اسنادی چارچوب پایه مناسبی برای انجام این تحقیق ایجاد شود. سپس بر اساس چارچوب اولیه به بررسی عمیق و واکاوی مطالعه موردی ها پرداخته شود. جهت مطالعه دقیق مطالعه موردی های مد نظر تحقیق که 10 شرکت دانش بنیان از لیست شرکت های دانش بنیان صنعتی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری هستند از ابزار مصاحبه و مطالعه اسناد و مدارک این شرکت ها جهت استخراج مدل مفهومی تحقیق استفاده شد. مدل مفهومی حاصل از بررسی این شرکت ها در ابعاد رونمایی کسب و کار، عوامل سازمانی، چرخه عمر، سیاست دولت، اکوسیستم نوآوری، عوامل محیطی ، توسعه بازار، موفقیت دامنه دار محصول تجاری سازی شده ترسیم شدند. روایی و پایایی تحقیق از طریق گروه کارشناسان 15 نفره و 5 مصاحبه مجدد مورد سنجش قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری باز و محوری استفاده شد و از نرم افزار MAX Qda داده های حاصل از مصاحبه ها مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت مکعب فناوری شامل 6 بسته سیاستگذاری به عنوان پیشنهادات تحقیق ارائه شد.
Research findings play a significant role in promoting the quality of human life and the development of the community's welfare and international economic and social developments, but these findings, as long as they are not applied and are not available to the public or available to applicants They will not be of much importance and will have the cost of research Will not be compensated. The main purpose of this research is to design the Emerging Technologies Commercialization Model in knowledge-based companies. In fact, this research seeks to analyze and identify the direct and indirect barriers to the success of the commercialization of emerging technologies in knowledge-based companies. Make Therefore, it has been tried to create a good framework for this research by drawing on previous research and documentary studies. Then, based on the original framework, we will examine the case studies and analyze them. To study the case studies of 10 research companies that were selected from the list of knowledge based companies of the Vice Presidency of Science and Technology, the tools of interviewing and studying the documents of these companies were used to extract the conceptual model of the research. The conceptual model derived from the review of these companies in terms of business disclosure, organizational factors, life cycle, government policy, ecosystem of innovation, environmental factors, market development, and the success of the commercialized product. Validity and reliability of the research were measured through a group of 15 experts and 5 re-interviews. To analyze the data, open and axial coding was used and the software MAX QDa Data from the interviews were analyzed. Finally, a technology cube including 6 policy packages was presented as research proposals.
1. آقاجانی، حسنعلی و همکاران. (1394). شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر تجاری سازی محصولات شرکت های دانش بنیان با تکنیک FAHP شاهد تجربی: شرکت های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد مناطق شمالی ایران). مجله تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، سال دوازدهم، شماره سوم (پیاپی 46)، صص 85-100.
2. انصاري، رضا و طباطبائیان، سید حبیب الله. (1385). طراحی رویکرد سیستمی در سیاست گزاري تکنولوژي هاي نوظهور، یک ضرورت ملی. همایش آینده پژوهی، فناوری و چشم انداز توسعه.
3. بندریان، رضا. (1388). بازاریابی و تجاری سازی فناوری های جدید: مراحل، عوامل تسهیل کننده و کلیدی موفقیت. فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، شماره 19، صص 39-45.
4. بندریان، رضا و بندریان، مهدی. (1392). الگوی اثر بخش توسعه فناوری در سازمان های پژوهش و فناوری. نشریه صنعت و دانشگاه، سال پنجم، شماره17 , 18 ، صص 27-38
5. پرندی، منصور و همکاران. (1393). موانع تجاریسازی نتایج تحقیقات دانشگاهی در رشتههای علوم پایه دانشگاههای تهران. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال ششم، شماره چهارم، صص 83-105
6. جاهد، حسینعلی و آراسته، حمیدرضا. (1392). عوامل برون سازمانی مؤثر در تجاريسازي نتایج پژوهشی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزي در آموزش عالی، شماره 67، صص 45-68.
7. حسنقلی پور، حکیمه و همکاران. (1389). الزامات، ضرورت ها و مکانیزم های تجاری سازی دانش در دانشکده های مدیریت. مدیریت بازرگانی، دوره 2، شماره 6، صص 41 تا 60
8. حجت دوست، سجاد. (1393). شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تجاری سازی نتایج تحقیقات مرتبط با کارآفرینی (مطالعه :موسسات آموزش عالی شهرستان زاهدان). پایاننامه کارشناسی ارشد علوم انسانی ، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان
9. خلیل، طارق. (1389).مدیریت تکنولوژي رمز موفقیت در رقابت و خلق ثروت. ترجمه:اعرابی، محمد؛ ایزدي، داود، نشر دفتر، پژوهشهاي فرهنگی.
10. دلاور، عطيه و همکاران. (1391). فرآيند تجارى سازى محصولات با فناورى پيشرفته ( مطالعه موردى در هواپيماهاى تجارى). بهبود مدیریت، سال ششم، شماره 1، صص 81-104.
11. شمسی, محمد و شمس، زهره و انصاری، رضا. (1395). رتبه بندی عوامل موثر در تجاری سازی ایده ها در صنعت فناوری اطلاعات با رویکردAHP فازی مطالعه موردی در شرکت صنایع رایانه فراسو، سومین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران، موسسه پژوهشی مدیریت مدبر
12. عباسی اسفنجانی، حسین. (1396). طراحی الگوی تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی با روش مدل سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی (SEM-PLS). فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 82، صص 33-56.
13. فکور، بهمن. ( 1385). مروری بر مفاهیم نظری تجاری سازی نتایج تحقیقات، مجله رهیافت، شماره 37، صص 24-32.
14. کیارسی حیدر، پگاه. (1390). بررسی عملکرد تجاری سازی فناوری در کشور طی برنامه های دوم، سوم و چهارم توسعه دومین کنفرانس مدیریت اجرایی، تهران.
15. گودرزي، مهدي و همکاران. (1392). الگوي جامع تجار يسازي فناوري در پژوهشگاه هاي دولتي ايران. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، شماره 1، صص 37-66.
16. محمدي، مجید. (1393). شناسایی و رتبهبندي عوامل محیطی تاثیرگذار در تجاريسازي فناوري نانو در صنعت غذایی ایران. دوفصلنامه توسعه تکنولوژي صنعتی شماره بیست و سه، صص 11-20.
17. ملک زاده، غلامرضا. (1385). بازاريابي فناوري و تجاري سازي نتايج پژوهش ها. رشد فناوری(فصلنامه تخصصي پارك ها و مراكز رشد)،شماره 8، صص 25-21
18. نبوی، سیدحسن و همکاران. (1394). بررسی تأثیر منابع شرکت و متغیرهای محیطی در تجاری سازی محصول جدید در مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران. فصلنامه مدیریت نوآوری، دوره 4، شماره 1، بهار 1394، صفحه 1-24
19. Amadi-Echendu, J. E., &Rasetlola, R. T., (2011). Technology Commercialization Factors, Frameworks and Models. Int'l Technology Management Conference
20. Baker ,D .(2004). The strategic management of technology ,Chandos Publishing, UK ,P23
21. Bandarian, R. (2005).Enablers of Commercialization in Research Organizations”, Proceeding of International Management Conference, Sharif University of Technology, Iran.
22. Bandarian, R. (2008); Measuring Commercial Potential of Technology with Fuzzy Logic”, Journal of Science & Technology Policy, no.1(1), pp. 15-32.
23. Behboudi,M.; Jalili,N.; Mousakhani, M.(2011). Examine the Commercialization Research Outcomes in Iran A Structural Equation Model. International Journal of Business and Management, Vol. 6, No. 7, pp. 261-275
24. Braun, M., Brown, D., Graf,G., Leroyer, J., Sabisch, H., Meissner, D., Rouach D., and P. Santi (2000); “Getting More Innovation from Public Research”, European Commission, Enterprise Directorate General, P.4-6
25. Caerteling, J. S., Johannes, I. M., Andre, G. D., (2008). Technology Commercialization in Road Infrastructure: How Government Affects the Variation and Appropriability of Technology. J PROD INNOV, 25, 143–161
26. Chen, C.J., Chang, C.C., & S.W. Hung (2011).Influences of Technological Attributes and Environmental Factors on Technology Commercialization. Journal of Business Ethics, no.104(4), pp.525-535
27. Cho, J., Lee, J., (2013). Development of a new technology product evaluation model for assessing commercialization opportunities using Delphi method and fuzzy AHP approach. Expert Systems with Applications, 40, pp. 5314–5330
28. Datta, A., Reed, R., & Jessup, L(2013). Commercialization of innovations: an overarching framework and research agenda. American Journal of Business, 28(2), 5-5
29. Diane, A.I.(2004). S&T Commercialization of Federal Research Laborites and University Research., Carleton University Eric Sport, School of Business, Canada
30. Elmuti, D., Abeb, M. & Nicolosi, M. (2005). An overview of strategic alliances between universities and corporations. Journal of workplace Learning, 16 (2), pp. 115- 129
31. GROEN, A. J. & WALSH, S. T. (2013). Introduction to the Field of Emerging Technology Management. Creativity and Innovation Management, 22, 1-5.
32. Halaweh, M. (2013). Emerging Technology: What is it? J. Technol. Manag. Innov. 2013, Volume 8, Issue 3
33. Industry Canada (2006).People and Excellence: the Heart of Successful Commercialization. vol/ II, Supporting Material. Ottawa, Industry Canada.
34. Jung, M., Lee, Y. & Lee, H. J .(2015). Classifying and prioritizing the success and failure factors of technology commercialization of public R&D in South Korea: using classification tree analysis. The Journal of Technology Transfer, Vol. 40, Issue 5, pp 877–898
35. Kalaitzandonakes, N (1997). Commercialization of research and Technology. Department of Agricultural Economics, pp. 1-27.
36. kaylson, M .(2004). Commercialization of research results in United States; An overview of federal and academic.
37. Kirchberger, M. A. & Pohl, L. (2016). Technology commercialization: a literature review of success factors and antecedents across different contexts . The Journal of Technology Transfer, Vol. 41, Issue 5, pp 1077–1112
38. Krabel, S & Schacht, A (2012).The Influence of Leadership on Academic Scientists’ Propensity to Commercialize Research Findings. Jena Economic Research Papers, no. 2012, 027. pp.1-22
39. Lee, C.J., S. Lee, M.S. Jhon, & J. Shin. (2013). Factors influencing nanotechnology commercialization: an empirical analysis of nanotechnology firms in South Korea. Journal of Nanoparticle Research, 15 .
40. Martyniuk, Andrew ,O.; Jain,Ravi K.; J. Stone, Harry (2003).Critical Success Factors And Barriers To Technology Transfer: Case Studies and Implications”, International Journal of Technology Transfer and Commercialization, Vol. 2, No.3 pp. 306-327, 2003
41. Moghimi, S.M., & et al. (2010). The effect of environmental factors on commercialization of ideas and research results, Journal of Strategic Management Studies, 2, pp. 113-126
42. Nilsson, A. S., Rickne, A., &Bengtsson, L. (2009). Transfer of academic research: uncovering the grey zone, Journal of Technol Transf, DOI 10.1007/s10961-009-9124-4.
43. Park, T , & Ryu, D . (2015). Drivers of technology commercialization and performance in SMEs: The moderating effect of environmental dynamism", Management Decision, Vol. 53 Iss: 2, pp.338 – 353
44. Powell ,W .W , .Koput ,K .W ., & Smith-Doerr ,L.(1996). .Interorganizational Collaboration and the Locus of Innovation :Networks of Learning in Biotechnology. Administrative Science Quarterly ,VOL ,41 .PP.116-145
45. Rogers, M. (2004). Network, Firm size and Innovation", Small Business Economics, vol. 22.
46. ROTOLO, D., HICKS, D. & MARTIN, B. (2015). What is an emerging technology? Research Policy, 44, 1827–1843
47. Salehi Yazdi, Fh. (2015). Commercializing Emerging Technologies through Networks: Case of Nanotech SMEs in the UK. thesis submitted to The University of Manchester for the degree of Doctor of Philosophy in the Faculty of Humanities, Manchester Institute of Innovation Research Manchester Business School
48. Soltani Gardfaramarzi, H. (2011). Commercialization: factor influencing the growth of knowledge-based enterprises and national economic development, Pardis Technology Park, 9(26), pp. 6-13