تحلیل نقش سبک زندگی و قومگرایی بر قضاوت مصرفکنندگان درباره محصولات لوازم خانگی داخلی
محورهای موضوعی :رضا شافعی 1 , امیر غفوریان شاگردی 2 * , سارا ساعدی 3
1 - دانشگاه کردستان
2 - دانشگاه بین المللی امام رضا
3 - دانشگاه کردستان
کلید واژه: قضاوت محصول- سبک زندگی- قومگرایی- محصولات داخلی.,
چکیده مقاله :
ازآنجا که مصرف کنندگان نقطه عطف تمام فعالیت های بازاریابی هستند، شرکت ها نیاز دارند که از متغیرهای اساسی تصمیم-گیری خرید آگاه باشند زیرا شناخت ساختار ذهنی مصرف کنندگان به پیش بینی رفتار خرید آنان کمک بسزایی می نماید. از این رو مطالعه حاضر باهدف شناسایی تعیین درجه اهمیت عوامل روانشناختی سبک زندگی و قوم گرایی بر قضاوت محصولات داخلی از جانب مصرفکنندگان است. پژوهش حاضر از نوع آمیخته بوده که در مرحله نخست پژوهش، بهمنظور شناسایی ابعاد قضاوت محصول از ۸ خبره دانشگاهی مصاحبه ساختاریافته صورت گرفته و در مرحله دوم بهمنظور بررسی تأثیر میزان دو متغیر سبک زندگی و قوم گرایی بر قضاوت محصولات داخلی و باهدف جمع آوری داده ها، از ابزار پرسش نامه استفادهشده است که توزیع آن به روش تصادفی ساده در میان مشتریان لوازمخانگی بوده است. داده ها ﺑﺎ ﻛﻤﻚ نرمافزار SPSS و AMOOS مورد تحلیل قرارگرفته است. یافته های حاصل از مصاحبه با خبرگان دانشگاهی به شناسایی ۶ بعد (تصویر ذهنی برند، سهولت استفاده، خدمات پس از فروش، کیفیت ادراکشده، قیمت محصول و کارکنان فروش) انجامید و پس از تحلیل داده های قسمت کمی پژوهش مشخص شد که سبک زندگی و قوم گرایی بر قضاوت محصولات داخلی تأثیر دارد. نتایج پژوهش انجامشده نشان داد که سبک زندگی و قوم گرایی بهعنوان ساختارهای ذهنی و روانشناختی می-توانند بر قضاوت مصرفکننده مؤثر باشند. از میان ابعاد سبک زندگی علایق و بعد وطن پرستی از میان ابعاد قوم گرایی بیشترین تأثیر را بر قضاوت محصولات داخلی دارد.
Since consumers are the turning point of all marketing activities, companies need to be aware of the fundamental variables of purchasing decision making because understanding the mental structure of consumers helps to predict their buying behavior. The present study therefore aims to identify the degree of importance of psychological factors of lifestyle and ethnicity in consumer judgment of domestic products. The present study was a cross-sectional study in which the first stage of the study was conducted to identify the dimensions of product judgment from five academic experts in structured interview and in the second stage to investigate the impact of two variables of lifestyle and ethnicity on the judgment of domestic and collecting purposes. The data was collected through a questionnaire that was distributed among the household customers by simple random sampling. Data were analyzed with SPSS and AMOOS computer software. Findings from interviews with academic experts led to the identification of three dimensions (brand mentality, ease of use, after-sales service, perceived quality, product price and sales staff). Life and ethnicity influence the judgment of domestic products. The results showed that lifestyle and ethnicity as mental and psychological constructs can influence consumer judgment. Among the dimensions of lifestyle, patriotism and later, among the dimensions of ethnicity, have the most influence on the judgment of domestic products.
آبگرمی، مژگان. (۱۳۹۷). بررسی تأثیر روابط ایران و عربستان بر نگرش و نیت خرید ایرانیها از عربستان با نقش میانجی قومگرایی مصرفکننده. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، مؤسسه آموزش عالی غیردولتی آذر آبادگان.
اله¬دادی، نورالدین؛ زاهدی، محمدجواد؛ نایبی، هوشنگ و صداقت زادگان، شهناز. (۱۳۹۵). تأثیر سبک زندگی بر هویت قومی (مطالعه نمونه¬ای در استان لرستان). مجله جامعه¬شناسی ایران، ۱۶ (۳)، ۶۵-۹۱.
افشاری، شهره. (۱۳۹۶). بررسی تأثیر قومگرایی و موضعگیری مصرفکننده بر خرید محصول خارجی با نقش واسطهای درک ارزشی و احساسی محصول. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند.
افشار کهن، جواد و رضايي کرماجاني، مليحه. (۱۳۹۵). بررسي نقش هويت اجتماعي در تعيين سبك زندگي جوانان (شهر همدان). مجلۀ علوم اجتماعي دانشكدۀ ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد، ۱۴ (۱)، ۱۵۸-۱۷۷.
ﺑﺨﺸﻲ ﺑﺮج زاده، ﻛﺒﺮي. (۱۳۸۹). ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻮع تصمیمگیری مصرفکننده در اﻧﻮاع ﺷﻴﻮه زﻧﺪﮔﻲ. رﺳﺎﻟﻪ دﻛﺘﺮي رﺷﺘﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﮔﺮاﻳﺶ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.
بهمنی، مهرزاد. (۱۳۹۱). بررسی میزان ملیگرایی مصرفی، اعتماد به تبلیغات و تمایل به مصرف کالاهای داخلی در بین شهروندان ۲۸ شهر کشور. فصلنامه پژوهش¬های ارتباطی، ۱۹ (۳)، ۱۵۹-۱۸۲.
ﺣﺴﻨﻲ، محمدحسین؛ ذكايي، محمد سعید؛ طالبي، ابو تراب و انتظاري، علي. (۱۳۹۶). مفهومسازی سبك زندگي فرهنگي. جامعه پژوهي فرهنگي، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، ۸ (۱)، ۲۳-۴۵.
رجب¬دری، حسین. (۱۳۹۵). بررسی تأثیر چرخه عمر شرکت و خطاهای رفتاری در مدیریت سرمایه در گردش: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری، مؤسسه آموزش عالی غیردولتی حافظ شیرازی.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (۱۳۹۱). روش¬های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
عباس زاده اویلق، حامد .(۱۳۹۲). تحلیل تأثیر قومگرایی بر تصویر ذهنی محصولات وارداتی و قصد خرید مصرفکننده: موردمطالعه مردم دو شهر اصفهان و تبریز. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان.
عباسی، فائزه؛ مرادی دیزگرانی، میلاد و حسین پور، مهدی. (۱۳۹۵). ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺧﺼﻮﻣﺖ ﻣﺼﺮف ﺧﺮﻳﺪ. فصلنامه مدیریت بازرگانی، ۸ (۲)، ۳۹۶-۴۱۲.
علويجه محمدرضا كريمي، افشار نژاد، مصطفي. (۱۳۹۵). تأثیرپذیری قصد خرید از سبک زندگی. دو فصلنامه علمی پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، ۸ (۱۵)، ۱۳۳-۱۶۳.
قلی پور، آرین. (۱۳۸۶). مدیریت رفتار سازمانی، رفتار فردی. چاپ اول. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه¬ها (سمت).
قسطین رودی، معصومه. (۱۳۹۵). تحلیل ترجیحات رفتاری مشتریان برمبنای شایگانی برند و خطاهای ادراکی با رویکرد تئوری مجموعه راف فازی (مطالعه موردی: صنعت شوینده). پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت کسبوکار، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرودی.
کشتگر، سمیه. (۱۳۹۵). بررسی تأثیر اعتبار شرکت و قومگرایی بر نگرش دانشجویان نسبت به پوشاک خارجی (موردمطالعه: دانشگاه فردوسی مشهد). پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی فردوس مشهد.
نیازي، محسن؛ افرا، هادي؛ نژادي، اعظم و سخایی، ایوب. (۱۳۹۷). فرا تحلیل رابطۀ سرمایۀ فرهنگی و سبک زندگی. جامعهشناسی كاربردي، ۲۹ (۴)، ۱-۲۰.
Alshammari, E, M., Williams, N. M. (2017). Integrative review: Factors effecting consumer ethnocentrism (CET). International Review of Management and Business Research, 6(2), 579-594.
Anh, N. N. (2018). Impact of Xenocentrism on Vietnamese consumers’ product judgment and buying intentions. Aalto University, School Of Businese. Bachelor of Science in Economics and Business Administration. Supervisor: Paurav Shukla.
Bauer, B. C., Johnson, C. D., & Singh N. (2018). Place–brand stereotypes: does stereotype-consistent messaging matter?. Journal of Product & Brand Management. DOI: (10.1108/JPBM-10-2017-1626).
Davvetas, V., Halkias, G. (2019). Global and local brand stereotypes: formation, content transfer, and impact. International Marketing Review. DOI: (10.1108/IMR-01-2018-0017).
Dahana, W.D., Miwa, Y., & Morisada, M. (2019). Linking lifestyle to customer lifetime value: An exploratory study in an online fashion retail market. Journal of Business Research, 25(2), 63-71.
El Banna, A., Papadopoulos, N., Murphy, S. A., Rojas-Méndez, J., & Rod, M. (2016). Animosity, Affinity, and Purchase Intentions Among Ethnic Consumers. In Rediscovering the Essentiality of Marketing, 713-727. DOI: (10.1007/978-3-319-29877-1_134).
Guo, G., Zhou, X. (2017). Consumer Ethnocentrism on Product judgment and willing to buy: A meta- analysis. Social Behavior and Personality, 45(1), 163–176.
Hamin., Elliot, G. (2006). A Less-Developed Country Perspective of Consumer Ethnocentrism and ‘‘Country of Origin’’ Effects: Indonesian Evidence. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 18(2), 79-92.
Han, C. M. (2017). Cosmopolitanism and ethnocentrism among young consumers in emerging Asia: Chinese vs Koreans towards Japanese brands. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 29(2), 330-346.
Johnson, M. D., & Puto, C. P. (1987). A review of consumer judgment and choice. Review of Marketing, 236-292.
Karoui, S., Khemakhem, R. (2019). Consumer ethnocentrism in developing countries. European Research on Management and Business Economics, 1-9. DOI: (10.1016/j.iedeen.2019.04.002).
Klein, J.G. (2002). Us versus them, or us versus everyone? Delineating consumer aversion to foreign goods. Journal of International Business Studies, (33)2, 345-363.
Klein, J. G., Ettenson, R., & Morris, M. D. (1998). The Animosity Model of Foreign Product Purchase: An Empirical Test in the People's Republic of China. Journal of Marketing, 62(1), 98-100.
Kuncharin, W., Mohamed, B. (2014). The Impacts of Consumer Ethnocentrism on Foreign Product Judgment and Local Helping Purchase: A Case of Malaysian Cross-Border Shoppers in Hatyai, Thailand. International Journal of Business and Management, 9(9), 135-146.
Lee, H. J. (2005). Influence of Lifestyle on Housing Preferences of Multifamily Housing Residents.
Lee, M., Youn, S. (2009). Electronic word of mouth (EWOM). International Journal of Advertising: The Review of Marketing Communications, 28(3), 473-499.
Lucian, R. (2017). How Brazilians shop? An investigation of Brazilians’ consumer values, lifestyles and mindset. International Journal of Emerging Markets, 12(2), 238-262.
Mohammad Shah, Kh. A., Ibrahim, H. I., & Maludin, N. (2018). The Effects of Attitudes on Foreign Product Judgment among Malaysian Consumers. International Academic Journal of Business Management, 5(3), 23-30.
Nijssen, E.J., Douglas, S.P. (2004). Examining the animosity model in a country with a high level of foreign trade. International Journal of Research in Marketing, 21, 23–38.
Palcu,J., Sudkamp, J., & Florack, A. (2017). Judgments at Gaze Value: Gaze Cuing in Banner Advertisements, Its Effect on Attention Allocation and Product Judgments. Journal Frontiers in Psychology, 8:881. DOI: (10.3389/fpsyg.2017.00881).
Quang, N. N., DinhChien, T., & Long, N. H. (2017). The Effects of Consumer Ethnocentrism and Consumer Animosity on the Willingness to Buy with the Mediating Role of Products Judgments: Children's Food Case. Journal Advances in Economics and Business, 5(8), 466-475.
Sharma, S., Shimp, T. A., & Shin, J. (1995). Consumer ethnocentrism: A test of antecedents and moderators. Journal of the academy of marketing science, 23(1), 26-37.
Shimp, T.A., & Sharma, S. (1987). Consumer ethnocentrism: construction and validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, 24, 280-289.
Simmel, G. (1978). The philosophy of money. London; Boston: Routledge & Kegan Paul.
Strizhakova, Y., Coulter, R. A., & Price. L .L. (2008). Branded Products as a Passport to Global Citizenship: Perspectives from Developed and Developing Countries. Journal of International Marketing, 16(4), 57–85.
Sobel, M. (1981) Lifestyle and social structure: concept, definitions and analyses. Academic press.
Weingartner, S., & Rössel, J. (2019). Changing dimensions of cultural consumption? The space of lifestyles in Switzerland from 1976 to 2013. Journal of Poetics, 74. DOI: (10.1016/j.poetic.2019.01.001).
Woo, H. (2019). The expanded halo model of brand image, country image and product image in the context of three Asian countries. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics. 31)4(, 773-790.