Comparative study of moral education Iran, China and America in the modern age in higher education
Subject Areas : Ethics and Islamic Educationhasan malaki 1 , zakiya abbasi 2 , abas abbaspour 3 , saeed beheshti 4
1 - Allameh Tabataba’I University
2 - Allameh Tabataba’I University
3 - Allameh Tabataba’I University
4 - Allameh Tabataba’I University
Keywords: Moral education, higher education, cognitive approach, Islam, communism,
Abstract :
Ethics is an essential component durability and consistency of human societies and moral strength of any society depends on its. The aim of the study was to investigate approaches to moral education in three countries Iran, America and China in general and higher. The research method is comparative qualitative survey And required data through library documents, investigative reports and search the World Wide Web is obtained And using a range pattern that describes four steps, interpretation, and compared to the comparative studies indicate proximity; After presenting the facts pertaining to moral criticism similarities and differences and the strengths and weaknesses of each country in this field deals. The results shows that all approach get in religion in any country And stages of moral development in non-Islamic approaches, especially cognitive approach are fixed and unchangeable. While the Islam moral laws and ordinances knows absolute and actual . And except Islam Other approaches emphasize only one aspect of moral education
- آرمند، محمد، ۱۳۸۷، «طراحی الگوی مطلوب تربیت اخلاقی در دوره متوسطه بر اساس نقد الگوی تربیت منش»، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
- جوادی آملی، عبدالله، ۱۳۸۹، مبادی اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعی قرآن کریم)، جلد ۱۰، قم: اسراء. akhlagh.net
- جهانگیر زاده، محمدرضا،1390، «دیدگاههای شناختی تحولی در رشد اخلاقی»، فصلنامه معرفت اخلاقی. شماره 4. ص 122-101
- زارعان، محمدجواد، ۱۳۹۱، «بررسی تطبیق رابطه تربیت دینی و تربیت اخلاقی با نگرش اسلامی» (با تأکید بر نقش اسلام در تبیین مبانی، اصول و روشها و تربیت اخلاقی. موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (رحمهالله علیه)).
- سجادی، سید مهدی، ۱۳۷۹، «رویکردها و روشهای تربیت اخلاقی و ارزشی»، مجله پژوهشهای فلسفی – کلامی، شماره ۳. صفحه ۱۶۵-۱۴۴
- فتحعلی خانی، محمود، ۱۳۹۱، آموزههای بنیادین علم اخلاق، ج ۱، قم: مرکز جهانی علوم اسلامی.
- محمدی، مسلم، ۱۳۹۴، هویتیابی و کارکرد شناسی نظام اخلاقی اسلام. www.m-mohammadi.ir
- مصباح یزدی، محمدتقی، ۱۳۹۴، اخلاق در قرآن، تحقیق و نگارش: محمدحسین اسکندری. قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدس سره).
- مکارم شیرازی، ناصر. (1392). اخلاق در قرآن. کتابخانه دیجیتال موسسه آل البیت (علیهالسلام)؛ http://www.alulbayt.com/farsi/book1.htm
- میر شاه جعفری، ابراهیم و کلباسی، افسانه، ۱۳۸۳، «دیدگاه برنامه درسی اخلاق مدار با تکیهبر پرورش منش»، مجله معرفت اخلاقی، شماره ۱، ص ۱۹۴-۱۷۱.
- میلر، جی. پی، نظریههای برنامه درسی، ۱۳۹۴، ترجمه محمود مهر محمدی، تهران: سمت
- وجدانی، فاطمه؛ محسن ایمانی، رضا اکبریان و رضا صادق زاده، ۱۳۹3، «بررسی انتقادی سه دیدگاه رایج تربیت اخلاقی بر اساس دیدگاه علامه طباطبائی»، فصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، شماره 2. ص 65-42.
منابع انگلیسی
- Althof, Wolfgang & Berkowitz, Marvin, 2005, Moral education and character Education: their Relationship and Roles in citizenship Education. University of Missouri- Journal of Moral Education. 35 (4)pp495-518.
- Beland, Kathy, 2003, Eleven Principles Sourcebook washington,D,C, Character Education
- Deborah J. Erie,2013, The Role of General Education in the Development of Ethical Reasoning in College Students: A Qualitative Study on the Faculty Perspective. University of Nebraska-Lincoln.
- Faresi, Mohammad Imam,2013, Challenges and Models for Moral Education in the Digital Era.ISSN 1302-6488,Volume: 14,Number: 4,Article 1,3.
- Ikemoto taku,1696, moral education in japan, Implications for American schools. www.hi-ho.ne.sp
- Jeremy I. M. Carpendale,2000, Kohlberg and Piaget on Stages and Moral Reasoning. Simon Fraser University. Developmental Review 20, 181–205. available online at http://www.idealibrary.com.
- Kohlberg, L,1980, »Stages of moral development as a basis for moral education« In B. (Ed.), Moral development, moral education, and Kohlberg: Basic issues in philosophy, psychology, religion and education. Birmingham Ala.: Religious Education Press.pp.15-98
- Moral Education, 2016, A Brief History of Moral Education, The Return of Character Education,Current Approaches to Moral Education, http://education.stateuniversity.com.
- Nakayama, Osamu,2012, Globalization and the Need to Reconstruct
Moral Education in Higher Education. University of Birmingham.
- Sloan, D, 1980, »The teaching ethics in the American undergraduate curriculum«,In D, Callahan and S. Bok (Eds.), Ethics teaching in higher education, pp. 1-57. New York: Plenum Press.
- Yanling,Zhang, 2015, Analysis and Discussion on Chinese College Students’ Moral Characteristics and Its Countermeasures. Social Sciences. Vol.03 No.03. ID:54450,4 pages.
- Zhu, Xiaoman and Liu Cilin, 2004, Teacher training for moral education in China,Journal of Moral Education Vol. 33, Iss. 4.
- Zhu, Xiaoman, 2006, »moral education and valus education in curriculum reform in china«, Higher education press and springer – verlarg. p.191-200.
- Zhanjun Ma, 2010, »Exploration into Construction of Moral Education in Colleges and Universities in a New Period«, Asian Social Science. Vol. 6, No. 7.
- Zhigang, Zhang, 2010,The Development of Moral Education in China. Shanghai Education.