واکاوی تجاری سازی محصولات فناور و نوآور با رویکرد صادرات (مورد مطالعه: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان)
محورهای موضوعی : یافته های جدید علمی در حوزه های نوآوری و کارآفرینی
1 - گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
کلید واژه: استراتژی تجاریسازی, شرکت¬های دانشبنیان, صادرات محصولات نوآور و فناور,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر واکاوی تجاریسازی محصولات فناور و نوآور با رویکرد صادرات (مورد مطالعه: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان) بود. روش مطالعه کیفی از نوع تحلیل مضمون است. جامعه آماری شامل کارکنان مدیریت بازاریابی و کارکنانی که دارای سابقه و دانش و درک مسائل مربوط به تجاریسازی محصولات نوآورانه تکنولوژی هستند و در شرکت دانشبنیان شهر اصفهان مشغول به فعالیت میباشند بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، دادههای به دست آمده از مصاحبههای نیمه ساختاری با 8 نفر به اشباع نظری رسید. جهت کسب روایی و پایایی یافتههای به دست آمده از روش سه سوسازی استفاده شد. از مفاهیم استخراج شده 9 مفهوم محوری (عامل تفکر، عامل مشورت، نیازسنجی، عامل بازاریابی، عامل صادراتی کردن محصول، ارتقاء کیفیت، عامل تولید، عامل اداری) در 3 بخش کلان (عامل انسانی، عامل بازار هدف، عامل فناوری) شناسائی شد. در همچنین، در خصوص عوامل بازدارنده، موانع زمینهای (موانع مالی اقتصادی، موانع سازمانی، موانع حمایتی، موانع محیطی، موانع انسانی) و موانع ساختاری (موانع ایده پردازی، موانع اجرایی و موانع فرهنگی) تعیین شد. راهکارها شامل راهکارهای نیازسنجی، راهکارهای تبلیغاتی، راهکارهای مالی، راهکارهای توسعه ای، راهکارهای مهارتی نیز شناسئی شد. بررسی همه جانبه عوامل، موانع و راهکارهای ارائه شده در این تحقیق میتواند بر موفقيت تجاریسازی محصولات شرکتهای دانشبنیان تأثیرگذار باشد.
The purpose of the current research was to analyze the commercialization of technological and innovative products with an export approach (case study: Isfahan Scientific and Research Town). The qualitative study method was thematic analysis. The statistical population included marketing management employees and employees who have experience and knowledge and understanding of the issues related to the commercialization of innovative technology products and are working in the knowledge-based company of Isfahan city. Using the purposeful sampling method, the data obtained from semi-structured interviews with 8 people reached theoretical saturation. In order to obtain the validity and reliability of the obtained findings, the triangulation method was used. From the extracted concepts, 9 core concepts (thinking factor, consultation factor, needs assessment, marketing factor, product export factor, quality improvement, production factor, administrative factor) were identified in 3 major sections (human factor, target market factor, technology factor) . Also, regarding the inhibiting factors, background barriers (economic financial barriers, organizational barriers, support barriers, environmental barriers, and human barriers) and structural barriers (ideational barriers, executive barriers and cultural barriers) were determined. Solutions including needs assessment solutions, advertising solutions, financial solutions, development solutions, skill solutions were also identified. A comprehensive review of the factors, obstacles and solutions presented in this research can have an impact on the success of the commercialization of the products of knowledge-based companies
1. آزاد، ناصر؛ محمدی پور، مجتبی و نقدی، بهمن (1397). چالشهای تجاریسازی محصولات دانشبنیان با تأکید بر بخش بازاریابی و مالی (موردمطالعه: پارک فناوري دانشگاه تهران). فصلنامه اقتصاد مالی، 12(44)، 189-207.
2. باقری، علی و موسوی، سیدمصطفی (1396). تجاریسازی حلقه مفقوده در سازمانهای دانشبنیان. ماهنامه علمی- آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر، ۲۷ (۲۹۲)، ۲۱-۱۶.
3. پورعزت، علی اصغر و حیدری، الهام (1390). شناسایی و دستهبندی چالشها و موانع تجاریسازی دانش با استفاده از روش کیو. سیاست علم و فناوری، 4(1)، 49-66.
4. ترکیان تبار، منصور؛ محمداسماعیل، صدیقه؛ نوشین فرد، فاطمه (1395). بررسی تأثیر عوامل فرهنگی و اجتماعی بر تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی در شرکت های دانش بنیان (مطالعه موردی: شرکت های دانش بنیان شش کلان شهر کشور). فصلنامة پژوهش اجتماعی، 8(32)، 55-75.
5. توکلي طرقي، عليرضا؛ محمدي، جواد؛ مساحي خوراسکاني، مهدي؛ خردمند، فهيمه. (1394). تجاريسازي فناوري در ايران: چالشها و راهکارها. دومين کنفرانس بين المللي تجاريسازي فناوري.
6. جمشیدی، علیرضا؛ عالی، صمد؛ بافنده زنده، علیرضا (1398). راهکارهای توسعه اشتغال دانش بنیان در کشور بر اساس روش داده بنیاد. فصلنامه نظریه های کاربردی اقتصاد، 6(4)، 85-108.
7. حاجی پور، بهمن؛ موتمنی، علیرضا؛ طیبی ابوالحسنی، سید امیرحسین (1395). فراترکیب عوامل موفقیت تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته. مدیریت نوآوری، 5(4)، 19-54.
8. حاجی میررحیمی، سید داود؛ مخبر دزفولی، عبداله؛ تیموری، مهرداد (1398). بررسی و تعیین عوامل و راهبردهای استقرار و نهادینه سازی نظام تجاری سازی دستاوردهای فن آورانه (مورد مطالعه: مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی)،https://civilica.com/doc/961138.
9. حقی، محبوبه؛ راستی برزکی، مرتضی؛ مهدوری، حمید (1393). رتبه بندی عوامل مؤثر در موفقیت اجرای مدیریت دانش در شرکت های دانش بنیان. فصلنامه رشد فناوری، 11 (41)، 52-60.
10. دهدشتی شاهرخ، زهره و فرج شوشتری پور، حمید رضا، (1397). طراحی مدل تجاری سازی کالاهای دانش بنیان در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات،https://civilica.com/doc/1206977.
11. دهدشتی، شاهرخ؛ محمدیان محمودی تبار، محمود؛ تقوا، محمدرضا؛ فرج شوشتری پور، حمیدرضا (1398). الگوی فرآیندی تجاریسازی خدمات در شرکتهای دانشبنیان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات. مدیریت فرهنگ سازمانی، 17(1)، 1-20.
12. ذوالفقاری، عاطفه؛ اکبری، مرتضی؛ امین اسماعیلی، حمید؛ زندحسامی، حسام (1400). چالشها و عوامل اثرگذار بر تجاری سازی فناوری در جهاددانشگاهی. نوآوری و ارزش آفرینی، 19، 69-89.
13. رمضانپور نرگسی، قاسم؛ فلاح حقیقی، نگین؛ شریفی، زینب (1400). تدوین الگوی مراحل رشد شرکت¬های دانش¬بنیان. نوآوری و ارزش آفرینی، 10(20)، 27-56.
14. سلامی، رضا و خطیبی عقدا، عبدالنبی (1394). بررسی چالشهای تجاری سازی فناوری ازدیدگاه شرکت کنندگان در هشتمین نمایشگاه اختراعات کشور،https://civilica.com/doc/542505.
15. سلطان زاده، جواد؛ قادری فر، اسماعیل؛ رضایی صوفی، حجت (1401). تاثیر توانمندی¬های بنگاه بر عملکرد نوآوری شرکت¬های دانش بنیان ایران. نوآوری و ارزش آفرینی، 11(21)، 117-134.
16. سهرابی، افسانه؛ طهماسبی لیمونی، صفیه و رضوی، سیدعلی اصغر (1398). بررسی مروری عوامل موثر بر تجاریسازی طرحهای پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور. تعالی بالینی، 9 (2)، 39-47.
17. سیدصدر، سیدعلی؛ حسن آبادی، نیلوفر؛ احمدی، مصطفی؛ علیزاده مجد، امیررضا (1399). بازاریابی در شرکت های دانش بنیان، ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و توسعه اقتصادی، https://civilica.com/doc/1192788.
18. شمسی، محمد و صادقی، تورج (1395). شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر تجاریسازی محصولات دانشبنیان جهت صادرات. فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، 3(1).
19. طیبی ابوالحسنی، سید امیرحسین؛ خدابخشی، محمد (1396). عوامل موثر بر ماندگاری منابع انسانی دانشی در شرکت های دانش بنیان. پژوهش های مدیریت منابع انسانی، 9(2).
20. قربانی، محمد؛ صبوحی، محمود؛ عوض پور، پژمان. (1401). عارضه یابی شرکت های دانش بنیان کشاورزی استان خراسان رضوی و ارائه نقشه ارتقای کارایی آن. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، ۹ (۱۷)، ۸۱-۷۳.
21. Abdul Razak, A., & Murray, P. A. (2017). Innovation strategies for successful commercialisation in public universities. International Journal of Innovation Science, 9(3), 296-314.
22. Abraham, M., Chiu, L. V., Joshi, E., Ilahi, M. A., & Pingali, P. (2022). Aggregation models and small farm commercialization–A scoping review of the global literature. Food Policy, 110, 102299.
23. Anggraeni, A. P., Ryani, L. S., Nastabiq, M., & Wijaya, F. (2021). Commercialization Strategy of Technology Innovation Products in Indonesia (Case Study at Agency for the Assessment and Application of Technology). Proceedings of the First International Conference on Economics, Business and Social Humanities, ICONEBS 2020, Madiun, Indonesia.
24. Bandarian, R. (2017). Analysis of Business model Pillars of Research and Technology Organizations (RTOs) as a Knowledge Intensive Business Services (KIBS(.
25. Bracio, K., & Szarucki, M. (2019). Commercialization of innovations through internationalization: a systematic literature review. Business: Theory and Practice, 20, 417-431.
26. da Silva, E. F. (2021). Science and Technology Innovation Commercialization: Success Factors and Challenges for Entrepreneurship University.
27. Dehdashti Shahrokh, Z., Mohammadian Mahmoudi Tabar, M., Taghva, M. R., & Faraj Shoushtari Poor, H. R. (2019). The Process Model of Services Commercialization in the Knowledge-based Companies in Information and Communication Technology Industry. Organizational Culture Management, 17(1), 1-20.
28. Dmitriev, V., Simmons, G., Truong, Y., Palmer, M., & Schneckenberg, D. (2014). An exploration of business model development in the commercialization of technology innovations. R&D Management, 44(3), 306-321.
29. Fini, R., Rasmussen, E., Wiklund, J., & Wright, M. (2020). Moving Ideas from Lab to Marketplace: A Guide to Research. Entrepreneur & Innovation Exchange.
30. Goble, L. A. (2013). Evaluating the influence of university organizational characteristics and attributes on technology commercialization. (Doctoral dissertation). University of North Carolina, us
31. han Yeon, J., hyoung Jo, S., & Jang, S. H. (2022). A Study of Case Analysis to Strengthen Technology Commercialization Capabilities. Advances in Dynamical Systems and Applications, 17(1), 21-36.
32. Haeussler, C., & Assmus, A. (2021). Bridging the gap between invention and innovation: Increasing success rates in publicly and industry-funded clinical trials. Research Policy, 50(2), 104155.
33. Jalalat, S., Moradi, M., & Akbari, M. (2017). Investigation the Role of Market-Based Variables in Knowledge-Based Products Exporters Performance Improvement. Roshd-e-Fanavari, 2(50), 70.
34. Karaveg, C., Thawesaengskulthai, N., & Chandrachai, A. (2014). Evaluation model for research and development commercialization capability. Production & Manufacturing Research, 2(1), 586-602.
35. Kim, J. H., Seok, B. I., Choi, H. J., Jung, S. H., & Yu, J. P. (2020). Sustainable Management Activities: A Study on the Relations between Technology Commercialization Capabilities, Sustainable Competitive Advantage, and Business Performance. Sustainability, 12(19), 31.
36. Kim, B. K., Cho, H. J., & Og, J. Y. (2011). A study on the technology commercialization process and performance of public research institutes in Korea using the structural equation model. Journal of Korea technology innovation society, 14(3), 552-577.
37. Kumar, V., & Jain, P. K. (2003). Commercialization of new technologies in India: An empirical study of perceptions of technology institutions. Technovation, 23, 113–120
38. Lin, J. H., & Wang, M. Y. (2015). Complementary assets, appropriability, and patent commercialization: Market sensing capability as a moderator. Asia Pacific Management Review, 20(3), 141-147.
39. Mason, K., Friesl, M., & Ford, C. J. (2019). Markets under the Microscope: Making Scientific Discoveries Valuable through Choreographed Contestations. Journal of Management Studies, 56(5), 966-999.
40. Nahar, N., Lyytinen, K., Huda, N., & Muravyov, S. V. (2006). Success factors for information technology supported international technology transfer: Finding expert consensus. Information & Management, 43, 663–677.
41. Nieto Cubero, J., Consolación Segura, C. M., & Adebayo Gbadegeshin, S. (2020). Commercialization process of disruptive innovations in corporate ventures and spinoff companies: a comparison. Advances in science, technology and engineering systems journal, 5(2), 621-634.
42. Pellikka, J. (2014). The Commercialization Process of Innovation in Small High Technology Firms – Theoretical Review. In F. Therin (ed.), Handbook of Research on Techno-Entrepreneurship. How Technology and Entrepreneurship are Shaping the Development of Industries and Companies (2nd ed.). Edward Elgar Publishing.
43. Pellikka, J. & Ali-Vehmas, T. (2019). Fostering Techno-Entrepreneurship in the Innovation Ecosystems – Case Nokia. In F. Thérin, F. P. Appio and H. Yoon (eds.), Handbook of Research on Techno-Entrepreneurship. How Technology and Entrepreneurship are Shaping the Development of Industries and Companies (3rd ed.). Edward Elgar Publishing.
44. Pellikka, J., Ruuskanen, J., & de Kontro, P. R. S. (2021). Fostering commercialization of innovation and student entrepreneurship in innovation ecosystems: the case of the Business Center of North Savo in Finland. Revista Nacional de Administración, 12(1), e3556-e3556.
45. Plagnol, A. C., Rowley, E., Martin, P., & Livesey, F. (2009). Industry perceptions of barriers to commercialization of regenerative medicine products in the UK. Regenerative Medicine, 4(4), 549–559.
46. Ravi, R., & Janodia, M. D. (2021). Factors affecting technology transfer and commercialization of university research in India: A cross-sectional study. Journal of the Knowledge Economy, 1-17.
47. Reymen, I. M. M. J., Andries, P., Berends, H., Mauer, R., Stephan, U., & van Burg, E. (2015). Understanding Dynamics of Strategic Decision Making in Venture Creation: A Process Study of Effectuation and Causation. Strategic Entrepreneurship Journal, 9(4), 351-379.
48. Safarzad, H, Azma, F, Saeedi, P, Aghajani, H. (2020). The presentation of the model of commercialization of knowledge based products with an emphasis on resistance policies. Quarterly Journal of the Macro and Strate- gic Policies, 8(1), 2-22.
49. Schilirò, D. (2010). Investing in knowledge: knowledge, human capital and institutions for the long run growth. MJ Arentsen, W. van Rossum, AE Steenge, Edward Elgar, Cheltenham, 33-50
50. Sheth, B. P., Acharya, S. R., & Sareen, S. B. (2019). Policy implications for the improvement of technology transfer and commercialization process in the Indian context. Journal of Science and Technology Policy Management, 10(1), 214-233
51. Stefan, I., & Bengtsson, L. (2017). Unravelling appropriability mechanisms and openness depth effects on firm performance across stages in the innovation process. Technological Forecasting and Social Change, 120, 252-260.
52. Stenard, B. S., Thursby, M. C., & Fuller, A. (2016). Commercialization strategies: Cooperation versus competition. In Technological Innovation: Generating Economic Results (pp. 289-308). Emerald Group Publishing Limited.
53. Sutopo, W., Astuti, R. W., & Suryandari, R. T. (2019). Accelerating a technology commercialization; with a discussion on the relation between technology transfer efficiency and open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 5(4), 95.
54. Tahvanainen, A. J., & Nikulainen, T. (2011). Commercialization at Finnish universities: Researchers' perspectives on the motives and challenges of turning science into business (No. 1234). ETLA Discussion Papers.
55. Thosago, M. P, (2011). determinants that drive commercialization of potential university innovation outputs through technology transfer offices.
56. Vincent, L. (2016). Marketing Strategies for Commercialization of New Technologies☆. In Technological Innovation: Generating Economic Results (pp. 257-287). Emerald Group Publishing Limited.
57. Virtanen, M. & Pellikka, J. (2018). Integrating opportunity development and commercialisation process. International Journal of Business and Globalisation, 20(4), 479-496.
58. Yadollahi Farsi, J., & Kalathaei, Z. (2012). Commercialization position in the management of innovation and the introduction of major commercialization models in the field of advanced industries. Technology Development Quarterly, 9(33), 26-36.
59. Zahedi, A. E., Mirghfoori, S. H., & Morovati Sharif Abadi, A. (2018). An integrated map to developing the innovation and commercialization potential of Iranian knowledge-based companies. Cogent Business & Management, 5(1), 1523345.
60. Zahra, S. A., Kaul, A., & Bolívar-Ramos, M. T. (2018). Why Corporate Science Commercialization Fails: Integrating Diverse Perspectives. Academy of Management Perspectives, 32(1), 156-176.
61. Zemlickienė, V., & Turskis, Z. (2020). Evaluation of the expediency of technology commercialization: a case of information technology and biotechnology. Technological and Economic Development of Economy, 26(1), 271-289.