بررسی مهارتهای عمومی مرتبط با کیفی سازی آموزش های فنی و حرفه ای از منظر ذینفعان
محورهای موضوعی : تخصصیابراهیم صالحی عمران 1 * , آناهیتا قاسمزاده 2
1 - دانشگاه مازندران
2 - ادارۀ کل آموزش فنی و حرفهای مازندران
کلید واژه: مهارت های عمومی, ذینفعان , کیفیت آموزش, آموزش های فنی وحرفه ای,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه ذینفعان آموزش های فنی و حرفه ای در خصوص شناسایی مهارتهای عمومی مورد نیاز بازار کار جهت کیفی سازی این آموزش ها صورت گرفته است. روش این پژوهش از نوع توصیفی است.جامعه آماری آن شامل سه گروه از ذینفعان آموزش های فنی و حرفه ای: مربیان، مؤسسین آموزشگاههای آزادو صاحبان صنایعمی باشد. با توجه به مبانی نظری و مطالعات جهانی، مؤلفههای مربوط به مهارتهای عمومی و زیر طبقات هر مؤلفه نیز بهطور جداگانه مشخص شدند و پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار سنجش اطلاعات لازم جمعآوری گردید. برای پاسخگویی به سؤالات از آزمونهایهمبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه،مدل معادلات ساختاری و آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج نشان داد که هر شش مؤلفه1-مهارتهای تعهد و احساس مسؤلیت2-مهارتهای ارتباطی و کار گروهی3-خلاقیت و حل مسئله4-مهارتهای برنامه ریزی و ساماندهی فعالیتها5-مهارتهای به کار گیری شیوه های محاسباتی و فناوری روز6- مهارت های عملی و دانش تخصصی ،تأیید گردید و اگرچه همه مؤلفه ها ارتباط مثبتی با کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای دارند ولی مؤلفه های مربوط به مهارت های عملی و دانش تخصصی سهم کمتری از این همبستگی را نسبت به سایر مؤلفه های مهارت عمومی داشته و می توان استنتاج نمود که از دیدگاه سه گروه،اهمیت سایر مؤلفه ها به عنوان مهارت عمومی مرتبط با کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای بیشتربوده است. در نهایت تعریف جدیدی از کیفیت آموزش های فنی وحرفه ای بر اساس دیدگاه مشترک سه گروه در خصوص این مهارتها ارائه گردید:تلفیق مهارت های عمومی به ترتیب اولویت بندی ذکر شده با مهارتهای تخصصی در هر رشته آموزشی.
The goal is here to study the views of technical and vocational stakeholder in order to introduce general skill needed in the labor market to improve the quality of these trainings .This study is a kind of descriptive survey and its population consists of three groups of stakeholder of technical and vocational education as follows: trainers, founders of private institutes, and industry owners. According to theoretical fundamentals and global studies, components of general skills were extracted and subcategories of each component were determined separately and based on that, a questionnaire were prepared and after ensuring the validity and reliability necessary information were gathered .For analyzing the data, Pearson correlation, multiple regression, and Structural equation modeling were used with the help of SPSS and Lisrel software. Results showed all components are positively associated with the quality of technical and vocational education, components of specialized knowledge and scientific skills have less contribution of this correlation rather than other general skills components and it can be concluded that in the three stakeholders’ point of view, general skills components related to the quality of technical and vocational education are more important. Moreover, in the three groups same point of view, based on the results of multiple regressions and structural equation modeling, the priority has been reported as follows: 1-Commitment and responsibility skills 2-Communicationand teamwork skills 3-Creativityand problem solving skills 4-Planning and organizing activities skills 5-Usingcomputational up to date techniques and technology skills Finally, based on the three groups’ point of view, a new definition has been presented for the quality of technical and vocational education: Integration of general skills in order of priority listed above with specialized skills in each training course.