بررسی رابطه میان اعتماد اجتماعی و خرید اینترنتی کالا و خدمات
محورهای موضوعی : توسعه شبکه های تعاملی
سیدعطاءالله سینائی
1
,
مهناز جلیلی
2
*
,
فاطمه سادات مشهدی
3
1 - دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران ایران
3 - کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: خانوارها, اعتماد اجتماعی, خرید اینترنتی, خدمات,
چکیده مقاله :
پیشرفت سریع اینترنت فرصتهای جدیدی چون تهیه کالاها و خدمات ضروری به شکل اینترنتی را در مسیر جوامع قرار دادهاست. در این امر مهم، عوامل متعددی نقش دارند که یکی از آنها اعتماد اجتماعی و ابعاد آن میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اعتماد اجتماعی و تهیه اینترنتی کالاها و خدمات ضروری در میان خانوارهای شهر نطنز به انجام رسیدهاست. روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر زمان مقطعی بوده و روش گردآوری دادهها پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، 15 هزار خانوار شهر نطنز است که نمونهای با حجم400 نفر با فرمول کوکران که با شیوهی خوشهای با تقسیم شهر به 6 منطقه و سپس انتخاب خانوارها به شکل تصادفی نمونهگیری شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای است که اعتبار آن توسط اساتید جامعه شناسی و پایایی آن با استفاده از روش پیشآزمون از طریق آلفای کرونباخ 76/0 مورد تایید واقع شد. با استفاده از نرمافزار SPSS نتایج زیر به دست آمد: بین اعتماد اجتماعی بینفردی و نهادی با خرید اینترنتی انواع کالاهای کم دوام، بادوام و دریافت خدمات رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به رابطه معنیدار اعتماد اجتماعی نهادی با خرید اینترنتی، تقویت فرآیندهای ایجادکننده اعتماد نهادی و بین فردی توسط نهادها و سازمانها ضرورت مییابد.
The rapid development of the internet has provided new opportunities like providing essential goods and services in the internet. In this important matter , several factors are involved which one of which is social trust and its dimensions . The purpose of this study was to investigate the relationship between social trust and internet preparation of essential goods and services among Natanz Households . The method of this research in terms of objective is applied and in terms of time is cross - sectional and data collection method is survey. The population of this study is 15 thousand households in Natanz , With a sample size of 400 people with cochran formula that was selected by cluster method and random sampling method . The research tool is a researcher - made questionnaire whose validity was confirmed by the professors of the community and its reliability was confirmed by Cronbach 's alpha 0/76 . Using SPSS software , The following results were obtained : There is a significant relationship between individual and institutional trust by buying online shopping , durable and durable goods and receiving services . According to the meaningful relation between institutional social trust and online shopping , strengthening of trust building processes by institutions is necessary