شناخت و تحلیل سازه های موثر بر کارآفرینی پایدار با رویکرد نوآوری مقرون به صرفه در توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما
ندا بنی اسدی
1
(
گروه توسعه کشاورزی، دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، ایران
)
سمیه نقوی
2
(
دانشیار، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه جیرفت، جیرفت، ایران.
)
کلید واژه: صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما, نوآوری مقرون به صرفه, کارآفرینی پایدار,
چکیده مقاله :
کارآفرینی پایدار تأثیر پیچیدگیهای ذاتی تولید همزمان ارزش اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی و همچنین در نظر گرفتن نیازهای نسلهای آینده ارائه می کند. نوآوری مقرون به صرفه به منابع محدود برای تولید کالا و خدمات و راه حلی نوآورانه است که محصولات کم هزینه و در عین حال باکیفیت را برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان کم درآمدی که در محیطی با محدودیت منابع زندگی می کنند ارائه می کند. این پژوهش به رابطه کارآفرینی پایدار و نوآوری مقرون به صرفه در صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما می پردازد. با استفاده از آمار و اطلاعات برای واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما که در سه زمینه بازاریابی، بسته بندی و فراوری محصولات خرما دراستان کرمان فعالیت دارند جمع آوری شده است. برای تحلیل نتایج تحقیق از نرم افزار SPSS و تحلیل ساختاری از نرم افزار آموس و نقش نوآوری مقرونبه صرفه در توسعه کارآفرینی پایدارصنایع تبدیلی و تکمیلی خرما مورد بررسی قرار گرفته است. براساس نتایج استخراج شده از این تحلیل، هرکدام از گزینه ها با توجه به مقدار ویژهای که دارند، در رتبه های خاصی قرار میگیرد. در نوآوری مقرون به صرفه عامل" زیست محیطی" 61/0 بیشترین تاثیر عامل"اجتماعی" با بار عاملی18/0کمترین و عامل "فراوری محصول خرما" با بار عاملی95/0 بیشترین تاثیر و بسته بندی با بارعاملی 74/0 کمترین تاثیر را در کارآفرینی پایدار در صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما دارد
چکیده انگلیسی :
Sustainable entrepreneurship presents the impact of the inherent complexities of simultaneously producing social, environmental and economic value, as well as considering the needs of future generations. Cost-effective innovation is an innovative solution to limited resources for the production of goods and services and low-cost products. while providing quality to meet the needs of low-income customers living in resource-constrained environments. This research deals with the relationship between sustainable entrepreneurship and cost-effective innovation in date processing and complementary industries. It has been collected using statistics and information for date processing and supplementary industries units that are active in three fields of marketing, packaging and processing of date products in Kerman province. To analyze the results of research using SPSS software and structural analysis using Amos software and the role of cost-effective innovation in the development of sustainable business processes in date processing and finishing industries has been investigated. In cost-effective innovation, "Environmental" factor has the highest effect of 0.61, "Social" factor with factor loads of 0.18 has the lowest effect, and "Date product processing" factor has the highest effect with factor load of 0.95 and packaging has the lowest effect with factor load of 0.74. in sustainable entrepreneurship in transformation and complementary industries
آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی. (1396). نتایج طرح آمارگیری نمونهای محصولات باغی. دفتر. آمار و فنآوری اطلاعات. انتشارات وزارت جهاد کشاورزی، 114 امینی, محسن, حمیدی¬فر, فاطمه, ترابی, تقی, قدسی, مسعود. (1400). طراحی مدل سیستمی کارآفرینی پایدار مبتنی بر ارزشآفرینی: رویکرد سرمایه گذاری. دانش سرمایهگذاری, 488-459،(37)10. بنی اسدی, ندا, ثمری, داود, فرج اله حسینی, سید جمال, امیدی نجفآبادی, مریم. (1401). واکاوی نقش مدیریت جامع نوآوری در توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما. مجله پژوهش های راهبردی در علوم کشاورزی و منابع طبیعی-.17-34(1)17 بيژني، مسعود.، فلاح حقيقي، نگین.، كرمي، غلامحسین.، عسگري قدس، محمد.، و زند، معصومه1 (1394). واكاوي ويژگي هاي روانشناختي كارآفرينانه و عوامل پيشبرنده و بازدارنده كارآفريني در دانشكده هاي كشاورزي( مورد مطالعه: واحدهاي منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامي). پژوهشهاي ترويج و آموزش كشاورزي، 8(29): 79-94 زنگی آبادی علی، فتحی عفت، ایزدی ملیحه، 1390. تحلیل پراکنش فضایی صنایع تبدیلی شهرستان های استان اصفهان با استفاده از روش (IDIP)، آمایش سرزمین 3(4): 5-22. شریف زاده, محمد شریف, عبداله زاده, غلامحسین. (1396). ارزیابی تطبیقی پایداری کسب و کارهای کارآفرینانه کشاورزی و نظامهای متعارف تولید کشاورزی در استان گلستان. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران1-20،(2)13. قنبری, علی, یادآور, حسین, کاظمیه, فاطمه. (1401). مدلیابی موانع توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی شهرستان تبریز. پژوهش های صنایع غذایی(4)32 کریمی, شهلا, نادری, نادر, خسروی, احسان. (1402). واکاوی چالشهای زیستبوم کارآفرینی پایدار در استان کردستان؛ بهکارگیری رویکرد آمیخته. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی, 1-22، (1)10 موحدی, رضا, یعقوبی فرانی, احمد. (1393). تحلیل عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی. مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان خضری، م.، خاتونپور، م. ر.1391. مطالعه وضعیت کشت و تولید خرما در ایران و مهمترین کشورهای عربی. همایش ملی خرمای ایران، دانشگاه شهید باهنر کرمان: 123-129 Agarwal, S., Lenka, U., Singh, K., Agrawal, V., Agrawal, A. M.,( 2020). A qualitative approach towards crucial factors for sustainable development of women social entrepreneurship: Indian cases. Journal of Cleaner Production, 274, 123135 Bas, C. L., (2020). Frugal innovation as environmental innovation. International Journal of Technology Management, 831-3, 78- 96 Basu, R. R., Banerjee, P. M., Sweeny, E. G., (2013). Frugal Innovation. Journal of Management for Global sustainability, 12 Bianchi.,C. Bianco.,M. Ardanche,M. Schenck.,M.(2017). : Healthcare frugal innovation Asolving problem rationale under scarcity condition.Technology society. 51.74-80 Cohen.,B, Winn.,M.(2007). Market imperfections, opportunity and sustainable entrepreneurship. Journal of Business Venturing.22(1).29-45 Cooper, R. G.( 2019). The drivers of success in new-product development. Industrial Marketing Management, 76, 36-47 Drori, I., Manos, R., Santacreu-Vasut, E., Shenkar, O., Shoham, A., (2018). Language and market inclusivity for women entrepreneurship: The case of microfinance. Journal of Business Venturing, 334, 395-415 Darmadji. (2016). Entrepreneurship as New Approach to Support National Agriculture Development Program to Go Self Sufficient Food. Agriculture and Agricultural Science Procedia 9 (2016) 72 – 82. Edwards, T., Tempel, A., (2010.) Explaining variation in reverse diffusion of HR practices: evidence from the German and British subsidiaries of American multinationals. J. World Bus. 45 (1), 19e28 Ganzer, p, Chais, c., Olea, p., (2017). Product, process, marketing and organizational innovation in industries ofthe flat knitting sector Hall, J.K., Daneke, G.A., and Lenox, M. J. (2010). Sustainable development and entrepreneurship: Past contributions and future directions. Journal of Business Venturing, 25(5):439-448. Hoogendoorn, B., van der Zwan, P., Thurik, R., (2019). Sustainable Entrepreneurship: The Role of Perceived Barriers and Risk. Journal of Business Ethics 157, 1133–1154 Hossain, M., 2020. Frugal innovation: Conception, development, diffusion, and outcome. Journal of Cleaner Production, 262, 121456 Hossain, M., (2021). Frugal innovation and sustainable business models. Technology in Society, 64, 101508. Hossain, M., Simula, H., Halme, M., (2016). Can frugal go global? Diffusion patterns of frugal innovations. Technology in Society, 46, 132-139 han, R.,( 2016). How frugal innovation promotes social sustainability. Sustainability, 810, 1034 Mc Elwee, G. (2005). Developing Entrepreneurial Skills of Farmers. University of Lincoln Mendes, A.C., Ferreira, F.A., Kannan, D., Ferreira, N.C. Correia, R.J., (2022). A BWM approach to determinants of sustainable entrepreneurship in small and medium-sized enterprises. Journal of Cleaner Production, 371, 133300 Muñoz, P., Cohen, B., (2018). Sustainable entrepreneurship research: Taking stock and looking ahead. Business Strategy and the Environment, 273, 300-322 Muñoz, P., Dimov, D.( 2015). The call of the whole in understanding the development of sustainable ventures. Journal of Business Venturing, 30(4): 632–654. Rogers, E.M., (2010). Diffusion of Innovations. Simon and Schuster. Rao, B. C., (2013). How disruptive is frugal? Technology in society, 351, 65-73. Santos.,L,.L. Borini,F. and Oliveria.Junior.M.d.M2020.In search of the frugal innovation strategy, ahead of print
Shah, A.M., (2012). Business Strategies in the Emerging Markets. Journal of Asia-Pacific Business 13, 4–15 Thelken, H.N., de Jong, G., (2020). The impact of values and future orientation on intention formation within sustainable entrepreneurship. Journal of Cleaner Production 266, 122052 Zarbakhshnia,N., Govindan,K.,. Kannan, D., Goh., M.(2022). Outsourcing logistics operations in circular economy towardsto sustainable development goals. Bus. Strat. Environ. Bus. Strat. Environ. 10.1002/bse.3122 Zeschky, M., Widenmayer, B., Gassmann, O.,( 2011). Frugal innovation in emerging markets. Research-Technology Management, 544, 38-45