تاثیر مهارت های سیاسی کارآفرینان بر عملکردهای شرکت های صنایع غذایی و آشامیدنی: نقش میانجی گرایش به کارآفرینی و رهبری اخلاقی
محورهای موضوعی : عمومىمریم طهرانی 1 * , یوسف وکیلی 2 , مصطفی موسوی 3
1 - استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ايران
3 - کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
کلید واژه: ارزیابی مهارت سیاسی کارآفرینان, عملکرد شرکت, گرایش به کارآفرینی, رهبری اخلاقی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تبیین نقش مهارت سیاسی کارآفرینان بر عملکرد شرکت های صنایع غذایی و آشامیدنی با تاکید بر نقش میانجی گرایش به کارآفرینی و رهبری اخلاقی می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش 154 شرکت فعال در صنایع غذایی و آشامیدنی شهرک شمس آباد در استان تهران بود که در آن از سه پرسشنامه استاندارد مقیاس مهارت سیاسی کارآفرینان، مقیاس گرایش به کارآفرینی، مقیاس رهبری اخلاقی و مقیاس عملکرد شرکت استفاده شد. برای تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی استفاده گردید. نتایج نشان داد مهارت سیاسی کارآفرینان تاثیر مثبت و معنی داری بر گرایش کارآفرینی و رهبری اخلاقی دارد و گرایش به کارآفرینی نیز تاثیر مثبت و معنی داری بر عملکرد شرکت دارد. در این پژوهش تاثیر رهبری اخلاقی بر عملکرد شرکت معنی دار به دست نیامد. نتایج همچنین بیانگر نقش میانجی گرایش به کارآفرینی در رابطه بین مهارت سیاسی کارآفرینان و عملکرد شرکت می باشد، اما نقش میانجی رهبری اخلاقی در رابطه بین مهارت سیاسی کارآفرینان و عملکرد شرکت تایید نشد. بر این اساس با تقویت مهارت سیاسی کارآفرینان می توان گرایش به کارآفرینی آنها را ارتقاء داد و در نهایت به عملکرد بالاتر شرکت دست یافت
The purpose of the current paper is explaining the effect of entrepreneurs’ political skills on the performance of companies in food and Beverage industry, with the mediating role of entrepreneurship orientation and ethical leadership. The current research is a descriptive-developmental study in terms of its purpose and descriptive-correlational type in terms of collecting data. The statistical society of the research consisted of 154 companies in food and Beverage industry in Shams Abad town. In order to collecting data 4 standardized questionnaires in entrepreneurs’ political skills, entrepreneurship orientation, ethical leadership and company performance were taken. Data analyzing was done base on the Structural Equation Modelling method. The result showed that entrepreneurs’ political skills has a positive meaningful effect on entrepreneurship orientation and ethical leadership, also entrepreneurship orientation has a meaningful effect on the company performance. In the current research the mediating role of ethical leadership in the relationship between entrepreneurs’ political skills and company performance wasn’t confirmed. Therefore, the entrepreneurship orientations can be increased through reinforcing entrepreneurs’ political skills and finally the higher level of company performance will be occurred
1. احمدی، امیر، شیرزاد، مهران ( ۱۳۹۴). بررسی تاثیر مهارتهای سیاسی و هوش هیجانی بر کارآفرینی سازمانی در میان کارکنان آموزش عالی شیراز، نخستین کنفرانس بینالمللی مدیریت و کارآفرینی، تهران، مرکز همایشهای توسعه ایران.
2. الهامی، اسما، صادقی، تورج ( ۱۳۹۵). بررسی تأثیر گرایش به کارآفرینی بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی: شرکتهای بازرگانی در استان خراسان شمالی)، چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
3. حسینی مقدم، سید محمد رضا، حجازی، سید رضا. (1393). تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد بانکها با متغیر میانجی بازارگرایی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی, 7(2)، 211-229.
4. داوری، علی، رضازاده، آرش (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
5. رحمانی، زین العابدین، رحمانی، زین العابدین و رضایی، ملیحه. (1394). بررسی تأثیر گرایش به کارآفرینی بر عملکرد کسب و کار با نقش میانجی ظرفیت نوآوری(مطالعه موردی: شرکت سایپا استان مازندران). تحقیقات بازاریابی نوین, 5(1), 133-146.
6. رضوی، مصطفی، زالی، محمدرضا، رشیدی، محمود و دیداری، جاوید (۱۳۹۰). نقش گرایش کارآفرینانه در عملکرد سازمانی، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال سوم، شماره ۵، ۱۰۰-۱۰۱.
7. فیض، داود، نعمتی، محمدعلی، جبلی جوان، اشکان و زنگیان، سمیه (1391). تاثیر قابلیتهای بازاریابی بر پیامدهای عملکردی شرکتهای کوچک و متوسط کارآفرین (مورد مطالعه: شرکت مواد غذایی تهران همبرگر). نشریه نوآوری و ارزش آفرینی، 1 (1)، 19-28.
8. لطفی عظیمی، افسانه، عباسی، مسلم، محمودیان، حسن، جمالی، احسان و رضوانی فر، شیرین (1395). بررسی رابطه انگیزه پیشرفت، نوآوری، تحمل ابهام، خودکارآمدی، عزت نفس و خودشکوفایی با جهت گیری کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه. فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، 5 (9)، 137-144.
9. لینچ، ریچارد (1397). مدیریت استراتژیک. ترجمه وحید خاشعی و فاطمه زرگران، تهران: نشر فوژان. چاپ اول.
10. مشبکی، عندلیب اردکانی (1390). بررسی تاثیر سبک های رهبری بر فراموشی سازمانی هدفمند: رویکردی نوین در مدیریت دانش، مدیریت سلامت.
11. مقتدایی، لیلا و تاجی، مریم (۱۳۹۶)، بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و توانمندسازی با نقش میانجی تعالی سازمانی در بین کارکنان دانشگاه اصفهان، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی سال ۱۱، شماره ۲: ۸۵-۱۰۸.
12. دانی زیارت، محمد، رستگار، عباسعلی (1393).تاثیر مهارتهای سیاسی بر توانایی استفاده از فنون مدیریت تصویرپردازی ذهنی دیگران.پژوهشهای مدیریت منابع انسانی،دوره3،شماره3.
13. Agbim, K. C. (2018). Effect Of Ethical Leadership on Corporate Governance, Performance And Social Responsibility: A Study Of Selected Deposit Money Banks In Benue State, Nigeria. International Journal of Community Development & Management Studies، Vol. 2. pp. 19-35.
14. Ahearn, K. K. Ferris, G.R. Hochwarter, W A. Douglas, C. and A.P. Ammeter (2004). Leader political skill and team performance. Journal of Management. Vol. 30. No.3. pp 309-327.
15. Albert, M, and Nora, l. (2008).Market Orientation and Business Economic Performance a Mediated Model, Department of Psychology. University of Barcelona. Barcelona. Vol. 14 No.3. pp. 284-299.
16. Andréa Gill, M.-È. L.(2014). When Politics Meets Ethics: How Political Skill Helps Ethical Leaders Foster Organizational Citizenship Behaviors. Journal of Managerial Issues, Vol. 26. No. 3.pp. 204-218.
17. Berman, E. M. (2006). Performance and productivity in public and nonprofit organizations. Armonk, NY: ME Shar.
18. Brown, M. E., Treviño, L. K., & Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A A social learning perspective for construct development and testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes. Volume 97. Issue 2. pp. 117-134.
19. Chen, ASY, Hou YH. (2016). The effects of ethical leadership, voice behavior and climates for innovation on creativity: A moderated mediation examination. Leadership . Vol. 27. pp.1–13.
20. Daft, R. L. (2002). The leadership experience(2th ed). fort worth. TX: Harcourt. P. 411.
21. Davis,P & Peake,W(2014). The Influence of Political Skill and Emotional Intelligence on Student Entrepreneurial Intentions: An Empirical Analysis, Small Business Institute® Journal, Vol 10. No 2.
22. Davis, J. L., Greg Bell, R., Tyge Payne, G., & Kreiser, P. M. (2010). Entrepreneurial orientation and firm performance: The moderating role of managerial power. American Journal of Business. Vol. 25. No.2. pp. 41-54.
23. Dianhan Z, La W, Eleanor W, Emily M, David MVD, Danial P (2015). Effects of ethical leadership on emotional exhaustion in high moral intensity situations. Leadership Q Vol. 26. pp. 732-48.
24. Douglas, C. and A.P. Ammeter (2004). An examination of leader political skill and its effect on ratings of leader effectiveness. The Leadership Quarterly. Vol. 15. No.4. pp. 537-550.
25. Ferris, G.R., Perrewé, P.L., Anthony, W.P. and Gilmore, D.C. (2000) .Political skill at work. Organizational Dynamics. Vol. 28. No. 4, pp. 25-37. doi: 10.1016/S0090-2616(00)00007-3.
26. Ferris, Gerald R., Treadway, Darren C. , Perrewé, Pamela L. , Brouer, Robyn L. , Douglas, Ceasar& Lux, Sean (2007). Political skill in organizations. Journal of Management Vol. 33. No. 3. pp. 290-320.
27. Ferris, Gerald R., Treadway, Darren C., Kolodinsky, Robert W., Hochwarter, Wayne A. , Kacmar,Charles J. , Douglas, Ceasar & Frink, Dwight D. (2005). Development and validation of the political skill inventory. Journal of Management. Vol. 31. no. 1. Pp. 126-152.
28. Gentry, William A., Leslie, Jean B., Gilmore, David C., Ellen III, B., Ferris, Gerald R., Treadway Darren C.(2013). Personality and political skill as distal and proximal predictors of leadership evaluations. Career Development International, Vol. 18. No. 6.
29. Hijal-Moghrabi, Imane, Meghna Sabharwal1, Evan M. Berman (2015) .The Importance of Ethical Environment to Organizational Performance in Employment at Will States. Administration & Society. pp. 1–29 © The Author(s).
30. Hooley G., Fahy J., Greenley G. .Beracs and Fonfara K. and Snoj Boris, 2003, market orientation in the service sector of the transition economies of central Europe. European Journal of Marketing. Vol. 37. No. ½. pp. 86-106.
31. Hughes, M. and Morgan, R.E., (2007). Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth. Industrial Marketing Management. Vol. 36. pp. 651-61.
32. Imane Hijal-Moghrabi, Meghna Sabharwal1, Evan M. Berman (2015). The Importance of Ethical Environment to Organizational Performance in Employment at Will States. Administration & Society. pp. 1–29.
33. Kalshoven, K. Deanne N. Den Hartog, Annebel H.B. De Hoogh. (2011). Ethical leadership at work questionnaire (ELW): Development and validation of a multidimensional measure. The Leadership Quarterly. Vol. 22. pp 51–69.
34. Kang.M,.Lee, M,.Lee.H,.Park,.J. (2016). Related-party transactions and financial statement comparability: evidence from South Korea, Asia-Pacific Journal of Accounting & Economics. Vol. 23. No.2. pp. 224-252.
35. Lee, Sang M. & Lim, Seongbae. (2009). Entrepreneurial orientation and the performance of service business. Servise Business. No. 3. pp. 1-13.
36. Lumpkin, G.T. and Dess, G.G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Academy of Management Review. Vol. 21. pp. 135-72.
37. Lumpkin, G.T., Cogliser, C.C. and Schneider, D.R. (2009). Understanding and measuring autonomy: An entrepreneurial orientation perspective. Entrepreneurship: Theory and Practice. Vol. 33. pp. 47-69.
38. Maltik.,Arnold, V., Benford, T., Canada, J., Sutton, Steve. (2015). Leveraging integrated information systems to enhance strategic flexibility and performance: The enabling role of enterprise risk management. International Journal of Accounting Information Systems. Vol. 19. pp.1-16.
39. Morgan, R. E., & Strong, C. A. (2003). Business performance and dimensions of strategic orientation. Journal of Business Research. Vol. 56. pp. 163-176.
40. Nudurupati,S.S.(2003). Management and business implications of ITsupported performance measurement. PhD thesis, University of Strathclyde, Glasgow.
41. Paul Harvey, K. J. (2014). The Impact of Political Skill on Employees' Perceptions of Ethical Leadership. Journal of Leadership & Organizational Studies.
42. Peter, T. J. and R.H. Waterman. (1982). In Search for Excellence. New York: Harper and Row Publication.
43. Piccolo, R. F, Greenbaum, R, den Hartog, D. N, & Folger, R. (2010). The relationship between ethical leadership and cor job characteristics. Journal of Organizational Behavior. Vol. 31. No.2/3. pp. 259-278.
44. Tamara, H. S. (2018). The Role Of Leader Political Skill And Ethical Leadership On Employee Deviance Behavior. International Journal of Business and Society.Vol. 19. No.4. pp.629-638.
45. Tat keh, H., & Mai Nguyen. (2007). The Effects Of Entrepreneurial Orientation and Marketing Information On the Performance Of SMEs. Journal of Business Venturing, pp. 592-611.
46. Tocher, N., Oswald, S.L., Shook, C.L. and Adams, G. (2012) .Entrepreneur
47. political skill and new venture performance: extending the social competence perspective. Entrepreneurship and Regional Development. Vol. 24 No. 5/6. pp. 283-305.
48. Todorovic, Z. W. (2005). The Entrepreneurial Orientation of University Departments and its Relationship to the Incidence of Commercial Activity. McNaughton. Rod.
University of Waterloo. Ph.D. in Management Sciences.
49. Treadway, D.C., Kolodinsky, R.W., Hoch Warter, W.A., Kacmar, C.J., Douglas, C., and Frink, D.D. (2005) .Development and Validation of the Political Skill Inventory. Journal of Management. Vol. 31. pp.126-152.
50. Walumbwa, F. O., Christensen, A. L., Hailey, F. (2011). Authentic Leadership and The Knowledge Economy: Sustaining Motivation and Trust Among Knowledge Workers. Organizational Dynamics. Vol. 40. pp.110-118.
51. Wells Barron & Spinks Nelda (1996) .Ethics must be communicated from the top. Career Development international. Vol. 1. No. 7. pp.28-30.