مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی2717-04541120191030بررسی موانع و راهکارهای ارتباط صنعت و دانشگاه (مورد کاوی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ )518faمسعودشفیعیدانشگاه صنعتی امیرکبیرمحمد رحمانپوریمرتضی بهادریشرکت توزیع برق تهران2014219Relationship industry and universities is an issue that in recent years has repeatedly been investigated in respect of experts and Different aspects of the technical aspects have been analyzed and evaluated , Given the profound impact that this type of Relationship being left on the endogenous development In strategic areas such as self-reliance, knowledge and ... Has a direct and immediate impact Multiple solutions, diverse, and sometimes conflicting, as the policy is proposed and implemented. In this paper, inspired by the theme of this research project is The relationship between universities and industry in developed countries and Iran A synopsis of research and development in these countries, including Iran, The methods and channels of communication between industry and the University of Electric Power Industry. The mining techniques to analyze the functional relationship between the universities of Tehran Electricity Distribution Company paid in recent years After investigating the relationship between the company and its position at the SWOT points to important problems and obstacles in establishing these relationships Finally, the analysis and consideration of critical success factors in establishing and developing communication strategies, Management and operational strategies that can be implemented as a five year implementation schedule And institutional development and greater communication with the university to establish the relevance of Tehran Electricity Distribution Companyارتباط صنعت و دانشگاه موضوعی است که طی سالهای اخیر بارها و بارها ازسوی صاحبنظران مورد بررسی قرار گرفته است و ابعاد مختلف آن از زوایای تخصصی ارزیابی و تحلیل شده است. با توجه به تأثیرگذاری عمیقی که این نوع از ارتباط بر توسعه درونزای کشور برجای میگذارد و در حوزههای استراتژیک نظیر خودکفایی، تولید علم و ... آثار مستقیم و بلاواسطه دارد، راهکارهای متعدد، متنوع و گاه متناقضی نیز از سوی سیاستگزاران پیشنهاد و اجراء شده است. در این مقاله که بر گرفته از پروژه تحقیقاتی با همین مضمون است ضمن بررسی ارتباط دانشگاه و صنعت در کشورهای توسعه یافته و ایران به اجمال به جایگاه تحقیق و توسعه در این دسته از کشورها و ازجمله ایران پرداخته خواهد شد . و پس از بیان روشها و کانالهای ارتباطی فی مابین صنعت و دانشگاه بلاخص صنعت برق به مورد کاوی روشهای ارتباطی و تحلیل عملکردی ارتباط شرکت توزیع برق تهران بزرگ با دانشگاهها در طی سالیان اخیر پرداخته می شود .در ادامه پس از بررسی وضعیت ارتباط این شرکت و جایگاه آن از نگاه SWOT به اهم نکات و موانع ومشکلات موجود در برقراری این روابط خواهد رسید که در نهایت با تحلیل آن و با در نظر گرفتن عوامل موفقیت در برقراری و توسعه ارتباط به تدوین استراتژیها ، راهبردهای مدیریتی و عملیاتی که بتواند در یک برنامه زمانی پنج ساله بعنوان ابزار اجرایی در توسعه و برقراری ارتباط هرچه بیشتر و نهادینه نمودن ارتباط شرکت توزیع برق تهران بزرگ با دانشگاهها ایجاد نماید. ارائه شده است .http://journalie.ir/fa/Article/Download/292مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی2717-04541120191030تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر پیامدهای عملکردی شرکتهای کوچک و متوسط کارآفرین (مورد مطالعه: شرکت مواد غذایی تهران همبرگر)faداود فیضدانشگاه سمنانمحمدعلینعمتیعلامه طباطباییاشکان جبلی جواندانشگاه سمنانسمیهزنگیانسمنان2014219امروزه ارائه بهترین عملکرد در زمینه بازاریابی، به اساسی ترین دغدغه مدیران شرکتهای تولیدی مبدل شده است و مدیران میکوشند تا با بهره گیری از تکنیکهای مختلف، به عملکرد برتر دست یابند و در این راستا قابلیتهای بازاریابی از عوامل مؤثر در دستیابی به مزیت رقابتی و عملکرد برتر برای شرکتها محسوب میشوند. در این پژوهش با مروری بر این عوامل، تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر روی عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط و همچنین بقای آنها با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری بررسی شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است و بر اساس هدف نیز کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه پرسنل، کارشناسان و مدیران شرکت مواد غذایی تهران همبرگر به تعداد 180 نفر است، که نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شده است و با استفاده از جدول مورگان 123 نفر انتخاب گشتند که 120 پرسشنامه جمع آوری شد. پس از جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه به بررسی و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده پرداخته شد که نتایج نشان دهنده تأثیر مثبت قابلیتهای بازاریابی بر پیامدهای عملکردی و بقای شرکتهای کوچک و متوسط است.http://journalie.ir/fa/Article/Download/293مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی2717-04541120191030راهبردهای مقابله با اثرات تحریم بر صنعت نفت ایران با تأکید بر توسعه همکاریهای دانشگاه و صنعت2938faمنصور معظميمؤسسه مطالعات بين المللي انرژينرجس سرعتي آشتياني2014219هر چند که برخورداری از منابع انرژی برای صاحبان آنها در درجه اول به عنوان یک نقطه قوت و یک نعمت الهی محسوب میشود ولی گاه وابستگی اقتصادی به همین منابع به تنگنایی برای صاحبان آنها تبدیل میشود. تنگنایی که از تمایل قدرتهای بزرگ برای تسلط بر این کالاهای استراتژیک ناشی میشود. یکی از این تنگناها ائتلاف گروهی از کشورها برای محروم کردن صاحبان منابع از برخی امتیازات یا تغییر رفتار دیپلماتیک آنها است که اصطلاحاً تحریم نامیده میشود. انگیزههای اعمال تحریم و سطوح آن متفاوت بوده و به همین صورت میزان موفقیت آن هم متغیر است. در این مقاله به بررسی تحریمها علیه ایران و اثرات تحریمهای اخیر بر صنعت نفت بر اساس مدل SWOT و به روش مطالعات کتابخانه ای پرداخته شده و در نهایت تلاش میشود، راهبردهای عبور از این شرایط بر اساس نظرات خبرگان صنعت نفت ارائه شود.http://journalie.ir/fa/Article/Download/294مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی2717-04541120191030انتقال بینسازمانی دانش مدیریت پروژه، کلید نوآوری در سازمانهای پروژه محور (جستاری بر کنسرسیومهای بینالمللی در صنعت نفت ایران)3950faمجتبي عزيزیدانشگاه تربيت مدرسمحمدحسين صبحیهدانشگاه تربيت مدرسمحمدرضا آراستیدانشگاه صنعتی شریف امیرالبدویتربیت مدرس2014219یادگیری سازمانی یکی از توانمندیهای کلیدی و محرک اصلی نوآوری سازمانی به شمار میرود. یکی از منابع بسیار مهم برای یادگیری سازمانی، انتقال بینسازمانی دانش در طول همکاریهای بینالمللی میباشد. در طول یک همکاری بینالمللی، عوامل متعددی وجود دارند که عدم مدیریت وکنترل آنها باعث میشود میزان یادگیری بینسازمانی و نوآوری مورد انتظار از آن به شدت تحت تأثیر قرار بگیرد. هدف از این تحقیق، شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر انتقال بینسازمانی دانش در کنسرسیومهای بینالمللی صنعت نفت ایران و ارائه مدلی مفهومی در این رابطه میباشد. این تحقیق با رویکردی کیفی- اکتشافی و با استفاده از روش دلفی در سه مرحله انجام شده است. در مرحلۀ اول، 22 عامل کشف و در قالب یک مدل مفهومی طبقهبندی گردید. در مراحل دوم و سوم، 10 عامل کلیدی که مورد توافق بیش از 60% متخصصان و خبرگان صنعت نفت بود، اولویتبندی شد. عوامل شناسایی شده در این تحقیق و مدل مفهومی حاصل از آن، مبنای قابل قبولی برای ارتقاء میزان یادگیری بینسازمانی در پروژههای بینالمللی و افزایش نوآوری در سازمانهای پروژهمحور به شمار میرود. در این مقاله، تناقضاتی نسبت به نتایج تحقیقات گذشته مشاهده و به بحث گذاشته شده و پیشنهاداتی نیز برای تحقیق در آینده ارائه شده است.http://journalie.ir/fa/Article/Download/295مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی2717-04541120191030عوامل مؤثر بر موفقیت پروژههای انتقال فناوری در صنایع حمل و نقل ریلی ایران5160faحجت اله حاجي حسينيمهناز رحیمیمحسن معصوم زادهسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران2014219هدف این پژوهش، شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر فرایند موفق در پروژههای انتقال فناوری در تعدادی از شرکتهای صنعت حمل و نقل ریلی کشور است. همچنین این پژوهش به منظور شناخت موانع و تنگناها و ارائه راهکارهای مورد نیاز برای تقویت فعالیتهای نوآورانه در فرایند فوق انجام گرفته است. روش تحقیق از نوع کاربردی و پیمایشی بوده و از روش تحلیل توصیفی و استنباطی استفاده شده است. همچنین برای رتبه بندی دادهها آزمون فریدمن به کار گرفته شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها در جامعه آماری نشان داد که عوامل تأثیرگذار بر فرایند مؤثر انتقال فناوری از قبیل "وجود ظرفیت مناسب جذب فناوری" و "زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری فناوری" و "تقسیم کار و مسئولیتها در تیم دریافت کننده فناوری" در شرایط به نسبت مناسبی قرار دارد و تأثیر قابل توجهی در امر انتقال موفق فناوری داشته است؛ لیکن عامل "آموزش نیروی انسانی و ایجاد مهارت لازم در امر انتقال" در شرایط نامناسبی قرار دارد و نیاز به اصلاح و بهبود این موضوع در صنعت مورد مطالعه، اجتناب ناپذیر است.http://journalie.ir/fa/Article/Download/296مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی2717-04541120191030چابکی؛ رهیافتی نوآورانه در مدیریت دانشگاهها6170faامینباقری کراچیدانشگاه فرهنگیانعباس عباس پوردانشگاه علامه طباطبایی2014219از آنجا که مؤلفههای چابکی در سازمانهای گوناگون با هم متفاوت است، این مقاله درپی آن است که ابتدا، به شناسایی مؤلفههای چابکی سازمانی به عنوان رهیافتی نوآورانه در مدیریت دانشگاهها بپردازد و سپس میزان کاربست این مؤلفهها در دانشگاهها را مورد مداقه قرار دهد. در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شده است. در حقیقت، این تحقیق در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. گروه نمونه در بخش کیفی 25 نفر بوده که به شکل هدفمند انتخاب شده است. جامعه آماری بخش کمی شامل 1583 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی استان فارس بوده که از میان آن، یک نمونه 310 نفری به روش نمونه گیری طبقهای نسبتی انتخاب گردیده است. به منظور جمع آوری دادههای کمی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده و پایایی کل پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرانباخ 981/0 برآورد گردیده است. یافتههای کیفی حاکی از آن است که مؤلفههای چابکی سازمانی در دانشگاهها عبارت است از: محرکهای چابکی، قابلیتهای چابکی، تسهیل کنندههای چابکی، موانع چابکی، پیامدهای چابکی. همچنین یافتههای کمی نشان میدهد که میانگین نمرات پاسخ دهندگان در مورد کاربست تمام مؤلفهها در وضعیت موجود از میانگین کمتر بوده و در تمام مؤلفهها دارای تفاوت معنادار است.http://journalie.ir/fa/Article/Download/297مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی2717-04541120191030ارائه مدلی برای تحلیل پیامدهای سرمایه اجتماعی در حوزه نوآوری7182faعلی بی تعبدانشگاه تربیت مدرسسید سپهرقاضی نوریدانشگاه تربیت مدرسسید احمد فیروزآبادیدانشگاه تهران 2014219سرمایه اجتماعی یکی از مفاهیمی است که در دو دهه اخیر به طور جدی مورد توجه بسیاری از محققان و صاحبنظران حوزههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاستگذاری قرار گرفته است. هر چند که همچنان خلأ وجود یک مدل جامع و کاربردی برای تبیین این مفهوم به چشم میخورد. بدین منظور پژوهش حاضر، ضمن بررسی نظریههای موجود، سطح تجمیع، گونه، بعد و شاخص به عنوان چهار جزء اصلی تبیین کننده سرمایه اجتماعی انتخاب و بر این اساس یک چارچوب مفهومی جدید استخراج و ارائه نموده است. همچنین روابط درون هر یک از اجزا به همراه روابط بین اجزای چهارگانه مدل نیز تبیین گردیده است. سنجش اعتبار این مدل به روش پنل اعتبارسنجی محتوایی با حضور 30 نفر از محققین حوزه سرمایه اجتماعی نشان میدهد که کلیات مدل با "نسبت اعتبار محتوایی (CVR)" معادل 87/0 مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین دو جزء دیگر نیز به ترتیب با اجزای اصلی مدل نیز با نسبت اعتبار محتوایی 6/0 و 73/0 تأیید شدهاند. در نهایت نیز، تأثیر مثبت و منفی هر یک از اجزای مدل تأیید شده بر نوآوری از تحقیقات نظری و تجربی موجود استخراج و ارائه گردیده است.http://journalie.ir/fa/Article/Download/298