بررسی عوامل موثر بر همکاری های فناورانه بین شرکت های زایشی دانشگاهی و صنایع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با نقش میانجی نهادهای واسط
محورهای موضوعی : عمومىفاضل حاجی زاده ابراهیمی 1 * , ابوالفضل کزازی 2
1 - دانشگاه صنعتی قم، قم، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: همکاری فناورانه, شرکت زایشی دانشگاهی, فناوری اطلاعات و ارتباطات.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به بررسی نقش عوامل موثر بر موفقیت همکاریهای فناورانه بین شرکتهای زایشی دانشگاهی و صنعت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با نقش میانجی نهادهای واسط میپردازد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از منظر نوع کمی میباشد. از میان پارک ها و مراکز رشد، تعداد 13 پارک و مرکز رشد به عنوان نمونه آماری انتخاب شد؛ علاوه بر این، در هر یک از نمونه های انتخاب شده، مدیر عامل و یا فردی آگاه به امور، به عنوان پاسخگو انتخاب شدند. لذا، 341 پرسشنامه توزیع و تعداد 317 پرسشنامه قابل استفاده گردآوري گردید. پس از تایید روایی و پایایی تحقیق، تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزارهای SPSS و LISREL صورت گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن است که عوامل مرتبط با صنعت و دانشگاه تاثیر مثبت و معناداری بر موفقیت همکاریهای فناورانه دارند. ضمناً، نقش میانجی نهادهای واسط بر موفقیت همکاریهای فناورانه نیز مورد تائید قرار گرفت. یافتههای این تحقیق دلالتهای عملی و نظری برای بهبود همکاریهای فناورانه دانشگاه و صنعت ارائه مینماید.
The present study investigates the role of factors affecting the success of technological cooperation between academic and industrial reproductive companies in the field of information and communication technology with the mediating role of intermediary institutions. The present study is applied in terms of purpose and quantitative in terms of type. Among parks and growth centers, 13 parks and growth centers were selected as a statistical sample; In addition, in each of the selected samples, the CEO or a knowledgeable person was selected as the respondent. Therefore, 341 questionnaires were distributed and 317 usable questionnaires were collected. After confirming the validity and reliability of the research, the data were analyzed by SPSS and LISREL software. The results indicate that factors related to industry and academia have a positive and significant effect on the success of technological cooperation. The mediating role of intermediary institutions on the success of technological cooperation was also acknowledged. The findings of this study provide practical and theoretical implications for improving technological cooperation between academia and industry.
1. کزازی، ابوالفضل؛ طباطبائیان، سیدحبیباله؛ الیاسی، مهدی؛ حاجی زاده ابراهیمی، فاضل (1396). ارائه الگوی همکاریهای فناورانه بین شرکتهای زایشی دانشگاهی و صنایع مرتبط با حوزههای فناوری اطلاعات و ارتباطات. پژوهشهای مدیریت عمومی. 10، 37، 83-106.
2. Giunta, A., Pericoli, F. M., & Pierucci, E. (2016). University–Industry collaboration in the biopharmaceuticals: the Italian case. The Journal of Technology Transfer, 41(8), 818-840.
3. Hekkert M.P, Negro S. (2009), Functions of innovation systems as a framework to understand sustainable technological change: Empirical evidence for earlier claims, Technological Forecasting & Social Change, 76(10), 584-594.
4. Ankrah, S., & Omar, A. T. (2015). Universities–industry collaboration: A systematic review. Scandinavian Journal of Management, 31(3), 387-408.
5. Dorner, M., Fryges, H., & Schopen, K. (2017). Wages in high-tech start-ups–Do academic spin-offs pay a wage premium? Research Policy, 46(1), 1-18.
6. George, G., Zahra, S. A., & Wood Jr, D. R. (2002). The effects of business–university alliances on innovative output and financial performance: a study of publicly traded biotechnology companies. Journal of Business Venturing, 17(6), 577-609.
7. Wirsich, A., Kock, A., Strumann, C., & Schultz, C. (2016). Effects of University–Industry Collaboration on Technological Newness of Firms. Journal of Product Innovation Management, 33(6), 708-725.
8. Maietta, O. W. (2015). Determinants of university–firm R&D collaboration and its impact on innovation: A perspective from a low-tech industry. Research Policy, 44(7), 1341-1359.
9. انصاری، رضا (1391). همکاریهای فناورانه: مفاهیم کلیدی و عوامل موفقیت. فصلنامه تخصصي پاركها و مراكز رشد، سال هشتم، شماره 30، 65-71.
10. Tidd, J., Bessant. J. & H, Pavitt, K., (1996). Innovation Management: Integration technological and Market Approach. John Wiley & Sons, Inc.
11. Ford,D. (1998). Developing your Technology Strategy, Long Range Planning, 21(5), 64-76.
12. Gilbert A. Lee, (1998). Negotiating Technology Acquisition: getting the tools you need to succeed, working paper, Nanyang Technology University Press, Singapore.
13. Cheisa,V.,”R & D Strategy and Organization .Managing Technical change in Dynamic contexts”. Imperial College Press, 2001.
14. Lockett, A., Wright, M. & Franklin, S., 2003, Technology Transfer and Universities’ Spinout strategies. Small Business Economics, 20(8), 185-200.
15. Powers, J., & McDougall, P. (2005). University start-up formation and technology licensing with firms that go public: A resource based view of academic entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 20(3), 291-311.
16. O’Shea, R. P., Allen, T. J., Chevalier, A., & Roche, F. (2007). Entrepreneurial orientation, technology transfer and spinoff performance of U.S. Universities. Research Policy, 34(4), 994–1009.
17. Kenney, M., & Goe, W. R. (2004). The role of social embeddedness in professorial entrepreneurship: A comparison of electrical engineering and computer science at UC Berkeley and Stanford. Research Policy, 33(10), 691–707.
18. Rosenberg N and Nelson R (1994). American universities and technical advance in industry. Research Policy, 23(3), 323-348
19. Joreskog, K.G., & Sorbom D. (1989). PRELIS: A Program for Multivariate Data Screening and Data Summarization. A Preprocessor for LISREL. Chicago: SSI, Inc.
20. فائض، علی؛ شهابی، علی (1389). ارزيابي و اولويت بندي موانع ارتباط دانشگاه و صنعت. فصلنامه رهبري و مديريت آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار. 4(2): 97-124.
21. شفيعي، مسعود (1384). ارتباط صنعت و دانشگاه آينده اي تابناك پيشينه اي تاريك، انتشارات دانشگاه اميركبير.