ارائه مدل نوآوری باز در صنعت بانکداری ایران : مطالعه موردی بانک پارسیان
محورهای موضوعی : تخصصیجعفر باقری نژاد 1 * , غزاله جاوید 2
1 - دانشگاه الزهرا (س) ،تهران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات
کلید واژه: نوآوری باز, منابع تکنولوژیک, توانمندی جذب ایده ها, منابع دانش خارجی, تغییرات تکنولوژیک, اعتماد,
چکیده مقاله :
در تحقیق انجام شده که این مقاله نتایج آن را منعکس می سازد، مدلی جهت شکل گیری نوآوری باز در صنعت بانکداری ایران ارائه می شود. در واقع رابطه بین نوآوری باز به عنوان متغیر مکنون و عوامل اثرگذار برآن در چارچوب مدلی تبیین می گردد. در این راستا با مرور ادبیات موضوع و تحقیقات پیشین یک مدل مفهومی نوآوری باز در صنعت بانکداری شامل سه سازه عمده نظیر عوامل داخلی (منابع تکنولوژیک ،توانمندی جذب ایده ها)، عوامل خارجی(منابع دانش خارجی، تغییرات تکنولوژیک) وعوامل رابطه ای (اعتماد) طراحی شد. با انجام مصاحبه هایی با خبرگان امر در ارتباط با سازه های مدل مذکور وانجام تحلیل های آماری، اعتبارسنجی لازم بعمل آمد. سپس در یک مطالعه میدانی در بانک پارسیان با توزیع پرسشنامه، داده های مرتبط برای آزمون تایید سازه ها، نشانگرها ومتغیر های مدل، گردآوری شد. در ادامه با استفاده از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری و نیز معادلات رگرسیونی تعاملی در قالب تحلیل مسیر و کاربرد نرم افزار های اس پی اس اس و لیزرل ، داده ها مورد تحلیل قرار گرفتند و عوامل رابطه ای بین متغیر های مکنون و مشاهده گر تبیین شدند. نتایج موید آن است که دربعد داخلی منابع تکنولوژیک با شکل گیری نوآوری باز، رابطه مستقیم مثبت ندارد درحالیکه توانمندی جذب ایده ها با شکل گیری نوآوری باز ، رابطه مثبت دارد. دربعد خارجی، منابع دانش خارجی و تغییرات تکنولوژیک با شکل گیری نوآوری باز، رابطه مثبت دارند. سرانجام در بعد عوامل رابطه ای ، "اعتماد" با شکل گیری نوآوری باز، رابطه مثبت دارد. مدل این تحقیق با سازه ها ومتغیرهای مربوط می تواند در شکل گیری نوآوری باز در صنعت بانکداری موثر واقع گردد و مد نظر سیاست گذاران وبرنامه ریزان بخش اقتصادی مذکور قرار گیرد
In a research which this paper reflects its results , a model for open innovation in banking industry is offered. In fact , the relationship of open innovation as latent variable and the influential factors are stated in a model. In this regard, with reviewing literature and previous researches, a conceptual model for open innovation in banking industry was designed. This model includes three main constructs like internal factors (technological resources, capability of idea attraction ), external factors(external knowledge resources, technological changes) and the relationship factors as trust. By conducting interviews with experts regarding the model constructs and doing statistical analysis, it has been approved. Then in a field study in Parsian Bank, by distribution of questionnaires, the relevant data for approval of the model ingredients were gathered. At last, by using structural equation modeling and regression equations in path analysis form and using SPSS and LISREL Softwares , the data were analyzed and the interrelation among latent variable and independent variables were stated clearly. The findings show that, in internal side ,technological sources doesn’t show any direct relation with open innovation, while the capability of idea attraction, had direct relation with open innovation. In external side, knowledge and technological change had positive and direct relation with open innovation. In interaction side, trust had positive and direct relation with open innovation. The model of this research can be useful for cultivating open innovation in banking industries and as a powerful tool for policy makers and planner in this sector.