بررسی رابطه میان اعتماد اجتماعی و خرید اینترنتی کالا و خدمات
محورهای موضوعی : توسعه شبکه های تعاملی
سیدعطاءالله سینائی
1
,
مهناز جلیلی
2
*
,
فاطمه سادات مشهدی
3
1 - دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران ایران
3 - کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: خانوارها, اعتماد اجتماعی, خرید اینترنتی, خدمات,
چکیده مقاله :
پیشرفت سریع اینترنت فرصتهای جدیدی چون تهیه کالاها و خدمات ضروری به شکل اینترنتی را در مسیر جوامع قرار دادهاست. در این امر مهم، عوامل متعددی نقش دارند که یکی از آنها اعتماد اجتماعی و ابعاد آن میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اعتماد اجتماعی و تهیه اینترنتی کالاها و خدمات ضروری در میان خانوارهای شهر نطنز به انجام رسیدهاست. روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر زمان مقطعی بوده و روش گردآوری دادهها پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، 15 هزار خانوار شهر نطنز است که نمونهای با حجم400 نفر با فرمول کوکران که با شیوهی خوشهای با تقسیم شهر به 6 منطقه و سپس انتخاب خانوارها به شکل تصادفی نمونهگیری شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای است که اعتبار آن توسط اساتید جامعه شناسی و پایایی آن با استفاده از روش پیشآزمون از طریق آلفای کرونباخ 76/0 مورد تایید واقع شد. با استفاده از نرمافزار SPSS نتایج زیر به دست آمد: بین اعتماد اجتماعی بینفردی و نهادی با خرید اینترنتی انواع کالاهای کم دوام، بادوام و دریافت خدمات رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به رابطه معنیدار اعتماد اجتماعی نهادی با خرید اینترنتی، تقویت فرآیندهای ایجادکننده اعتماد نهادی و بین فردی توسط نهادها و سازمانها ضرورت مییابد.
The rapid development of the internet has provided new opportunities like providing essential goods and services in the internet. In this important matter , several factors are involved which one of which is social trust and its dimensions . The purpose of this study was to investigate the relationship between social trust and internet preparation of essential goods and services among Natanz Households . The method of this research in terms of objective is applied and in terms of time is cross - sectional and data collection method is survey. The population of this study is 15 thousand households in Natanz , With a sample size of 400 people with cochran formula that was selected by cluster method and random sampling method . The research tool is a researcher - made questionnaire whose validity was confirmed by the professors of the community and its reliability was confirmed by Cronbach 's alpha 0/76 . Using SPSS software , The following results were obtained : There is a significant relationship between individual and institutional trust by buying online shopping , durable and durable goods and receiving services . According to the meaningful relation between institutional social trust and online shopping , strengthening of trust building processes by institutions is necessary
احمدی،سیروس و نادریان،مسعود و کارگر،سعید (۱۳۹۲) «بررسی رابطه اعتماد اجتماعی و مراجعه زنان به باشگاه های ورزشی»،شماره6،نشریه علمی پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی.
امیر کافی،مهدی (1374) «اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن»،تهران:دانشگاه شهید بهشتی،پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی.
ادریسی،افسانه و رضاییان،عالیه (1۳۹۷) «تاثیر شبکه های اجتماعی و اعتماد اجتماعی و مصرف فرهنگی نسل چهارم دهه هشتادی ها با تاکیدبر تلگرام، اینستاگرام و توییتر»،شماره2،جامعه پژوهی فرهنگی، 82-57.
ازکیا،مصطفی و غفاری،غلامرضا (۱۳۸۰) «بررسی رابطه بین اعتماد و مشارکت اجتماعی در نواحی روستایی شهر کاشان»،نامه علوم اجتماعی، 31-3.
باستانی،سوسن و کمالی،افسانه و صالحی هیکویی،مریم (۱۳۸۷) «سرمایه اجتماعی شبکه و اعتماد متقابل بین شخصی»،شماره5،ویژه نامه علوم اجتماعی. 81-41.
تونکه نژاد،ماندنی (۱۳۸۵) «نگرش مشتریان نسبت به خرید اینترنتی در فروشگاه های زنجیره ای شهروند»،شماره51،نشریه مطالعات مدیریت، 43-23.
شارع پور،محمود و رازقی،نادر و غلام زاده، خلیل (1390) «بررسی رابطه انواع اعتماد با اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه مازندران»،مطالعات اجتماعی ایران،سال چهارم،شماره ۳،53-40.
محمد شفیعی،مجید و احقر بازرگان،نگین (۱۳۹۵) «اعتماد الکترونیک مشتریان به فروشگاه های آنلاین با رویکرد کاهش ریسک»،شماره ۴۰،فصلنامه کارافن. 122-113.
میخانیک بابایی،مرضیه (1395) «بررسی میزان اعتماد کاربران شبکه اجتماعی موبایلی به خرید اینترنتی از شبکه اجتماعی اینستاگرام»،تهران:دانشگاه علامه طباطبائی دانشکده علوم ارتباطات،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی.
چلبی،مسعود (۱۳94)،جامعه شناسی نظم تشریح و تحلیل نظری نظم،تهران: نشر نی، 15-12.
خادمیان،طلیعه و پور رضا کریم سرا،ناصر (1۳۹۱) «بررسی تاثیر ابعاد اعتماد اجتماعی بر مشارکت اجتماعی»،شماره2،مطالعات علوم اجتماعی ایران.
امامی،کریم و سمن،دربانی (1390) «عوامل موثر بر مخارج مصرفي كالاهاي بي دوام در اقتصاد ايران»،شماره 2،نشریه مدلسازی اقتصادی،110-91.
رازقی مله،هادی (1399) «بررسی تاثیر سواد رسانه ای بر خرید اینترنتی»، فصلنامه مطالعات رسانه های جدید،سال ششم،شماره 7، 145-113.
رشیدی،سارا (۱۳۹۹) «مطالعه جامعه شناختی تاثیر اعتماد اجتماعی بر مشارکت اجتماعی شهروندان حاشیه نشین محله جهانگیر آباد شهر خرم آباد»،شماره30،نشریه علمی دانش انتظامی لرستان، 104-78.
رهبری،علی و هادی،محمد جواد و شاملی،رشید و باقری،سروش و ابوالمعصوم،فرانک و شعبانی، منصوره (1399) «گزارش سالانه تجارت الکترونیکی»، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، 24-4.
زارع،بهنام (1390) «بررسی شادکامی و عوامل موثر برآن مطالعه موردی شهر کرمان»،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شهید باهنر کرمان.
زتومپکا،پیوتر (۱۳91) «اعتماد نظریه جامعه شناختی»،ترجمه:غلامرضا غفاری،تهران:نشر شیرازه، 362-347.
زلفعلی فام،جعفر (1388) «بررسی نقش سرمایه اجتماعی در عملکرد تحصیلی»، طرح تحقیقاتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،رشته جامعه شناسی دانشگاه پیام نور.
صادقی ده چشمه،ستار و قاسمی،وحید و ادیبی سده، مهدی(۱۳۸۹) «سنجش اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن در مراکز شهرستان های چهارمحال بختیاری»، شماره4،فصلنامه جامعه شناسی کاربردی. 122-97.
صالحی امیری،سید رضا (۱۳۸۷) «پژوهش نامه اعتماد اجتماعی»،شماره1،گروه پژوهش های فرهنگی و اجتماعی پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام. 28-16.
کرمانی نصر آبادی و نیازی،محسن (۱۳۹۰) «تبیین رابطه اعتیاد به اینترنت بر میزان اعتماد اجتماعی دانشجویان دانشگاه کاشان در سال ۱۳۹۰»،فصلنامه علوم اجتماعی، 184-155.
گیدنز،آنتونی (۱۳98)جامعهشناسی،ترجمه: منوچهر صبوری،تهران: نی، 726.
گیدنز، انتونی ( 1397)پیامدهای مدرنیت،ترجمه: محسن ثلاثی. تهران: نشر مرکز. 135-37.
تاجیک اسماعیلی،سمیه و محبوبی،مسعود (۱۳۹۵) «میزان و ابعاد اعتماد اجتماعی در میان کاربران اینترنت»،شماره18،فصلنامه علوم خبری. 153-129.
محمدی ممقانی،امیر سیاه (۱۳۹۲) «بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز»، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
محمدی زاده،محمد ابراهیم و پریسایی،مهرداد (۱۳۹۳) «سرمایه اجتماعی(اعتماد عمومی) و مشارکت همگانی»،کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع.
مرادکلاری،مهدی و فلاح،علی (۱۳۹۵) «بررسی تاثیر ویژگی های محصول بر رفتار خرید مشتریان در اینترنت»،چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در مدیریت و حسابداری.
معیدفر،سعید و محسنی تبریزی،علیرضا وگلابی،فاطمه (1390) «مقاله بررسی اعتماد اجتماعی با نگاهی نسلی به جامعه»،نشریه جامعه شناسی کاربردی، 70-41.
نصری،مصطفی و حاجی حیدری،نسترن و نظری،محسن (۱۳۹۱) «بررسی تاثیر ویژگی های فروشگاه اینترنتی در افزایش قصد خرید اینترنتی مشتریان با استفاده از تکنیک تحلیل»،شماره4،نشریه مدیریت بازرگانی. 146-127.
Coleman, J.(1990), Foundation of Social Theory, the Belknap Press of Harvard
University Press ,Cambridge MA.
George Lăzăroiu, Octav Neguriţă, Iulia Grecu, Gheorghe Grecu, Paula Cornelia Mitran(2020). Consumers’ Decision-Making Process on Social Commerce Platforms: Online Trust, Perceived Risk, and Purchase Intentions. Article Front Psychol. Vol 11. p 890.
Geetu Tuteja, Shashank Gupta, Vaishali Garg(2017). Consumer Trust in Internet Shopping: An Empirical Investigation. Institute of management technology
Ghaziabad. Volume: 20 issue: 2, p 191-215