تدوین مدل راهبردی مدیریت آموزش عالی با تاکید بر مفهوم حکمرانی
محسن خسروي
1
(استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران )
محمد حسنی
2
(استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران )
رضا عیدی
3
(گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران)
کلید واژه: آموزش عالی, مدل راهبردی, حکمرانی, کارآفرینی, جذب و بکار گیری,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر درصدد ارائه الگویی است که بر اساس آن بتوان جذب و اثرگذاری دانش آموختگان مدیریت آموزش عالی در نظام حکمرانی آموزش عالی در ایران را تبیین نمود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی -پیمایشی می باشد و درچارچوب رویکرد کیفی و با بکارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه های عمیق و غیرساختار یافته و به منظور گردآوری اطلاعات با بکارگیری روش نمونه گیری نظری18نفر از خبرگان، مدیران و صاحب نظران آموزش عالی مصاحبه انجام شد. پس ازطی کدگذاری های سه گانه باز، محوری و انتخابی، مدل مفهومی تحقیق براساس مدل پارادایمی طراحی شد. یافته های تحقیق بیانگر آنست که این مدل درقالب 25مقوله اصلی و 82 متغیر شامل جذب و بکارگیری دانش آموختگان به عنوان هسته یا مقوله اصلی مدل؛ متغیرهای علّی(عوامل سازمانی، عوامل فراسازمانی، آمادگی برای جذب و بکارگیری، شایستگی های درون فردی، شایستگی های شخصی و شایستگی های کارآفرینی)؛ متغیرهای زمینه ای (زمینه کاری، اسناد بالادستی)؛ شرایط مداخله گر( فرهنگ اشتغال زایی، پایداری سیستم های موجود کشف استعدادها، مسولیت پذیری)؛ مقولات راهبردی (نهادینه سازی سیستم مدیریت استعداد کارآفرینانه، طراحی فرایند مدیریت استعداد کارآفرینانه چندگانه و طراحی نظام تخصیص منابع) و نهایتاً مقولات پیامدی (اشتغال زایی، ارزش آفرینی و مزیت رقابتی چندگانه، ایجاد تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی) قرار گرفت.
چکیده انگلیسی :
The present article seeks to provide a model based on which the attraction and effectiveness of higher education management graduates in the higher education governance system in Iran can be explained. The present research is applied in terms of purpose and in terms of descriptive-survey nature and has been done within the framework of a qualitative approach and using the data research method of the foundation. Targeted interviews were conducted with 18 experts, managers, and higher education experts. After open, axial, and selective triple coding, the conceptual model of the research was designed based on a paradigm model. The research findings indicate that this model is in the form of 25 main categories and 82 variables, including the recruitment and use of graduates as the core or main category of the model; Causal variables (organizational factors, extra-organizational factors, readiness to absorb and apply, intrapersonal competencies, personal competencies, and entrepreneurial competencies); Background variables (work context, upstream documents); Interventional conditions (culture of job creation, sustainability of existing systems, talent discovery, accountability); Strategic categories (institutionalization of the entrepreneurial talent management system, design of multiple entrepreneurial talent management processes and design of resource allocation system) and finally consequential categories (job creation, value creation, and multiple competitive advantages, creating quality assurance in the higher education system) were included.
-باقری مقدم، ناصر و احمدی، حسن.(1398). آسیبشناسی حکمرانی در نظام آموزش عالی ایران، فصلنامه سیاستگذاری عمومی،4(4)، 55-74.
-بخشی، جواد؛ یوسفی سعیدآبادی، رضا و صالحی، محمد. (1399). تاثیر حکمرانی خوب با رویکرد توسعه دانشگاههای نسل چهارم بر کیفیت آموزشی دانشگاههای علوم پزشکیکلان منطقه یک، فصلنامه طب و تزکیه، 29(4): 284-295.
- پرچمی، داود و آشوری، یکتا. (1399). تحلیل هماهنگی بین سیاستگذاری آموزش عالی و اشتغال و پیامدهای آن (بررسی موردی دانشگاه شهید بهشتی)، فصلنامه رفاه اجتماعی، 20(79): 229-274.
-داداش کریمی، یحیی؛ میرسپاسی، ناصر و نجفبیگی، رضا. (1397). بررسی سیر تحول نظریات حکمرانی در نظام آموزش عالی و دانشگاه ها جهت ارتقاء بهره وری، فصلنامه نوآوریهای مدیریت آموزش عالی،14(1): 1-26.
-درویشان، علی؛ تسلیمی، محمد سعید و حکیم زاده، رضوان. (1399( . طراحی مدل مهارتهای اشتغال پذیری دانش آموختگان آموزش عالی کشور نمونه موردی: بنگاههای کوچک و متوسط استان تهران، فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 10(19:( 1-19.
-روشن، احمدرضا، متوسلی، محمود. (1397). الگوی ذینفع مداری مبتنی بر حکمرانی خوب برای ارتقاء کیفیت وزارت علوم، فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(41): 1-22.
-شریف زاده، فتاح. (1390). ضرورت بازشناسی نظام آموزش عالی و نقش آن در توسعه علمی و اجتماعی کشور: پژوهشی درباره دوره کارشناسی رشته مدیریت دولتی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور، فصلنامه جامعهپژوهی فرهنگی، 2(1):79-112.
-قربانیان، ماریا؛ ابوالقاسمی، محمود و قهرمانی، محمد. (1400). شناسایی مؤلفههای حکمرانی خوب در نظام آموزش عالی ایران، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 17(1): 53-82.
-کاظم پور، اسماعیل؛ خلخالی، علی؛ نصیرناتری، جعفر؛ شکیبایی، زهره و سلیمانپور، جواد. (1399). مفهوم سازی حکمرانی خوب در آموزش و پرورش عمومی ایران با رویکرد پدیدارشناسی، دو ماهنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(41):191-208.
-ماه فر، مژده و شهبازی، بتول. (1400). چگونگی طراحی و تدوین برنامه درسی آموزش عالی مبتنی بر اشتغال محوری در شاخه علوم تربیتی، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، (58): 93-110.
-نیک بین، محمد، ذاکر صالحی،غلامرضا، ماحوزی، رضا. (1397). الگوی بینالمللی شدن آموزش عالی از منظر سیاست فرهنگی، فصلنامه سیاست علم و فناوری، 9(3): 33-43.
- یوسفی، هادی؛ علمالهدی، جمیله؛ خورسندی طاسکوه، علی و ذاکرصالحی، غلامرضا. (1400). وابستگی به مسیر در شکلگیری حکمرانی نظام آموزش عالی ایران، فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 10(39): 207-230.
-Addink, H. (2019).Good Governance: Concept and Context, Oxford: Oxford University Press. -Balzer, W. (2020).Lean Higher Education: Increasing the Value and Performance of University Processes, NewYork:Productivity Press.
-Craig, K & Tracy, K. (2020).Grounded Practical Theory: Investigating Communication Problems, London: Cognella Academic Publishing.
-Creamer, E. (2021).Advancing Grounded Theory with Mixed Methods, London:Routledge.
-Dhar, U. (2021).Good Governance in Higher Education. The Times of India, Journal of Educatino, 6(4): 74-89.
-Geiger, (2021).American Higher Education since World War II: A History, NewJersey: Princeton University Press.
-Hartman, L & Bennett, A. (2021).Employment Law for Business, NewYork: McGraw Hill.
-Jackson, D. (2017). Exploring the Challenges Experienced by International Students during Work-Integrated Learning in Australia, Asia Pacific Journal of Education, 37(3): 344-359. -Mok, K., Wen, Z & Dale, R. (2016). Employability and mobilityin thevalorisation of higher education qualifications: Theexperiences and reflections of Chinese students and graduates.Journal of Higher Education Policy and Management, 38(3), 264-281.
-Orr, D. (2019).Democracy Unchained: How to Rebuild Government for the People, NewYork: The New Press. -Parajuli, D., Vo, K., Salmi, J., Tran, N. (2021).Improving the Performance of Higher Education in Vietnam, Washington: nternational Bank for Reconstruction and Development.
-Perry, J. (2020).Public Service and Good Governance for the Twenty-First Century, Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
-Small, L., Shacklock, K& Marchant, T. (2018). Employability:A contemporary review for higher education stakeholders.Journal of Vocational Education & Training, 70(1), 148–166.
-Thelin, J. (2019).A History of American Higher Education, Maryland: Johns Hopkins University Press.