تأثیر یادگیری سازمانی بر تحول سازمانی با توجه به نقش میانجی توسعه حرفهای کارکنان( مورد مطالعه: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران )
محورهای موضوعی : روش های نوین آموزش وتوسعه منابع انسانیمنیژه احمدی 1 * , صمد باراني 2
1 - استادیار،گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - استادیار،دانشکده مدیریت،دانشگاه هوایی شهید ستاری،تهران،ایران.
کلید واژه: یادگیری سازمانیتحول سازمانیتوسعه حرفهای کارکنانبانک مرکزیمعادلات ساختاری,
چکیده مقاله :
یادگیری سازمانی مهمترین سرمایه برای تسهیل توسعه حرفهای کارکنان و نیز تحول سازمانی محسوب می شود. هدف پژوهش؛ بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر تحول سازمانی با توجه به نقش میانجی توسعه حرفهای کارکنان در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش توصیفی- کاربردی و از نوع معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری کلیه مدیران و کارشناسان مدیریتی سطوح بالای بانک مرکزی و سازمانهای تابعه(429 نفر) که از میان آنها 203 نفر نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد یادگیری سازمانی(عزیزی؛ 1393)، تحول سازمانی(جان گاتر و پیتر دراکر؛2005) و توسعه حرفهای کارکنان(لانگ و همکاران؛2015) استفاده شد که روایی آن از طریق روایی صوری و پایایی توسط آلفای کرونباخ (یادگیری سازمانی:95/0، تحول سازمانی:92/0، توسعه حرفهای کارکنان:88/0) ارزیابی گردید. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS تحلیل شدند. نتایج نشان داد یادگیری سازمانی بر توسعه حرفهای کارکنان و تحول سازمانی تأثیر مستقیم داشته و توسعه حرفهای کارکنان در رابطه بین یادگیری سازمانی و تحول سازمانی نقش میانجی معناداری دارد.
Organizational learning is the most important asset to facilitate the professional development of employees as well as organizational transformation. Purpose of the research; Investigating the effect of organizational learning on organizational change with regard to the mediating role of professional development of employees in the Central Bank of the Islamic Republic of Iran. The research method is descriptive-applied and structural equations. Statistical population of all managers and management experts of high levels of the Central Bank and its affiliated organizations (429 people) from which 203 people were selected by simple random sampling. The standard questionnaire of organizational learning (Azizi; 2014), organizational transformation (John Gutter and Peter Drucker; 2005) and staff professional development (Long et al., 2015) were used to collect data. Its validity was assessed through face validity and reliability by Cronbach's alpha (organizational learning: 0.95, organizational transformation: 0.92, staff professional development: 0.88). Data were analyzed using SPSS and AMOS software. The results showed that organizational learning has a direct effect on staff professional development and organizational change and staff professional development has a significant mediating role in the relationship between organizational learning and organizational change.
1- نظری، حمید(1396). چالش تحول اداری جهت استقرار سامانههای مدیریت در شهرداری تهران. شبان، 20، 23-28.
2- Filho, Leal, W., & Raath, S.(2018). The role of transformation in learning and education for sustainability. Journal of cleaner production,199, 286- 295.
3- Janežič, M., Dimovski, V.(2018). Modeling a learning organization using a molecular network framework. Computers & Education, 118, 56-69.
4- Insulander, E., Brehmer, D., Ryve, A. (2019). Teacher agency in professional development programmes–A case study of professional development material and collegial discussion. Learning, Culture and Social Interaction, 23, 100330.
5- Tim, Y., Hallikainen, P., & Pan, S. L.(2018). Actualizing business analytics for organizational transformation: A case study of Rovio Entertainment. European Journal of Operational Research.
6- Khan, M.(2019). Knowledge, skills and organizational capabilities for structural transformation. Structural Change and Economic Dynamics, 48, 42-52.
7- Nicolletti, M., Lutti, N., Souza, R., & Pagotto, L.(2019). Social and organizational learning in the adaptation to the process of climate change: The case of a Brazilian thermoplastic resins and petrochemical company. Journal of Cleaner Production, 226, 748-758.
8- Broekema, W., Porth, J., Steen, T., & Torenvlied, R. (2019). Public leaders’ organizational learning orientations in the wake of a crisis and the role of public service motivation. Safety science, 113, 200-209.
9- جوهج، ماری(۱۳۹۳). نظریه سازمان. مترجم: داناییفرد، حسن، تهران: انتشارات کتاب مهربان.
10- شریعتی، مسعود؛ محمدی مقدم، يوسف و باقریان، محمدرضا (1396). تأثیر سبک رهبری تحولآفرین بر صمیمیت سازمانی (موردمطالعه: سازمان عقیدتی سیاسی ناجا). بصیرت و تربیت اسلامی، 41، 114-132.
11- Ali, S., Peters, L. D., Khan, I. U., Ali, W., & Saif, N.(2019). Organizational Learning and Hotel Performance: The Role of Capabilities’ Hierarchy. International Journal of Hospitality Management, 102349.
12- Khan, N. A., & Khan, A. N.(2019). What followers are saying about transformational leaders fostering employee innovation via organisational learning, knowledge sharing and social media use in public organisations?. Government Information Quarterly.
13- Tortorella, G. L., Vergara, A. M. C., Garza-Reyes, J. A., & Sawhney, R. (2020). Organizational learning paths based upon industry 4.0 adoption: An empirical study with Brazilian manufacturers. International Journal of Production Economics, 219, 284-294
14- Ingwu, J. A., Efekalam, J., Nwaneri, A., Ohaeri, B., Israel, C., Chikeme, P., & Madu, O. (2019). Perception Towards Mandatory Continuing Professional Development Programme Among Nurses Working at University of Nigeria Teaching Hospital, Enugu-Nigeria. International Journal of Africa Nursing Sciences, 100169.
15- ذاکری، شه پری(1395). بررسی رابطه بین ابعاد یادگیری سازمانی و درجه بلوغ سازمانی کارکنان مدیریت آموزشوپرورش شهرستان میناب. تحقیقات جدید در علوم انسانی، 7، ص 185-202.
16- قلعه نوی، مریم؛ عبدی، فرشید و خلیلی دامغانی، کاوه (1396). آیندهنگاری «واگذاری فرآیندهای صدور مجوزهای ساختمانی در شهرداریهای ایران» با استفاده از «تصمیمگیری چند معیاره مبتنی بر چهارچوب کارت امتیازی متوازن». آیندهپژوهی مدیریت، 108، 51-73.
17- Horn, K., Pilkington, L., & Hooten, P. (2019). Pediatric staff nurses' conceptualizations of professional development. Journal of pediatric nursing, 45, 51-56.
18- Qian, C., Zhang, Y.(2019). Evolution of a self-organizing manufacturing network with homophily and heterophily. Procedia CIRP, 83, 800-804.
19- Hopia, H., Miettinen, S., Miettinen, M., & Heino-Tolonen, T. (2019). The voice of paediatric oncology nurses: A longitudinal diary study of professional development. European Journal of Oncology Nursing, 42, 28-35.
20- Khan, M. H. (2019). Knowledge, skills and organizational capabilities for structural transformation. Structural Change and Economic Dynamics, 48, 42-52.
21- Zhao, G., Yang, X., Long, T., & Zhao, R. (2019). Teachers' perceived professional development in a multi-regional community of practice: Effects of beliefs and engagement. Learning, Culture and Social Interaction, 23, 100347.
22- Edward, K. L., Walpole, L., Lambert, G., Phillips, M. S., Gow, J., Morrow, J., ... & Hiller, J. (2019). The influence of hospital location and ‘level of care’on continuing professional development. Nurse Education in Practice, 102634.
23- Angelo Kinicki.Mel Fugate.(2016). Organizational Behavior: A Practical, Problem-Solving Approach. Published by McGraw-Hill Education.
24- Binti, Ahmad.(2017). The Relationship between Transformational leadership characteristic and succession planning program in The Malaysian public sector. International Journal of Asian Social Science. 7(1).
25- دیزجی، منیره؛ و کتابفروش بدری، آرش (1393). بررسی آثار توسعه انسانی بر بهرهوری نیروی کار در کشورهای منتخب OECD. مدیریت بهرهوری، ش31، 125-140.
26- صفاری زنجانی، ناصر؛ کاظمزاده بیطالی، مهدی؛ حسنی، محمد و نماز پور، منصوره (1396). رابطه بین توسعه حرفهای کارکنان با خودکارآمدی آنان و نوع قدرت مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه. خطمشی گذاری عمومی در مدیریت، 27، 1-12.
27- Horn, K., Pilkington, L., & Hooten, P. (2019). Pediatric staff nurses' conceptualizations of professional development. Journal of pediatric nursing, 45, 51-56.
28- Edward, K. L., Walpole, L., Lambert, G., Phillips, M. S., Gow, J., Morrow, J., ... & Hiller, J. (2019). The influence of hospital location and ‘level of care’on continuing professional development. Nurse Education in Practice, 102634.
29- Galiani, S., Torre, I., & Torrens, G. (2019). International organizations and the political economy of reforms. Journal of International Economics, 121, 103249.
30- احمدی، حامد؛ قنبری، الهام؛ خراسانی کیاسری، سیدمحمود و رحمانی، فاطمه (1398). امکانسنجی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر توسعه یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی با رویکرد تصمیمگیری چند معیاره فازی. فناوری پژوهش، 3.
31- خان عزیزی، محمد، طالع پسند، سیاوش.(1396). رابطه راهبردهای مدیریت دانش با ظرفیتهای یادگیری فردی و سازمانی. پژوهش در نظامهای آموزشی، دوره 11، شماره 37، تابستان 1396، صفحه 111-130
32- رجبی، مريم؛ حسنی، محمد و مهاجران، بهناز (1395). بررسی نقش فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان با آزمون نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3، 151-178.
33- وفایی، ندا و قربانی، رضا (1394). امکانسنجی پیادهسازی یادگیری سازمانی کارکنان در دانشگاه افسری امام علی (ع). مدیریت نظامی، 57، 102-122.
34- غفوریان شاگردی، امیر؛ فیض پور، مجید و بهبودی، امید (1394). رابطه رهبری تحولآفرین و عملکرد سازمانی: بررسی نقش تعدیلگری یادگیری سازمانی. مدیریت فردا، 44، 105-116.
35- عسگری، ناصر؛ زارع پور نصیرآبادی، فضلالله و رزاقی، رویا (1393). نقش رهبری تحولگرا در توسعهی یادگیری سازمانی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، شماره 16، 99-122.
36- Sousa, M. J., & Rocha, Á. (2019). Digital learning: Developing skills for digital transformation of organizations. Future Generation Computer Systems, 91, 327-334.
37- Schalock, R. L., Verdugo, M. A., & van Loon, J. (2018). Understanding organization transformation in evaluation and program planning. Evaluation and program planning, 67, 53-60.
37- ایران نژادپاریزی، مهدی.(1393). اصول پایان نامه نویسی. تهران: نشر مدیران.