تاثیر شاخص های نوآوری بر ارزش برند کشورهای منتخب
محورهای موضوعی : تخصصیابوالفضل شاه آبادی 1 , زهرا حیدری 2 *
1 - استاد، گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد، گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
کلید واژه: برند, نوآوری, دارایی نامشهود,
چکیده مقاله :
امروزه به سبب نقشآفرینی برندها در دسته داراییهای نامشهود این مؤلفه از تبعات اقتصادی حائز اهمیتی برخوردار است و به تعبیری سلاح رقابتی کشورها جهت تحقق اهداف آنها به شمار میآید که سبب ترغیب افکار اقتصادی جوامع به سمت این نوع از دارایی گشته است؛ بنابراین، با توجه به خلأهای مطالعاتی موجود در این زمینه بررسی عوامل اثرگذار بر برند کشورها ضروری به نظر میرسد. ازاینرو، تحقیق حاضر بر آن است تأثیر شاخصهای نوآوری را بر برند 44 کشور منتخب در دو گروه کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه طی دوره 2018-2011 با استفاده از دادههای تابلویي و به روش گشتاورهای تعمیمیافته بررسی نماید. نتایج گویای آن است که تأثیر متغیرهای مستقل موردمطالعه ازجمله نهاد و مؤسسات، زیرساخت، سرمایه انسانی و تحقیقات، پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسبوکار بر ارزش برند در هر دو گروه از کشورها با ضرایب تخمینی متفاوت معنادار است
Today, due to the role of brands in the category of intangible assets, this component has important economic consequences and in other words, it is a competitive weapon of countries to achieve their goals, which has encouraged the economic thoughts of societies toward this type of assets. Because of this, due to the study gaps in this field, it seems necessary to study the factors affecting the brand of countries. Therefore, the present study intends to investigate the impact of innovation indicators on the brands of 44 selected countries in the two groups of developed and developing countries during the period of 2011-2018 using panel data and generalized torque method. The results show that the impact of the independent variables such as institutions, infrastructure, human capital and research, market complexity and business complexity on brand value in both groups of countries with different estimated coefficients is significant
اردلان، امین؛ وظیفه دوست، حسین؛ و نیکو مرام، هاشم (1398). برنامهریزی آینده ایران با برند سازی ملی. آیندهپژوهی مدیریت، 30 (116): 169-153.
اسماعیلی جوشقانی، محمد؛ ناصر الاسلامی، علیرضا؛ و امیریان ملاباشی، شبنم (1393). بررسی تأثیر منابع انسانی بر موفقیت برند کارفرما (توسعه برند مبتنی بر منابع انسانی). اولین کنفرانس ملی تحقیقات بازاریابی، تهران، موسسه اطلاعرسانی نارکیش، 3 اسفندماه 1393.
پشم فروش، سیما؛ زیبائی، منصور؛ و زیبائی، سروش (1396). نقش برند در بازاریابی و توسعه صادرات. کنگره بینالمللی مدیریت و کسب وکار.
جندقیان بیدگلی، سعید؛ صادقی، مظفر؛ و استادیان بیدگلی، فهیمه (1393). نقش و جایگاه برند در مدیریت و اقتصاد شهرهای کوچک. کنفرانس بینالمللی اقتصاد، حسابداری، مدیریت و علوم اجتماعی.
خدایاری، فرانک؛ خدایاری، بهناز؛ و شیخلر، لیلا (2020). تأثیر ویژگیهای نوآوری محصول و ارتباطات نام تجاری بر ارزش ویژه برند (مطالعه موردی: شرکت کشت و صنعت قارچ راماند مجارستانی). مجله مدیریت بازاریابی، 15(48): 14-1.
خوش طینت، بهناز؛ شاه آبادی، ابوالفضل؛ و رکاب، مسعود (2020). تأثیر درجه مشتریمداری بازار کالا بر برند کشورهای منتخب. مدیریت برند، 7(2): 68-45.
شاهآبادی، ابوالفضل و سعادت، ندا (1398). تأثیر مؤلفههای دانش بر برند ملی در کشورهای منتخب جهان. مدیریت کسب وکار بینالمللی، 3(1): 64-45.
شاهآبادی، ابوالفضل؛ صادقی، حامد؛ و امیری، بهزاد (1393). تاثیر سرمایه انسانی بر نوآوری کشورهای منتخب سازمان توسعه همکاری اسلامی. پژوهشنامه بازرگانی. 18(70):22-1.
فیض، داود؛ موتمنی، علیرضا؛ کردنائیچ، اسداله؛ زارعی، عظیم؛ و دهقانی سلطانی، مهدی (1396). تأثیر نوآوری بازاریابی بر رقابتپذیری برند با تبیین نقش فرصت طلبی فناورانه. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 16(3): 29-13.
کهیاری حقیقت، امین؛ کهیاری حقیقت، کورش؛ و محمدی حسینی، سید احمد (2019). نوآوری بازاریابی و عملکرد برند شرکتهای برتر داروسازی در سال 1396: یک مطالعه توصیفی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 18(9): 920-909.
مهرانی، هرمز (1378). بررسی تاثیرهویت برند بر وفاداری برند در شرکتهای تولید گوشی های تلفن همراه (اپل، سامسونگ و هوآوی) در بین جوانان 15 تا 35 سال شهر گرگان. بررسیهای بازرگانی، 14(78): 87-70.
مشرقی، هدی و مقتدرزاده، احمدعلی (1396). نقش نوآوری در ایجاد ارزش برند. دومین همایش بین المللی انسجام مدیریت و اقتصاد در توسعه، تهران.
نجم روشن، سعید، محمودی میمند، محمد. (1396). شهرت ملی؛ مفاهیم، چالشها و دیدگاهها. کاوشهایمدیریتبازرگانی. 9(18):298-269.
Asfuroglu, D., Ökten, N. Z., & Okan, E. Y. (2020). Examining economic growth through brand development: A multinational analysis. Sage Open, 10(2): 2158-2440. Ansari, A., & Riasi, A. (2016). An investigation of factors affecting brand advertising success and effectiveness. International Business Research, 9(4): 20-30.
Baltagi, B. H. (2005). Econometric analysis of panel data. John Wiley & Sons Inc, 3rd Edition, New York, USA.
Byukusenge, E., & Munene, J. C. (2017). Knowledge management and business performance: Does innovationmatter? Cogent Business & Management, 4(1):1368434. Bennett, D. L. (2019). Infrastructure investments and entrepreneurial dynamism in the US. Journal of Business Venturing, 34(5): 105907.
Chen, S., Wright, M. J., Gao, H., Liu, H., & Mather, D. (2021). The effects of brand origin and country-of-manufacture on consumers' institutional perceptions and purchase decision-making. International Marketing Review,2(38): 343-366.
Cleave, E., Arku, G., Sadler, R., & Gilliland, J. (2016). The role of place branding in local and regional economic development: bridging the gap between policy and practicality. Regional Studies, Regional Science, 3(1): 207-228.
Gunday, G., Ulusoy, G., Kilic, K., & Alpkan, L. (2011). Effects of innovation types on firm performance. International Journal of production economics, 133(2), 662-676.
Ingenhoff, D. & Klein, S. (2018). A political leader’s image in public diplomacy and nation branding: The impact of competence, charisma, integrity and gender. International Journal of Communication, 12(26): 4507-4532.
Janošková, K, Kral, P, & Krizanova, A. (2018). The Impact of Business Innovations on Brand Value. Mednarodno inovativno poslovanje. Journal of Innovative Business and Management, 10(2): 6175-1855.
Kurt, S. (2019). Investigation of the relationship between brand value and R&D activities: Fortune 500 companies analysis. Procedia Computer Science, 158: 1019.4201.
KritiKoS, A. S. (2014). Entrepreneurs and their impact on jobs and economic growth. IZA World of Labor, 1-.8.
Lin, C. P., & Chuang, C. M. (2016). Corruption and brand value. International Marketing Review, 33(6): 758-.087.
Manggat, I., Zain, R., & Jamaluddin, Z. (2018). The impact of infrastructure development on rural communities: A literature review. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(1): 647-.856.
Moliner-Velázquez, B., Fuentes-Blasco, M., & Gil-Saura, I. (2019). Effects of value and innovation on brand equity in retailing. Journal of Brand Management, 26(6): 658.476.
Okten, N.Z. Okan, E.Y., Arslan, U. & Güngör, M.O. (2019). The effect of brand value on economic growth: A multinational analysis. European Research on Management and Business Economics, 25(1): 1-7.
Peterson, R. A., & Jeong, J. (2010). Exploring the impact of advertising and R&D expenditures on corporate brand value and firm-level financial performance. Journal of the academy of marketing science, 38(6):677-690.
Panda, R. K., & Misra, S. (2014). Impact of country-of-origin image on brand equity: A study on durable products in India. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150 (2014): 494-499.
Raggio, R. D., & Leone, R. P. (2007). The theoretical separation of brand equity and brand value: Managerial implications for strategic planning. Journal of Brand Management, 14(5), 380-395.
Ščiukauskė, I. (2021). The Impact of Employer Brand Equity Elements on Consumer Attitude to Service Brand. Vilnius University Open Series, 99-106.
Tessema, A. D. (2014). The Impact of Human Capital on company performance Case of the footwear Sector in Ethiopia. Journal of Business and Administrative Studies, 6(2): 76-103.
Wooldrige, J. (2009). Introductory econometrics: A modern approach (Fourth Ed.). Cengage Learning.
Yin, M., & Jahanshahi, A. A. (2018). Developing knowledge-based resources: The role of entrepreneur’s social network size and trust. Sustainability, 10(10): 3380-3390.
Yao, Q., Huang, L., & Li, M. (2019). The effects of tech and non-tech innovation on brand equity in China: The role of institutional environments. PloS one, 14(5):1-24.
Zia, A., Younus S., & Mirza, F. (2021). Investigating the impact of brand image and brand lovalty on brand equity: The mediating role of brand awareness. Internationnal Journal of Innovation, Creativity and Change, 15(2), 1091.6011.