تاثیر ابعاد شایستگیهای منابع انسانی بر عملکرد شرکتهای دانش بنیان
محورهای موضوعی : مدیریت تحقیق و توسعهفیروز افشارفر 1 , عباس عباس پور 2
1 - دانشکده
2 - دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: شایستگیهای منابع انسانی, متولیان منابع انسانی, ابعاد.,
چکیده مقاله :
ابعاد و وجوه کارکردهای منابع انسانی اعم از متولیان، واحد و سیستم های منابع انسانی را تحت تأثیر قرار داده اند. متولیان منابع انسانی نقش های توینی را در عصر نوظهور بر عهده دارند هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین ابعاد شایستگیهای منابع انسانی و عملکرد شرکتهای دانش بنیان از طریق ارزیابی تحقیقات مرتبط با شایستگی های منابع انسانی و عملکرد این قبیل شرکت ها است. پژوهش حاضر از لحاظ هدفی که دنبال میکند از نوع تحقیقات کاربردی در زمینه منابع انسانی می باشد،زیرا به یافته های آن به حل مشکلات خاص درون منابع انسانی در دهه اخیر در در معرض چالش ها و تحولات زیادی قرار داشته است. این چالش ها و تحولات همه سازمان و بهبود شرایط حاکم می نماید.از آنجا که پژوهش مورد نظر به دنبال بررسی رابطه یک به یک ابعاد شایستگی های منابع انسانی با عملکرد شرکت های دانش بنیان است، پژوهش حاضر از لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی می باشد.جامعه آماری پزوهش را مدیران شرکتهای دانشبنیان مورد مطالعه در شهر تهران تشکیل میدهند که به روش سرشماری از 145نفر از مدیران،دادههای مورد نیاز از سطح جامعه مورد پژوهش جمع آوری گردیده است.نتایج حاصل نشانگر وجود همبستگی میان ابعاد شایستگیهای منابع انسانی و عملکرد دارد.همچنین بررسیها نشان داد که بین پنج بعد شایستگیهای منابع انسانی، دانش کسب و کار بیشترین تاثیر را بر عملکرد شرکتهای دانش بنیان داشته است.نتایج پزوهش حاضر می تواند در تدوین راهبردهای مناسب منابع انسانی در خصوص مدیران و کارکنان که در عملکرد شرکتهای دانش بنیان سهیم هستند، به کار گرفته شده و مسیر نوینی را برای پژوهش ها و تجربیات علمی برای متولیان منابع انسانی در خصوص شایستگیهای منابع انسانی به دست دهد.
Human resource has been exposed to many challenges and developments in recent decades. These challenges and changes. Has affected all aspects of human resource functions, including custodians, units and human resources systems. Custodians of human resources in the era of newly emerging are responsible new roles. Such roles that the custodians of human resources to effectively perform the tasks and activities have to do, are include strategic partner, functional export, Employee Advocate, human capital developer, This roles is to indicate what activities and actions must be performed. For playing efficient of roles, which requires new competencies of the human resources custodians in that field should be capable, the current research with studding aspects of competence in human resources, tried to investigate the efficient of this aspects on the organizational performance in Knowledge- based case study.
فهرست منابع:
[1] Ulich, D. , Brockbank, W., Johnson, D. & Younger, J.(2008). Human resource competencies: Mastery at the intersection of people and business. The RBL Institute , The Society for Human Resource Management.
[2]عباس پور، عباس. مدیریت منابع انسانی پیشرفته(رویکردها، فرآیندها و کارکردها). (چاپ دوم).تهران:انتشارات سمت. (1395).
[3]Barney, J. B., and P.M. Wright.(1998). On Becoming a strategic partner: The role of human resources in gaining competitive advantage. Human Resource Management .
[4]Selmer, J. & Chiu, R.(2004). Required human resources competencies in the future: A framework for developing HR Executives in Hong Kong. Journal of World Business 39, 324-336.
[5]Dessler, G. (2005). Managing Careers [Chapter10] p348-387, in, Human Resource Management, New Dehli: Prentice Hall of India.
[6]الوانی، سید مهدی. مدیریت عمومی. (چاپ پنجاه و چهارم).تهران:انتشارات نی. (1395).
[7]Ulrich, D. (1997). Human resource champions: the next agenda for adding value and delivering resulst. Boston, MA: Harvard Business School.
[8]Brockbank, W. & Ulrich, D.(2003) Competencies for the new HR: Society for Human Resource Management, University of Michigan Business School, Global Cosulting Alliance
[9]Barney, J. B., and P.M. Wright.(1998). On Becoming a strategic partner: The role of human resources in gaining competitive advantage. Human Resource Management
[10]Ulich, D. , Brockbank, W., Johnson, D. & Younger, J.(2008). Human resource competencies: Mastery at the intersection of people and business. The RBL Institute , The Society for Human Resource Management.
[11]Cupta,B.L.(2011). Competency Framework For human resource management published concept publishing company.
[12]دیوید،الریش.(1388). شایستگیهای منابع انسانی: شناخت عمیق تعامل افراد و کسب و کار (ترجمه: مسعود بینش و افشین دبیری). تهران: انتشارات سرآمد،چاپ اول.
[13]Kandula,S.R,(2013)Competency-based human resource management: A Complete text with Case studies on competency mpping, modeling assessing and applying. Published by A soke k. Ghosh, Is BN 97881203 4 705 2.
[14]آرمسترانگ،مایکل.(1381). مدیریت استراتژیک منابع انسانی(راهنمای عمل)(ترجمه: دکترسیدمحمداعرابی و داود ایزدی). تهران: دفترپژوهش های فرهنگی،چاپ اول.
[15]Payne, M. L. (2005). THE PATH FROM AN ADMINISTRATIVE TO A STRATEGIC FUNCTION: A COMPARATIVE STUDY OF HUMAN RESOURCE MANAGERS' COMPETENCIES - A Dissertation Presented in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy. Capella University December 2005, MI: Proquest Information and Learning Company.
[16]Zopiatis, A. (2010). Is it art or science? Chef's competencies for success. International Journal of Hospitality Management, 29(3), 459-467
[17]Wiek, A., Withycombe, L., & Redman, C. L. (2011). Key competencies in sustainability: a reference framework for academic program development. Sustainability Science, 6(2), 203-218
[18]Van Beek, M., & Grachev, M. (2010). BUILDING STRATEGIC LEADERSHIP COMPETENCIES: THE CASE OF UNILEVER.
[19]Vlok, A. (2012). A leadership competency profile for innovation leaders in a science-based research and innovation organization in South Africa. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 41, 209-226.
[20]Tripathi, Kaushiki, Agrawal, Manisha (2014), “Competency Based Management In Organizational Context: A Literature Review”. Global Joournal of Finance and management, ISSN 0975-6477, Vol. 6, No. 4, pp. 349-356
[21]Long, C. S. & Khairuzzaman bin Wan Ismail (2008). Human Resource Competencies: A Study of the HR Professionals in Manufacturing Firms in Malaysia. International Management Review, Vol. 4 No. 2. Long, C. S. (2008).Examining Human Resource Competencies and Their Relationship to the Success Factors of HR Profession. J. Serv.
[22]Boselie, P. & Paauwe,J.(2004). Human resource function competencies in European Companies. Personnel Review, 34)5(, 550-566.
[23]Bou-Llusar, J. C; Escrig-Tena, A. B.; Roca-Puig, V. & Beltra΄n-Marti΄n, I. (2009)."An empirical assessment of the EFQM Excellence Model: Evaluation as a TQM framework relative to the MBNQA Model". Journal of Operations Management, Volume 27, Issue 1, pp: 1-22.