طراحی مدل جهت انتقال فناوری نوین در نظام آموزش عالی
محورهای موضوعی : تخصصیمریم فقیه نصیری 1 * , کیومرث نیازی آذر 2
1 - موسسه آموزش عالی سارویه
2 - دانشگاه آزاد سلامی واحد ساری
کلید واژه: انتقال تکنولوژی , تکنولوژی آموزشی , توانایی های انتقال , نظام آموزش عالی,
چکیده مقاله :
تکنولوژی آموزشی روش سیستماتیک طراحی، اجرا و ارزشیابی کل فرآیند یادگیری که برمبنای اهداف ویژه جهت ایجاد آموزش مؤثرتر در جهت دانش آفرینی تنظیم می شود. و بکارگیری ازاین تکنولوژی در مکانی بجز مکان اولیه ،انتقال تکنولوژی است. پژوهش با هدف طراحی مدل جهت انتقال تکنولوژی آموزشی در دانشگاههای آزاد مازندران انجام شد. روش تحقیقدر بخش کیفی از نوع درهم تنیده و در بخش کمی توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه 1700 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای مازندران میباشد. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای است و بر اساس فرمول کوکرال تعداد 313 به عنوان نمونه انتخاب شد.ابزار گرد آوری داده ها مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته است.برای تعیین روایی ، از روایی محتوا و پایایی آن جهت مصاحبه از بازآزمایی و در قسمت کمی از روش ضریب آلفای کرونباخ بررسی ومقدار819/0محاسبه گردید. دادههای در دو سطح آمار توصیفی به منظور تعیین فراوانی و درصد میانگین ، انحراف استاندارد نمـودارها و در سطح آمار استنباطی از آزمون تحلیل عاملی رگرسیون چند متغیره و سطح معناداری (05/0>α) ، تحلیل مسیر تحلیل عاملی و روش بردار ویژه تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد ابعاد انتقال تکنولوژی آموزشی شامل توانایی های ظرفیت جذب ،بنیان دانش،یادگیری ،یادگیری زدایی، ترکیب ،مراقبت ، همکاری ، شبکه سازی و ائتلاف می باشد که سهم توانایی بنیان دانش از سایر مولفه ها بیشتر است و مدل طراحی انتقال تکنولوژی اموزشی معادله ای ساختار خطی است و به طور متوسط بیش از 80 % متخصصین آموزش عالی مدل پیشنهادی این پژوهش را تایید میکنند. پیشنهاد مهم این است که مدل طراحی، ساختارسازمانی آموزش عالی را بررسی می کند؛به گونه ای که خط مشی ها ورویه های آن اعضا را به یادگیری ،یادگیری زدایی،ظرفیت جذب، ترکیب ،بنیان دانش ،همکاری ،ائتلاف،شبکه سازی تشویق کند تا در آن انتقال تکنولوژی صورت گیرد.
This research is design the model to transfer educational technology in universities in Mazanderan. this study is a descriptive survey. The population consists of 1700 people from faculty members in mazanderan universities. The method is quota randomly sampling and according to the jersey and Morgan table to determine the samples, 313 people were chosen . as samples The data collection tool was researcher-made questionnaires. The content validity was used to determine the validity also, Cranach’s alpha coefficient was used to assess the reliability which was calculated such as 0.819. In order to determine frequency, mean percentage, standard deviation, skewness, the highest and lowest, and the research data were analyzed at two levels of descriptive statistic as well as multiple regression tests at significance level of (p<0.05), path analysis was used at inferential statistic. This paper attempts to give a design modeling for transferring educational technology considering the available backgrounds. Analyzing the results indicates the acceptable correlation among the proposed model aspects such as philosophical aspects, objectives, theoretical basis, conceptual framework, and consistency among the objectives of the components, accuracy of component transposition, consistency with existing literature, its objective component, the updatability and model feasibility. The important proposition is to target the designing-structure and organizational model of higher education so that its policies and procedures encourage the members to learn, unlearning, absorbing, acquisition, combination of knowledge, collaboration, integration, networking, planning and problem solving to be used in transfer technology.