تحلیل جامعه شناختی اثر فضای مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
محورهای موضوعی : تخصصیسیدعطالله سینائی 1 * , سارا موسوی مشهدی 2
1 -
2 - کارشناس ارشد مدیریت رسانه، تهران، ایران
کلید واژه: شبکه های اجتماعی, فضای مجازی, انگیزه پیشرفت, دانش آموزان دختر سال اول متوسطه ناحیه دو آموزش و پرورش شهر مشهد,
چکیده مقاله :
گسترش روز افزون کاربرد فناوری های دیجیتال باعث شده است که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به بخش مهمی از زندگی روزمره افراد تبدیل شود. بعلاوه فناوری های دیجیتال و فضای مجازی موجب دگرگونی ابزار، روش ها و محتوای یادگیری در نظام های آموزش و پرورش شده اند. همزمان بررسی ابعاد و آثار کاربرد گسترده فناورهای ارتباطی و اطلاعاتی، از آغاز مورد توجه محققان بوده است و پژوهش حاضر نیز چنین هدفی را دنبال می کند. این پژوهش، با روش تحقیق همبستگی و با ابزار پرسشنامه اجرا شده است. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دختر سال اول دوره متوسطه، ناحیه دو آموزش و پرورش شهر مشهد، در سال تحصیلی 1400-1399 است. حجم نمونه بر اساس فرمول مورگان 380 نفر انتخاب و اطلاعات با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس گردآوری شده اند. یافته های این تحقیق نشان می دهد که انگیزه پیشرفت گروه کاربر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از میانگین انگیزه پیشرفت گروه غیر کاربر بیشتر بوده است.
The growing use of digital technologies has made cyberspace and social networks an important part of people's daily lives. In addition, digital technologies and cyberspace have revolutionized the tools, methods, and content of learning in education systems. At the same time, the study of the dimensions and effects of the widespread use of communication and information technologies has been the focus of researchers from the beginning and the present study pursues such a goal. This research was conducted by correlation research method and a questionnaire. The statistical population includes all female students in the first year of high school, district two of education in Mashhad, in the academic year 1300-1400. The sample size was selected based on Morgan formula 380 people and information was collected using available sampling method. Findings of this study show that the motivation for the development of the user group in cyberspace and social networks was higher than the average motivation for the development of the non-user group.
آقاجانی سعید، اسدی نوقابی احمدعلی، (1381)، نظریه مشاوره وروان درمانی، ،تهران،مرکزنشردانشگاهی
ابراهام مزلو و خودشکوفایی. نویسنده : ال.پتری، هربرت؛ مترجم : مطهری طشی، جمشید؛. مجله : معرفت » شهريور 1382 - شماره 69 ISC (7 صفحه - از 94 تا 100 ).
اخوان ، پیمان ، رحیمی ،اکبر (1391)شناسایی و رتبه بندی عوامل انگیزشی موثر بر اشتراک دانش در یک سازمان پژوهشی-صنعتی فصلنامه مدیریت نو آوری دوره 1، شماره 2 - شماره پیاپی 2 زمستان صفحه 107-135
امیری، مقصود.، انتظاری، علی.، و مرتجی، نجمه سادات(1395)الگوی رفتار اشتراک دانش متخصصین ایرانی در شبکه های اجتماعی تخصصی: شناسایی شاخص ها. مجله تعامل انسان و اطالعات، شماره3 ،صفحات 81-67
بندریان، مهدی و بندریان، رضا (1392)، تعیین عوامل موثر بر ارزش نوآوری های فناورانه فرایندی در صنعت نفت با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی (pls). فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی
پور جمشیدي، مریم (1386 .)بررسي تأثیر آموزش به کمک شبکه هاي اطلاع رساني بر پیشرفت تحصیلي درس ادبیات فارسي دانش آموزان پایه اول راهنمایي شهرستان تهران. مجله علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شیراز، ویژه نامه علوم تربیتي، دوره بیست و ششم، شماره سوم، پائیز، پیاپي 5
تافلر. آلوین(1385) موج سوم. مترجم : شهین دخت خوارزمی. تهران، ناشر: علم
خسروانی، گلثوم،1395،بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان،سومین کنفرانس بین المللی یافته های نوین علوم و تکنولوژی،قم
دونکن تیمس(1385)، مترجم: کامبیز پارتازیان، فضای مجازی، هويت و جامعه منبع: باشگاه انديشه – ۱۳۸۵
رحمانی، عبدالرزاق و عبدالوهابی، مرضیه و جلالی فرد، سعیده و محمدی، رویا،1399،بررسی آمادگی الکترونیکی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در یادگیری مهارتهای زبان (مطالعة موردی زبان عربی دانشجویان دانشگاه شیراز(
رضوانی، الهام،1396،تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر جامعه پذیری و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان چالوس،دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش،محمودآباد
روشه گی، تغییرات اجتماعی، (1370) ترجمه منصور وثوقی، تهران: نشر نی
شیخ زاده،مصطفی،مهرمحمدی،محمود (۱۳۸۰) نرم افزار آموزش ابتدایی بر اساس رویکرد سازنده گرایی وسنجش میزان اثربخشی آن
صادقی ده چشمه ای، ستار و هارونی، سکینه،1395،تأثیر استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر کیفیت ارتباطات جوانان 15 - 30 سال محله وازیچه ( اصفهان)،کنگره بین المللی توانمندسازی جامعه در حوزه مدیریت،اقتصاد،کارآفرینی و مهندسی فرهنگی،تهران
عاملی ،سعید رضا(1387) ، مطالعات شهر مجازی تهران، رویکرد تحلیلی به فضاهای عمومی، تهران، ناشر: آوای قلم-۱۳۸۷
عدلی پور، صمد(139۱) تحلیل جامعه شناسی شبکه های مجازی بر هویت اجتماعی کاربران جوان شهر اصفهان
فرشباف، گلدوز. (1384). بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی والدین با انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم راهنمایی شهر تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان-شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز.
فیضی حسین, محمدی هیوا, رحمانی مهیلا, احمدی سیدمجتبی(1398)بررسی ارتباط استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، نشریه مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزددوره 14 , شماره 1 ; از صفحه 26 تا صفحه 35 .
کریمیان، فاطمه و رحمت زهی، خدانظر،1397،بررسی تاثیر فضای مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانش اموزان،یازدهمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی،تهران گل محمدی ،احمد(1386) جهانی شدن، فرهنگ، هویت. تهران، نشر نی – ۱۳۸۶
مرادی، شهاب؛ رجب پور، مجتبی؛ کیان ارثی، فرحناز؛ حاجلو، نادر و رادبخش، ناهید (1393). انگیزههای استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی. (10)4.
مرتضی اکبری ، پیمان دولتشاه ، مژگان دانش (1397)-تأثیر شبکه های اجتماعی آنلاین بر عملکرد نوآوری کسب وکارهای خانگی: با تبیین نقش میانجی ظرفیت نوآوری فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی
نعمتی، محمد علی (1392) بررسی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان دانشگاههای دولتی تهران، فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، صفحه47 - 64
. Is social media bad for mental health and wellbeing? Exploring the perspectives of adolescents. O’Reilly M, Dogra N, Whiteman N, Hughes J, Eruyar S, Reilly P. Clin Child Psychol Psychiatry. 2018;23:601–613. [PubMed] [Google Scholar]
Green, M. R. (2016). The impact of social networks in the development of a personal sports brand, Sport, Business and Management: An International Journal, 6(3), 274 – 294
. Social media use and mental health among young adults. Berryman C, Ferguson C, Negy C. Psychiatr Q. 2018;89:307–314. [PubMed] [Google Scholar] Slavin, R.E. (2006). Educational psychology (3rd ed.) Practice (8th ed.). New York: Pearson.
. Stress among preclinical medical students of University Sultan Zainal Abidin. Rahman
Fori E, the effects of social networking sites on the academic performance of the engineering student in the university of Maiduguri,borno state,Nigeria. IJCSI International Journal of Computer Science Issues, 2016; 13(1)
McClelland, David, C. (1961). The Achieving Society. Princeton, NJ: Van Nostrand.
Meeting the challenges of evidence-based policy: the Campbell collaboration. Petrosino A, Boruch RF, Soydan H, Duggan L, Sanchez-Meca J. Ann Am Acad Pol Soc Sci. 2001;578:14–34. [Google Scholar]
Networked privacy: how teenagers negotiate context in social media. Marwick AE, Boyd D. New Media Soc. 2014;16:1051–1067. [Google Scholar]
Networked privacy: how teenagers negotiate context in social media. Marwick AE, Boyd D. New Media Soc. 2014;16:1051–1067. [Google Scholar
NI, Ismail S, Seman TNAT, et al. https://www.japsonline.com/admin/php/uploads/1110_pdf.pdf J Appl Pharm Sci. 2013;3:76–81. [Google Scholar]
Social media and higher education: An international perspective. Bartosik-Purgat M, Filimon N, Kiygi-Calli M. Econ Sociol. 2017;10:181–191. [Google Scholar
Social networking site use: linked to adolescents' social self‐concept, self‐esteem, and depressed mood. Neira CJB, Barber BL. Aust. J. Psychol. 2014;66:56– [Google Scholar
The impact of online social networking on adolescent psychological well-being (WB): a population-level analysis of Korean school-aged children. Kim HH. Int J Adolesc Youth. 2017;22:364–376. [Google Scholar]