بررسی موانع همکاری صنعت و دانشگاه در توسعه سیستم های حملونقل هوشمند
محورهای موضوعی : عمومىحمزه امین طهماسبی 1 * , ابوذر قربانی 2
1 - استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی شرق، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل انزلی، گیلان، ایران
کلید واژه: همکاری صنعت و دانشگاه, حملونقل هوشمند, تحلیل سلسله مراتبی فازی, دلفی فازی,
چکیده مقاله :
پیشرفتهای واقعي و پایدار جامعه، در همکاری و رابطه مؤثر میان مراکز علمی از یکسو و سازمان های اجرايي از سوي ديگر به وقوع می پیوندد. درصورتیکه این رابطه و خواست دوطرفه در صنعتی حاکم نشود، آن توسعه پایدار نبوده و به استفاده از دانش غیربومی و مقطعی منجر خواهد شد. سیستمهای حملونقل هوشمند (ITS) از حوزه هایی است که در سال های اخیر در سطح جهانی مطرح و اجراشده اما مطالعات صورت گرفته در کشور نشان میدهد که انتقال دانش میان دانشگاه و این صنعت تقریباً نوین با مشكلات و موانعی روبرو است که صاحبان صنایع مربوطه را به مونتاژ قطعات وارداتی و گریز از مراكز علمي متمایل نموده است. این مقاله با هدف بررسی موانع اصلی انتقال دانش بین این دو نهاد در راستای توسعه حملونقل هوشمند شهری انجامشده است. بدین منظور ابتدا با جستجو در منابع کتابخانهای و اسنادی شاخصهای تأثیرگذار موانع همکاری صنعت و دانشگاه در ایجاد حملونقل هوشمند تعیین شد. برای غربال موانع و تعیین زیرمعیارهای نهایی از روش دلفی فازی استفاده شده است. به اینگونه که ابتدا 42 مانع پیشنهادی در اختیار متخصصین و صاحبنظران علم حملونقل قرار گرفت و با این تکنیک در مرحله اول ۲۷ مانع اولیه و نهایتاً ۱۵ مانع جهت ارزیابی و رتبهبندی انتخاب و دستهبندیشده است. رتبهبندی نیز با استفاده از ابزار تحلیل سلسله مراتبی فازی انجام گرفت. نتایج حاصله نشان داد که فقدان زیرساختهای لازم در صنعت ITS و کاربردی نبودن تولید علم موانع اصلی همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه زیرساختهای حملونقل هوشمند شهری است.
Any society to achieve real and sustainable development goals requires continuous interaction between scientific and technical institutions, takes form in the template of university and industry. In fact, universities are generating knowledge and transferring it to scholars, the industry also works to apply knowledge and shares its expectations to university research teams, and they present their ideas, findings and outcomes to the industry. Transportation science also is no exception, and in recent years, it has introduced and implemented new technologies called Intelligent Transportation Systems (ITS) in universal level. Studies in Iran show that transferring knowledge between university and intelligent transportation industry face challenges and obstacles that have led industry owners to the direction of assembling imported components and escaping from universities. This study aims to explanation and interpretation of viewpoints of university and industry section experts about obstacles that affect transferring knowledge between these two institutions in line with implementation of intelligent urban transportation. In this research, firstgy determined effective indices of industry – university interaction obstacles by searching library and documentation resources. Fuzzy Delfi is used to sieve indices and identifying final submeasures. As 43 suggested obstacles were initially available to transportation science experts and by this technic, at first stage 27 obstacles and then, 15 obstacles were chosen for evaluation and ranking. Ranking was also done though fuzzy AHP. Results showed that lack of necessary infrastructures in ITS industry, and lack of applicability in science production areb the main obstacles of industry – university interaction in order to develop infrastructures of intelligent urban transportation
1- اردلان، محمدرضا و منافی شرفآباد، کاظم (۱۳۹۶): "توسعهی تعامل دانشگاه و صنعت؛ مبانی، ضرورتها و راهکارها"، دومین همایش بینالمللی افقهای نوین در علوم مدیریت و حسابداری، اقتصاد و کارآفرینی ایران، تهران، انجمن افق نوین علم و فناوری.
2- امین¬طهماسبی، حمزه؛ رضوی نسب، سیّد جمال الدین (1399): "تحلیل عوامل مؤثر در توسعه استفاده از گاز طبیعی فشرده بجای بنزین در سیستم حملونقل جاده ای ایران با استفاده از مدل پویاشناسی سیستم ها"، پژوهشنامه حملونقل، دوره 17، شماره 3 (پیاپی64)، صص 45-58.
3- امین طهماسبی، حمزه؛ رضوی نسب، سیّد جمال¬الدین (1400): "اولویت¬بندی استراتژی¬های تأثیرگذار بر صنعت حملونقل گازسوز با روش ترکیبی تصمیم¬گیری گروهی فازی"، فصلنامه جاده، در دست چاپ 4- توفیقی، داریان (1386): "آسیبشناسی مبانی ارتباط دانشگاه و صنعت"، آموزش مهندسی ایران، دوره 9، شماره 34، ص ص 25-1.
5- جعفرنژاد، احمد و مهدوی، عبدالمحمد، (1384): "بررسی موانع و ارائه راهکار توسعه روابط متقابل صنعت و دانشگاه در ایران"، دانش مدیریت، شماره 71، ص ص 62-41.
6- درویشی، اسماعیلی و مرندی، مریم و خطیبی، مصطفی (1388): "زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه و تجارب وزارت نیرو"، نشریه صنعت و دانشگاه، دوره 2، شماره 3 و 4، ص ص 94-87.
7- شفیعی، مسعود و صفائیه، هاجر، (1399): "بررسی نقش همکاری های دانشگاه و صنعت در توسعه کشورها با نگاهی به سیاست ها و تجارت جهانی"، دو فصلنامه نوآوری و ارزشآفرینی، شماره 18 ، سال9، ص ص 1-20.
8- توفیقی، داریان (1386): "آسیبشناسی مبانی ارتباط دانشگاه و صنعت"، آموزش مهندسی ایران، دوره 9، شماره 34، ص ص 25-1.
9- جعفرنژاد، احمد و مهدوی، عبدالمحمد، (1384): "بررسی موانع و ارائه راهکار توسعه روابط متقابل صنعت و دانشگاه در ایران"، دانش مدیریت، شماره 71، ص ص 62-41.
10- درویشی، اسماعیلی و مرندی، مریم و خطیبی، مصطفی (1388): "زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه و تجارب وزارت نیرو"، نشریه صنعت و دانشگاه، دوره 2، شماره 3 و 4، ص ص 94-87.
11- شفیعی، مسعود و صفائیه، هاجر، (1399): "بررسی نقش همکاری های دانشگاه و صنعت در توسعه کشورها با نگاهی به سیاست ها و تجارت جهانی"، دو فصلنامه نوآوری و ارزشآفرینی، شماره 18 ، سال9، ص ص 1-20.
12- شفیعی، مسعود و موسوی، عبدالرضا (1392): "تحلیل محتوای موانع، فرصتها و راهکارهای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه در پانزده کنگره سهجانبه"، دو فصلنامه نوآوری و ارزشآفرینی، سال اول، شماره 3، ص ص 5-22.
13- علی پور درویشی، زهرا، (1391): "ارائه مدل عوامل مؤثر بر تسهیم دانش گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی (پیمایشی پیرامون واحد تحقیقات شمال و علوم و تحقیقات)"، مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 4، شماره 10، ص ص 116-91.
14- علیزاده، ندا و پزشکی راد، غلامرضا و صدیقی، حسن، (1389) "بررسی نگرش اعضای هیئتعلمی پیرامون تسهیم دانش در مؤسسات آموزشی عالی (مطالعه موردی دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران)"، فصلنامه انجمن آموزشی عالی ایران دوره 3، شماره 2، ص ص 125-138.
15- فایض، علی؛ و شهابی، علی، (1389): "ارزیابی و اولویتبندی موانع ارتباط دانشگاه و صنعت، مطالعه موردی شهرستان سمنان"، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، دوره 4، شماره 2، ص ص 97-124.
16- کاظمی، مهین دخت و سرداری، احمد، (۱۳۹۵): "بررسی موانع تعامل صنعت و دانشگاه"، چهارمین همایش تعامل صنعت و دانشگاه با رویکرد بهبود کسبوکار، مشهد، اتاق بارزگانی مشهد.
17- کوکبی، م. (1388): " تبدیل ایده به ثروت، ارتباط منطقی دانشگاه و صنعت"، مجله بسپار، سال یازدهم، شماره 1، ص 6.
18- مدهوشی، مهرداد و کیاکجوری، کریم، (۱۳۹۵): "کارآفرینی دانشگاهی در تعامل دانشگاه، صنعت و دولت"، چهارمین همایش تعامل صنعت و دانشگاه با رویکرد بهبود کسبوکار، مشهد، اتاق بارزگانی مشهد.
19- مهدی، رضا و شفیعی، مسعود، (1400): "ریشهیابی سستپیوندی دانشگاه ایرانی با صنعت از دیدگاه خبرگان آموزش عالی"، دو فصلنامه نوآوری و ارزشآفرینی، سال 10، شماره 19، ص ص 39-53.
20- ناظمی، شمسالدین و اخروی، امیرحسین و ابراهیمی پور، محمدجواد، (1389): "ارائه مدل مفهومی انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت: رویکرد فرا تحلیل"، مجله دانش و فناوری، دوره 2، شماره 3، ص ص 1-31.
21- Ardito, L., Ferraris, A., Petruzzelli, A. M., Bresciani, S., & Del Giudice, M. (2018). The role of universities in the knowledge management of smart city projects. Technological Forecasting and Social Change.
22- Arvanitis, S., Kubli, U and Woerter, M. (2008): University-industry knowledge and technology transfer in Switzerland: What university scientists think about co -operation with private enterprises, Research Policy, 37, 1865 – 1883.
23- Balconi, M., Breschi, S., & Lissoni, F. (2004). Networks of inventors and the role of academia: an exploration of Italian patent data. Research Policy, 33(1), 127-145.
24- Cohen, M and Levinthal, D, (1990): Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation. Administrative Science Quarterly, 35, 128–152.
25- Deyo, F. C. (Ed.), (2016): Social reconstructions of the world automobile industry: Competition, power and industrial flexibility. Springer.
26- Ivanova, I. A., and Leydesdorff, L. (2014): Rotational symmetry and the transformation of innovation systems in a Triple Helix of university–industry–government relations. Technological Forecasting and Social Change, 86, 143-156.
27- Meijer, A. (2016): Governing the smart city: a review of the literature on smart urban governance, International Review of Administrative Sciences, 82(2), 392–408.
28- Miller, K., McAdam, R., & McAdam, M. (2018). A systematic literature review of university technology transfer from a quadruple helix perspective: toward a research agenda. R&D Management, 48(1), 7-24.
29- Moosa, E. R. J. (2011, November): Knowledge Transfer from University to Industry. Cape Peninsula University of Technology.
30- Owen-Smith, J. and Powell, W. W. (2001): To patent or not? Faculty decisions and institutional success at technology transfer. Journal of Technology Transfer, 26, 99-114.
31- Pierce, G. and Shoup, D. (2013): Getting the Prices Right, Journal of the American Planning Association, 79(1), 67-81.
32- Rao, S. and Prasad, R, (2018): Impact of 5G Technologies on Smart City Implementation, Wireless Personal Communications, 100(1), 161–176.
33- Rossi, F. (2010): The governance of university-industry knowledge transfer. European Journal of Innovation Management, 13(2), 155-171.
34- Rupika, A. U. and Singh, V. K. (2016): Measuring the university–industry–government collaboration in Indian research output. Current Science, 110(10), 1904.
35- Santoro, M. and Chakrabarti, A.K. (2002): Firm size and technology centrality in industry– university interactions. Research Policy, 31, 1163-1180.
36- Selada, C. (2017(: Smart Cities and the Quadruple Helix Innovation Systems Conceptual Framework: The Case of Portugal, the Quadruple Innovation Helix Nexus, 211-244.
37- Xia, C., Wei, H. and Xiang-mei, F. (2011): Research on Effect of Knowledge Sharing in Industry-University-Research Cooperation Innovation. International Conference on Management Science & Engineering (18th), 13-15.