واکاوی پیامدهای درون و برون دانشگاهی بین المللی شدن دانشگاه های دولتی منتخب کشور
محورهای موضوعی : عمومىطیبه موسوی 1 * , عبدالرحیم نوه ابراهیم 2 , حمیدرضا آراسته 3 , بیژن عبداللهی 4
1 - دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 - دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 - دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4 - دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
کلید واژه: دانشگاه, بینالمللیشدن, پیامد, درون و برون دانشگاهی,
چکیده مقاله :
همزمان با پدیده ی جهانی شدن، ضرورت متحول شدن نهادهای آموزشعالی و تأکید بیشتر بر همکاری های بین المللی دانشگاه ها و مؤسسات آموزشعالی بیش از پیش به چشم می آید. در راستایی بررسی پیامدهای این پدیده در دانشگاه های ایران مطالعه ای با روش کیفی و با استفاده از رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد صورت گرفته است. جامعه آماري پژوهش حاضر را خبرگان و مدیران 18 دانشگاه دولتی منتخب کشور مشتمل بر: دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، خوارزمی، امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت، علامه طباطبایی، خواجه نصیر، الزهرا، فردوسی مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، صنعتی اصفهان و علوم پایه زنجان، امام خمینی قزوین و جامعه المصطفی قم" تشکیل دادند. که با استفاده از روش نمونه گزینی هدفمند در مجموع 82 نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. داده ها به روش مصاحبه با روش هدایت کلیات و به صورت نیمه ساختار یافته گردآوری و به منظور تحلیل آن ها از نرم افزار MAXQDA استفاده شد. برای به دست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان در پژوهش استفاده شد. پدیده محوری مطالعه حاضر بینالمللیشدن در راستاي مأموريت گرايي دانشگاه های دولتی کشور بود. بين المللي شدن آموزش عالي، داراي پيامدهايي است که در دو حيطه داخل و خارج دانشگاه، قابل مطالعه و بررسي است. لذا پیامدهای آن در دو بعد درون دانشگاهی و برون دانشگاهی با توجه به شرایط علًی، زمینه ای، شرایط مداخلگر و راهبردها؛ تدوین شده است. نتایج نشان داد که از تحلیل مصاحبه ها 51 کد باز استخراج و با توجه به وجوه تشابه بین آنها 2 مقوله اصلی و 6 مؤلفه فرعی شناسایی شدند در نهایت الگوی پارادایمی ارائه شد.
The increasing development of new technologies, especially information and communication technology and the expansion of globalization, have forced countries in general and universities in particular to move toward internationalization and defined activities and collaborations in this regard. In order to investigate the consequences of this phenomenon in Iranian universities, a qualitative method study has been conducted using the data theorizing approach of the foundation. The statistical population of the present study is the experts and managers of 18 selected public universities in the country, including Tehran University, Shahid Beheshti University, Tarbiat Modarres University, Kharazmi University, Amir Kabir university, Sharif, Science and Technology university, Allameh Tabatabai university, Khajeh Nasir University, Al-Zahra University, Ferdowsi Mashhad University, Shiraz University, Isfahan University, Tabriz University, Isfahan Industrial university and Zanjan Basic Sciences university and Imam Khomeini Qazvin and Al-Mustafa Society in Qom. "Using purposive sampling method, a total of 82 people were selected as participants in the study. The interview method was collected by general guidance method in a semi-structured manner and MAXQDA software was used to analyze them. To obtain validity and validity of the data, two methods of reviewing participants and reviewing experts in the research were used. The central phenomenon of the present study was internationalization in line with the mission orientation of public universities in the country. Academic and extracurricular have been developed according to causal, contextual, intervening conditions and strategies. He showed that 51 open codes were extracted from the analysis of the interviews and due to the similarities between them, 2 main categories and 6 sub-components were identified. Finally, a paradigm model was presented.
1. احمدی، سید احمد؛ تقوی نیا، منصوره؛ سلطانی عربشاهی، سید کامران؛ قاسمی، محمد صادق (1396). نقش متقابل رتبه بندی دانشگاه ها و بین المللی سازی آموزش. گام هاي توسعه در آموزش پزشكي؛ مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكی،دوره چهاردهم، شماره دوم، ص-84-93 ، سال 1396
2. آراسته، حمیدرضا(1387). جهانی شدن و آموزش عالی در دنیای در حال تغییر، رهیافت، 42، 39-45.
3. آراسته، حمیدرضا؛ سبحانی نژاد، مهدی و همایی، رضا(1387). وضعیت دانشگاه های شهر تهران در عصر جهانی شدن از دیدگاه دانشجویان، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،50، 47-66.
4. اسماعیل نیا، ندا؛ نادری، ابوالقاسم و آراسته، حمید رضا (1395). بررسی وضعیت موجود و مطلوب بین المللی شدن دانشگاه ها از دیدگاه صاحبنظران(مورد دانشگاه تهران). اندیشه های نوین تربیتی، 12(4)، 150- 115.
5. اشتراوس، آنسلم، کوربین، جولیت (1385). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویهها و شیوهها. ترجمه بیوک محمدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.(تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 1990).
6. بازرگان، عباس(1386). بررسی آموزش فراملی در ایران و پیشنهاد ساختار مناسب برای تضمیت کیفیت آن: تهران، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.
7. بازی دم طسوج، حجت الله(1395). بررسی چالش ها و چشم اندازهای بین المللی شدن برنامه های درسی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، شیراز، دانشگاه شیراز.
8. فتحی واجارگاه ، کورش ؛ عارفی، محبوبه؛ زمانی منش، حامد (1391). بررسی موانع پذیرش دانشجویان بین المللی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، فصنامه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی. شماره625.
9. فشالنج، لیلا ؛ بازرگان، عباس.(1392). چگونگی بینالمللیشدن یک دانشگاه در کارکردهای آموزش، پژوهش و خدمات تخصصی: موردی از یک دانشگاه بینالمللی، فصلنامه مدیریت و برنامه ریزی در نظامهای آموزشی، پاییز و زمستان 1393 - شماره 13 صفحه - از 9 تا 27
10. قاسم پور دهاقانی، علی؛ لیاقت دار، محمد جواد و جعفری، سید ابراهیم(1390). تحليلي بر بومي سازي و بين المللی شدن برنامه درسي دانشگاه¬ها در عصر جهانی شدن. فصلنامه تحقیقات فرهنگي، دوره چهارم، شماره 4، زمستان1.ص 1-24
11. نعمتی، محمد علی و موسوی امیری، سیده طیبه (1398). تدوین الگوی مؤلفه هاي مؤثر بر تحقق دانشگاه پژوهی در دانشگاه اسلامی، مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال هشتم، 17شماره 1، بهار و تابستان1398.
12. نعمتی، محمد علی و موسوی امیری، طیبه(1394). تببین مدل علی چالش های تحقق دانشگاه پژوهی در دانشگاه¬های تخصصی کشور(مورد کاوی: دانشگاه علامه طباطبایی). فصلنامه نوآوری و ارزش آفرينی، سال سوم، شماره¬های 7، بهار و تابستان 1394.
13. نکوزاد، نیلوفر؛ قورچیانی، نادر قلی(1394). روند بینالمللیشدن آموزشعالی در اتحادیه اروپا نشريه مطالعات آموزشي، مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي دانشگاه علوم پزشكي ارتش. مقاله مروری - سال چهارم، شماره دوم، ص 30-42
14. موسوی امیری، طیبه؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم؛ آراسته، حمیدرضا و عبدالهی ، بیژن(1399). الگوي راهبردهای سه-گانه بینالمللی¬شدن دانشگاه¬های منتخب دولتی ایران.فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی،دوره 14، شماره50.پائیز99.
15. موسوی امیری، طیبه؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم؛ آراسته، حمیدرضا و عبدالهی ، بیژن(1398). طراحی الگوی بینالمللی شدن دانشگاه¬های دولتی منتخب کشور. رساله دکتری دانشگاه خوارزمی. بهمن 1398.
16. Altbach, P. (2004). Globalisation and the university: Myths and realities in an unequal world. Tertiary Education and Management 10: 3–25.
17. Altbach, P. G. (2018). India higher education internationalization: problems and possibilities. CURRENT SCIENCE, 114(3), 425
18. Byram, M. (2018). Internationalisation in higher education–an internationalist perspective. On the Horizon, 26(2), 148-156
19. De Wit, H. (2011). Globalisation and internationalisation of higher education. Internationalisation of universities in the network society, 8(2). Retrievedfrom http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v8n2- dewit-eng.
20. Egron-Polak, E. (2011). Monitoring internationalization of higher education. International Higher Education, Spring(63), 2-3.
21. .Khorsandi Taskoh, A. (2014). A critical policy analysis of internationalization in postsecondary: An Ontario case study. PhD Thesis. The University of Western Ontario. Retrieved from http://ir.lib.uwo.ca/cgi/viewcontent.cgi?article=3340&context=etd
22. Knight, J. (2003). Updated internationalization definition. International Higher Education, 33, 2-3.
23. Knight, J. (2004). Internationalization remodeled: Definitions, approaches and rationales. Journal of Studies in International Education, 8, 5-31.
24. Le, F.(2016). The Internationalization Of Higher Education In China: The Role Of Government, Journal of International Education Research,12(1), 47-52.
25. Rodinov, D.G, Rudskaia, I.A. & Kushneva,O.A. ( 2014). The importance of the university world rankings in the context of globalization, Life science journal, 11(10 ),422 -446 .
26. Wen, Z. H. U., & Hu, Z. H. A. N. G. (2017). The review of internationalization policy in China′ s higher education. Journal of Higher Education Management, 2, 018.
27. Wu, H. (2020). Three dimensions of China’s “outward-oriented” higher education internationalization. Higher Education, 77(1), 81-96
28. Wilkins, S., & Huisman, J. (2011). International Student Destination Choice: The Influence of Home Campus Experience on the Decision to Consider Branch Campuses, Journal of Marketing for Higher Education, 21 (1), 61-83
29.Yu. Z.(2010), Impact of International Foundations on the Internationalization of Chinese Research Universities: A Case Study of Peking University and the Nippon Foundation Group, Columbia University.