هوش سازمانی ابزاری قدرتمند در مدیریت شرکت های دانش محور
محورهای موضوعی : زيرساختهاي توسعه فناوري و نهادهاي پشتيبان توسعه فناوري
1 - علوم اداری و اقتصادی
کلید واژه: هوش سازمانی, یادگیری سازمانی, شرکت های کوچک و متوسط, توانمندیهای مدیریتی,
چکیده مقاله :
شرکت های دانش محور با تغییرات و تحولات نوظهوری در محیط های اقتصادی، اجتماعی، فناوری، فرهنگی و سیاسی مواجه هستند. واکنش موفق این سازمان ها در محیط به شدت پویا و خصمانه ی تجاری امروز بستگی به توانائی تهیه ی اطلاعات لازم و یافتن راه حل در حد کفایت برای این مسائل بستگی دارد. توجه مدیران باید بر طراحی هوش سازمانی و توانمندی ها هوشمندانه نظیر یادگیری،ارتباطات و حافظه ی سازمانی متمرکز گردد. در نتیجه ی این روند، یک مفهوم نسبتاً جدید در نظریه سازمان با عنوان هوش سازمانی مطرح گردیده است. هدف این مقاله این است که ضمن توضیح مفهوم هوش سازمانی، مفاهیم هوش سازمانی و یادگیری سازمانی به عنوان ابزارهایی قدرتمند در مدیریت شرکت ها و سازمان های دانش محور بپردازد.
Knowledge based enterprises are faced with the rapidly changing events in economical, technological, social, cultural, and political environment. Successful reaction to these organizations in a very dynamic and inimical trade ambiance depends on their ability to provide relevant information and find adequate solutions to the problems that they are faced with. The attention of managers must be focused on designing of the so called “Organizational intelligence” and intellectual abilities of an organization (organizational learning, communication and memory). As a result of these trends, a relatively new concept in organizational theory has developed – Organizational Intelligence. The aim of this paper, after determining the concept of organizational intelligence, is to identify organizational intelligence and learning as one of the most powerful tools in managing knowledge based organizations and enterprises