واکاوی تجارب زیسته اعضای هیأت علمی در خصوص موانع و پیش ران های ارتباط دانشگاه با صنعت
ابراهیم نیسی
1
(
گروه مدیریت آموزشی، مؤسسه آموزش عالی مهراروند، آبادان، ایران
)
سمانه سلیمی
2
(
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
)
کلید واژه: دانشگاه, صنعت, ارتباط دانشگاه با صنعت, دانشگاه نسل سوم,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، واکاوی تجارب زیسته اعضای هیأت علمی دانشگاه در خصوص موانع و پیش ران های ارتباط دانشگاه با صنعت بود. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. قلمرو تحقیق در این پژوهش اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به تعداد 600 نفر بوده است. نمونه مورد نظر 15 نفر به صورت هدفمند متناسب با اشباع نظری انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختمند بود. جهت انجام روایی از روش بررسی توسط اعضا و برای بررسی پایایی از روش پایایی توافق بین دو کدگذار استفاده شده است. تجزیه و تحلیل مصاحبه ها با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام گرفت. یافته ها نشان داد که از نظر اعضای هیأت علمی در بخش موانع 81 مضمون اولیه، 13 مضمون فرعی، 3 مضمون اصلی (موانع دانشگاهی، موانع ساختاری و محیطی و موانع مالی و نظارتی) و در بخش پیش ران ها70 مفهوم اولیه، 13 مضمون فرعی، و 6 مضمون اصلی (بازنگری در ساختارها، بازنگری قوانین و آئیننامه های مربوطه، تأمین منابع مالی، رعایت فرایند علمی و اصولی برای گرفتن طرحهای پژوهشی، به کارگیری مدیران متخصص و شایسته در جهت تسهیل ارتباط و تغییر باورها) قابل دستیابی است. بر اساس یافته های حاصل شده، در ارتباط دانشگاه با صنعت، موانعی هم مربوط به دانشگاه و هم مربوط به صنعت وجود دارد که هر دو باید در جهت رفع آن تلاش کنند و می توانند از پیش ران هایی که در این مقاله بدست آمده برای مطلوب کردن ارتباط دانشگاه با صنعت بهره ببرند.
چکیده انگلیسی :
The aim of this study was to analyze the lived experiences of faculty members about the barriers and drivers of the university-industry relationship. The research method was phenomenology a form of qualitative research. The study population includes 600 faculty members of Shahid Chamran University of Ahvaz. The intended sample consisting 15 people were purposefully selected according to the theoretical saturation. Data collection procedure in the qualitative part was a semi-structured interview. Review by members and inter-coder agreement have been used to evaluate the validity and reliability of the study, respectively. The interviews were analyzed using thematic analysis method. The findings indicated that from the point of view of the faculty members 81 primary themes, 13 sub-themes, and 3 main themes (academic, structural, and environmental barriers and financial and regulatory barriers) and 70 primary themes, 13 sub-themes, and 6 main themes (revision of the structures, relevant rules and codes, financing, observing the scientific and doctrinaire process to obtain research projects, recruiting expert and competent managers to facilitate communication and changing beliefs) are achievable in part of barriers and drivers, respectively. According to the findings obtained, there are barriers to university-industry relationship that are both university and industry-related; both must try to remove the barriers and they can enjoy the drivers provided in this article to optimize the university-industry relationship
1. آرمون، عسگر. (1398). شناسایی و تبیین عوامل و مؤلفه-های مؤثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و ارائه مدل مناسب. ایرانداک.
2. احمدی زاد، آرمان، اکبری، خسرو، ذنوبی، محمدحسین، محمدی، حیدر. (1400). توسعه همکاری فناوران دانشگاه و صنعت با به کارگیری درس آموخته¬ها و تجربیات موفق جهانی. فصلنامه توسعه تكنولوژی صنعتی، (45). 56- 39.
3. امیرپور سعید، محمدعلی. (1397). بررسی جامعه شناختی رابطه بین دانشگاه و صنعت. فصلنامه صنعت و دانشگاه، 11(39، 40). 1-16.
4. امین بیدختی، علی اکبر، نعمتی، محمدعلی، رضایی، علی محمد، محمدی حسینی، سیدمحمد. (1395). طراحی مدلی به منظور تحلیل سطح همکاری دانشگاه و صنعت با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری(ISM). فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، 6(11). 1- 23.
5. امینی، مصطفی. (1399). تجربه همکاری دانشگاه با صنعت در ایالات متحده آمریکا. دو فصلنامه صنعت و دانشگاه، 12(45، 46). 61- 66.
6. انصاری سامانی، حبیب، نفر، فرشته. (1400). راهکارهای توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت در کشور بر اساس روش داده بنیاد. زیست بوم نوآوری، 1(4)، 51-68.
7. پنبه چوله، قاسم علی، ذولفقاری، رشید، پارسا معین، کوروش. (1400). ارزیابی مؤلفه¬های مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران. فصلنامه علمی-پژوهشی توسعه¬ی آموزش جند شاپور. 2(12). 522- 530.
8. حسان، رضار، شریف زاده، رحمان، کریمی، المیرا. (1400). ارتباط صنعت و دانشگاه؛ بررسی و تحلیل ابزارهای سیاستی در قوانین و مقررات ایران. فصلنامه سیاستگذاری عمومی، 7(2). 145- 166.
9. دولتی، علی اکبر، سیادت، سیدعلی، امین بیدختی، علی اکبر، نیستانی، محمدرضا. (1398). تحلیل مشارکت اجتماعی دانشگاه¬ها در جامعه؛ با تأکید بر انتظارات جامعه محلی. فصلنامه جامعه شناسی كاربردی. 32(81). 63- 82.
10. رفیعی، آزاده. (1398). الزامات نهادی گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه. ایرانداک.
11. سیدنقوی، میرعلی، پور بهروزان، علی، سراجی، رضا. (1398). شناسایی علل ارتباط ضعیف دانشگاه با صنعت و ارائه راهکارهای بهبود آن. فصلنامه مجلس و راهبری. 26(99)، 35-61.
12. شفیعی نیک آبادی، محسن، زارعی، عظیم الله، شامبیاتی، هانیه، اسکندرزاده، علی. (1398). استفاده از رویکردQFD در بهبود ارتباط صنعت و دانشگاه. فصلنامه صنعت و دانشگاه، 11(39، 40). 1-16.
13. شیری، حامد. (1394). بررسی رابطه دانشگاه با صنعت و چالش¬های آن: پژوهش کیفی در بین دانشجویان دانشگاه تهران. نشریه صنعت و دانشگاه. 29 و 30، 9-1.
14. صفری، زهرا، ساعی ارسی، ایرج. (1395). شناسایی و رتبه بندی مؤلفه¬های ارتباط صنعت و دانشگاه از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرج. فصلنامه علوم رفتاری(ابهر)، 29، 32-9.
15. ضرغامی، حمیدرضا. (1397). مروری بر الگوهای توسعه¬ی روابط دانشگاه، صنعت و دولت در جهت ارتقای نوآوری. فصلنامه علمی- ترویجی سیاست نامه علم و فناوری، 8(2). 105- 112.
16. عباسی، بدری. (1396). اعتبار یابی و رتبه بندی شاخص¬های ارتباط دانشگاه و صنعت با استفاده از تکنیک تصمیم گیری چند معیاره. نشریه علمی آموزشی در علوم انتظامی، 14(18). 140- 164.
17. عرفان منش، محمدامین، مقیسه، زهره، فروزنده شهرکی، مرجان. (1396). مقایسه سهم بروندادهای پژوهشی حاصل از همکاری صنعت و دانشگاه در ایران، خاورمیانه و جهان. مجله رهیافت، (69). 65- 79.
18. فائضی، علی، شهابی، علی. (1389). ارزیابی اولویت بندی موانع ارتباط صنعت و دانشگاه، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 4(2). 98-104.
19. فراحی، محمد مهدی، بیگی نصرآبادی، فاطمه. (1399). دانشگاه و صنعت: از روابط پیمانکاری تا شراکت استراتژیک؛ ارائه مدل مقش های راهبردی در روابط دانشگاه و جامعه. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزشی عالی، 26(1)، 122-97.
20. فصیحی، هومن. (1395). شناسایی و اولویت بندی موانع ارتباط صنعت و دانشگاه )مطالعه موردی،شهرستان ارومیه(. ایرانداک. 1- 98.
21. کرنوکر، مرضیه، نیک پی، ایرج، معدن دارآرانی، عباس، صحرایی بیرانوند، مهدی . (1399). شناسایی و اولویت بندی چالش¬های ارتباط دانشگاه لرستان با بخش صنعت، دومین کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد، تهران،https://civilica.com/doc/1033219.
22. مالکپور، لپری، دلاور، علی، غیاثی نودشن، سعید. (1399) بررسی وشناسایی چالش¬های ارتباط بین صنعت و دانشگاه. نشریه صنعت و دانشگاه. 43(9)، 39-50.
23. مصیبی، علیرضا، قربانی، شهریاری، معصومی، بهزاد. (1398). استفاده از دلفی فازی و بهترین-بدترین روش برای شناسایی و اولویت بندی عوامل اصلی همکاری دانشگاه و صنعت. ایرانداک.
24. معتمدی، اعظم، یمنی دوزی سرخابی، محمد. (1396). ویژگی برنامه درسی آموزش توسعه پایدار از منظر سیستم-های سازگارشونده. نشریه راهبرد توسعه. 55(6)، 44-1.
25. مقدس نوده، مارال. (1397). بررسی چالش¬های همکاری دانشگاه- صنعت )مورد مطالعه: شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ(. نشریه علمی مدیریت نوآوری، 8(1). 89- 106.
26. نیکونژاد، سپیده، قادری، مصطفی، عزیزی، نعمت اله، نیستانی، محمدرضا. (1399). واکاوی سیاست¬های ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران: ارائه مدلی نو. دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 9(18). 115- 149.
27. یعقوبی فراهانی، احمد، حاتمی کیا، نازنین. (1394). موانع همکاری دانشگاه و صنعت از دیدگاه استادان دانشگاه¬های بوعلی سینا و صنعتی همدان، فصلنامه آموزش عالی. 8(32). 31- 51.
28. Bodas Freitas, I. M, & Verspagen, B. (2017). The motivations, institutions and organization of university-industry collaborations in the Netherlands, Journal of Evolutionary Economics, 119, (27), 1-34.
29. Brekke, T. (2020). Challenges and opportunities of building an entrepreneurial discovery process through university–industry interaction: A Norwegian case study. Industry and Higher Education. https://doi.org/10.1177/0950422220978348.
30. Dominic, A. (2021, August). Initiating Industry-University Collaborations Through the University-Appointed Office of Relationship Manager/s: A Conceptual Model. In International Forum Journal, 24(1), 49-66.
31. Fernandes, G., & O’Sullivan, D. (2021). Benefits management in university-industry collaboration programs. International Journal of Project Management, 39(1), 71-84.
32. Kruss, G., & Visser, M. (2017) Putting university–industry interaction into perspective: a differentiated view from inside .South African universities. J Technol Transf, 42(4):884–908
33. Li, E., Yao, F., Xi, J., & Guo, C. (2018). Evolution characteristics of government-industry-university research cooperative innovation network for China’s agriculture and influencing factors: illustrated according to agricultural patent case. Chinese Geographical Science, 1-16.
34. Manarbek, G., Zhakupova, G., Kaliyeva, A., & Hezi, H. (2020). The university-industry cooperation: The role of employers in quality assurance of Education. E3S Web of Conferences, 159, 1–10. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202015909010.
35. Oliver, A.L., Montgomery, K. & Barda, S. (2020). The multi-level process of trust and learning in university–industry innovation collaborations. The Journal of Technology Transfer (45), 758–779.
36.
Olszewski, M., & Bednarska, M. (2020). the Gender Gap in University-To-Industry Knowledge