آزمون مدل ساختاری فرهنگ سازمانی و فرایند مدیریت دانش با عملکرد سازمانی: نقش میانجی نوآوری سازمانی
محورهای موضوعی :سیاوش طالع پسند 1 * , سید احمد محمدی حسینی 2
1 - دانشگاه سمنان
2 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
کلید واژه: نوآوری سازمانی, فرهنگ, مدیریت دانش, بهبود عملکرد.,
چکیده مقاله :
این مطالعه نقش فرهنگ و فرایندهای مدیریت دانش بر عملکرد را با تأکید بر نوآوری سازمانی مورد بررسی قرار می دهد. اهمیت بررسی نوآوری سازمانی در مطالعات مختلفی مورد تأیید و بررسی قرار گرفته است. بنابراین مطالعه حاضر سعی دارد به بهبود نوآوری و عملکرد دانشگاه ها با در نظر گرفتن متغیر های فرهنگ و مدیریت دانش بپردازد. روش انجام پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را 252 نفر از کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه های شهر سبزوار تشکیل می دادند که به صورت طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. یافته ها نشان داد که فرایندهای مدیریت دانش و فرهنگ تأثیر مثبت و معنی داری بر نوآوری سازمانی دارد و نوآوری هم تأثیر مثبت، مستقیم و معنی داری بر عملکرد سازمانی دارد، به علاوه نوآوری می تواند نقش واسطه را بین فرهنگ و عملکرد و بین مدیریت دانش و عملکرد ایفا کند. بنابراین، این مطالعه، اهمیت مدیریت دانش و فرهنگ بر نوآوری و اهمیت هر سه ی این متغیرها را بر بهبود عملکرد، روشن میسازد.
In this study we examined the role of organizational culture and knowledge management process in organizational performance, stressing organizational innovation as a mediating variable. Therefore, this study tries to improve organizational innovation and organizational performance in universities, considering organizational culture and knowledge management process. A descriptive - correlational research method was used. The population of the study included faculty and nonacademic stuff of Sabzevar universities. Using a stratified random sampling method 252 people were selected for the purpose of the study. Research finding showed that the process of knowledge management and organizational culture have a positive and significant impact on organizational innovation and organizational innovation has a direct and positive impact organizational performance. Besides organizational innovation can have a mediating role between organizational culture and organizational performance. Organizational and also between knowledge management process and organizational performance. Furthermore, this study revealed the importance of knowledge management process and organizational culture in organizational innovation and also the importance of these three variables in improving organizational performance.
1. حسنقلی پور، طهمورث، عابدی جعفری، حسن، خطیبیان، ندا، (1388). سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش در سازمان ها از طریق یک مدل بلوغ توسعه یافتۀ مدیریت دانش، سال چهارم، شماره 14، ص 121-148.
2. سید نقوی، میرعلی، سپندارند، صادق، رامین مهر، حمید، (1391). بررسی اثرات سرمایه های فکری بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش میانجی قابلیت یادگیری در شعب بانک صادرات استان تهران، مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 12، صص 70-53.
3. کردنائیج، اسداله، فانی، علی اصغر، مسعودی، زهرا (1393). فرهنگ سازمانی حلقه مفقوده شفافیت سازمانی و عملکرد سازمان، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 12، شماره 2، صص 173-189.
4. محمدی حسینی، احمد، امین بیدختی، علی اکبر، (1393). بررسی نقش یادگیری سازمانی در افزایش عملکرد نوآوری، دو فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال دوم، شماره 4، صص 84-95.
5. مرادی، محمود، یاکیده، کیخسرو، عبداللهیان، فرزانه، صفردوست، عاطیه، (1392). بررسی تأثیر فرهنگ مدیریت خطا بر نوآوری سازمانی، فصل نامه علمی-پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره یازدهم، شماره 2، صص 87-114.
6. میر فخرالدینی، سید حیدر، حاتمی نسب، سید حسن، طالعی فر، رضا، کنجکاو منفرد، امیر رضا. (1389). مدیریت دانش، نوآوری دانش و عملکرد نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 2، ص ص 118-103.
7. Birasnav, M., Albufalasa, M., & Bader, Y. (2013). The role of transformational leadership and knowledge management processes on predicting product and process innovation: An empirical study developed in Kingdom of Bahrain. Review of Applied Management Studies, 11: 64-75.
8. Birasnav, M. (2013). Knowledge management and organizational performance in the service industry: The role of transformational leadership beyond the effects of transactional leadership. Journal of Business Research.
9. Cefis, E., & Marsili, O. (2006). Survivor: The role of innovation in firms' survival. Research Policy, 35(5), 626–641.
10. Chen, Y., Lin, M. J. J., & Chang, C. H. (2009). The Positive Effects of Relationship Learning and Absorptive Capacity on Innovation Performance and Competitive Advantage in Industrial Markets. Industrial marketing management, 38, 152–158.
11. Chen, J.Z. (2004). Measuring intellectual capital: a new model and empirical Study. Journal of Intellectual Capital, Vol.5, No.1, pp.195- 212.
12. Cameron, K. S; Quinn, R. E. (2006). “Diagnosing and Changing Organizational Culture”; Reading: Addison Wesley.
13. Dwivedi, Y., Venkitachalam, K., Sharif, A., Al-Karaghouli, W., & Weerakkody, V. (2011). Research trends in knowledge management: analyzing the past and predicting the future. Information Systems Management, 28, 43–56.
14. Damanpour, F., (1987). The adoption of technological, administrative, and ancillary innovations: impact of organizational factors. Journal of Management 13 (4), 675–688.
15. Damanpour, F. (1991). Organizational Innovation: A Meta-analysis of Effects of Determinants and Moderators, Academy of Management Journal, Vol. 34, No. 3, pp. 555–90.
16. Damanpour, F. and Schneider, M. (2008). Characteristics of Innovation and Innovation Adoption in Public Organizations: Assessing the Role of Managers, Journal of Public Administration Research and Theory, Vol.19, pp. 495–522.
17. Günday, G., Ulusoy, G., Kılıç, K., & Alpkan, L. (2011). Effects of innovation types on firm performance. International Journal of Production Economics, 133(2), 662-676.
18. Gregory, B. T., Harris, S. G., Armenakis, A. A., & Shook, C. L. (2009). Organizational culture and effectiveness: A study of values, attitudes, and organizational outcomes. Journal of Business Research, 62, 673–679.
19. Garcia-Morales, V. J., Matías-Reche, F., & Verdu-Jover, A. J. (2011). Influence of internal communication on technological proactivity, organizational learning, and organizational innovation in the pharmaceutical sector. Journal of Communication, 61, 150–177.
20. Greiner, M. E., Böhmann, T., & Krcmar, H. (2007). A Strategy for Knowledge Management. Journal of knowledge management, 11, 3-15.
21. Hogan, S. J. & Coote, L.V. (2013). Organizational culture, innovation, and performance: A test of Schein's model. Journal of Business Research, 1-13.
22. Hung, C.Y., Ming Hung, S., Pin Lin, Q., Tsai, M. L. (2005). Critical Factors In Adopting a Knowledge Management System For The Pharmaceutical Industry. Industrial Management & Data Systems, 105(2), 164-183.
23. Homburg, C., & Pflesser, C. (2000). A multiple-layer model of market-oriented organizational culture: Measurement issues and performance outcomes. Journal of Marketing Research, 37(4), 449–462.
24. Hongming, X., L. Changyong, and C. H. Chunhui. (2007). “Relationships Among Market Orientation, Learning Orientation, Organizational Innovation and Organizational Performance: An Empirical Study in the Pearl River Delta Region of Chin; Higher Education Press and Springer-Verlag.” Frontiers of Business Research in China 1 (2):222–253.
25. Jiménez - Jiménez, D., & Valle, R.S. (2011), Innovation, organizational learning, & performance, Journal of Business Research, Vol. 64, No.4, pp. 408-417.
26. Khazanchi, S., Lewis, M. W., & Boyer, K. K. (2007). Innovation-supportive culture: The impact of organizational values on process innovation. Journal of Operations Management, 25, 871–884.
27. Kim,D.Y,Kumar,V,Kumar,U,(2012), Relationship between quality management practices and innovation,Journal Of Operation Management30,295-315.
28. Liao, Y. (2011). The effect of human resource management control systems on the relationship between knowledge management strategy and firm performance, International Journal of Manpower, 32, 494-511.
29. Mumford, M.D., Scott, G. M., Gaddis, B., & Strange, J. M. (2002). Leading creative people: Orchestrating expertise and relationships. Leadership Quarterly, 13(6), 705–750.
30. Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies createthe dynamics of innovation. New York: Oxford University Press.
31. Nonaka, I., & Konno, N. (1998). The concept of “ba”: Building a foundation for knowledge creation. California Management Review, 40(3), 40–54.
32. O'Reilly, C. A., III, Chatman, J., & Caldwell, D. F. (1991). People and organizational culture: A profile comparison approach to assessing person-organization fit. Academy of Management Journal, 34(3), 487–516.
33. Parlby, D., & Taylor, R. (2000). The power of knowledge: a business guide to knowledge management [Online]. Cited 2000-10-31. Available: http://www.kpmgconsulting.com/index.html.
34. Rosenbusch, N., Brinckmann, J., & Bausch, A. (2011). Is innovation always beneficial? A meta-analysis of the relationship between innovation and performance in SMEs, Journal of Business Venturing Vol 26, No. 4, pp. 441–457.
35. Schein, E. H. (1992). Organizational culture and leadership. San Francisco: Jossey-Bass Inc.
36. sanford,r.(2009). THE IMPACT OF ACTIVITY-BASED COSTINGON ORGANIZATIONAL PERFORMANCE. Degree Doctor, Nova Southeastern University.50-61.
37. Torabi, M. and Goodarzi, M. (2009).The Holding Knowledge & Innovation Based Companies, Transformation in Medical Sciences & Economic Growth, Hakim Research Journal, Vol. 12, No. 3, pp. 10- 17(in Persian).
38. Tellis, G. J., Prabhu, J. C., & Chandy, R. K. (2009). Radical innovation across nations: The preeminence of corporate culture. Journal of Marketing, 73(1), 3–23.
39. Wang, Zhining; Wang, Nianxin,(2012), Knowledge sharing, innovation and firm performance, Expert Systems with Applications,39, 8899–8908.
40. Weerawardena, J., (2003). The role of marketing capability in innovation based competitive strategy. Journal of Strategic Marketing 11 (1), 15–36.
41. Vaccaro, A., Parente, R., Veloso, F. M. (2010). Knowledge Management Tools, Inter organizational Relationships, Innovation and Firm Performance, Technological Forecasting Social Change, 32, 34-20.
42. Yonghong, Z., Zigang, Z., Kaijin, L., (2005). Impact of technological innovation on growth trajectory of enterprise’s technological capability: a theoretical analysis. Singapore Management Review 27 (2), 81–101.
43. Zheng, W., Yang, B., & McLean, G. (2010). Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational effectiveness: Mediating role of knowledgemanagement. Journal of Business Research, 63, 763–771.