بررسی تأثیر عوامل درونی دانشگاه بر رابطه با صنعت
محورهای موضوعی : تخصصی
1 - دانشگاه سمنان
2 -
کلید واژه: دانشگاه, فرابازار, بازار دانش و فناوری, کارآفرینی,
چکیده مقاله :
برای یافتن راهی برای توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت، ضروری است رابطه میان عوامل درونی دانشگاه بر انواع راههای ارتباطی میان این دونهاد مورد بررسی قرار گرفته و عوامل کلیدی مؤثر در کانون توجه سیاستگذاران بخش آموزش عالی قرار گیرد. در این تحقیق، دستهبندی و شناخت تأثیرهر یک از عوامل اصلی درونی بر ارتباط باصنایع، از میان گستره وسیع عوامل داخلی دانشگاه، مورد توجه قرار گرفته است .دادههای تحقیق حاضر به وسیله پرسشنامه با همکاری 388 دانشجوی تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی از 64 دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز آموزش عالی در سراسر کشور، به همراه اطلاعات پژوهشی دانشگاهها در گزارشهای سالانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمع آوری شده است. در این تحقیق مدل اولیه ارتباطی دانشگاه پس از جمع آوری دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول بررسی شده و پس از تائید مدل مفروض، با استفاده از روش رگرسیون، ارتباط میان عوامل داخلی دانشگاه بر فرابازار، بازار دانش و فناوری و کارآفرینی تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد منابع انسانی و زیرساخت دانشگاه بر کارآفرینی و بازار فناوری اثر مثبت دارد. همچنین فناوری و زیرساخت دانشگاه نیز بر فرابازار تأثیر گذار است. در پایان نیز مدل جدیدی برای بررسی تأثیر عوامل داخلی دانشگاه بر ارتباط با صنایع ارائه شده است.
Along with the developments of the late twentieth century a new mission was defined for universities in knowledge-based economic era that bounded the university to “economic development” in addition to education, research and knowledge production. Accordingly, universities are facing a very wide range of stakeholders which small to large government agencies and private firms are included. This has caused universities to modify their structure and function to create a close relationship with industry. For this purpose, basic model of university-industry relations after collecting data were analyzed using PCA. After confirming assumed model by using regression analysis, the relationship between the university and industry factors on ultra market, knowledge-technology market, and entrepreneurship were analyzed. Results of research showed human resources and university infrastructure has positive effect on entrepreneurship and Technology market. Technology and infrastructure of university have effect on ultra market. Finally, the modified model for university and industry in this field of study has presented.