رابطه قابلیت های یادگیری سازمانی با میزان نوآوری سازمانی در دانشگاههای شهر سبزوار: آزمون نقش میانجی تسهیم دانش
محورهای موضوعی : تخصصیسید احمد محمدی حسینی 1 * , حسن باقری نیا 2 , طیبه موسوی 3
1 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
3 - دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
کلید واژه: یادگیری سازمانی, تسهیم دانش, نوآوری سازمانی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی با میانجی گری تسهیم دانش میان کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه های سبزوار به اجرا در آمد. روش پژوهش، با توجه به چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز، توصیفی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است که از برآوردهای بیشینه درست نمایی با تعدیل چولگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان رسمی و اعضای هیئت علمی رسمی دانشگاه های دولتی، آزاد، پیام نور، فناوری های نوین، غیر انتفاعی و علمی کاربردی شهر سبزوار می باشد. برای سنجش متغیرهای پژوهش سه پرسشنامه با طیف 5 گزینه ای لیکرت استفاده شده که این پرسشنامه ها میان 237 نفر از کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه های سبزوار به صورت تصادفی طبقه ای توزیع شد. روایی محتوایی هر سه پرسشنامه توسط تعدادی از صاحبنظران و متخصصین مدیریت مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه های یادگیری سازمانی، تسهیم دانش و نوآوری سازمانی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 89/0، 96/0 و 92/0 تعیین شده است. داده های بدست آمده با آزمون های کولموگروف-اسمیرنف، تی تک نمونه ای، همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS25 وLISREL تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که یادگیری سازمانی هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم به واسطه تسهیم دانش نقش کلیدی را در میزان نوآوری دانشگاه های شهر سبزوار دارد. همچنین تسهیم دانش تأثیر مثبت، مستقیم و معنی داری بر میزان نوآوری سازمان دارد. به علاوه یافته ها نشان می دهد که وضعیت متغیرهای کلیدی این پژوهش در جامعه مورد مطالعه مناسب نمی باشد.
The aim of this study was to investigate the relationship between organizational learning and organizational innovation through the mediation of knowledge sharing between staff and faculty members of Sabzevar universities. The research method, according to how to obtain the required data, is descriptive and correlational and specifically based on the structural equation model, which used maximum likelihood estimates with skewness adjustment. The statistical population of this study is the official staff and faculty members of public universities, Azad, Payame Noor, new technologies, non-profit and applied science in Sabzevar. To measure the research variables, three questionnaires with a 5-point Likert scale were used. These questionnaires were distributed among 237 employees and faculty members of Sabzevar universities in a stratified random manner. The content validity of all three questionnaires was confirmed by a number of management experts and specialists and the reliability of organizational learning, knowledge sharing and organizational innovation questionnaires using Cronbach's alpha coefficient was determined to be 0.89, 0.96 and 0.92, respectively. . Data were analyzed by Kolmogorov-Smirnov tests, one-sample t-test, Pearson correlation and structural equation modeling using SPSS25 and LISREL software. Findings showed that organizational learning, both directly and indirectly through knowledge sharing, plays a key role in the rate of innovation in Sabzevar universities. Knowledge sharing also has a positive, direct and significant effect on the level of innovation of the organization. In addition, the findings show that the status of key variables in this study in the study population is not appropriate.
1. احمدی، پرویز، و پیشدار، مهسا، (1389)، یادگیری سازمانی و نوآوری، سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، تریز(TRIZ) و مهندسی مدیریت نوآوری ایران، تهران، خانه معلم.
2. بهرامی، سوسن، و رجایی پور، سعید، (1390)، تحلیل روابط چندگانه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی در آموزش عالی، فصلنامه پژوهشی و برنامه¬ریزی در آموزش عالی، شماره 61، ص 50-27.
3. پروین، احسان، کارگزاری، محمدرضا (1394)، بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر تعهد سازمانی در بین کارکنان و مدیران دانشگاه رازی کرمانشاه، فصلنامهی پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، 2 (8)، ص 127. 147.
4. پورسراجیان، داریوش، اولیا، محمدصالح، سلطانی علیآبادی، مژگان (1392)، تعیین اولیتبندی موانع اشتراکگذاری دانش در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی (مطالعه موردی مؤسسه آموزش عالی امام جواد (ع)، نشریهی رشد فناوری، 9 (34)، ص 34. 43.
5. سبحانینژاد، مهدی، شهابی، بهنام و یوزباشی، علیرضا (1385)، سازمان یادگیرنده، تهران: انتشارات سیطرون.
6. طالع¬پسند، سياوش و محمدي حسيني، سيد احمد(1395). آزمون مدل ساختاری فرهنگ سازمانی و فرایند مدیریت دانش با عملکرد سازمانی: نقش میانجی نوآوری سازمانی، دو فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال پنجم، شماره 9، صص101-112.
7. محمدی حسینی، سيد احمد، امینبیدختی، علیاکبر و جمشیدی، لاله(1392). بررسی نقش یادگیری سازمانی در افزایش عملکرد نوآوری، دو فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال دوم، شماره 4، صص83-95.
8. میر کمالی، سید محمد، و چوپانی، حیدر، (1390)، رابطه بین رهبری تحول آفرین با گرایش به نو آوری سازمانی در یک شرکت بیمه ای، پژوهش نامه بیمه (صنعت بیمه سابق) سال 26، شماره 3، ص 155-181.
9. ولی بحرینی، حسین، خیاطمقدم، سعید (1394)، شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری متبنی بر دانش با روش دلفی، کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت و مهندسی صنایع، ص 1. 14.
10. Aghahosseini, T.(2003). Study of Effective Factors on Improvement of Management at Isfahan Secondary School from Administrators and Teachers Point of Views, Isfahan Research Committee of Education (inPersian).
11. Alavi, Somaye. (2010). Organizational learning and its determinants. Technical managers and executive messages. No. 24.
12. Alegra , J.& Chiva , R (2008) Assessing the Impact of Organizational Learning Capability on Product Innovation Performance : An Emprical Test , Technovation 28: 315-326
13. Argyris, C., & Schon, D. A. (1996). Organizational learning II: Theory, method, and practice. MA: Addison-Wesley.
14. Arif, M., Qaisar, N., & Kanwal, S. (2022). Factors affecting students' knowledge sharing over social media and individual creativity: An empirical investigation in Pakistan. The International Journal of Management Education, 20(1), 100598.
15. Bašić, M. (2021). Organisational learning antecedents and open innovation: Differences in internationalisation level. International Journal of Innovation Studies, 5(4), 161-174.
16. Berta, W., Cranley, L., Dearing, J. W. et al (2015). Why (we think) facilitation works: insights from organizational learning theory. Implemen tation sci 10, 1-13.
17. Bock, G., Lee, J., Amud, R., Kim, Y (2005). Behavilorol intention formation in knowledge sharing: Examinng the roles of eatrinsic motivators, Social-psychological forces, and organizational climate. MIS Quarterly, 22, 87-111.
18. Chang, S. C. and Lee, M. S. (2008). The Linkage between Knowledge Accumulation Capability and Organizational Innovation, Journal of Knowledge Management, Vol. 12, No. 1, pp. 3-20.
19. Chen, L., Liu, Y., Hu, S., & Zhang, S. (2022). Perception of organizational politics and innovative behavior in the workplace: The roles of knowledge-sharing hostility and mindfulness. Journal of Business Research, 145, 268-276.
20. Damanpour, F. and Schneider, M. (2008). Characteristics of Innovation and Innovation Adoption in Public Organizations: Assessing the Role of Managers, Journal of Public Administration Research and Theory, Vol.19, pp. 495–522.
21. Do, H., Budhwar, P., Shipton, H., Nguyen, H. D., & Nguyen, B. (2022). Building organizational resilience, innovation through resource-based management initiatives, organizational learning and environmental dynamism. Journal of Business Research, 141, 808 821.
22. Hedberg, B.(1981). How Organizations Lern and Unlern; In Nystrom, P.C. and Starbuck, W. H.(eds.), Handbook of Organizational Design; London: Cambridge University Press.
23. Hornstein. Hennry, (2006). Empowerment as a way to facilitate change.
24. Khan, R, Rehman, AU & Fatima, A (2009). Transformational leadership and organizational innovation: mediated by organizational size African, Journal of Business Management, vol. 3, no. 11, pp. 678-84.
25. Kim, S, and Ju, B, (2008) “An Andlsis of faculty perceptions: Attitudes Toward knowledg sharing and collahotation in an Academic institution”, yournal of In fotmation science reserch, 30 pp. 282-290.
26. Kim, S., & Lee, H (2006). The impact of organizational context and information technology on employknowledge – sharing capabilities, public Administration Review, 66(3), 370-385.
27. Liao. S. H, & WU, CC (2013) system perspective of knowledge managemetn oragnizational leerning and orgnizational innovation Expert systems withApplications 37(2), 1096-1103.
28. Loebbeke, C., P. C. van Fenema, and P. Powell (2016). Managing interorganizational knowledge sharing The Journal of strategic information systems. 25(1): 4-14.
29. Otala. L, (2000). Oppimisen etu: Kilpailukykya muutoksessa, porvoo: WSOY.
30. Paajanen. Petri and Kantola. Jussi, (2008). Ph.D, Applaying systems thinking in the evaluation of oranizational learning and knowledge creation.
31. Renzl. B (2008). Trust in management and knowlegde sharing the mediating effects of fear and knowledge documentathion omega. 36(2): 206-220.
32. Rodriguez, S. Perez, J. delval, M. ( 2003 ). An empirical study about the effect of cultural problematic on organizational learning in alliances. Journal of The Learning Organization.Vol: 10 ( 3), p 140.
33. Tempelton, C., Lewis Brucer R. and C. A. Synder(2002). Development of Organizational Learning Contrust, Journal of Management in Formation System, Vol. 10, No. 2, pp. 175-218.
34. Torabi, M. and Goodarzi, M. (2009).The Holding Knowledge & Innovation Based Companies, Transformation in Medical Sciences & Economic Growth, Hakim Research Journal, Vol. 12, No. 3, pp. 10- 17(in Persian).
35. Tsai, M. T. and N. C. cheng (2010). Programmer percaptions of knowledge – sharing behavior under social cognitive theorg. Expert systems whit applications. 37(12). 8479-8485.
36. Wong, S.Y. and Chin, K.S. (2006a). An Empirical Study of Organizational Innovation Practices in Electronics and Electrical Industry in the Greater Pearl River Delta (GPRD),The Asian Journal on Quality, Vol. 7, No. 2, pp. 50-68.
37. Yang, M., Sulaiman, R., Yin, Y., Mallamaci, V., & Alrabaiah, H. (2022). The effect of business intelligence, organizational learning and innovation on the financial performance of innovative companies located in Science Park. Information Processing & Management, 59(2), 102852.
38. Zhang. Li, Tian. Yezhuang, Zhongying Qi, A, (2009). A conceptual model of organizational learning based on knowledge sharing, School of Management, Harbin Institute of Technology, China.