شناسایی ابعاد متمایزکننده عوامل درونی در کسب و کارهای مادرزاد بین المللی حوزه ICT
محورهای موضوعی : عمومىداود فیض 1 * , علی اکبر جلالی 2 , عظیم زارعی 3 , احسان سوری 4
1 - دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 - استاد، فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
3 - دانشیار، مدیریت بازاریابی، دانشکده اقتصاد مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، ایران
4 - دانشجوی دکترای تخصصی، بازاریابی بین¬الملل، دانشکده اقتصاد مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، ایران
کلید واژه: بمب, مطالعه موردی, فاوا,
چکیده مقاله :
با وجود رشد چشمگیر شرکت های مادرزاد بین المللی به ویژه در حوزه ICT در جهان، در ایران اما شمار شرکت های مادرزاد بین المللی فاوا بسیار ناچیز است. هدف از این پژوهش شناسائی وجوه متمایز کننده عوامل درونی بنگاه در شرکت های مادرزاد بین المللی نسبت به سایر بنگاه های حوزه فناوری اطلاعات است که موجب توفیق آنها در بازارهای جهانی شده است. استراتژی «مطالعه موردی» برای این پژوهشِ کاربردیِ کیفی استفاده شده و روش تحلیل، ترکیبی از «تبیین سازی» و «تلفیق بین موردی» بوده است. تعداد مخاطبان در مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با اعضای شرکت ها و خبرگان شصت و هشت نفر بوده است. ده شرکت با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب و طی بیست و شش ماه مورد مطالعه قرار گرفته اند. نرم افزار تحلیلی Atlas ti برای کدگذاری داده ها و نرم افزار Xmind برای ترسیم مدل مورد استفاده قرار گرفته است. یافته های پژوهش بیانگر آنست که «ارتباط»، «حضور بین المللی»، «ارزش ها»، «بازاریابی»، «استراتژی»، «سرمایه انسانی» و «روش تولید» وجوه متمایز کننده شرکت ها جهت توفیق در ورود سریع به بازارهای بین المللی است.
Despite the significant growth of international congenital companies, especially in the field of information and communication technology in the world, in Iran, but the number of congenital companies International ICT is scarce. The aim of this study was to identify the distinctive features of the internal agent of the company in congenital companies The ratio between algorithms compared to other IT technologies is their success in global markets. The "case study" strategy for this qualitative applied research and the analysis method were a combination of "explanation" and "case study integration". The audience for the semi-sample in-depth interviews with members and experts of the company was sixty-eight.Ten companies were selected by stratified random sampling method and studied over twenty-six months. Atlas ti analytical software is used to encode the data and Xmind software is used to draw the model. The research findings indicate that "communication", "international presence", "values", "marketing", "strategy", "human capital" and "production method" are the distinguishing features of companies to succeed in Fast entry into international markets.
1. آقاموسی طهرانی، مریم، سرداری، احمد و عبدالحسین کرم¬پور(1395)، شناسائی عوامل مؤثر بر صادرات کالاهای فناورمحور با رویکرد کارآفرینی و بازار محوری، توسعه کارآفرینی، 9 (1) : 139-158.
2. خیاطیان، محمد صادق، طباطبائیان، حبیب الله، امیری، مقصود و مهدی الیاسی (1393)، تحلیلی بر عوامل موثر بر رشد و پایداری شرکت های دانش بنیان در ایران، نوآوری و ارزش آفرینی، 3 (6): 57-74.
3. رضوانی، مهران و سیدمهدی موسوی نژاد (1393)، کارآفرینی بین المللی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
4. سخدری، کمال، زارعی، بهروز و بهزاد صادقی (1396)، تحلیل مدل رفتاری کسب وکارهای نوپا با استفاده از مدل توسعۀ مشتری (مطالعۀ موردی: کسب وکارهای نوپای مستقر در شتاب دهنده های شهر تهران)، توسعه کارآفرینی، 10(3): 395-415.
5. طباطباییان، حبیب الله، قادری فر، اسماعیل، الیاسی، مهدی و جهانیار بامداد صوفی (1397)، الگوی تجاری سازی فناوری های نوظهور در شرکت های دانش بنیان، نوآوری و ارزش آفرینی، 7 (13): 25 – 39.
6. طیبی ابوالحسنی، سید امیرحسین و محمدرضا حمیدیbزاده (1397)، راهبردهای بازاریابی اختراعات برای ورود موفق به بازار، نوآوری و ارزش آفرینی، 7 (13): 105- 120.
7. فیض، داود، جلالی، علی اکبر، زارعی، عظیم و احسان سوری (1397)، تحلیل ابعاد بنگاه¬های مادرزاد بین¬المللی (بمب) حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در ایران، توسعه کارآفرینی، 11 (2): 341-360.
8. لطفی عظیمی، افسانه، عباسی، مسلم، محمودیان، حسن، جمالی، احسان و شیرین رضوانی فر (1395)، بررسي رابطه انگيزه پيشرفت، نوآوري، تحمل ابهام، خودکارآمدي،عزت نفس و خودشکوفایي با جهت¬گيري کارآفریني در دانشجویان دانشگاه، نوآوری و ارزش آفرینی، 5 (9): 137- 148.
9. مرادی، محمدعلی، سخدری، کمال و شیما صنیعی (1396)، تأثیر عوامل نهادی بر نرخ کارآفرینی بین المللی در کشورهای درحال توسعه، توسعه کارآفرینی، 10 (2): 339-358.
10. مشهدی احمد، محمود (1392)، معنا و مفهوم نهاد در اقتصاد نهادگرا نگاهی به اختلافات موجود بین نهادگرایی قدیم و جدید و نقش نهادها در مناسبات اقتصادی، پژوهشنامه اقتصادی، 13 (48): 49-77.
11. نعمتی، محمدعلی (1392)، بررسی ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه تهران، نوآوری و ارزش آفرینی، 1 (3): 47- 64.
12. .Amorós, J. E., Etchebarne, M. S., Zapata, I. T., & Felzensztein, C. (2016). International entrepreneurial firms in Chile: An exploratory profile. Journal of Business Research, 69(6), 2052-2060.
13. Cannone, G., & Ughetto, E. (2014). Born globals: A cross-country survey on high-tech start-ups. International Business Review, 23(1), 272-283.
14. Cerrato, D., Crosato, L., & Depperu, D. (2016). Archetypes of SME internationalization: A configurational approach. International Business Review, 25(1), 286-295.
15. Chetty, S., & Campbell-Hunt, C. (2004). A Strategic Approach to Internationalization: A Traditional Versus a “Born-Global” Approach. Journal of International Marketing, 12(1), 57-81.
16. Choquette, E., Rask, M., Sala, D., & Schröder, P. (2017). Born Globals—Is there fire behind the smoke? International Business Review, 26(3), 448-460.
17. Dimitratos, P., Buck, T., Fletcher, M., & Li, N. (2016). The motivation of international entrepreneurship: The case of Chinese transnational entrepreneurs. International Business Review, 25(5), 1103-1113.
18. Dimitratos, P., Johnson, J. E., Plakoyiannaki, E., & Young, S. (2016). SME internationalization: How does the opportunity-based international entrepreneurial culture matter? International Business Review, 25(6), 1211-1222.
19. Felício, J. A., Duarte, M., & Rodrigues, R. (2016). Global mindset and SME internationalization: A fuzzy-set QCA approach. Journal of Business Research, 69(4), 1372-1378.
20. Gerschewski, S., Rose, E. L., & Lindsay, V. J. (2015). Understanding the drivers of international performance for born global firms: An integrated perspective. Journal of World Business, 50(3), 558-575.
21. Haverila, M. J. (2013). Marketing variables when launching high-technology products into international markets: An empirical study on Finnish technology firms. The Journal of High Technology Management Research, 24(1), 1-9.
22. Jiang, G., Kotabe, M., Hamilton, R. D., & Smith, S. W. (2016). Early internationalization and the role of immigration in new venture survival. International Business Review, 25(6), 1285-1296.
23. Jones, M. V., Coviello, N., & Tang, Y. K. (2011). International Entrepreneurship research (1989–2009): A domain ontology and thematic analysis. Journal of Business Venturing, 26(6), 632-659.
24. Keupp, M. M., & Gassmann, O. (2009). The Past and the Future of International Entrepreneurship: A Review and Suggestions for Developing the Field. Journal of Management, 35(3), 600-633.
25. Kiss, A. N., Danis, W. M., & Cavusgil, S. T. (2012). International entrepreneurship research in emerging economies: A critical review and research agenda. Journal of Business Venturing, 27(2),266-290.
26. Knight, G. A., & Cavusgil, S. T. (1996). The born global firm : a challenge to traditional internationalization theory. Greenwich, Conn.
27. Knight, G. A., & Liesch, P. W. (2016). Internationalization: From incremental to born global. Journal of World Business, 51(1), 93-102.
28. Kuivalainen, O., Saarenketo, S., & Puumalainen, K. (2012). Start-up patterns of internationalization: A framework and its application in the context of knowledge-intensive SMEs. European Management Journal, 30(4), 372-385.
29. Kuivalainen, O., Sundqvist, S., & Servais, P. (2007). Firms’ degree of born-globalness, international entrepreneurial orientation and export performance. Journal of World Business, 42(3), 253-267.
30. Luostarinen, R., & Gabrielsson, M. (2006). Globalization and marketing strategies of Born Globals in SMOPECs. Thunderbird International Business Review, 48(6), 773-801.
31. Madsen, T. K., & Servais, P. (1997). The internationalization of Born Globals: An evolutionary process? International Business Review, 6(6), 561-583
32. McDougall, P. P., Oviatt, B. M., & Shrader, R. C. (2003). A Comparison of International and Domestic New Ventures. Journal of International Entrepreneurship, 1(1), 59-82.
33. Navarro-García, A. (2016). Drivers of export entrepreneurship. International Business Review, 25(1), 244-254.
34. Nummela, N., Saarenketo, S., Jokela, P., & Loane, S. (2014). Strategic Decision-Making of a Born Global: A Comparative Study From Three Small Open Economies. Management International Review, 54(4), 527-550.
35. Ojala, A. (2009). Internationalization of knowledge-intensive SMEs: The role of network relationships in the entry to a psychically distant market. International Business Review, 18(1), 50-59
36. Oviatt, B. M., & McDougall-Covin, P. (1995). Global start-ups: Entrepreneurs on a worldwide stage. Academy of Management Perspectives, 9(2), 30-44
37. Rennie, M. W. (1993). Global Competitiveness: Born Global. McKinsey Quarterly, 4, 45-52.
38. Rhyne, L. C., & Teagarden, M. B. (1995). International technology-based competitive strategy: A literature review and integrative model. The Journal of High Technology Management Research, 6(2), 157-178.
39. Rialp-Criado, A., Galván-Sánchez, I., & Suárez-Ortega, S. M. (2010). A configuration-holistic approach to born-global firms’ strategy formation process. European Management Journal, 28(2), 108-123.
40. Shrader, R. C., Oviatt, B. M., & McDougall, P. P. (1997). Overcoming foreign market risks : the case of new ventures. Atlanta, Ga.: Georgia Tech Center for International Business Education and Research, School of Management, Georgia Institute of Technology.
41. Sleuwaegen, L., & Onkelinx, J. (2014). International commitment, post-entry growth and survival of international new ventures. Journal of Business Venturing, 29(1), 106-120.
42. Sui, S., & Baum, M. (2014). Internationalization strategy, firm resources and the survival of SMEs in the export market. J Int Bus Stud Journal of International Business Studies, 45(McKinsey Quarterly7), 821-841.
43. Wu, C.-W. (2011). Global marketing strategy modeling of high tech products. Journal of Business Research, 64(11), 1229-1233.
44. Wu, C.-W. (2016). Global entrepreneurship and innovation in management: Comparing MRA/SEM versus fuzzy-set QCA theory creation, data analysis, and findings. Journal of Business Research, 69(6), 2061-2066.
45. Yin, R. K. (2009). Case Study Research: Design and Methods (Vol. 5). Washington DC: SAGE Inc.
46. Zhou, L., Wu, W. p., & Luo, X. (2007). Internationalization and the performance of born-global SMEs: the mediating role of social networks. Journal of International Business Studies, 38(4), 673-690