ارزیابی سطح فرهنگ دانشجویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی (مورد مطالعه: دانشجویان منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی)
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیاعظم نیکوکار 1 , امیرحسین محمد داودی 2 , نادرقلی قورچیان 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
3 - دانشگاه آزاد اسلامی تهران
کلید واژه: فرهنگ دانشجویی, دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، ارزیابی سطح فرهنگ دانشجویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. هدف پژوهش، کاربردی و شيوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی (پیمایشی) است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 5 است. حجم نمونه مطابق با فرمول «کوکران» 364 نفر برآورد شد و برای انتخاب نمونه از روش نمونهگيری تلفیقی شامل نمونهگیری تصادفی خوشه ای و طبقه ای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه 91 عبارتی برگرفته از نظریههای فرهنگی بیرمنگام، شاین، آرنولد، اینگلهارت و استراوس در مقیاس 5 درجه ای لیکرت بود. روایی ابزار از نظر صوری، محتوایی و تشخیصی (همگرا و واگرا) به تایید رسید و پایایی کلی آن برابر با 99/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آلفای کرونباخ، AVE، جذر AVE، K-S، و t تک نمونهای استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که سطح فرهنگ دانشجویی در ابعاد فردی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، دینی و فناوری بالاتر از متوسط جامعه و در دو بُعد سیاسی و بینالمللی کمتر از متوسط جامعه است.
The principal objective of this paper is to evaluation of student’s cultural level in graduated students. Methodology of gathering information is descriptive. Sampling population consisted of M.S student’s of Azad University in region 5.sampling volume according to “Cochran” formula 364 person estimated and for choosing samples, composing method (random and clustering methods) selected. Data collection instrument was 91 notion questionnaires with 5 point Likert according to Birmingham, Shayne, Arnold, Engelhard and Straus. Validity of the instrument from external, content and identity verified and overall stability was calculated in 99%. Data analysis was performed by Cronbach’s Alpha, AVE, Root of AVE, K-S and one Sample t-test. Results suggest that cultural ,social ,religious ,technical ,economical ,and individual levels of case study students was higher than average, and international and political levels of case study students was lower than average
آزادارمكي، تقی (1387). جامعه شناسي فرهنگ. تهران: انتشارات علم.
آزادارمکی، تقی (1386). فرهنگ و هویت ایرانی و جهانی شدن. تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
امینمظفری، فاروق؛ پرداختچی، محمدحسن؛ یمنی دوزي سرخابی، محمد؛ ذکایی، محمد (1387). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و سبکهای رهبری در دانشگاههای ایران. فصلنامه پژوهش و برنامهريزی آموزشعالی. دوره 14. شماره 1. صص 157-133.
اينگلهارت، رونالد. (1382). تحول فرهنگي در جامعه پيشرفته صنعتي. ترجمه مريم وتر. تهران: انتشارات کوير.
بایبوردی، اسماعیل؛ کریمیان، علیرضا (1393). جهانی شدن فرهنگ و تاثیر آن بر هویت ملی ایران. پژوهشنامه روابط بینالملل. 7(28)، 77-102.
باتامور، تام (1984). مكتب فرانكفورت. ترجمه حسينعلي نوذري، 1385. تهران: انتشارات ني.
شریفی، اصغر؛ اسلامیه، فاطمه (1390). چگونه شهروند قرن 21 باشیم؟ (آموزه¬¬هایی برای زیستن اثربخش در هزاره سوم). تهران: فرهنگ سبز.
شریفی، اصغر؛ اسلامیه، فاطمه (1391). روند تحول در مفروضه¬های فرهنگ فردی (از فرهنگ بومی تا فرهنگ جهانی). مجموعه مقالات همایش ملی ویژگی¬های ملی 5گانه تحول در شخصیت ایرانیان و پیشرفت ایران. تهران.
صالحنیا، نرگس؛ دهنوی، جلال؛ حقنژاد، امین (1389). نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی. ماهنامه مهندسی فرهنگی. 4. 44-43، 79-66.
صالحیامیری، سیدرضا (1386). مفاهیم و نظریه های فرهنگی. تهران: انتشارات ققنوس.
لهسایی زاده، عبدالعلی (1383). بررسی عوامل اجتماعی - اقتصادی موثر بر پایبندی به ارزشهای دینی. دوماهنامه بینالمللی اطلاع رسانی،پژوهشی،آموزشی،تحلیلی در زمینه علوم انسانی. 2(9)، 31-29).
مالینوفسکی، برونیسلاو (1384). نظریهای علمی دربارة فرهنگ. ترجمة عبدالحمید زرینقلم. تهران: انتشارات گام نو.
نیکوکار، اعظم (1394). ارائه مدلی جهت ارتقاء فرهنگ دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی (منطقه 5). رساله دکتری. دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقیقات تهران.
Ardalan. Kavous.(2009),.Globalization and Culture:four paradigmatic views:International Journal of Emeralds. 36(5).
Berry, J. W. (2007). Acculturation. In J. E. Grusec, P. D. Hastings (Eds). Handbook of Socialization: Theory and Research. New York: Guilford.
Buarque, C. (2004). Global; University: Peer Review. 6(2).
Castillo, Linda G.; Conoley, Collie W.; Cepeda, Lisa M.; Ivy, Karen K.; Archuleta, Debra J. (2010). Mexican American Adolescents' Perceptions of a Pro-College Culture. Journal of Hispanic Higher Education. 9(1),61-72.
Glossary of Education Reform (2016). The glossary of education reform (School Culture). Available at: www.edglossary.org/hidden-curriculum
Karlsson, Jan (2007). Service as Collaboration: an Integrated Process in Teaching and Research, a Response to Green Bank. Journal of Teaching in Higher Education. 12(2), 281-287.
Landes,H. (2008).A Comparative Study Of Student Culture In A Conservatory And A University School Of Music Volume One .
Law, Wing-Wah; Ng, Ho Ming (¬2009¬). Globalization and Multileveled Citizenship Education: A Tale of Two Chinese Cities, Hong Kong and Shanghai. Teachers College Record. 111(4), 851¬–¬892.
Narvaez, D. (2010). The Emotional Foundations of High Moral Intelligence. New Directions for Child and Adolescent Development. doi: 10. 1002/cd. 276. 77–94.
Noe, Jeff (2012). The Relationship between Principal's Emotional Intelligence Quotient, School Culture, and Student Achievement. A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Education.
Tierney, W. G. (2008). The Impact of Culture on Organizational Decision Making: Theory and Practice in Higher Education. Virginia: Stylus Publishing.
Uprety, Raju,Sabina Baniya Chhetri (2014). College Culture and Student Satisfaction. Journal of Education and Research. 4(1),77-92.
Välimaa, J. (2008). Cultural Studies in Higher Education Research. In J. Välimaa & O. -H. Ylijoki (Eds.). Cultural Perspectives on Higher Education. Springer Netherlands. 11(2), 9-25