خودکارآمدی کارآفرینی و سبک زندگی راهبرد تحقق قصد کارآفرینی (مطالعه مورد: دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان مرکزی – شعبه نیم ور)
محورهای موضوعی : عمومىمهتاب عشقی عراقی 1 * , فاطمه غنی پور 2
1 - مدرس دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان مرکزی
2 - جهاد دانشگاهی استان مرکزي، مدیر گروه مدیریت و خدمات اجتماعی، دانشگاه علمی کاربردي اراک
کلید واژه: مهارت کارآفرینانه, سبک زندگی, خودکارآمدی, قصدکارآفرینی,
چکیده مقاله :
کارآفرینی یک حرفه نیست بلکه فراتر از آن یعنی یک سبک زندگی یا یک علم است که پیوسته همراه کارآفرین است و بر کل زندگی او تاثیر می گذارد؛ از انتخاب دین گرفته تا انتخاب همسر، شغل و روش انجام کارهایش. کارآفرینان به سبک خاصی زندگی می کنند و به روش مخصوصی با مسائل و مشکلات و پدیده ها برخورد می کنند. آنها یک زندگی کارآفرینانه دارند که ممکن است در این زندگی کسب و کار کارآفرینانه ای داشته باشند یا نداشته باشند. هدف از تحقیق حاضر تعیین ارتباط بین خودکارآمدی کارآفرینی (انگیزش و آموزش، خلاقیت و نوآوری، ریسک پذیری، مهارتهای کارآفرینی (مدیریتی، فنی و رهبری)، تجربه حرفه ای و استقلال طلبی، منبع کنترل) و سبک زندگی در جهت تحقق قصدکارآفرینی دانشجویان و کارکنان دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان مرکزی– شعبه نیم ور در سال تحصیلی96-95 بود. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل140 نفر از دانشجویان بود، که از این تعداد بر اساس فرمول محاسبه حجم نمونه کرجسی و مورگان(1970) تعداد 103 نفر به عنوان جامعه نمونه انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها شامل4پرسشنامه با عنوان سبک زندگی (LSQ)، مهارتهای کارآفرینی اسمیت، خودکارآمدی کارآفرین ولینان و چن و لورز، قصدکارآفرینی دی نابل و مک گی بود. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که بین سبک زندگی و قصد کارآفرینی با متغیرهای خلاقیت و نوآوری(39/0=r و02/0p≤)، تجربه حرفه ای و استقلال طلبی(75/0=r و03/0p≤)، ریسک پذیری(54/0=r و009/0p≤)، مهارتهای کارآفرینانه(82/0=r و000/0p≤)، انگیزش و آموزش(81/0=r و006/0p≤) و منبع کنترل(95/0=r و04/0p≤) رابطه معنادار وجود دارد. به عبارت دیگر، هر چه سبک زندگی بالاتر باشد، انگیزه پیشرفت و آموزش، خلاقیت و نوآوری، ریسک پذیری و مهارتهای کارآفرینی (مدیریتی، فنی و رهبری) نیز بالاتر است و رابطه ای میان سبک زندگی با متغیر های منبع کنترل، تجربه حرفه ای و استقلال طلبی وجود دارد و قصد کارآفرینانه و خودکارآمدی کارآفرینانه بیشتر دانشجویان و کارکنان مورد بررسی در حد متوسط است. کارآفرینی یک حرفه نیست بلکه فراتر از آن یعنی یک سبک زندگی یا یک علم است که پیوسته همراه کارآفرین است و بر کل زندگی او تاثیر می گذارد؛ از انتخاب دین گرفته تا انتخاب همسر، شغل و روش انجام کارهایش. کارآفرینان به سبک خاصی زندگی می کنند و به روش مخصوصی با مسائل و مشکلات و پدیده ها برخورد می کنند. آنها یک زندگی کارآفرینانه دارند که ممکن است در این زندگی کسب و کار کارآفرینانه ای داشته باشند یا نداشته باشند. هدف از تحقیق حاضر تعیین ارتباط بین خودکارآمدی کارآفرینی (انگیزش و آموزش، خلاقیت و نوآوری، ریسک پذیری، مهارتهای کارآفرینی (مدیریتی، فنی و رهبری)، تجربه حرفه ای و استقلال طلبی، منبع کنترل) و سبک زندگی در جهت تحقق قصدکارآفرینی دانشجویان و کارکنان دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان مرکزی– شعبه نیم ور در سال تحصیلی96-95 بود. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل140 نفر از دانشجویان بود، که از این تعداد بر اساس فرمول محاسبه حجم نمونه کرجسی و مورگان(1970) تعداد 103 نفر به عنوان جامعه نمونه انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها شامل4پرسشنامه با عنوان سبک زندگی (LSQ)، مهارتهای کارآفرینی اسمیت، خودکارآمدی کارآفرین ولینان و چن و لورز، قصدکارآفرینی دی نابل و مک گی بود. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که بین سبک زندگی و قصد کارآفرینی با متغیرهای خلاقیت و نوآوری(39/0=r و02/0p≤)، تجربه حرفه ای و استقلال طلبی(75/0=r و03/0p≤)، ریسک پذیری(54/0=r و009/0p≤)، مهارتهای کارآفرینانه(82/0=r و000/0p≤)، انگیزش و آموزش(81/0=r و006/0p≤) و منبع کنترل(95/0=r و04/0p≤) رابطه معنادار وجود دارد. به عبارت دیگر، هر چه سبک زندگی بالاتر باشد، انگیزه پیشرفت و آموزش، خلاقیت و نوآوری، ریسک پذیری و مهارتهای کارآفرینی (مدیریتی، فنی و رهبری) نیز بالاتر است و رابطه ای میان سبک زندگی با متغیر های منبع کنترل، تجربه حرفه ای و استقلال طلبی وجود دارد و قصد کارآفرینانه و خودکارآمدی کارآفرینانه بیشتر دانشجویان و کارکنان مورد بررسی در حد متوسط است.
Entrepreneurship is not a profession, but beyond that, it is a lifestyle or a science that is constantly associated with the entrepreneur and affects his entire life; from choosing religion to choosing a spouse, job and method of doing it. Entrepreneurs live in a special style and deal with problems and issues in a special way. They have an entrepreneurial life that they may or may not have entrepreneurial business in their life. The aim of this study is to determine the relationship between entrepreneurial self-efficacy (Motivation and education, creativity and innovation, risk-taking, entrepreneurial skills (managerial, technical and leadership), professional experience and independence, source of control) and lifestyle in order to achieve students’ and employees entrepreneurship intention at University of Jahad Applied Sciences in Markazi province- Nimvar branch in 95-96.The used research methodology was survey. The statistic population was consisted of 140 students. Among this number 103 were selected as a sample by using Krejcie and Morgan (1970). Data was collected through four questionnaires namely lifestyle (LSQ), Smith’s entrepreneurial skills, entrepreneur self-efficacy of Vlinan, Chen and Lurz, entrepreneurship intention of de Noble and McGee. The results showed that there is a significant relationship between the lifestyle and the entrepreneurship intention with creativity and innovation (r=0.39 and p≤0.02), professional experience and independence (r=0.75 and p≤0.03), risk-taking (r=0.54 and p≤0.009), entrepreneurial skills (r=0.82 and p≤0.000), motivation and education (r=0.81 and p≤0.006) and source of control (r=0.95 and p≤0.04). In other words, the higher lifestyle, the higher motivation of improvement and education, creativity and innovation, risk-taking, entrepreneurial skills (managerial, technical and leadership) and there is a relationship between lifestyle and source of control, professional experience and independence. Besides, the entrepreneurial intention and entrepreneurial self-efficacy of most students and employees are average.
1. اثر زاده، ر، بجانی، ح. ملکی نیا، ع. (1390)، بررسی خودکارآمدی نیروی انسانی در سازمانها و ارائه الگوی مفهومی برای سنجش آن، دو ماهنامهی توسعه انسانی پلیس، سال هشتم، شماره37.
2. احمد پور داریانی، م. (1378)، طراحی و تبیین الگوی پرورش مدیران کارآفرین در صنعت، پایان نامه دکتری،دانشگاه تهران.
3. ادهمي، ا. (1382)، مطالعه ويژگي هاي كارآفريني مديران ارشد صنايع غذايي اصفهان. پايان نامه كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني، دانشگاه اصفهان. 4. آقايي، صمد، ج. (1380)، كارآفريني ضد اشتغال موتور توسعه اقتصادی، مجله تدبير. ش114.
5. بارانی، ش؛ زرافشانی، ک؛ دل انگیزان، س؛ حسینی لرگانی، س. (1389)، تاثیر آموزش کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه پیام نور کرمانشاه: رویکرد مدلسازی معادله ساختاری، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 57، صص105-85.
6. بدري، ا. (1384)، بررسي قابليت هاي كارآفريني دانشجويان دانشگاه اصفهان. پايان نامه كارشناسي ارشد، رشته فلسفه تعليم و تربيت، دانشگاه اصفهان.
7. برومند نسب. م. (1381)، بررسي رابطه ساده و چندگانه وضعيت اجتماعي و اقتصادي، انگيزه پيشرفت، مخاطره پذيري، جايگاه مهار، خلاقيت و عزت نفس با كارآفريني دردانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز. رساله كارشناسي ارشد، دانشگاه اهواز.
8. حداد عادل، م. (1379)، بررسی عامل موثر بر رشد و پرورش کارآفرینان از دیدگاه مدیران صنایع، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
9. ذاکر، کبري. (1378)، مقايسه منبع کنترل دروني- بيروني در بين دو گروه از دختران ورزشکار و غير ورزشکار. پايان نامه کارشناسي ارشد. دانشگاه تربيت معلم تهران.
10. رضائی، روح الله. (1393)، رابطه بین خودکارآمدی کارآفرینانه با قصد کارآفرینانه: نقش تعدیلگری جنسیت، فصلنامه زن در توسعه و سیاست، دوره 12، شماره 13، پائیز، صص 404-387.
11. جعفرزاده، م.ف. (1384)، پایان نامه طراحی و تبیین کارآفرینی دانش آموختگان دانشگاه تهران.
12. سيمار اصل، نسترن؛ فياضي، مرجان؛ قلي پور، آرين. (1389). تبيين پيامدهاي عوامل روا نشناختي مثبت در سازمان، فصلنامه علوم مديريت ايران، سال پنجم، شماره 17، بهار، ص 45-23.
13. شماعی زاده، مرضیه و محمدرضا عابدی. (1389)، بررسی تأثیر مشاوره شغلی بر افزایش خود کارآمدی کارآفرینی دانشجویان دانشگاه اصفهان، روانشناسی دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، بهار - شماره 23 ، از 29 تا 38.
14. شولتز، د.پ.،شولتز، س. الف. (2005)، نظريه هاي شخصيت، ترجمه يحيي سيد محمدي (1387)، چاپ 12 ويراست 8، انتشارات ويرايش.
15. غضنفری، احمد، عظیمه سادات عبداللهی. (1386)، خود کارآمدی و کارآفرینی: عوامل و تعیین کننده ها، اولین کنفرانس ملی کارآفرینی، خلاقیت و سازمانهای آینده، تهران، شرکت اندیشه گران علم و فن آوری کارآفرینی ایرانیان، http://www.civilica.com/Paper-NCECOF01-NCECOF01_012.html
16. فاضلي، محمد. (1382)، مصرف و سبک زندگي، قم: تهران.
17. فکری، کاترین؛ شفیع آبادی، عبدالله؛ نورانی پور، رحمت الله؛ احقر، قدسی. (1391)، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه مهارت های کارآفرینی، پژوهشنامه تربیتی، دانشگاه آزاد واحد بجنورد، شماره 31، 116-102.
18. فولادی، مهران؛ باغبانی، حمزه. (1393)، بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت کارآفرینی دانشجویان ( مطالعه موردی: دانشجویان پیام نور شهرستان بیجار)، فصلنامه رشد فناوری، س10، ش39، ص36-29.
19. لعلی، محسن؛ عابدی، احمد؛ کجباف، محمد باقر. (1391)، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سبک زندگی (LSQ)، پژوهشهای روان شناختی، دوره 15، شماره 1
20. محسنی، ع، موسوی، ح، جمالی، م. (1392)، نقش آموزش کارآفرینی در نگرش کارآفرینانه و باور خودکارآمدی عمومی دانشجویان، فصل نامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 69، 80-63.
21. مرادی، محمد علی؛ زالی، محمد رضا؛ محمدی؛ فریبا. (1393)، بررسی نقش میانجی سبک شناختی بر رابطه سرمایه انسانی و قصد کارآفرینانه ( مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران) ، فصلنامه توسعه کارآفرینی. س 7، ش 1، ص 131-111.
22. وندال، فرنچ؛ سسیل اچ، بل. (1385)، مدیریت تحول در سازمان؛ ترجمه الوانی، مهدی؛ دانایی فرد، حسن؛ چاپ دهم؛ انتشارات صفار.
23. Adam – D- D Johnson. T-C.K Cole – S-P. Matthias son – H. Abbes-M-A (1990). Physical fitness in relation to amount of physical exercise. Babying and locus of control among college woman. Perceptual and motor skills.
24. Ahmed, S. U. (1995). Nach. Risk-taking propensity. Locus of Control and Entrepreneurship. Personality and Individual Difference.
25. Bandura, A. (2000) "Cultivate self–efficacy for personal and organizational effectiveness". Handbook of principles of organization behavior.oxford, uk: Blachwell.pp.120-139.
26. Bird, B. (1988). “Implementing entrepreneurial ideas: The cas for intentions”. Academy of Management Review. 13(3) , pp:442–454.
27. Brand, R Baron, D.(1991). Mood and creativity of a sample of Professional players. Perceptual and motor skills PP: 501-513.
28. Boyd, N. and Vozikis, G. (1994). “The influence of self-efficacy on the development of entrepreneurial intentions and actions”. Entrepreneurship Theory and Practice, 18(4), pp 63-77.
29. Chen, C. and Green, G. (1998). Does entrepreneurial self-efficacy distinguish entrepreneurs from managers? Journal of Business Venturing, 13 (3), 137-157.
30. Crosby, C., Prentice, C., Weber, J. and Hengesh, J. (2001). Pale seismic and geomorphic evidence for Quaternary fault slip on the Central Range and Los Banjos Faults. South American-Caribbean plate boundary, Transactions: 10 years of pale seismology, International Lithosphere Project, Kaikoura, New Zealand.
31. Dempsey, D. and Jennings, J. (2014). Gender and entrepreneurial self-efficacy: A learning perspective. Journal of Gender and Entrepreneurship, 6 (1), 28- 49.
32. De Noble, A., Jung, D. and Ehrlich, S. (1999). Entrepreneurial self-efficacy: The development of a measure and its relationship to entrepreneurial action. In R.D. Reynolds, W.D. Bygrave, S. Manigart, C.M. Mason, G.D. Meyer, H.J. Sapienza (Eds.). Frontiers of entrepreneurship research (pp. 73- 87), Waltham, MA: P&R Publications Inc.
33. Díaz-García, M. and Jiménez-Moreno, J. (2010). Entrepreneurial intention: The role of gender. IntEntrep Manag J, 6, 261- 283.
34. Fitzsimmons, J. and Douglas, E. (2011). Interaction between feasibility and desirability in the formation of entrepreneurial intentions. Journal of Business Venturing, 26 (4), 431- 440.
35. Fugan, W: Sherrill, C; French, R (1995). Locus of control of quad rugby players and able- bodied men. Clinical- Kinesiology, 49 (2), (summer 95), PP: 53-57, Refs: 32.
36. García-de-Frutos, N., & Ortega-Egea, J. M. (2015). An Integrative Model of Consumers’ Reluctance to Buy Foreign Products Do Social and Environmental Country Images Play a Role?. Journal of Macromarketing, 35(2), pp: 167-186.
Howard, S. (2004). Developing Entrepreneurial potential in youth: the effect of Entrepreneurial Education and Venture Creation. University of South Florida. P. 3-17.
37. Jennings, D. (1994). Multiple perspectives of Entrepreneurship Test, Reading and Cases. Cincinnati Ohio. South –Western Publishing co.
38. Kautonen, T., van Gelderen, M. and Fink, M. (2015). Robustness of the Theory of Planned Behavior in Predicting Entrepreneurial Intentions and Actions. Entrepreneurship Theory and Practice, 39 (3), pp: 655-674.
39. Knight, K.E. (1967). A descriptive Model of The Intra - Firm Innovation Process, THE Journal of Business, 40, pp: 478-496.
40. Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30: 608-610. Krueger, N., Kickul, J., Gundry, L., Wilson, F., & Verma, R. (2007). Discrete choices, trade-offs and advantages: Modeling social venture opportunities and intentions. In: Robinson J, Mair J, Hockerts K (Eds.), International Perspectives on Social Entrepreneurship. UK: Palgrave.
41. Linan, F. and Chen, Y. (2009). Development and cross-cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intention. Entrepreneurship Theory and Practice, 33 (3), 593- 617.
42. Liñán, F. (2008). “Skill and value perceptions: how do they affect entrepreneurial intentions?” Int Entrep Manag J 4, pp: 257–272.
43. Lorz, L. (2011). The impact of entrepreneurship education on entrepreneurial intention. Ph.D. Dissertation, University of St. Gallen, School of Management, Economics and Social Sciences, Germany.
44. Lortie, J., & Castogiovanni, G. (2015). The theory of planned behavior in entrepreneurship research: what we know and future directions. International Entrepreneurship and Management Journal, 11(4), pp: 935-957.
45. Luthje, C. and Franke, N. (2003). “The „making‟ of an entrepreneur: testing a model of entrepreneurial intent among engineering students at MIT”. R and D Management, 33 (2), pp 135-147.
46. Luthans, F., Stajkovic, A. and Ibrayera, E. (2000). Environmental and psychological challenges fading entrepreneurial development in transitional economic. Journal of World Business, 35 (1), 95- 110.
47. Malebana, J. (2014). Entrepreneurial intentions of South African rural university students: A test of the theory of planned behaviour. Journal of Economics and Behavioral Studies, 6(2), pp: 130-143.
48. McClelland, D.C. (1961). The Achieving Society. Princeton: Van Nostrand.
49. McCready, M.I (1986). Locus of control and adherence to exercise programs. Microform publication, University of Oregon. Eugene.ore 1 Microform publication, Negative: 11×15 cm.
50. Mohan, S. (2008). Lifestyle of Asian Indians with coronary heart disease. Journal of the Royal College of Nursing Australia, 15, 115-121
51. Muller, S. and Dato- On, M. (2008). “Gender- role orientation as a determinant of entrepreneurial self-efficiency”. Journal of Developmental Entrepreneurship, 13 (1), pp 3- 20.
52. Nabi, G. and Linan, F. (2011). Graduate entrepreneurship in the developing world: Intention, education and development. Education Training, 5, 325- 334.
53. Nwankwo, B., Kanu, G., Marire, M., Balogun, S. and Uhiara, A. (2012). Gender role orientation and self-efficiency as correlates of entrepreneurial intention. European Journal of Business and Social Sciences, 1 (6), 9- 26.
54. Pihie, Z. (2009). Entrepreneurship as a career choice: An analysis of entrepreneurial self-efficacy and intentions of university students. European Journal of Social Sciences, 9 (2), 338- 349.
55. Plasker, E. (2007). The 100 - Year lifestyle. Adams Media, an F+W publications company. U.S.A
56. Solesvik, M. (2007). Attitudes towards future career choice: Stavanger Center for Innovation Research. Research Report, University of Stavanger Norway.
57. Shao-hui, L., Ping, L. and Peng-peng, F. (2011). Mediation and moderated mediation in the relationship among entrepreneurial self-efficacy, entrepreneurial intention, entrepreneurial attitude and role models. Proceeding of International Conference on Management Science & Engineering (18th), September 13-15, 2011 Rome, Italy, pp. pp 129- 134.
58. Schumpeter, J. A. (1934). The Theory of Economic Development.. by Joseph A. Schumpeter, Translated from the German byRedvers Opie ,.. Harvard University Press.
59. Shiri, N., Rostami, F., & Pirmoradi, A. H. (2015). Testing the Entrepreneurial Intention Model among Agricultural Students at Razi University. International Journal of Life Sciences, 9(1), 1-5.
60. Sivarajah, K and Achchuthan, S. (2013). “Entrepreneurial intention among undergraduates: Review of literature”. European Journal of Business and Management, 5 (5), pp 172- 186.
61. Smith, M., Yango, D. & Ferd, Z., 2014. Relationship between knowledge management and organizational health and employee entrepreneurship. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Issue 112, pp. 56-69.
62. Veal, A (2002). Leisure and lifestyle, online Bibliography, No. 8, school of leisure, sport and tourism, University of Sydney.
63. Veena P. Prabhu, Stephen J. McGuire, Ellen A. Drost, Kern K. Kwong, (2012) "Proactive personality and entrepreneurial intent: Is entrepreneurial self-efficacy a mediator or moderator?", International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, Vol. 18 Iss: 5, pp.559 – 586.
64. Whiten, L, R, (1989) Rose: A Measure of locus of and its relationship to creativity. The journal of creativity Behavior. 19(1): 30-38.
65. You. S.l (1996). A model to understand sport-confidence and sport competition anxiety of college varsity athletes. Microform publication. In I inst too sport and human performance. University of Oregon. Eugene, ore, 3 Microfiches (231 fr): Negative, ill: 11×15 cm.