Investigating the Relationship Between Social Trust and Online Purchase of Goods and Services
Subject Areas : Development of interactive networks
sayyed atollah sinaee
1
,
mahnaz jalili
2
*
,
fatemeh saadat mashahadi
3
1 - Associate Professor, Faculty of Social Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 - Assistant Professor, Faculty of Social Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran
3 - Master of Sociology, Payam Noor University, Tehran, Iran
Keywords: Households, Social Trust, Internet Shopping, Services.,
Abstract :
The rapid development of the internet has provided new opportunities like providing essential goods and services in the internet. In this important matter , several factors are involved which one of which is social trust and its dimensions . The purpose of this study was to investigate the relationship between social trust and internet preparation of essential goods and services among Natanz Households . The method of this research in terms of objective is applied and in terms of time is cross - sectional and data collection method is survey. The population of this study is 15 thousand households in Natanz , With a sample size of 400 people with cochran formula that was selected by cluster method and random sampling method . The research tool is a researcher - made questionnaire whose validity was confirmed by the professors of the community and its reliability was confirmed by Cronbach 's alpha 0/76 . Using SPSS software , The following results were obtained : There is a significant relationship between individual and institutional trust by buying online shopping , durable and durable goods and receiving services . According to the meaningful relation between institutional social trust and online shopping , strengthening of trust building processes by institutions is necessary
احمدی،سیروس و نادریان،مسعود و کارگر،سعید (۱۳۹۲) «بررسی رابطه اعتماد اجتماعی و مراجعه زنان به باشگاه های ورزشی»،شماره6،نشریه علمی پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی.
امیر کافی،مهدی (1374) «اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن»،تهران:دانشگاه شهید بهشتی،پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی.
ادریسی،افسانه و رضاییان،عالیه (1۳۹۷) «تاثیر شبکه های اجتماعی و اعتماد اجتماعی و مصرف فرهنگی نسل چهارم دهه هشتادی ها با تاکیدبر تلگرام، اینستاگرام و توییتر»،شماره2،جامعه پژوهی فرهنگی، 82-57.
ازکیا،مصطفی و غفاری،غلامرضا (۱۳۸۰) «بررسی رابطه بین اعتماد و مشارکت اجتماعی در نواحی روستایی شهر کاشان»،نامه علوم اجتماعی، 31-3.
باستانی،سوسن و کمالی،افسانه و صالحی هیکویی،مریم (۱۳۸۷) «سرمایه اجتماعی شبکه و اعتماد متقابل بین شخصی»،شماره5،ویژه نامه علوم اجتماعی. 81-41.
تونکه نژاد،ماندنی (۱۳۸۵) «نگرش مشتریان نسبت به خرید اینترنتی در فروشگاه های زنجیره ای شهروند»،شماره51،نشریه مطالعات مدیریت، 43-23.
شارع پور،محمود و رازقی،نادر و غلام زاده، خلیل (1390) «بررسی رابطه انواع اعتماد با اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه مازندران»،مطالعات اجتماعی ایران،سال چهارم،شماره ۳،53-40.
محمد شفیعی،مجید و احقر بازرگان،نگین (۱۳۹۵) «اعتماد الکترونیک مشتریان به فروشگاه های آنلاین با رویکرد کاهش ریسک»،شماره ۴۰،فصلنامه کارافن. 122-113.
میخانیک بابایی،مرضیه (1395) «بررسی میزان اعتماد کاربران شبکه اجتماعی موبایلی به خرید اینترنتی از شبکه اجتماعی اینستاگرام»،تهران:دانشگاه علامه طباطبائی دانشکده علوم ارتباطات،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی.
چلبی،مسعود (۱۳94)،جامعه شناسی نظم تشریح و تحلیل نظری نظم،تهران: نشر نی، 15-12.
خادمیان،طلیعه و پور رضا کریم سرا،ناصر (1۳۹۱) «بررسی تاثیر ابعاد اعتماد اجتماعی بر مشارکت اجتماعی»،شماره2،مطالعات علوم اجتماعی ایران.
امامی،کریم و سمن،دربانی (1390) «عوامل موثر بر مخارج مصرفي كالاهاي بي دوام در اقتصاد ايران»،شماره 2،نشریه مدلسازی اقتصادی،110-91.
رازقی مله،هادی (1399) «بررسی تاثیر سواد رسانه ای بر خرید اینترنتی»، فصلنامه مطالعات رسانه های جدید،سال ششم،شماره 7، 145-113.
رشیدی،سارا (۱۳۹۹) «مطالعه جامعه شناختی تاثیر اعتماد اجتماعی بر مشارکت اجتماعی شهروندان حاشیه نشین محله جهانگیر آباد شهر خرم آباد»،شماره30،نشریه علمی دانش انتظامی لرستان، 104-78.
رهبری،علی و هادی،محمد جواد و شاملی،رشید و باقری،سروش و ابوالمعصوم،فرانک و شعبانی، منصوره (1399) «گزارش سالانه تجارت الکترونیکی»، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، 24-4.
زارع،بهنام (1390) «بررسی شادکامی و عوامل موثر برآن مطالعه موردی شهر کرمان»،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شهید باهنر کرمان.
زتومپکا،پیوتر (۱۳91) «اعتماد نظریه جامعه شناختی»،ترجمه:غلامرضا غفاری،تهران:نشر شیرازه، 362-347.
زلفعلی فام،جعفر (1388) «بررسی نقش سرمایه اجتماعی در عملکرد تحصیلی»، طرح تحقیقاتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور.
صادقی ده چشمه،ستار و قاسمی،وحید و ادیبی سده، مهدی(۱۳۸۹) «سنجش اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن در مراکز شهرستان های چهارمحال بختیاری»، شماره4،فصلنامه جامعه شناسی کاربردی. 122-97.
صالحی امیری،سید رضا (۱۳۸۷) «پژوهش نامه اعتماد اجتماعی»،شماره1،گروه پژوهش های فرهنگی و اجتماعی پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام. 28-16.
کرمانی نصر آبادی و نیازی،محسن (۱۳۹۰) «تبیین رابطه اعتیاد به اینترنت بر میزان اعتماد اجتماعی دانشجویان دانشگاه کاشان در سال ۱۳۹۰»،فصلنامه علوم اجتماعی، 184-155.
گیدنز،آنتونی (۱۳98)جامعهشناسی،ترجمه: منوچهر صبوری،تهران: نی، 726.
گیدنز، انتونی ( 1397)پیامدهای مدرنیت،ترجمه: محسن ثلاثی. تهران: نشر مرکز. 135-37.
تاجیک اسماعیلی،سمیه و محبوبی،مسعود (۱۳۹۵) «میزان و ابعاد اعتماد اجتماعی در میان کاربران اینترنت»،شماره18،فصلنامه علوم خبری. 153-129.
محمدی ممقانی،امیر سیاه (۱۳۹۲) «بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز»، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
محمدی زاده،محمد ابراهیم و پریسایی،مهرداد (۱۳۹۳) «سرمایه اجتماعی(اعتماد عمومی) و مشارکت همگانی»،کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع.
مرادکلاری،مهدی و فلاح،علی (۱۳۹۵) «بررسی تاثیر ویژگی های محصول بر رفتار خرید مشتریان در اینترنت»،چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در مدیریت و حسابداری.
معیدفر،سعید و محسنی تبریزی،علیرضا وگلابی،فاطمه (1390) «مقاله بررسی اعتماد اجتماعی با نگاهی نسلی به جامعه»،نشریه جامعه شناسی کاربردی، 70-41.
نصری،مصطفی و حاجی حیدری،نسترن و نظری،محسن (۱۳۹۱) «بررسی تاثیر ویژگی های فروشگاه اینترنتی در افزایش قصد خرید اینترنتی مشتریان با استفاده از تکنیک تحلیل»،شماره4،نشریه مدیریت بازرگانی. 146-127.
Coleman, J.(1990), Foundation of Social Theory, the Belknap Press of Harvard
University Press ,Cambridge MA.
George Lăzăroiu, Octav Neguriţă, Iulia Grecu, Gheorghe Grecu, Paula Cornelia Mitran(2020). Consumers’ Decision-Making Process on Social Commerce Platforms: Online Trust, Perceived Risk, and Purchase Intentions. Article Front Psychol. Vol 11. p 890.
Geetu Tuteja, Shashank Gupta, Vaishali Garg(2017). Consumer Trust in Internet Shopping: An Empirical Investigation. Institute of management technology
Ghaziabad. Volume: 20 issue: 2, p 191-215