تأملی بر دوره های موک در نظام آموزش عالی ایران؛ چالشها و راهکارها
محورهای موضوعی : عمومىحسن رضا زین آبادی 1 , طیبه موسوی 2 *
1 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 - دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
کلید واژه: آموزش عالی ایران, آموزش نوین, آموزش آنلاین فراگیر, چالش و راهکار ,
چکیده مقاله :
یکی از پیشرفتهای نوظهوری که در حیطه آموزش الکترونیکی اهمیت چشمگیری یافته، دورههای آموزش آنلاین فراگیر (موک) است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت آموزش مبتنی بر موک در سیستم آموزش عالی ایران، شناسایی چالشها و ارایه راهکارها انجام گرفت. این پژوهش از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) است و به صوت متوالی انجام گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی اعضای هیآت علمی دانشگاه های دولتی شهر تهران بودند که تعداد 11 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی کاربران دوره موک در سال تحصیلی 94-95 با حجم 400 نفر بودند که با توجه به جدول کرجسی – مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی ساده 196 از آنان انتخاب شدند. ابتدا با استفاده از مصاحبه، اطلاعاتی در خصوص چالشها و راهکارهای پیش رو از شرکت کنندگان گروه اول (اعضای هیات علمی) گردآوری شد و سپس با روش کدگذاری سه مرحله ای، گویه ها استخراج گردید. در مرحله دوم با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته (با پایایی 89/0 = α) وضعیت دورههای موک از نظر 196 کاربر این دورهها و با استفاده از آزمون فریدمن بررسی گردید. نتایج نشان داد چالشها در حیطههای مسائل آموزشگاهی و سازمانی، مسائل مدیریتی، مسائل فناورانه، مسائل روش تدریس و آموزش، مسائل طراحی واسط کاربری، مسائل پشتیبانی منابع و مسائل ارائه منابع و ارزیابی قرار دارند. همچنین برای تحقق آموزش مبتنی بر موک راهکارها در حیطههای علمی – حرفه ای، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریتی و پشتیبانی منابع و طراحی، اجرا و ارزشیابی شناسایی شدند. در نهایت بررسی وضعیت آموزش مبتنی بر موک در آموزش عالی کشور نشان داد که ضعف و مشکلات مشهودی در این زمینه وجود دارد.
One of the emerging developments that have significant importance in the field of e-learning is Massive Open Online Course (Mooc). Therefore, this study aimed to evaluate education based on Mooc in system of Iran's higher education was conducted to identify challenges and provide solutions. This study was mixed (qualitative and quanitative) and was done sequentially.The population in the qualitative part were Professors of state universities of Tehran that 11 person, among them purposefully were selected. The population in the quanitative part were users of mooc in 94-95 academic year that 196 person with kregci-Morgan table and by ranom method were slected. First, with the interviews, information about the challenges and solutions ahead of the first group of participants (faculty) were collected and then coded with three-step method, the items were extracted. In the second stage by using a questionnaire (with reliability α =0/89) Mooc periods status of the user 196 courses using FrIedman test was evaluated. The results showed the challenges are in the areas of institutional and organizational issues, management issues, technical issues, issues of teaching and learning methods, user interface design issues, problems and issues to provide resources and support resources and evaluating. Also for the realization of teaching based on Mooc, solutions are in the fields of science - professional, information technology and communications, management and support resources and the design, implementation and evaluation. Finally, investigate the status of teaching based on Mooc in Iran's higher education showed that in most sectors there are obvious weaknesses and significant problems.
گریسون، دی. آر، آندرسون، تری (2000). یادگیری الکترونیکی در قرن21(مبانی نظری و عملی)، ترجمه: اسماعیل زارعی زوارکی و سعید صفایی موحد،1384. تهران: انتشارات علوم و فنون.
محسنی، محمدجواد (1386). جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی. تهران: انتشارات آگه.
محمدپور، احمد (1389). طرح های تحقیقی با روش ترکیبی: اصول پارادایمی و روش های فنی. مجله مطالعات اجتماعی ایران، 4(2).
معینی کیا، مهدی؛ آریانی، ابراهیم؛ زاهدبابلان، عادل؛ موسوی، طیبه، کاظمی، سلیم (1395). مطالعه عوامل موثر بر اجرای دوره های همگانی آموزش آزاد درون خطی (موک) در آموزش عالی. دو ماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9 (6):458-470.
Baturay, M. H. (2014). An overview of the world of MOOCs. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174,427 – 433
Bousbahia, F., Chorfia, H. (2015). MOOC-Rec: A Case Based Recommender System for MOOCs, World Conference on Technology, Innovation and Entrepreneurship. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195, 1813 – 1822.
Breslow, L., Pritchard, D. E., DeBoer, J., Stump, G. S., Ho, A. H., Seaton, D.T. (2013). Studying learning in the worldwide classroom: Research into edX’s first MOOC. Rsearch & Practice in Assessment, 8, 13-25.
Chen, X., Barnett, D.R., Stephens, CH. (2013). Fad or Future: The Advantages and Challenges of Massive Open Online Courses (MOOCS). . Available at: jotlt.indiana.edu/article/download/12809/19709.
Cillay, D. (2013, September 26). It’s time to redirect the conversation about MOOCs [Web log post]. Retrieved from http://wcetblog.wordpress.com/2013/09/26redirect-mooc-conversation/.
Cohen, A. M., Kisker, C. B. (2010). The shaping of American higher education: Emergence and growth of the contemporary system (2nd ed.). San Francisco, CA: John Wiley& Sons.
Cooper, S., Sahami, M. (2013). Reflections on Stanford’s MOOCs. Communications of the ACM, 56(2), 28-30.
Fini, A. (2009). The technological dimension of a massive open online course: The Case of the CCK08 course tools. International Review of Research in Open and Distance Learning, 10(5), 1-26.
Firmin, M. W., Merrick Gilson, K. (2010). Mission statement analysis of CCCU member institutions. Christian Higher Education, 9, 60-70.
Fournier, H., Kop, R., Durand, G. (2014). Challenges to Research in MOOCs. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 10(1).
Franco M. J, Martínez F. J, Martín-Velicia F. A. (2009). Exploring the Impact of Individualism and Uncertainty Avoidance in Web-based Electronic Learning: An Empirical Analysis in European Higher Education. Computers & Education. 52: 588–598.
Gasevic, D., Kovanovic, V., Joksimovic, S., Siemens, G. (2014). Where is Research on Massive Open Online Courses Headed? A data Analysis of The MOOC Research Initiative. The International Review of Research in Open and Distance Learning.
Green, K. C. (2012). Massive Open Online Courses (MOOCs) and other digital initiatives . Journal of collective bargaining in the academy, Article 10.
Hoy, M. B. (2014). MOOCs 101: an introduction to massive open online courses. Medical reference services quarterly, 33(1), 85-91.
Jacoby, J. (2014). The disruptive potential of the Massive Open Online Course: A literature review. Journal of Open, Flexible and Distance Learning, 18(1), 73–85.
Kalz, M., Koper, R. (2014). Improving the Learning Design of Massive Open Online Courses. Online Journal of Educational Technology, 13(4).
Kamenetz, A. (2010). DIY U: Edupunks, edupreneurs and the coming transformation of higher education. White River Junction, VT: Chelsea Green Publishing Company.
Kennedy, J. (2014). Characteristics of Massive Open Online Courses (MOOCs): A Research Review , 2009-2012. Journal of Interactive Online Learning, 13(1).
Kitsantas A, Chow A. (2007). College Students_ Perceived Threat and Preference for Seeking Help in Traditional, Distributed, and Distance Learning Environments. Computers & Education. 48: 383–395.
Koller, D. (2012). What we are learning from online education [Video file]. Retrieved from http://www.ted.com/talks/lang/en/daphne_koller_what_we_re_learning_from_online_education.
Kop, R., Fournier, H., Mak, J. (2011). A pedagogy of abundance or a pedagogy to support human beings? Participant support on massive open online courses (MOOCs). The International Review of Research in Open and Distance Education, Special Issue-Emergent Learning, Connections, Design for Learning. 12(7), 74-93. Retrieved from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1041/2025
Lee B. C, Yoon, J. O, Lee, I. (2009). Learners’ Acceptance of Elearning in South Korea: Theories and Results. Computers & Education. 53: 1320–1329.
Lewin, T. (20 February 2013). Universities Abroad Join Partnerships on the Web. New York Times. Retrieved 6 March 2013.
Li, Y., Stephen, P., Bill, O. (2014). Beyond MOOCs: Sustainable Online Learning in Institutions.
Loya, A., Gopal, A., Shukla, I., Jermann, P., Tormey, R. (2015). Conscientious Behaviour, Flexibility and Learning in Massive Open On-Line Courses, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 519 – 525.
Lyanagunawardena, T. R., Adams, A. A., Williams, S.A. (2013). MOOCS: A systematic study of the published literature 2008-2012. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 14(3), 226.
McAuley, A. (2010). Bonnie Stewart, George Siemens and Dave Cormier, the MOOC Model for Digital Practice MOOC. Rsearch & Practice in Assessment, 8, 13-25.
McAuley, A., Stewart, B., Siemens, G., Cormier, D. (2010). The MOOC model for digital practice, 1-63. Retrieved from http://www.elearnspace.org/Articles/MOOC_Final.pdf.
Ospina-Delgado, J., García-Benau, A., Zorio-Grima, A. (2016). Massive Open Online Courses for IFRS education: a point of view of Spanish Accounting Educators, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 228, 356 – 361.
Ozkan S, Koseler R. (2009). Multi-dimensional Students’ Evaluation of E-learning Systems in the Higher Education Context: An Empirical Investigation. Computers & Education. 53:1285–1296.
Rhoads, R. A., Berdan, J., Toven-Lindsey, B. (2013). The open courseware movement in higher education: Unmasking power and raising questions about the movement’s democratic potential. Educational Theory, 63(1), 87-109.
Scott, J. C. (2006). The mission of the university: Medieval to postmodern transformations. The Journal of Higher Education, 77(1), 1-39.
University of UK. (2013). Massive Open Online Course. Retrieval from: http://www.universitiesuk.ac.uk
Waldrop, M. M. (2013). Campus 2.0: massive open online courses are transforming higher
Waln-Lewellyn, Tara L., M.A. MASSIVE OPEN ONLINE COURSES AND MISSION: A QUALITATIVE STUDY, REGARDING MATCHING MOOC OPPORTUNITY WITH MISSION STATEMENT, DigitalCommons@University of Nebraska – Lincoln.
Welsh, D.H.B., Dragusin, M. (3102). The new generation of massive open online course (MOOCs) and entrepreneurship education. Small business institute journal, 9(1).
What Campus Leaders Need to Know About MOOCs.An EDUCAUSE Executive Briefing. Available at: Yuan, L., Powell, S., CETIS, J. (2013). MOOCs and open education: Implications for higher education. Available from: http://publications.cetis.ac.uk/wp-content/uploads/2013/03/MOOCs-and Open Education.pdf. (Accessed 17 July 2015).