عوامل سازمانی مؤثّر در تجاریسازی نتایج پژوهشی
محورهای موضوعی : تخصصیحسینعلی جاهد 1 * , حمیدرضا آراسته 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری
2 - دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: تجاریسازی, آموزش عالی, نتایج پژوهشی, عوامل سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله تعیین عوامل سازمانی مؤثّر در تجاریسازی نتایج پژوهشی و تبیین روابط بین این عوامل است.. روش تحقیق آن از نوع ترکیبی و جامعه آماری شامل مدیران ارشد و مدیران پژوهشی و فنّاوری و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و مدیران ارشد و مدیران پژوهشی و فنّاوری سازمانهای طرف قرارداد با این دانشگاه است. برای نمونهگیری در بخش مطالعه کیفی از نمونهگیری هدفمند و در بخش کمّی از نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل مصاحبه و پرسشنامه محقّقساخته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همچون آزمونهای تی، فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشانگر تأثیر عواملی سازمانی شامل وجود پژوهشگران اثربخش، کیفیّت تحقیقات، سرمایه اجتماعی، ثبت و حفاظت از اختراع، مدیریّت، بازاریابی و مواردی دیگر در تجاریسازی نتایج پژوهشی است. در تبیین روابط این عوامل، علاوه بر اولویتبندی آنها، نتایج نشان داد که تمامی عوامل رابطه همبستگی معناداری با یکدیگر دارند و بیشترین رابطه همبستگی بین ارتباطات برونسازمانی و فعالیّتهای بازاریابی است. در نهایت بعد از بحث و نتیجهگیری از یافتهها، پیشنهادات کاربردی و پژوهشی مرتبط ارائه شده است.
Abstract Research findings have an important role in preferment of human quality of life and develop the welfare level of society and economic changes. Commercialization of research findings that is a basic characteristic of Entrepreneur University depends on prerequisites and different factors. The main aim of this article is to determine the individual effective factors in the commercializing research results, and explain the relationship among the factors. The Sample of this research includes the faculty members and managers of Islamic Azad University of science and research branch and some external managers relevant to this university. To study the effective individual factors in the commercializing research results, we use mixed research methods and the collected data are analyzed by some statistical tests such as T-Test, ANOVA, Friedman and Affirmative Factor Analysis. Results indicate that effectiveness researchers, research quality, social capital, management, marketing activities and locus of control, are organizational factors effect the commercializing research results (p