محتوای مبانی هنرهای تجسمی؛ تحلیلی مبتنی بر مولفه¬های کارآفرینی
محورهای موضوعی :اعظم جمشیدی توانا 1 * , زینب فاضلی فر 2 , غلامعلی احمدی 3
1 - دکتری مطالعات برنامه درسی، ایران، تهران، ایران
2 - دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران
3 - دانشیار دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران
کلید واژه: تحلیل محتوا, کارآفرینی, کتاب هنرهای تجسمی, توفیق طلبی, تحمل ابهام,
چکیده مقاله :
نظام آموزش و پرورش به خصوص شاخه فنی وحرفه ای، یکی از بسترهای مهم برای ایجاد، رشد وگسترش مهارت کارآفرینی در افراد محسوب می شود. هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب مبانی هنرهای تجسمی شاخه فنی و حرفه ای بر اساس مولفه های کارآفرینی است. روش تحقيق توصيفي و از نوع تحليل محتوا میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل محتوای کتاب هنرهای تجسمی شاخه فنی و حرفه ای در سال تحصیلی 1400- 1399 است. ابزار این پژوهش فرم تحلیل محتوا است که شامل 7 مولفه اصلی کارآفرینی، توفیق طلبی، خلاقیت ونوآوری، مسولیت پذیری، کنترل درونی،ریسک پذیری، سخت کوشی و تحمل ابهام است. پایایی پژوهش حاضر نیز با توجه به فرمول پایایی هولستی 81/0محاسبه گردید. داده های تحلیل محتوا با استفاده از روش آنتروپی شانون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل حاکی از آن بود که از میان 7 مولفه مورد مطالعه، مولفه تحمل ابهام با میزان بار اطلاعاتی5/88 و ضریب اهمیت17/0بیشترین توجه و مولفه توفیق طلبی با میزان بار اطلاعاتی42/60 و ضریب اهمیت 11/0کمترین توجه را به خود اختصاص داده است. توجه به توزیع مولفه های کارآفرینی در محتوای کتاب، علاوه بر تحمل ابهام، زمینه مناسبی را برای خلاقیت و نوآوری، توفیق طلبی، ریسک پذیری، مسولیت پذیری، سخت کوشی و تحمل ابهام و کنترل درونی ایجاد می نماید
system of education, especially Vocational branch, one of the important trends to develop and grow individuals entrepreneurial skills in people. The purpose of this study is the contents of the book of the visual arts of technical and Professional branch in 2020-2021. The instrument was a content analysis form consisting 7 main components, i.e. success-seeking, risk-taking, accountability, creativity and innovation, tolerance for ambiguity hardworking, and internal control. To confirm the validity and formal and content reliability of the study, the views of experts in educational planning and specialists of entrepreneurship were used. Reliability is calculated 0/81 by using Holsty reliability formula .Content analysis have been analyzed using Shannon entropy method. The results showed that among the seven components studied. The tolerance for ambiguity with the information load is 88.5 and the importance factor of 0.17 is the most attention And the success seeking factor with the amount of information load is 60.42 and the importance coefficient of 0.11 has the least attention. Considering the distribution of entrepreneurship components in the content of the book, in addition to tolerance for ambiguity, it creates a good context for success seeking , riskiness, accountability, hardworking, innovation and creativity, and internal control
1.احمدپور داریانی، محمود (1391). کارآفرینی (تعاریف، نظریات، الگوها). چاپ دهم، تهران: جاجرمی.
2.احمدی،غلامعلی¬وفضائلی¬فر،زینب (1392)."تحلیل محتوای کتاب های آموزش حرفه و فن دوره راهنمایی بر اساس مولفههای کارآفرینی". فصلنامه توسعه کارآفرینی، شماره 19، 165-186.
3. آراسته، حمیدرضا(1382). کارآفرینی و آموزش عالی : اصول و موانع، فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت؛ شماره29، 23-34 .
4.آقامحمدی، جواد (1398). توسعه ویژگی های شخصیتی کارآفرینی: تحلیل محتوای کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید دوره متوسطه نظری از منظر میزان انعکاس کارآفرینی، راهبردتوسعه، شماره183،57-204.
5.بصريان، حميد.(1378). "كارآفريني و نظام آموزش عمومي". نشريه كار و جامعه ، تهران. وزارت كار.
6.پورآتشی،مهتاب (1387)." نهادینه کردن آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی". برنامه آموزش عالی،شماره 1، 27-34.
7. پورقاز، عبدالوهاب. کاظمی، یحیی. محمدی، امین (1390)."بررسی رابطه شیوه های تفکر و ویژگی های شخصیتی کارآفرینی مدیران مدارس"، فصلنامه توسعه کارآفرینی ،شماره 11، 85-67.
8. جعفری مقدم ، سعید و فخارزاده، آرزوسادات (1390). "توسعه نگرش کارآفرینانه در کتاب¬های درسی (مطالعه موردی: کتاب های فارسی دوره دبستان)"، فصلنامه توسعه کارآفرینی، شماره 11، صص 66-47.
9. جهانگیری، علی و کلانتری ثقفی، ربابه (1387) "بررسی و سنجش ویژگی های کارآفرینی مدیران"، فصلنامه توسعه کارآفرینی ، شماره1، 27-36.
10. جهانیـان، رمضـان (1389). "بررسـی راهکـارهای توسعه در آموزشکده های فنی و حرفه¬ای دانشگاه آزاد اسلامی"، فصلنامه علمی– پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، شماره 2، 74-51.
11. حسینی خواه، علی (1387). "امکان و ضرورت آموزش کارآفرینی در مدارس"، فصلنامه برنامه درسی، شماره 66،11-94.
12.خدمتی توسل، صادق (1379) ." بررسی زمینه های بروز پرورش کارآفرینی در دبیرستان های پسرانه دولتی کار و دانش شهرستان کرج و نواحی 4گانه از نظر مدیران، معلمان و دانش آموزان". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی. 13. خنیفر، حسین (1385). کارآفرینی در نظام ارزشی، قم: اکرام، چاپ اول.
14. خنیفر، حسین و همکاران (1389)، راهنمای نحوه تدوین استاندارد آموزش محور. سازمان آموزش فنی و حرفه¬ای کشور، دفترطرح و برنامه های درسی.
15. درانی، کمال. مرادی، حجت¬اله (1388). مبانی و اصول کارآفرینی .هرمزگان: دانشگاه هرمزگان.
16.دلاور، علی (1389). مبانی نظری و علمی پژوهشی در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: رشد.
17.سالازار، ملیتواس. آکینو، سونیا تیونگ. دیاز، پازاچ. مقدمه ای بر کارآفرینی، ترجمه سیامک نطاق (1389)، تهران: کوهسار.
18. سعیدی کیا، مهدی (1391). اصول و مبانی کارآفرینی. چاپ بیست و دوم، تهران: انتشارات کیا.
19. سلجوقی، سید محمد (1390). کارآفرینی ایجاد و توسعه کسب و کار جدید. کرمان: انتشارات خدمات فرهنگی کرمان.
20. شیخان، ناهید (1386)."آموزش
و ترویج کارآفرینی در دانش آموزان" مجله سیاسی-اقتصادی، شماره 246-245، 281-272.
21.صادقی، مهدی و ملکی نیا، عماد (1390)." ارزیابی دانشجویان از محیط های کارآفرینانه و تبیین رابطه آن با قصد کارآفرینی". فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 59.
22. صمدی شیرازی، پرویز(1386). بررسی رابطه جو سازمانی مدرسه با روحیه کارآفرینی در دانش آموزان، فصل نامه نوآوری های آموزشی، سال پنجم، شماره 16.
23. عزیزی، سید محسن. دلیجه، عبدالخالق و نصر، احمد رضا (1391)، بررسی میزان کاربست مولفه های کارآفرینی در برنامه درسی هنرستان های فنی و حرفه¬ای. دومین کنفرانس ملی دانشجویی کارآفرینی،1 -10.
24. فرهنگی، مریم (1390)، بررسی میزان انطباق دروس تخصصی رشته صنایع چوب و کاغذ با نیازهای صنعت دراین رشته. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران.
25. کردنائیچ، اسدالله؛ زالی، محمدرضا (1387)."آموزش کارافرینی در نظام تعلیم و تربیت"، نشریه اقتصاد (کار و جامعه)، شماره97-96، 13-4. 26. کوثری، مریم؛ نوروززاده، رضا (1388). "تبیین ویژگی های عناصر چهارگانه برنامه درسی مقطع کارشناسی با تاکید برپرورش مهارت های کارآفرینی"، فصلنامه پژوهشی و برنامه¬ریزی در آموزش عالی،شماره 54، 18-1.
27.لطفی عظیمی،افسانه؛ عباسی، مسلم؛ محمودیان،حسن؛ جمالی، احسان؛ رضوانی فر، شیرین (1395). بررسی رابطه انگیزه پیشرفت، نوآوری، تحمل ابهام، خودکارآمدی، عزت نفس، شکوفایی با جهت گیری کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه. فصلنامه نوآوری و ارزش افرینی (9)5.
28.مشایخ، فریده (1386)، فرایند برنامه ریزی آموزشی،تهران: انتشارات مدرسه.
29.مردانشاهی، مهدی؛ آقاجانی، حسنعلی(1394). نقش آموزش کارآفرینی بر افزایش خلاقیت دانشجویان، فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی،(8)4.
30. مرجانی، بهناز و زیبا کلام ، فاطمه (1382). "حرفه ای گرایی جدید و مبانی روانشناختی آن. فصلنامه نوآوری های آموزشی".شماره 5 ، 122-103.
31. واثقی، بهنام (1390). "تحلیل محتوای کتاب درسی کارآفرینی و نظرمعلمان کارآفرینی استان اردبیل از منظر ویژگی های کارآفرینی "پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران.
32.یعقوبی نجف آبادی، اشرف (1389). "ضرورت آموزش کارآفرینی در همه مقاطع تحصیلی". مشاور مدرسه، (5)4.
33.Amolo, J.,& Migiro, S.O.(2015). An entrepreneurial flair development: the role of anecosystem. Problems and Perspectives in Management, Volume 13, Issue 2, 494-5.
34. Arsalan, C., Dilmac, B., Hamarta, E. (2009)".Coping with stress and trait anxiety in terms of locus of control: a study with Turkish university students," Social behavior and personality, 6, 791-800.
35. Baucus, M.S., Norton, W.I., Baucus, D.A., Human, S.E. (2008). “Fostering Creativity and Innovation without Encouraging Unethical Behavior” Journal of Business Ethics, 81.97-115.
36.Blessing,A.O., Dafe,E.(2014)." Entrepreneurship education and small-scale business development among students of College of Education, Warri, Delta State, Nigeria", Merit Research Journal of Education and Review (ISSN: 2350-2282) Vol. 2(9) pp. 185-193.
37. Carlsson, B., Acs, Z.J, Audretsch, D. and Pontus Braunerhjelm. (2009). Knowledge Creation, Entrepreneurship, and Economic Growth: A Historical Review, Industrial and Corporate Change, 18 (6), 1193–1229.
38. Carroll, A. (2011). Corporate social responsibility (CSR). In SAGE brief guide to corporate social responsibility. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
39. Chiru, C., Tachiciu, L., Georgiana Ciuchete., S. (2012)." Psychological factors, behavioral variables and acquired competencies in entrepreneurship education" Procedia Social and Behavioral Sciences, 46, 4010-4015.
40. Curry, Joshua.( 2014), A Closer Look at Entrepreneurship and AttitudetowardRiskMasterofArts(MA),BowlingGreeStateUniversity,http://rave.ohiolink.edu/etdc/view?acc_num=bgsu1399829408.
41.Denanyoh, R; Adjei, K & Nyemekye, G.E (2019), Factors that Impact onEntrepreneurial Intention of Tertiary Student in Ghana. International journal of business and social research, 5(3), 19-29.
42. Davey, T., Plewa, C., Struwig, M. (2011). "Entrepreneurship perceptions and career intentions of international students", Education & Training,53, 335-352.
43. Eze, J. F., & Nwali, A. C. (2012). Capacity building for entrepreneurship education: The challenge for the developing nations. American Journal of Business Education (AJBE), 5(4), 401-408.
44. European Commission (2008), "Entrepreneurship in Higher Education Especially WithinNon-Business Studies", Final Report of the Expert Group.
45.Fuerlinger, G., Fandl, U., & Funke, T., (2015). The role of the state in the entrepreneurship ecosystem: insights from Germany. Triple Helix, 2(1), 1-26.
46.Gibb.A (1996)," Entrepreneurship and small business manegemen wenty first century business".
47.Guven,S. (2009). "New primary education course programmers and entrepreneurship", Procedia Social and Behavioral Sciences,1.265-270.
48.Isenberg, D. )2011(. How to foment an entrepreneurial revolution, The BabsonEntrepreneurship Ecosystem Project.10thinternationalEntrepreneurship Forum,Bahrain, January 11, 2011, 3-5.
49. Jackson, Chad Allan(2014) ,Corporate social responsibility training:exploringthe antecedents to corporate social entrepreneurship, Doctor of Philosophy, Department of Educational Leadership, http://hdl.handle.net/2097/17567. 50.Kee, J., Rodrigues, P., Kundu, S., Racine, J. (2016).Entrepreneurship Curriculum"www.sylff.org.
51.OjwangTomOdhiambo(2013).Youth’sresponseto entrepreneurship education and training: A case study of out-of school youth in Nairobi. University of Minnesota,master of arts.
52. Raposo, M., doPaço, A. (2010). "Special issue: entrepreneurship and education links between education and entrepreneurial activity", Springer Science+Business edia , 7,143-144.
53.Regele, M.D., and Neck, H.M( 2012). Entrepreneurship education sub-ecosystemin the United States: opportunities to increase entrepreneurial activity. BabsonCollege, USASBE, 52-69.
54.Ristovska, N., & Stankovska, S. (2022). ENHANCING ENTREPRENEURIAL SKILLS OF EMPLOYEES IN THE EDUCATION PROCESS. UTMS Journal of Economics, 10(1) 109-123.
55.Samkange,W.(2022)TheImplementation of Entrepreneurship Education at Secondary school Level in Harare, Zimbabwe. The Journal of Educational Research,108(3),236-249.
56. Schmidt, J. J., Soper, J. C., & Bernaciak, J. (2013). Creativity in the entrepreneurship program: a survey of the directors of award winning programs. Journal ofEntrepreneurship Education, 16,31e44.
57.Spigel, B (2016). Entrepreneurial Ecosystems and Regional Policy: A Sympathetic Critique. European Planning Studies, 1759–1769 .
58.Stam, E., Spigel, B. (2017). Entrepreneurial Ecosystems. . In R. Blackburn, D. De Clercq,J. Heinonen, & Z. Wang (Eds.), Handbook for Entrepreneurship and Small Business.London, UK: Sage.
59.StephanieI.Anderson-Morales(2011). Successful entrepreneurship in a developing country,A case study in Cotonou, Benin, Master’s Thesis for MSc in International Development Studies, Utrecht University ,August. t, can we afford to neglect them in the t
60.Uzmanoglu, S., Isgoren, N. C., Cinar, A. Tektas, N., oral, B.)2017.(Evaluation of educational and technical structure at vocational school, procedia social and Behavioral sciences, 2 (2), 3447-3451.
61.UNESCO(2008) "Inter-Regional Seminaron Promoting Entrepreneurship Education IN Secondari Schools, 11 – 15,Bankok, Thailand".
62.Zain,S M., Ahmad Basri,N.E ., Mahmood,N A., Basri,H., Yaacob,M&Ahmad,M(2013).SustainableEducationandEntrepreneurship¬Triggers Innovation Culture in 3R Procedia – Social and Behavioral Sciences 102, 128 – 133.