واکاوی نقش اخلاق حرفه ای در حکمرانی دانشگاهی
محورهای موضوعی : تخصصیبیژن عبداللهی 1 , سیده طیبه موسوی امیری 2 *
1 - دانشگاه خوارزمی
2 - دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: اخلاق حرفه ای, اخلاق آموزشی و پژوهشی, اخلاق مدیریتی و کارآفرینی, حکمرانی دانشگاهی,
چکیده مقاله :
چکیده: امروزه معیارها و مطالبات آحاد اجتماع نسبت به دانشگاه ها تغییر کرده و آنها را برای تبدیل وضعیت خود، تحت فشار قرار داده است. حکمرانی مطلوب دانشگاهی با یکپارچگی و جامعیت انواع حکمرانی و همچنین رعایت ضوابط اخلاق حرفه ای در تمامی زیر سیتسم های دانشگاه می تواند به کسب موفقیت راهبری نهاد دانشگاه منجر شود. هدف مطالعه پیش رو، تعیین جایگاه اخلاق حرفه ای در حکمرانی دانشگاهی است. در این نوشتار سعی شد با استفاده از روش توصیفی تحلیلی با اتکائ به نتایج پژوهش های قبلی و اسناد علمی و همچنین بررسی و مطالعه همه جانبه پرداخته شود تا اهمیت جایگاه اخلاق حرفه ای بیش از پیش در اداره و حکمرانی دانشگاه تبیین شود. در ادامه: پس از مطالعه کتب و منابع و اسناد علمی و مدارک موجود به جمع آوری، گزینش، تلخیص و دسته بندی مطالب اقدام شده است. سپس مطالب در جهت دست یابی به پرسش های پژوهش سامان دهی شده است. ابزار پژوهش نیز شامل فیش برداری بوده و داده های حاصل نیز در راستای هدف و سوال های پژوهش با استفاده از مدارک جمع آوری شده طبقه بندی و تحلیل شد. در راستا پس از مطالعه وسیع منابع، راهکارهای برای اهمیت و ارتقای نقش اخلاق در حکمرانی ارائه شده است. در پایان لازم به ذکر است چون اداره دانشگاه ها به عنوان نهادی فرهنگی و اخلاقی، نیازمند سیاست گذاری و تصمیم سازی و همچنین برنامه ریزی های مختص به بستر[1]های خود می باشد، لذا باید این تصمیم و برنامه ها مبتنی بر اصول و ارزشهای اخلاقی اتخاذ شوند تا بتواند در راهبری دانشگاه مثمر ثمرتر باشد و همچنین مورد تائید اعضای جمهوری متخصصین باشد تا مسولیت پذیری و پاسخگویی درونی و بیرونی را هم تضمین کند. [1] .Contex
Today, the standards and demands of the community have shifted to universities and pushed them to turn their own situation. A desirable university governance, with the integrity and comprehensiveness of various types of governance, as well as the observance of professional ethics standards in all university sub-systems, can lead to successful leadership of the university institution. The goal of the present study is to determine the position of professional ethics in academic governance. In this paper, we tried to use a descriptive-analytical method based on the results of previous research and scientific documents, as well as a comprehensive study of the importance of professional ethics in the management and administration of the university. In the following: After collecting, selecting, tabling and categorizing materials, after reading the books and sources, scientific documents and documents are available. Then the material is organized to achieve research questions. The research tool was a vector check and the obtained data were classified and analyzed according to the purpose and the research questions using the collected documents. In line with the extensive study of resources, there are some solutions to the importance and role of ethics in governance. In the end, it should be noted that since the university administration, as a cultural and moral institution, needs policy and decision making as well as its own planning, so that decisions and programs should be based on ethical principles and values. So that it can be more effective at university leadership and also endorsed by the members of the expert community to ensure that internal and external responsibility and accountability are also guaranteed.
1. Dobbins, M. (2011). Higher education policies in Central and Eastern Europe: Convergence towards a common model? Basingstoke: Palgrave (forthcoming).
2. Arthur, L. (2006). Higher education and the knowledge society: Issues, challenges and responses in Norway and Germany. Research in Comparative and International Education, 1(3), 241–252
3. Gornitzka, A °., & Maassen, P. (2000). National policies concerning the economic role of higher education. Higher Education Policy, 13(3), 225–230.
4. مصباح یزدی، محمدتقی. (1376). پیش¬نیازهای مدیریت اسلامی، تحقیق علیرضا متّقی¬فر، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
5. فرامرز قراملکی، احد. (1394). سرقت علمی: رهیافت سازمانی، فصلنامه نقد کتاب اخلاق علوم تربیتی و روان¬شناسی، سال اول، شماره 2، تابستان 1394، 5-19.
6. فرامرز قراملکی، احد. (1394). مجموعه اخلاق حرفه¬ای 2- اخلاق سازمانی، تهران: سازمان مدیریت صنعتی، 135-149.
7. قراملکی، احد فرامرز. (1385). سازمان¬های اخلاق در کسب و کار. چاپ اول، تهران: انتشارات مجنون.
8. آراسته، حمیدرضا. (1389). بررسی وضعیت اخلاق آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه¬های دولتی شهر تهران. فصلنامه راهبرد فرهنگ، شماره هشتم و نهم.
9. نعمتی، محمدعلی؛ محسنی، هدي¬سادات. (1389). اخلاق درآموزش عالی: مؤلفه¬ها، الزامات و راهبردها. پژوهشنامه¬ی مرکز تحقیقات استراتژیک، (63)، 9-46.
10. مير كمالی، محمد(1382)، "اخلاق و مسئوليت اجتماعی در مديريت آموزشی"، دانشگاه تهران، مجله روانشناسی و علوم تربيتی.
11. آراسته، حميدرضا(1383)، "اخلاق حرفه ای"، بنياد دانشنامه بزرگ فارسی، دايره¬المعارف آموزش عالی، جلد اول
12. عابدينی، سميره؛ کمالزاده، حسام¬الدين؛ عابدينی، صديقه؛ آقا¬ملايی، تيمور. (1389). معیارهای یك استاد خوب دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. مجله¬ی پزشکی هرمزگان، 14 (3)، 45-241.
13. عزیزی، نعمت¬اله. (1389). اخلاق حرفه¬ای در آموزش عالی (تاملی بر راهبردهای بهبود استانداردهای اخلاقی در آموزش¬های دانشگاهی). فصلنامه¬ی راهبرد فرهنگ، (8 و 9)، 173-200.
14. Duke, C. (2004). Is there an Australian Idea of a University?. Journal of Higher Education Policy and Management, 26 (3), 297-314.
15. رحمان سرشت، حسين(1380)، "اخلاق جزء ناديده گرفته شده سياست های آتی آموزش عالی"، مؤسسه پژوهش و برنامه ريزی آموزش عالی، فصلنامه پژوهش و برنامه ريزی در آموزش عالی، شماره 20.
16. نعمتی، محمد علی؛ موسوی امیری، طیبه (1397). "جایگاه دانشگاه پژوهی در دانشگاه اخلاق مدار" جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران(در دست چاپ)
17. ایمانی¬پور، معصومه. (1391). اصول اخلاق حرفه ای در آموزش. مجله¬ی ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 5 (6).
18. آراسته، حمیدرضا. (1390). رعایت اخلاق در دانشگاه¬ها و مراکز آموزش عالی: گزینه¬ای برای بهبود رفتارها. فصلنامه نشاط علم، دوره اول، شماره 2، 31-40.
19. Campbell, E; Thiessen, D. (2001). Perspectives on the Ethical Bases of Moral Agency in Teaching. Proceedings of the Annual Conference of the American Educational Research Association.
20. خالقی، نرگس. (1390). اخلاق در پژوهش و نگارش، تهران: نشر کتابدار.
21. فراستخواه، مقصود(1385)، "اخلاق علمی رمز ارتقای آموزش عالی"، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، شماره
22. Jon s. Brubacker, (1976). On the philosophy of higher education. Jossey Bass Higher & Adult Education Series. San Francisco
23. Ian Austin, Glen A. Jones.(2016). Governance of Higher Education Global Perspectives, Theories, and Practices. Taylor & Francis
24. Parker, L. (2011). University corporatization: Driving definition. Critical Perspectives on Accounting, 22 (4), 434–450.
25. OECD. (2008). In P. Santiago, K. Tremblay, E. Basri, & E. Arnal (Eds.), Tertiary education for the
26. Galbraith, N.; Hawley, C. & De-Souza, V. (2006). Research governance: research governance approval is putting people off research. BMJ (Clinical Research Ed.), 332 (7535): 238-238.
27. Ackroyd, P. & Ackroyd, S. (1999). Problems of university governance in Britain. International Journal of Public Sector Management 12 (2): 171-85
28. William L. & Waugh, J. R. (2003). Issues in University Governance: More ''Professional'' and Less Academic. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science 585: 84. The online version of this article can be found at: http://ann.sagepub. com/content/585/1/84.
29. الواني، سيد مهدي و عليزاده ثاني، محسن(1386). تحليلي بر كيفيت حكمراني خوب. در ايران. فصلنامه مطالعات مديریت،24 – 53.
30. OECDa. (2007). On the Edge: Securing a Sustainable Future for Higher Education (Vol. 2007).
31. محمدزاده، يوسف؛ روشن، احمدرضا و مطهري، سمانه ( 1388 ). گزارش ملي آموزش عالي، تحقيقات و فناور ، ي تهران: مؤسسه برنامه ريزي و آموزش عالي
32. Burns, A. (2007). Corporate Governance: Model Statements for Inclusion in Annual Reports. Annex J.
33. Giebels, D. Van; Buuren, A., Edelenbos J. (2012), "Ecosystem-Based Management in the Wadden Sea: Principles for the Governance of Knowledge", Journal of Sea Research, Article in press.
34. Shattock M. (2006), Good Governance in Higher Education, Open University Press, New York: McGraw-Hill Education.
35. Sience-metrix. (2010). 30 years in sience secular movement in knowledge creation. http://www. science-metrix. com/30years/
36. Dennison, J.D. (2006). "From a Community College to University: A Personal Commentary on the Evolution of an Institution", Canadian Journal of Higher Education, 36(2), 107-124.
37. Fielden, J. (2008). "Global Trends in University Governance", Education Working Paper Series, No. 9. Washington, DC: World Bank.
38. رونقی، محمد حسین؛ محمودی، جعفر و ابوالقاسمی، امیر.(1384) اندازه گیری بلوغ حاکمیت دانشگاهی. اندیشه مدیریت راهبردی، سال نهم، شماره دوم، پائیز و زمستان 1394، شماره پیاپی 18. صص 1350156
39. نعمتی، محمد علی؛ موسوی امیری، طیبه و خسروی، محبوبه. (1393). دانشگاه پژوهی؛ رهیافتی نو در راستای توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت. نشریه صنعت و دانشگاه، 7(25): 1-14