تدوین الگوی راهبردی جذب و ارزش آفرینی دانش آموختگان مدیریت آموزش عالی در نظام حکمرانی آموزش عالی در ایران
محورهای موضوعی : تخصصیمحسن خسروي 1 * , محمد حسنی 2 , رضا عیدی 3
1 - استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 - استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3 - گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
کلید واژه: آموزش عالی, الگوی راهبردی, حکمرانی, ارزش آفرینی, جذب دانش آموختگان,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش ارائه الگویی راهبردی است که بر اساس آن بتوان جذب و ارزش¬آفرینی دانش¬آموختگان مدیریت آموزش عالی در نظام حکمرانی آموزش عالی در ایران را تبیین نمود. پژوهش حاضر از نظر روش تحقیق از نوع کیفی بوده است. برای ساخت الگوی جذب و ارزش گذاری از نظریه داده بنیاد استفاده شده است. در اینبخش از ۱۸نفر از خبرگان آشنا با موضوع جذب و ارزشگذاری دانش¬آموختگان مدیریت آموزش عالی استفاده شده است. داده به روش مصاحبه نیمه ساختارمند جمعآوری گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از فرآیند سه مرحلهای کدگذاری باز، انتخابی و محوری با کمک نرمافزار MAXQDA2020 استفاده شده است، که یافتههای این فرآیند نشان دهنده مدل پارادایم جذب و ارزشگذاری دانش آموختگان شامل ۲۷مقوله اصلی و ۹۵متغیر شامل جذب و ارزشگذاری دانش¬آموختگان به عنوان هسته یا مقوله اصلی مدل؛ ۵ شرایط علّی؛ ۳ شرایط زمینهای؛ ۳ شرایط مداخله¬گر؛ ۳ شرایط راهبردی و نهایتاً ۴ پیامد قرار گرفت. در این راستا با توجه به نقش کلیدی دانش آموختگان آموزش عالی در توسعه پایدار دانشی و مهارتی، میطلبد که دانش آموختگان مدیریت آموزش عالی در تدوین و اجرای سیاستگذاریهای کلان تعامل سازنده داشته باشند، و از طریق پاسخگویی شفاف به درخواست آنها، انگیزه آنها برای عهده¬دار شدن مسئولیت کاری در سازمانهای آموزشی و اجرایی افزایش پیدا کند
The purpose of this research is to present a strategic model based on which it is possible to explain the attraction and value creation of higher education management graduates in the governance system of higher education in Iran. The current research was qualitative in terms of research method. Foundation's data theory has been used to build the absorption and valuation model. In this section, 18 experts who are familiar with the topic of attracting and valuing higher education management graduates have been used. Data has been collected by semi-structured interview method. In order to analyze the data, a three-stage process of open, selective and central coding was used with the help of MAXQDA2020 software, and the findings of this process show the paradigm model of attracting and valuing students including 27 main categories and 95 variables including attracting and valuing students as the core. or the main category of the model; 5 causal conditions; 3 background conditions; 3 interfering conditions; 3 strategic conditions and finally 4 consequences were placed. In this regard, considering the key role of higher education graduates in the sustainable development of knowledge and skills, it is required that higher education management graduates have a constructive interaction in the formulation and implementation of macro policies, and through a clear response to their request, their motivation to the increase responsibility for work in educational and executive organizations
1. باقری مقدم، و احمدی (1398). آسیبشناسی حکمرانی در نظام آموزش عالی ایران. سیاستگذاری عمومی، 4(4)، 55-74.
2. خسروی، محسن، حسنی، محمد، مهاجران، بهناز (1402). الگوی راهبردی مدیریت آموزش عالی با تاکید بر مفهوم حکمرانی. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 14(53)، 125-143.
3. رحیمی، فرج الله، درزیان عزیزی، مهرعلی زاده، مالکی، عالیه (1402). طراحی مدل اشتغالپذیری فارغ التحصیلان دانشگاه. فصلنامه رویکردهای نوین آموزشی، 17(2)،114-87.
4. شرفی، محمد، عباس پور، عباس (1394). شناسایی قابلیت های اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاه ها براساس نظریه داده بنیاد. فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی،7(7)، 48-33.
5. منصوریان راوندی، فاطمه، گنجی، محمد، نیکخواه قمصری، نرگس (1398). فراتحلیل کیفی وضعیت اشتغال دانش آموختگان در ایران. فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، 12(1)،172-145.
6. یوسفی، هادی، علم¬الهدی، جمیله، خورسندی طاسکوه، علی، ذاکرصالحی، غلامرضا (1400). استخراج عوامل محرک اصلاحات در حکمرانی نظامهای آموزش عالی اروپایی، رهیافتهایی برای ایران. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 11(39)، 250-275.
7. Abelha, M., Fernandes, S., Mesquita, D., Seabra, F., & Ferreira-Oliveira, A. T. (2020). Graduate employability and competence development in higher education—A systematic literature review using PRISMA. Sustainability, 12(15), 5900.
8. Akgün, B. , & Alpaydın, Y. (2022). Education Policies in the 21st Century: Comparative Perspectives (p. 292). Springer Nature.
9. Akgün, B. , & Alpaydın, Y. (2022). Education Policies in the 21st Century: Comparative Perspectives (p. 292). Springer Nature.
10. Artess, J., Mellors-Bourne, R., & Hooley, T. (2017). Employability: A review of the literature 2012-2016.
11. Asefer, A. , & Abidin, Z. (2021). Soft skills and graduates’ employability in the 21st century from employers’ perspectives: A review of literature. International Journal of Infrastructure Research and Management, 9(2), 44-59.
12. Balzer, W. (2020). Lean Higher Education: Increasing the Value and Performance of University Processes, NewYork: Productivity Press.
13. Bennett, D. , Knight, E. , & Rowley, J. (2020). The role of hybrid learning spaces in enhancing higher education students’ employability. British Journal of Educational Technology.
14. Bodolica, V. , Spraggon, M. , & Badi, H. (2021). Extracurricular activities and social entrepreneurial leadership of graduating youth in universities from the Middle East. The International Journal of Management Education, 19(2), 100489.
15. Caballero, G., Alvarez-Gonzalez, P., & Lopez-Miguens, M. J. (2020). How to promote the employability capital of university students? Developing and validating scales. Studies in Higher Education, 45(12), 2634-2652.
16. Caroleo, F. E. , & Pastore, F. (2021, April 22). Overeducation: A disease of the opa eu/encountry
17. Dhar, U. (2021). Good Governance in Higher Education. The Times of India. Journal of Education, 6(4), 74-89.
18. Erlangga, H. (2022). The effect of product promotion and innovation activities on marketing performance in middle small micro enterprises in Cianjur. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal, 4(1), 528-540.
19. European Union. (2021). Skills panorama. https: //skillspanorama. cedefop. eur.
20. Geiger, R. L. (2021). American Higher Education since World War II: A History, NewJersey: Princeton University Press.
21. Hartman, L . , & Bennett, A. (2021). Employment Law for Business, NewYork: McGraw Hill. https: //www. boardeffect. com/en-gb/blog/the- importance-of-good-governance-in-higher.
22. Kahn, P., & Lundgren‐Resenterra, M. (2021). Employability as a capacity for agency in the workplace: The implications for higher education of a collective perspective on work. Higher Education Quarterly, 75(4), 535-547.
23. Kaputa, V. , Loučanová, E. , & Tejerina-Gaite, F. A. (2022). Digital transformation in higher education institutions as a driver of social oriented innovations. Social innovation in higher education, 61, 81-85.
24. Karunia, R. L. , Darmawansyah, D. , Dewi, K. S. , & Prasetyo, J. H. (2023). The Importance of Good Governance in the Government Organization. HighTech and Innovation Journal, 4(1), 75-89.
25. King, N. , & Bunce, L. (2020). Academics' perceptions of students' motivation for learning and their own motivation for teaching in a marketized higher education context. British Journal of Educational Psychology, 90(3), 790-808.
26. Lim, W. M. , Jee, T. W. , & De Run, E. C. (2020). Strategic brand management for higher education institutions with graduate degree programs: empirical insights from the higher education marketing mix. Journal of Strategic Marketing, 28(3), 225-245.
27. Mncina, T. Mukurunge, T. & Tlali, N. (2020) Exploring the importance of students’ input in accreditation of courses at tertiary institutions.
28. Ng, P. M., Chan, J. K., Wut, T. M., Lo, M. F., & Szeto, I. (2021). What makes better career opportunities for young graduates? Examining acquired employability skills in higher education institutions. Education+ Training, 63(6), 852-871
29. Okolie, U. C. , Igwe, P. A. , Nwosu, H. E. , Eneje, B. C. , & Mlanga, S. (2020). Enhancing graduate employability: Why do higher education institutions have problems with teaching generic skills? Policy Futures in Education, 18(2), 294-313.
30. Orr, D. (2020). Democracy Unchained: How to Rebuild Government for the People, NewYork: The New Press.
31. Parajuli, D. , Vo, K. , Salmi, J. , & Tran, N. (2021). Improving the Performance of Higher Education in Vietnam, Washington: nternational Bank for Reconstruction and Development.
32. Perry, J. (2023). Public Service and Good Governance for the Twenty-First Century, Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
33. Rathod, L. (2020). The importance of Good Governance in Higher education. Available: school-to-work transition system.
34. Succi, C. , & Canovi, M. (2020). Soft skills to enhance graduate employability: comparing students and employers’ perceptions. Studies in Higher Education, 45(9), 1834-1847.
35. Sutil-Martín, D. L. , & Otamendi, F. J. (2021). Soft skills training program based on serious games. Sustainability, 13(15), 8582.
36. Thelin, J. (2019). A History of American Higher Education, Maryland: Johns Hopkins University Press.
37. Tight, M. (2020). Syntheses of higher education research: What we know. Bloomsbury Academic.
38. Tight, M. (2023). Employability: a core role of higher education?. Research in Post-Compulsory Education, 28(4), 551-571.
39. Walsh, A., & Powell, P. (2018). Supporting student innovation through an engagement, employability and employment ecosystem. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 8(1), 15-28.
40. World Bank. (2021). Skills development. https: //www. worldbank. org/en/topic/ skills development #1.
41. Žalėnienė, I., & Pereira, P. (2021). Higher education for sustainability: A global perspective. Geography and Sustainability, 2(2), 99-106.