ارائه الگوی زنجیره ارزش شایستگی¬های مدیران منابع انسانی سازمان¬های دولتی مبتنی بر صلاحیت¬های حرفه¬ای
محورهای موضوعی : مدیریت دانشفاطمه اکبری پشم 1 , محمد حکاک 2 * , حجت وحدتی 3 , امیرهوشنگ نظرپوری 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، دانشکده مرکزی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مرکزی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مرکزی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مرکزی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
کلید واژه: شایستگی, مدیران, صلاحیت, صلاحیت حرفه ای, مدیران منابع انسانی, سازمان دولتی.,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر بر اساس هدف، کاربردی و از انواع تحقیقات غیر آزمایشی می باشد. در این پژوهش در مرحله اول به منظور بررسی عمیق و طراحی الگوی زنجیره ارزش صلاحیت های حرفه ای مدیران منابع انسانی از میان راهبردهای تحقیق های کیفی، روش تحلیل مضمون (تحلیل تم) انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران ارشد و منابع انسانی در سازمان های دولتی در شهرستان خرم آباد می باشد که در بازه زمانی پژوهش در سازمان های دولتی شهرستان خرم آباد مشغول به کار بوده و حداقل 10 سال سابقه کار در این سمت را داشته اند. در این تحقیق ابتدا از شیوه نمونه گیری قضاوتی (هدفمند) استفاده گردید. در این تحقیق نیز با انجام مصاحبه با مدیران ارشد و منابع انسانی سازمان های دولتی، خبرگان دانشگاهی داده های کیفی جمع آوری شدند. پس از انجام مصاحبه ها، داده های کیفی براساس کدگذرای نظری تحلیل شدند و سپس مقولات مرتبط با پدیده مورد بررسی و مدل پارادایمی براساس نظر استراوس و کوربین استخراج گردید. نتایج حاصل از مراحل قبلی، شامل جستجوی منابع، بررسی اولیه، بررسی منابع تایید شده، استخراج داده ها، کدگذاری و مقوله بندی آنها در نهایت منتج نشان دهنده متغیرهای اصلی پژوهش شامل شایستگی فردی(6 مقوله)؛ شایستگی اجتماعی (3 مقوله)؛ شایستگی سازمانی (6 مقوله)؛ شایستگی مدیریتی (5 مقوله)؛ شایستگی تخصصی (5 مقوله)؛ شایستگی کارکردی (8 مقوله) و شایستگی ارتباطی (4 مقوله) می باشد.
The present research is applied based on purpose and is a type of non-experimental research. In this research, in the first stage, in order to deeply study and design the value chain model of the professional competencies of human resource managers, among the qualitative research strategies, the content analysis method (theme analysis) was selected. The statistical population of this study includes all senior managers and human resources in government organizations in Khorramabad city who have been working in government organizations in Khorramabad city during the research period and have at least 10 years of experience in this position. اند. In this study, first, judgmental (purposive) sampling method was used. In this study, qualitative data were collected by conducting interviews with senior managers and human resources of government organizations and academic experts. After the interviews, qualitative data were analyzed based on theoretical coding, and then the categories related to the phenomenon under study and a paradigm model based on Strauss and Corbin were extracted. The results of the previous steps, including resource search, initial review, verification of verified sources, data extraction, coding and categorization, finally show the main variables of the research, including individual competence (6 categories); Social competence (3 categories); Organizational competence (6 categories); Managerial competence (5 categories); Specialized competency (5 categories); There are functional competencies (8 categories) and communication competencies (4 categories).
احمدی، علی اکبر.، درویش، حسن.، و سبحانی، محمد جواد. مدلسازی شایستگی های منابع انسانی بر اساس آموزه های نهج البلاغه(مطالعه موردی سنخیت سنجی شایستگی های منابع انسانی در دانشگاه امام صادق)، 1392؛ 2(1).
ابطحی، سیدحسین؛ منتظری، محمد. مدیریت مبتنی بر شایستگی و نقش آن در مدیریت منابع انسانی، فصلنامه مطالعات مدیریت، 1386؛ 56(1).
ابیلی، خدایار؛ نیکخواه فرخانی، زهرا؛ صالحنیا، زهرا. مدل شایستگی فروشندگان بیمه برای تحقق مدیریت مبتنی بر شایستگی، پژوهشنامه بیمه، 1393؛ 23(3).
ایمانی، عبد المجید؛ قدرتی، سمانه. مدل مفهومی شایستگی مدیران منابع انسانی درچارجوب نظام ارزشی اسلام، پژوهش های مدیریت عمومی، 1395؛ 9(23).
حاج کریمی، عباس علی.؛رضاییان، علی ؛هادی زاده، اکرم. طراحی مدل شایستگی های مدیران منابع انسانی بخش دولتی در ایران، چشم انداز مدیریت دولتی، 1390؛ 8(1).
خورشیدی، عباس؛ اکرامی، محمد. شناسایی عوامل سازنده شایستگی مدیران، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، 1390؛ 6(4).
درگاهی، حسین؛ علیپورپسند، محمد حسن و حیدری قره باغی،هادی. ارائه مدل شایستگی در توسعه منابع انسانی، مطالعه موردی شایستگی مدیران فرهنگسراهای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، 1389، 23(1).
دلاوری, مهدی؛ مهدی یزدانی؛ حمید خداداد حسینی و محمدحسین صبحیه. استراتژی توسعه و ارتقاء شایستگی مدیران پروژه در سازمانهای پروژه محور، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک پروژه ها، تهران، دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشکده شهید رضائی، 1390.
دهقانان، حامد. مدیریت بر مبنای شایستگی، مجله مجلس و پژوهش،1386؛ 13(53).
سقازاده, مهران؛ حسین نقاش طوسی و محمدحسن سبط. طراحی نظام ارزیابی عملکرد و انتخاب مدیران کلیدی پروژه ها در سازمان های پروژه محور، یازدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه، تهران، گروه پژوهشی صنعتی آریانا، 1393.
- شاهرخی نژاد, نامدار. مدل شایستگی و استانداردهای شایستگی مدیرپروژه، اولین همایش ملی پژوهشهای مهندسی صنایع، همدان، 1393.
عارف، هادی؛ مرادی شیرازی، سیدعباس. شفافسازی مفهوم شایستگی در مدیریت منابع انسانی با رویکرد تحلیل مفهومی، فصلنامه علمی-پزوهشی مدیریت سازمانهای دولتی، 1396؛ 5(2).
محمودی، سیدمحمد؛ زارعی متین، حسن؛ بحیرایی، صدیقه. شناسایی وتبیین شایستگیهای مدیران دانشگاه، مدیریت در دانشگاه اسلامی، 1391؛ 56(1).
مرادی, سینا؛ هانی اربابی و یاسر گلدوست جویباری. ، واکاوی شایستگی های مدیران پروژه بر اساس نوع پروژه، دوازدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه، تهران، گروه پژوهشی صنعتی آریانا، 1395.
مظفری، سید میر احمد؛ مشرف جوادی، بتول و نادریان، مسعود. تعیین مهارتها و شایستگی های مدیران سازمان تربیت بدنی از دیدگاه خود و ارائهی یک الگوی مدیریتی در این زمینه، نشریهی علوم حرکتی و ورزش، 1381؛ 1(1).
مهرابی معزآبادی, دانیال؛ آیدا رحیمی گلخندان؛ محمدعلی کاشف حقیقی و مریم مرادنژاد. کلیدی ترین شایستگی های رفتاری مدیر پروژه، یازدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه، تهران، گروه پژوهشی صنعتی آریانا، 1393.
Ambrosini V, Bowman C. What are dynamic capabilities and are they a useful construct in strategic management? Int. J. Manag. Rev.,2009; 11(1): 29-49
Audenaert M, Vanderstraeten A, Buyens D, Desmidt S. Does alignment elicit competency‐based HRM? A systematic review. Management Revue. 2014;25:5‐26.
Azzeh DYA, & Nuaimi MA. Competency‐Based Human Resources Management and Organizational Performance: Riyadh Bank Case Study [Master degree]. Middle East University.2015.
Bergenhenegouwen GJ, Horn HFK, Mooijman EAM. Competence development-A challenge for HRM professionals: Core competences of organizations as guidelines for the development of employees. J. Eur. Ind. Train.,1996; 20(9): 29-35.
Bohlouli, M., Ansari, F., Patel, Y., Fathi, M., Cid, M. L., & Angelis, L. Towards analytical evaluation of professional competences in Human Resource Management. In IECON Proceedings (Industrial Electronics Conference), 2013: 8335–8340.
Bohlouli, M., Ansari, F., & Fathi, M. Design and realization of competence profiling tool for effective selection of professionals in maintenance management. In Conference Proceedings - IEEE International Conference on Systems, Man and Cybernetics, 2012: 2195–2200.
Bohlouli, M., Ansari, F., Kakarontzas, G., & Angelis, L. An adaptive model for competences assessment of IT professionals. In Integrated Systems: Innovations and Applications, 2015:91–110.
Capaldo G, Iandoli L, Zollo G. A situationalist perspective: To competency management. Hum. Resour. Manage, 2006; 45(3): 429-448.
Chen HM, Chang WY. The essence of the competence concept: Adopting an organization's sustained competitive advantage viewpoint. J. Manag. Organ.,2010; 16(5): 677-699.
Clardy A. Human resource development and the resource-based model of core competencies: Methods for diagnosis and assessment. Hum. Resour. Dev. Rev.,2008; 7(4): 387-407.
Delamare Le Deist, F., & Winterton, J. What Is Competence? . Human Resource Development International,2005; 8(1), 27–46
Draganidis, F., & Gregoris, M. Competency based management: a review of systems and approaches. Information Management Computer Security,2006; 14(1), 51–64.
Dubois D, Rothwell W, Stern DK, Kemp L. Competency‐Based Human Resource Management: Discover a New System for Unleashing the Productive Power of Exemplary Performers. London: Nicholas Brealey Publishing; 2004.
Gunawan J, Aungsuroch Y. Managerial competence of first‐line nurse managers: a concept analysis. Int J Nurs Pract. 2017;23(1):e12502‐ e12502.
Gunawan J, Aungsuroch Y, Fisher ML. Factors contributing to managerial competence of first‐line nurse managers: a systematic review. Int J Nurs Pract. 2018;24(1):e12611‐e12611
Håland E, Tjora A. Between asset and process: Developing competence by implementing a learning management system. Hum. Relat.,2006; 59(7): 993-1016.
Hijazeh EHM. Adopting a Competency Based Human Resource Management System in Palestine Cellular Communication LTD‐JAWWAL [Master degree]. Faculty of Graduate Studies, An‐Najah National University.2011.
Huang, J. J., Tzeng, G. H., & Ong, C. S. Optimal fuzzy multi-criteria expansion of competence sets using multi-objectives evolutionary algorithms. Expert Systems with Applications,2006; 30(4): 739–745.
Lindholm J, Yarrish K, Zaballero A, & Rothwell WJ. The Encyclopedia of Human Resource Management, Volume 2: HR Forms and Job Aids, San Francisco: Wiley.2012.
Mitchell R, Obeidat S, Bray M. The effect of strategic human resource management on organizational performance: the mediating role of high‐performance human resource practices. Hum Resour Manag. 2013;52(6):899‐921.
Mulder M, & Collins K. Competence development in public and private organisations: A survey of its use in practice in selected EU member states. Paper presented at the Comunicación presentada en la ECER Conference, Gent (Belgium), 2007.
Ritva LM, & Riitta V. Competence management and human resource development: a theoretical framework for understanding the practices of modern Finnish organisations. Haaga-Helia University of Applied Sciences, Helsinki, Finland; 2007.
Rocha GB, Passador CS, Shinyashiki GT. What is the social gain from competency management? The employees’ perception at a Brazilian public university. Revista de Administração. 2017; 52(3):233‐245.
Rothwell WJ. Competency‐based human resource management. The encyclopedia of human resource management. New Jersey; Pfeiffer: A Wiley Imprint; 2012:45‐47.
Różewski, P., Kusztina, E., Tadeusiewicz, R., & Zaikin, O. Methods and Algorithms for Competence Management. In Intelligent Open Learning Systems, 2011: 151–176.
Sanchez JI, Levine EL. What is (or should be) the difference between competency modeling and traditional job analysis? Hum. Resour. Manage. Rev.,2009; 19(2): 53-63.
Sandberg, J. Understanding human competence at work: An interpretative approach. Academy of Management Journal,2000; 43(1): 9– 25.
Savaneviciene A, Stankeviciute Z. Human resource management and performance: From practices towards sustainable competitive advantage. Globalization‐Education and Management Agendas, 2012. London: InTech
Sienkiewicz Ł, Jawor-Joniewicz A, Sajkiewicz B, Trawińska-Konador K, & Podwójcic K. Competency-based human resources management: The lifelong learning perspective. Warszawa, Poland: Educational Research Institute; 2014.
Shavelson, R. J. On an Approach to Testing and Modeling Competence. Educational Psychologist,2013; 48(2): 73–86.
Teodorescu, T. Competence versus competency. Performance Improvement, 2006; 45(10): 27–30.
Thang LC, Quang T. Antecedents and consequences of dimensions of human resource management practices in Vietnam. Int J Hum Resour Manag. 2005;16(10):1830‐1846.
Vlachos IP. The effects of human resource practices on firm growth. Int J Bus Sci Appl Manag. 2009;4(2):17‐34.
Vermeeren B, Steijn B, Tummers L, Lankhaar M, Poerstamper R‐J, Van Beek S. HRM and its effect on employee, organizational and financial outcomes in health care organizations. Hum Resour Health. 2014;12(1):35.
Wu, W. W. Exploring core competencies for R&D technical professionals. Expert Systems with Applications, 2009; 36(5): 9574–9579.