آسيب شناسي نظام آموزش و بهسازي منابع انساني : مورد سازمان بيمه اي
محورهای موضوعی : همسوسازي استراتژي هاي يادگيري و توسعه با استراتژي سازمانطلعت دیبا واجاري 1 * , فيروز نوري كلخوران 2
1 - استاديار، دانشگاه پيام نور، تهران، ايران
2 - دکتری برنامه درسی، بورسيه هیأت علمي دانشگاه بوعلي سينا، همدان، ایران
کلید واژه: آسيبشناسي آموزشي الگوهاي آسيبشناسي برنامههاي بهبودآموزش و بهسازي منابع انساني,
چکیده مقاله :
هدف از اين پژوهش، تشريح روند تكوين مدل آسيبشناسي آموزش و بهسازي منابع انساني، شناسايي و تعيين آسيبهاي آموزش و بهسازي منابع انساني و ارائه برنامههاي بهبود آموزش صندوق بيمه كشاورزي در حوزه آموزش و توسعه منابع انساني ميباشد. رویکرد پژوهش در اين مطالعه آمیخته میباشد. در اين پژوهش از رويكردهاي کمی و کیفی استفاده شده است. پژوهش در بخش كيفي مبتني بر روش ارزشيابي میباشد. و در بخش كمي از روش پيمايش براي تعيين اولويت برنامههاي بهبود آموزشي (مبتني بر نرخ اولويت ريسك) استفاده شده است. براي سازماندهي الگوي آسيبشناسي آموزشي و شناسایی و انتخاب شاخصهاي آسيبشناسي از مصاحبه با متخصصين و مديران مجموعه استفاده شده است. انتخاب شرکتکنندگان در فرآیند مصاحبه با روش نمونهگیری هدفمند (از نوع نظري) صورت گرفت. پس از انجام مصاحبهها، محورهاي آسيبشناسي آموزشي تعيين شدند و شاخصهاي مرتبط در قالب الگوي آسيبشناسي آموزشي موسوم به MTM جانمايي شدند. پس از نهاييسازي الگوي MTM براي وزندهي به محورهاي آسيبشناسي از نرمافزار مدلسازي تفسير ساختاري (IMS) استفاده شد. پس از نهايي شدن الگو و شاخصهاي مرتبط، شاخصهاي آموزش و بهسازي منابع انساني در شهرداري كرج مورد ارزيابي قرار گرفت و برنامههاي بهبود براي ترميم و يا كاهش آسيبها تعيين شدند و در نهايت با استفاده از تكنيك امتياز اولويت ريسك (RPN) برنامههاي بهبود اولويتبندي و ارائه شدند.
The purpose of this article is to develop the model and identify the damages of training and improvement of human resources and provide improvement programs in the Agricultural Insurance Fund. The research approach is mixed and in this research quantitative and qualitative approaches are used. The method of this study is evaluation. The interview has been used to identify and select indicators. The selection of participants in the interview process was conducted using a targeted sampling method. Structural Interpretation Modeling Software (IMS) was used for weighting the pathology axes. After determining the axes, they were placed in the pathology model of the MTM. After planning and organizing the pathology, an assessment of human resources training and improvement processes was performed and improvement programs for repair or reduction of injuries were determined and using the RPN technique, Prioritized
(1) Wentworth D. Top Spending Trends for Training, 2016-2017. 2017. https://trainingmag.com.
(2) Hamlin, B and Stewart, J (2011) What is HRD? A definitional review and synthesis of the HRD domain, Journal of European Industrial Training, 35 (3), pp 199–220
(3) CIPD (2007) Learning and the Line: The role of line managers in training, learning anddevelopment, CIPD, UK
(4) نوری، فیروز. پیدایی، مهرداد. (1389). آسیبشناسی آموزشی در سازمانها (آموزش و بهسازی در هزار سوم)، انتشارات علم استادان.
(5) فتحی واجارگاه، کورش. نوری، فیروز. (1397). آسيبشناسي آموزش و بهسازي منابع انساني، انتشارات آييژ.
(6) Stracke, Christian M.(2010). Quality Development and Standards in Learning, Education, and Training: Adaptation Model and Guidelines for Implementations. https://www.researchgate.net/publication/228871566
(7) Hill. Rosemary , Stewart. Jim. (2000). Human resource development in small organizations Journal of European Industrial Training.105-117.
(8) Commission of the European Communities (1996), Commission Recommendation of 3 April 1996 concerning the Definitions of Small and Medium-sized Enterprises, Report C(96) 261 final, Brussels.
(9) فتحي واجارگاه، كورش، خراساني، اباصلت، نوري، فيروز و بافنده، حميده، (1392). آسيبشناسي آموزش و بهسازی منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران، گزارش پژوهشي.
(10) نوري، فيروز، (1393). آموزش و بهسازی منابع انسانی سازمان تأمین اجتماعی ن. م.ج.ا.ا. و تدوین برنامه توسعه آموزش و بهسازی منابع انسانی، گزارش پژوهشي.
(11) شمس موركاني، غلامرضا. صفايي موحد، سعيد. فاطمي صفت، علي. (1394). آسیبشناسی فعاليتهاي آموزش و بهسازي منابع انساني براساس مدل سه شاخگي، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني، شماره 7، زمستان 1394 ص 71 .
(12) خراساني، اباصلت، نوري، فيروز و بافنده، حميده. (1394). طراحی نظام جامع آموزش سازمان بازنشستگی کشوري (آسیبشناسی، نیازسنجی و طراحی دورههای تخصصی آموزش)، گزارش پژوهشي.
(13) فتحي واجارگاه، كورش و نوري، فيروز (1394)، آسیبشناسی آموزشی شرکت فولاد هرمزگان مبتنی بر مدل MTM و ارائه راهکارهای بهبود، گزارش پژوهشي.
(14) نوري، فيروز (1395)، آسیبشناسی آموزش نظام ورزش کشور (معاونت برنامهریزی و آموزش وزارت ورزش و جوانان)، گزارش پژوهشي.
(15) طيبي، بهمن. زين العابدين، فلاح. (1396). فصلنامه پژوهش هاي فيزيولوژي و مديريت در ورزش، سال نهم، شماره 2، تابستان 1396 صص 75-83
(16) نوري، فيروز. فتحي واجارگاه، كورش و (1396)، آسیبشناسی آموزش و بهسازی منابع انسانی بانک دی و تدوین برنامه بلند مدت آموزش و توسعه منابع انسانی، گزارش پژوهشي.
(17) فتحي واجارگاه، كورش و نوري، فيروز (1396)، آسیبشناسی آموزش و بهسازی منابع انسانی شهرداري كرج ، گزارش پژوهشي.
(18) سلطاني، محمد رضا، نيكوكار، غلامحسين، پاشايي هولاسو ، امين، خليلي، احمدرضا. آسیبشناسی آموزشهاي سازماني در يكي از مراكز نظامي نيروهاي مسلح با استفاده از الگوي «FPSS»، مجله مديريت فرهنگ سازماني، شماره 48، تابستان 1397، صص 411-438.
(19) زيدوني، زينب (1397). آسيبشناسي نظام آموزش سازمان آب و برق خوزستان، زينب زيدوني، پاياننامه كارشناسي ارشد دانشگاه شهيد چمران اهواز.
(20) Culha. Cagri, Culha. Osman (2010). The effects of organizational training on organizational commitment. International Journal of Training and Development 14:4.
(21) Eisenberger, R., Fasolo, P., & Davis-LaMastro, V. (1990). Perceived organizational support and employee diligence, commitment, and innovation. Journal of Applied Psychology, 75, 51–59.
(22) Schein, E. H. (1996). Culture: The missing concept in organization studies. Administrative Science Quarterly, 41, 229–241.